• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie trójmiejskie firmy walczą o kontrakty za 8 mld zł

bra
8 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.

Dwa biura projektowe z Gdańska są w gronie ponad 30 firm z Polski i świata, które zgłosiły się do przetargu na zaprojektowanie linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi w sumie o 29 projektów obejmujących 1,8 tys. km nowych tras. Wartość samych prac projektowych szacowana jest na 8,6 mld zł.



Projekt CPK:

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie powstanie lotnisko (otwarcie ma nastąpić do końca 2027 r.), które ma móc obsłużyć rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r. Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)

  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro KPF.
Oczywiście, zanim będzie mogło dojść do realizacji, potrzebne są projekty. Spółka CPK ogłosiła przetarg, który dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki. Stanęło do niego 12 konsorcjów złożonych w sumie z 31 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Belgii, Szwecji, Norwegii i Korei Południowej.

Projekty kolejowe CPK - lista firm

  1. Konsorcjum Sweco Polska (Poznań), Técnica y Proyectos (Hiszpania),
  2. Konsorcjum Multiconsult Polska (Warszawa), Transprojekt Gdański, Torprojekt (Warszawa), TPF (Warszawa),
  3. Konsorcjum Egis Poland (Warszawa), Egis Rail (Francja), Jaf-Geotechnika (Trzcinica),
  4. Konsorcjum Systra (Francja), Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty Sławomir Biegański, Jerzy Broś (Wrocław),
  5. Databout (Warszawa),
  6. Konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych (Łódź), FONON (Warszawa),
  7. Konsorcjum SSF Ingenieure (Niemcy), Europrojekt Gdańsk, Saitec (Hiszpania), Schuessler Plan Inżynierzy (Warszawa), Schüßler - Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Niemcy),
  8. Konsorcjum Dohwa Engineering i Korea National Railway (Koreańskie Koleje Państwowe),
  9. Konsorcjum BBF (Poznań), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (Wrocław),
  10. Konsorcjum ELKOL (Bytom), Mosty Katowice,
  11. Konsorcjum MGGP (Tarnów), Voessing Polska (Bydgoszcz),
  12. Konsorcjum Biuro Projektów Metroprojekt (Warszawa) i SUD Architekt Polska (Warszawa).

Według CPK jest to największy projekt tego typu prowadzony aktualnie w Europie. Szacowana wartość samych prac projektowych to ponad 8,6 mld zł brutto.

Na razie firmy nie składały jeszcze konkretnych ofert cenowych.

- Na obecnym etapie postępowania weryfikujemy wszystkie oferty, m.in. badając ich zgodność z wymaganiami dokumentacji przetargowej i sprawdzając wykaz personelu pod kątem oczekiwań zamawiającego. Oferty cenowe będą brane pod uwagę podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa - wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Z wybranymi firmami podpisywane będą 8-letnie kontrakty na projektowanie.

Zakładany harmonogram prac na odcinku Gdańsk - CPK

  • 2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz,
  • 2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk,
  • 2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek,
  • 2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz,
  • 2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz i rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk,
  • 2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz,
  • 2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.
bra

Miejsca

Opinie (356) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (21)

    Ma obsłużyć 45 mln pasażerów a jak będzie obsługiwać 18 mln to co wtedy.

    • 101 52

    • (10)

      Ciekawe z kąd oni wezmą tyle ludzi ?? Z łapanki??

      • 32 23

      • (2)

        Pisze się skąd a nie z kad

        • 31 6

        • Weź sie nie wysmiewaj z opozycji (1)

          On tylko UG skończył

          • 5 20

          • Super

            Jak już ukończył

            • 1 1

      • (4)

        w 2019 przed covidem polskie lotniska obslużyły 49 mln pasażerów, w przeciągu kilku lat (gdyby nie covid) ta ilość wzrastałaby rdr o około 20%

        sam pomysł CPK nie jest głupi, centralne olbrzymie lotnisko, z którego 2-3h superszybkim pociągiem jesteś w każdym mieście wojewódzkim, niestety
        primo przyszedł covid
        secundo nie stać nas
        tertio robi to państwo (i do tego jeszcze nieudaczny pisowski rząd)

        • 43 11

        • Po co nam lotnisko (2)

          jak pod Berlinem zrobił już to udaczny rząd niemiecki. Tak udacznie, że aż strach

          • 14 15

          • Aha, więc machniemy drewnianą szabelką i zrobimy to samo. (1)

            Doprawdy mądre.

            • 12 6

            • Teraz Polska!

              czyli: głupiej nie można.....

              • 6 2

        • Podobno nierentowne są takie huby

          • 1 0

      • to bardzo proste....

        za kilka lat malo kogo bedzie stac na wlasny samochod... takze ten....

        • 13 3

      • Z Kęt a nie z kąd...

        • 1 0

    • (1)

      To bedziemy dokładać jak zwykle My

      • 21 7

      • Już dokladamy

        Na pensje pastuchów pilnujących pastwiska wokół CPK

        • 16 4

    • A przewidział ktoś jakby Meksykanie chcieli przylecieć (2)

      To by w sombrerach nie weszli do pociągu, który jedzie 1.45 minut do trójmiasta.

      • 19 1

      • Albo eskimosi w rakietach snieżnych - jak rozprostują nogi? (1)

        • 17 1

        • nie da sie

          • 2 2

    • Warto policzyć (1)

      "W całym 2019 roku pasażerów było w sumie 5 376 120 pasażerów przylatujących i odlatujących z Gdańska"
      + Warszawa, Poznań, Kraków, Wrocław

      no i Radom:)

      • 17 6

      • Tak, i wszyscy latający do i z Gdańska koniecznie chcą pozwiedzać koleją całą Polskę. :D

        • 0 0

    • Po co nam lotnisko skoro jest w Berlinie?? (1)

      • 11 9

      • Po co Ci mózg...

        ...skoro myśli za Ciebie Prezes?

        • 3 0

    • to wtedy

      zrobi się protokół zniszczenia ! Koniaczku...?

      • 1 1

  • Poco to budować w Polsce jak już jest w Berlinie (3)

    • 17 16

    • Lotnisko w Berlinie nie jest portem przesiadkowym

      CPK jest bez sensu skoro mamy tak blisko i dużo lotów do Monachium, Frankfurtu i Kopenhagi, Amsterdamu, lotnisk typowo przesiadkowych.

      • 5 7

    • Po to budować, żeby kolesie zarobili

      już teraz CPK to koryto dla rodzin i znajomych z PiS. A jak zacznie się projektowanie, wykupy, przygotowania, wreszcie budowa. Miliardy wpłyną do odpowiednich kieszeni, miliardy!

      • 2 0

    • Ryżego deportować

      • 0 2

  • Każdy wie, że to i tak nigdy nie powstanie,

    ale mało kto mówi o tym głośno.

    • 25 17

  • Po co nam takie lotnisko? Mamy u siebie w Niemczech. Wystarczy. (1)

    • 14 15

    • pomysł z wielkimi lotniskami

      okazał się niewypałem, ludzie wolą latać z mniejszych lotnisk, do których mają lepszy dojazd. Dlatego należało by rozbudować istniejące lotniska pod Warszawą, a nie budowa tego lotniskowego dinozaura.

      • 0 0

  • Ostrołęka bis

    • 22 15

  • Dlaczego mam jezdzic 2h na lotnisko i jeszcze placic za pocoag (2)

    Jak mamy dużo lotnisko na miejscu?

    • 33 15

    • To i tak nie powstanie

      Tu chodzi o zgarnianie milionow za pilnowanie łąki

      • 8 7

    • Dlaczego? UE już to załatwi...

      Nie będzie lotów na krótkich odcinkach np; Gdańsk - Warszawa - Kraków itp.
      Ochrona klimatu...

      • 5 4

  • (4)

    W sytuacji jakiej się znajdujemy jako polska ten projekt powinien być zawieszony ...na zawsze

    • 36 23

    • Powinien być realizowany, ale

      Nie względu na lotnictwo, tylko kolej.

      • 6 6

    • Polska pisze się z dużej litery! (1)

      • 7 6

      • Nie z dużej litery tylko wielką literą.

        • 2 0

    • Albo na 3 lata

      Jak VAT 23%

      • 1 1

  • PoconM lotnisko skoro nie będzie ludzi

    • 12 11

  • No proszę jak można się nabrać na banialuki Horały (3)

    Cały czas myślałem że linie kolejowe buduje państwowa spółka pod nazwą PKP Polskie Linie Kolejowe - a tu bach - okazuje się że buduje je fachowiec od samolotów, lotniska i VAT. Wraz z zespołem.
    Szprychy, trochę powykrzywiane bo co rusz jakiś sołtys chce mieć szprychę w swojej gminie i dolecieć do Nju Jork Sity w 3 godziny.
    Tak trzymać - Centralna Łąka im. Solidarności Baranów oraz Wielki Przekop uczynią z Polski mocarstwo komunikacyjne na miarę Chin...

    • 24 15

    • Szprychy? :)))

      • 1 1

    • Bardzo przepraszam, że pytam

      Czy orientują się Państwo, czy ja przez ten przekop dojadę do Baranowa?

      • 3 0

    • Z tymi szprychami to dobrze kombinują, jak im nie wyjdzie to powiedzą że im opozycja kij w szprychy włożyła...

      • 2 0

  • To sie nazywa Polski Wał.

    Spółki, spółeczki, fundacje itd. Zarobią znajomi królika, kasa wyrzucona w błoto!! Jak narazie sami prezesi i kaska leci

    • 28 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane