• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT Gdańsk. Rekordowy wynik i pierwsze miejsce na Bałtyku

VIK
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W gdańskim terminalu DCT przeładowano w ub. roku ponad 2,1 mln TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, co stanowi wzrost o ok. 5 proc. i sprawia, że był to rekordowy rok dla największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Stało się tak pomimo trwającej pandemii, która utrudnia sprawne działanie transportu.



Rok 2021 był szczególny dla DCT. W kwietniu poinformowano, że terminal od momentu otwarcia w 2007 r. obsłużył już 15 mln TEU, a w lipcu odnotowano rekord liczby TEU obsługiwanych w jednym zawinięciu statku (20 207 TEU). Z kolei w  listopadzie terminal obsłużył rekordową liczbę statków w ciągu miesiąca, było ich aż 70.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, powodujących zawirowania w globalnej logistyce oraz łańcuchach dostaw, przeładowaliśmy w 2021 r. ponad 2 092 432 TEU. Ten wynik pokazuje raz jeszcze, że jesteśmy prawdziwym bałtyckim hubem transportowym i  bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej - mówi Charles Baker, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Suwnice w DCT.



Wynik 2 mln przeładowanych TEU DCT osiągnął też w grudniu 2019 r., tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Tym samym stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. W 2020 r. z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw wynik spadł nieznacznie poniżej 2 mln (1,91 mln TEU), ale do końca kwietnia 2020 r. odbicie było już widoczne, a jesienią 2020 r. wolumeny wróciły do poziomów z 2019 r.

Baltic Hub 3, czyli DCT zbuduje trzecie nabrzeże



W lipcu 2021 r. oficjalnie ogłoszono, że DCT Gdańsk zbuduje trzecie nabrzeże głębokowodne, tzw. Baltic Hub 3, co po zakończeniu inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld zł), powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha, którego otwarcie planowane jest na 2024 r.

- Dzięki tej inwestycji jesteśmy w stanie systematycznie poprawiać nasze wyniki, co nas bardzo cieszy. Ponadto zakończyliśmy rozbudowę bocznicy kolejowej z trzema dodatkowymi torami - DCT ma teraz siedem torów - każdy po 750 m. Będziemy cały czas inwestować w rozwój technologiczny naszego terminalu - mówi Charles Baker.

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej



DCT jest też zainteresowane dzierżawą tzw. Deepwater, czyli 27 ha w głębokowodnej części portu. Terminal jest jednym z dwóch oferentów, którzy zgłosili udział w przetargu. DCT będzie rywalizować z CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze.

DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim posiadającym nabrzeże o głębokości 17 m, co umożliwia przyjmowanie największych kontenerów na świecie. Jest też największym terminalem kontenerowym na Bałtyku pod względem przeładunków. DCT jest własnością PSA International (40 proc.), IFM Investors (30 proc.) i Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.).
VIK

Miejsca

Opinie (136) 6 zablokowanych

  • "dodatkowe nabrzeże dla największych statków świata" (4)

    Największe mają zanurzenie 16,5m. Załadowane nie wejdą do Gdańska, bo... nie wejdą na Bałtyk (15m).
    Czasy się zmieniają, a propaganda jakoś się niczego nie uczy...

    • 3 5

    • Bo teraz przypływają tylko te najmniejsze (3)

      • 1 2

      • Opinia wyróżniona

        przyplywaja (2)

        Rozladowane...
        I nigdy nie wezma do pelna...
        Nie ma w tym nic zlego, ale nalezy miec tego swiadomosc i odpowiednio budowac przedsiewziecia.
        Zamiast dac w traby propagandy...

        • 4 4

        • Statek, który płynie prosto z Malezji płynie pusty tak? (1)

          Bo takie sytuacje miały miejsce. Wiec ciekawe kto tutaj mówi nieprawdę.

          • 0 0

          • zależy czym wyładowany

            Może malezyjskim powietrzem?

            Fizyki, kolego, nie oszukasz.

            • 2 0

  • Cyrk

    5 osób, przestrzeń otwarta, tlenu multum A oni w maskach....

    • 3 1

  • seaman (1)

    tylko d**ile pywaja w mersku
    zero browara testy jak w kosmos a to tylko kupa zlomu nawet jak rt flex
    ale rodzina czeka na przelew

    • 0 1

    • a po polsku da radę?

      • 2 0

  • W DCT codziennie sa wypadki (1)

    Nie polecam poświęcać się w imię rekordów dla zarządu. Codziennie jakiś wypadek na placu, a reakcji że strony kierownictwa zero!

    • 10 1

    • jakie wypadki? Uderzenie w palec nazywasz wypadkiem?

      • 3 4

  • Kolejny rekordowy wynik- może tym razem nagrodzicie pracowników? (1)

    Kolejny raz chwalicie się rekordami - a co za to dostali pracownicy którzy na niego zapracowali? Kebaba /zupę?

    Kiedy firma zrozumie,że te rekordy to zasługa ludzi i powinni dostawać za to uczciwe wynagrodzenia?

    Odpowiedzialność za tą pracę jest duża a wynagrodzenia słabe ..

    Dostosujcie wynagrodzenia i premie do rekordów przeładunkowych które osiągają Wasi pracownicy ciężka pracą a dopiero później chwalcie się rekordami

    • 27 3

    • a jak to dostosowac?

      • 0 0

  • Sytuacja gospodarcza dobra to i rekordowe przeładunki w portach. (2)

    Chroń nas Panie Boże przed powrotem PO-st komuny.Wtedy dowiemy się od wybitnych ekspertów,ze nie potrzebujemy portów w Polsce bo mamy port w Hamburgu..Latem będą masowe wywózki na pola szparagów w Niemczech i do domów opieki.Ktoś przecież musi podcierać tyłki ostatnim ssmanom, a bezowi ani mysla brac sie do roboty.

    • 16 19

    • Gdzie jest ta "dobra sytuacja gospodarcza? Chyba nie masz nas na myśli?

      Bo jeśli tak, to chyba TVP i ich "ekonomiści" wyznaczają twoje poglądy.

      • 0 0

    • Im sie marzy powrót ekspertow na miare balcerowicza. Ostatnio mu sie pucowali na twiterku bo mial urodzinki.

      • 5 5

  • Podziękujmy wszystkim nabywcom plastikowych nikomu niepotrzebych gów***k z CHRL (1)

    • 23 11

    • a gacie to masz japońskie ?

      • 0 1

  • I co z tego jak w Gdańsku kasy ciągle brak i dług goni dług

    Juz nawet kasa z parkometrów nie starcza - teraz już od 8 do 22 płatne a było 9 do 18

    • 1 0

  • Można? (3)

    Zawsze mogą polaczyc z jakims terminalem w Radomiu i wyprowadzic firme z Gdanska.:((

    • 9 9

    • (2)

      Jo dulkiewicz nawet sprzeda rydwan zeby wpakowac na niego caly port, to projekt w lewackim stylu :)

      • 4 3

      • "Jo"? (1)

        Po jakiemu to?

        • 0 2

        • Na Mazurach tak nie mówią, co?

          • 1 0

  • Brawo ! ale czy ceny za transport kontenera z Chin będą niższe? (5)

    Boleśnie odczuwają to importerzy, jednak popyt na frachty morskie nie spada. Sytuacja która początkowo wyglądała na przejściową utrzymuje się już od grudnia zeszłego roku. Ceny pozostają na wysokim i coraz wyższym poziomie.

    • 22 7

    • (2)

      a jaki wpływ ma DCT na ceny transportu morskiego? Nie ma żadnego, tylko obsługuje te "drogie" przesyłki :)

      • 9 1

      • obsługa portowa jest wliczona w cenę tych właśnie przesyłek

        • 2 0

      • Ma bo też zarabia na tym

        • 1 5

    • To wina Tuska (1)

      Te ceny

      • 8 7

      • Wina PiS-u

        oczywiście.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane