• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie trójmiejskie firmy walczą o kontrakty za 8 mld zł

bra
8 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.

Dwa biura projektowe z Gdańska są w gronie ponad 30 firm z Polski i świata, które zgłosiły się do przetargu na zaprojektowanie linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi w sumie o 29 projektów obejmujących 1,8 tys. km nowych tras. Wartość samych prac projektowych szacowana jest na 8,6 mld zł.



Projekt CPK:

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie powstanie lotnisko (otwarcie ma nastąpić do końca 2027 r.), które ma móc obsłużyć rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r. Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)

  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro KPF.
Oczywiście, zanim będzie mogło dojść do realizacji, potrzebne są projekty. Spółka CPK ogłosiła przetarg, który dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki. Stanęło do niego 12 konsorcjów złożonych w sumie z 31 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Belgii, Szwecji, Norwegii i Korei Południowej.

Projekty kolejowe CPK - lista firm

  1. Konsorcjum Sweco Polska (Poznań), Técnica y Proyectos (Hiszpania),
  2. Konsorcjum Multiconsult Polska (Warszawa), Transprojekt Gdański, Torprojekt (Warszawa), TPF (Warszawa),
  3. Konsorcjum Egis Poland (Warszawa), Egis Rail (Francja), Jaf-Geotechnika (Trzcinica),
  4. Konsorcjum Systra (Francja), Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty Sławomir Biegański, Jerzy Broś (Wrocław),
  5. Databout (Warszawa),
  6. Konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych (Łódź), FONON (Warszawa),
  7. Konsorcjum SSF Ingenieure (Niemcy), Europrojekt Gdańsk, Saitec (Hiszpania), Schuessler Plan Inżynierzy (Warszawa), Schüßler - Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Niemcy),
  8. Konsorcjum Dohwa Engineering i Korea National Railway (Koreańskie Koleje Państwowe),
  9. Konsorcjum BBF (Poznań), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (Wrocław),
  10. Konsorcjum ELKOL (Bytom), Mosty Katowice,
  11. Konsorcjum MGGP (Tarnów), Voessing Polska (Bydgoszcz),
  12. Konsorcjum Biuro Projektów Metroprojekt (Warszawa) i SUD Architekt Polska (Warszawa).

Według CPK jest to największy projekt tego typu prowadzony aktualnie w Europie. Szacowana wartość samych prac projektowych to ponad 8,6 mld zł brutto.

Na razie firmy nie składały jeszcze konkretnych ofert cenowych.

- Na obecnym etapie postępowania weryfikujemy wszystkie oferty, m.in. badając ich zgodność z wymaganiami dokumentacji przetargowej i sprawdzając wykaz personelu pod kątem oczekiwań zamawiającego. Oferty cenowe będą brane pod uwagę podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa - wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Z wybranymi firmami podpisywane będą 8-letnie kontrakty na projektowanie.

Zakładany harmonogram prac na odcinku Gdańsk - CPK

  • 2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz,
  • 2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk,
  • 2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek,
  • 2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz,
  • 2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz i rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk,
  • 2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz,
  • 2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.
bra

Miejsca

Opinie (356) ponad 20 zablokowanych

  • Z ostatniej chwili (4)

    "Uczestnicy sobotniej mszy w Kaskach będą modlić się w intencji mieszkańców miejscowości objętych planem budowy centralnego lotniska w Baranowie. To początek akcji, w którą angażują się zaniepokojeni inwestycją i perspektywą wysiedleń parafianie. Kolejne msze jeszcze w styczniu w pięciu okolicznych kościołach."
    Kogo teraz Bóg wysłucha - mieszkańców czy Horałę?

    • 8 4

    • (2)

      Pieprznięty czubek.

      • 3 3

      • Horała?

        • 5 2

      • Ten co chc być dowcipny.

        • 0 0

    • Powierzmy CPK Maryi

      • 4 1

  • Poco lotnisk skoro nie będzie nachleb

    • 5 4

  • Gigantyczny MIS na miare naszych czasow . Studnia bez Dna.

    :

    • 5 6

  • Niech mi ktoś to wyjaśni (21)

    Taki centralny port jest w Niemczech, co z punktu widzenia lotnictwa jest rzutem beretem. Jaki jest sens budować drugie takie megalotnisko praktycznie obok innego?? To trochę jak z lotniskiem pasażerskim w Gdyni, podczas gdy już jedno porządne jest w Gdańsku.

    • 106 167

    • Bo na tym polega Miś Horałowy

      Z łąki zrobimy lotnisko i będziemy zmuszać samoloty do lądowania
      Jak nie wyląduje to go ściągniemy za pomocą laserów hybrydowych
      Jak na Białorusi

      • 24 15

    • ale poco skoro ty jestes odporny na widze co własnie potwierdziłe

      • 8 13

    • Po to, zebysmy my na tym zarabiali a nie Niemcy (1)

      • 26 16

      • Pominales fakt ze berlin

        Mial dwa przeciążone lotniska i sam jest mega metropolia... z liczba mieszkańców grubo ponad 10mln...

        • 11 9

    • Po co nam porty morskie? (10)

      Przecież jest większy port w Hamburgu...
      Po co nam autostrady, są drogie lepiej po piaskowych drogach furmankami jeździć.
      Kolej też nie jest potrzebna, piechotą zdrowiej.

      • 21 13

      • Elbląg będzie większy od Hamburga i Rotterdamu (2)

        A jak rozbudują Frombork i Tolkmicko to Rosja padnie
        Na Zalewie będzie taki ruch że ryby pozdychają z tłoku statków i łodzi podwodnych

        • 26 11

        • Kiepska ironia.

          Czy Ty chcesz wchodzić do swojego mieszkania przez przedpokój sąsiada ?

          • 12 13

        • po co zjeść kawałek tortu skoro można go oddać komu innemu

          geniusz inwestycji się odezwał po twojej stronie

          • 0 0

      • Ale glupi jesteś (5)

        Co ma handel do transportu pasażerskiego. Ilu Polaków będzie latało na trasach dalekobieżnych aby budować coś takiego. My bogaty i duży kraj potrzebujemy czegoś takiego? Przykładu można szukać niedaleko , RADOM, jest port nie ma samolotów.Inwestycja dla wypompowania pieniędzy z budżetu i to na tyle.

        • 19 7

        • Radom... a co z Łodzią, Szczecinem, Zieloną Górą, Gdynią? (2)

          • 16 2

          • Akurat Szczecin ma spory ruch pasażerski. (1)

            • 4 2

            • Jak prom w Szczecinie

              • 1 0

        • Prowincjonalne myslenie(?) - to bedzie hub dla całej Europy środkowej i wschodnie

          Ilu Polakom polskojęzyczne me(n)dia zaszczepiły taki zaściankowe (bez)myślenie - po co nam cokolwiek, skoro wszystko jest już w Niemczech czy Rosji albo Brukseli

          • 7 8

        • inwestycje państwowe zawsze będą błędne

          bo oni nie liczą zysków dlatego że te ewentualne zyski nie przekładają się na ich benefity. Mamy chory system i od lat de*ili u władzy

          • 0 0

      • Po co nam Białoruś ? Przecież tam już mieszkają tylko sarny ?

        • 0 1

    • Twoje serce i POrtfel też są w Niemczech.... i dla takich POlaków ginęli Polacy w XX wieku

      • 9 13

    • Jest lotnisko w Berlinie, jest stocznia w Hamburgu. (1)

      Po co nam to wszystko??

      • 5 9

      • i jeszcze jest

        port w Rotterdamie!!!!

        • 0 0

    • To już było

      Cytujesz Trzaskowskiego. Polacy nie gęsi i swój port komunikacyjny też będą mieli co nas interesują niemieckie porty

      • 2 8

    • Polska od lat była konkurencją dla zachodu dlatego Tusk uparcie walczył o jej likwidacje na rozkaz Merkel!

      Inwestycje w Polsce moga byc konkurencja dla zachodu i na tym zarabiać krocie stracą naturalnie firmy zachodnie Niemieckie ,Francuskie itp!
      Dlatego Bruksela za pomoco POKOlityków bombarduje wszelkie inwestycje w Polsce !!Bo mamy byc tylko tanim rynkiem zbytu po wysokich cenach a Polacy maja byc tania siła niewolniczą w niemieckich marketach i zakładach!

      • 2 5

    • Panie Trzaskowski

      niech już da Pan spokój!

      • 2 4

  • Marzenia

    Za Pisu to powstanie komuna a nie lotnisko

    • 6 5

  • Jak euro robili to miał być skok cywilizacyjny. Pobudowali wielkie stadiony które stoją puste

    • 5 5

  • Wielkie lotnisko a potem juz tylko ściernisko

    Jak w San Francisco

    • 3 5

  • Kiepskie projekty bo widac ze skopiowali czesciowo chinczyków to prawie jak plagiat! (1)

    • 4 4

    • Bo to na bank jest plagiat

      Pan Horala zarabia za mało żeby stworzyć nową koncepcję. Poza tym to nie ma działać, to ma wyglądać dopóki nie powstanie.

      • 2 1

  • Panie kierowniku!

    Oczko odpadło temu misiu

    • 9 2

  • Nigdy nie powstanie a kasa idzie (2)

    • 7 3

    • tak trolu pieniedzy niema i nie bedzie (1)

      • 1 4

      • A są?

        Przecież ta inwestycja nie jest z nadwyżki budżetowej tylko na krechę

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane