• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie trójmiejskie firmy walczą o kontrakty za 8 mld zł

bra
8 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.

Dwa biura projektowe z Gdańska są w gronie ponad 30 firm z Polski i świata, które zgłosiły się do przetargu na zaprojektowanie linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi w sumie o 29 projektów obejmujących 1,8 tys. km nowych tras. Wartość samych prac projektowych szacowana jest na 8,6 mld zł.



Projekt CPK:

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie powstanie lotnisko (otwarcie ma nastąpić do końca 2027 r.), które ma móc obsłużyć rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r. Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)

  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro KPF.
Oczywiście, zanim będzie mogło dojść do realizacji, potrzebne są projekty. Spółka CPK ogłosiła przetarg, który dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki. Stanęło do niego 12 konsorcjów złożonych w sumie z 31 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Belgii, Szwecji, Norwegii i Korei Południowej.

Projekty kolejowe CPK - lista firm

  1. Konsorcjum Sweco Polska (Poznań), Técnica y Proyectos (Hiszpania),
  2. Konsorcjum Multiconsult Polska (Warszawa), Transprojekt Gdański, Torprojekt (Warszawa), TPF (Warszawa),
  3. Konsorcjum Egis Poland (Warszawa), Egis Rail (Francja), Jaf-Geotechnika (Trzcinica),
  4. Konsorcjum Systra (Francja), Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty Sławomir Biegański, Jerzy Broś (Wrocław),
  5. Databout (Warszawa),
  6. Konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych (Łódź), FONON (Warszawa),
  7. Konsorcjum SSF Ingenieure (Niemcy), Europrojekt Gdańsk, Saitec (Hiszpania), Schuessler Plan Inżynierzy (Warszawa), Schüßler - Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Niemcy),
  8. Konsorcjum Dohwa Engineering i Korea National Railway (Koreańskie Koleje Państwowe),
  9. Konsorcjum BBF (Poznań), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (Wrocław),
  10. Konsorcjum ELKOL (Bytom), Mosty Katowice,
  11. Konsorcjum MGGP (Tarnów), Voessing Polska (Bydgoszcz),
  12. Konsorcjum Biuro Projektów Metroprojekt (Warszawa) i SUD Architekt Polska (Warszawa).

Według CPK jest to największy projekt tego typu prowadzony aktualnie w Europie. Szacowana wartość samych prac projektowych to ponad 8,6 mld zł brutto.

Na razie firmy nie składały jeszcze konkretnych ofert cenowych.

- Na obecnym etapie postępowania weryfikujemy wszystkie oferty, m.in. badając ich zgodność z wymaganiami dokumentacji przetargowej i sprawdzając wykaz personelu pod kątem oczekiwań zamawiającego. Oferty cenowe będą brane pod uwagę podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa - wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Z wybranymi firmami podpisywane będą 8-letnie kontrakty na projektowanie.

Zakładany harmonogram prac na odcinku Gdańsk - CPK

  • 2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz,
  • 2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk,
  • 2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek,
  • 2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz,
  • 2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz i rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk,
  • 2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz,
  • 2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.
bra

Miejsca

Opinie (356) ponad 20 zablokowanych

  • Czego byś nie zrobił to eurokomunistom zawsze będzie źle !!!

    Jak zwykle eurokołchoźnicy wyją a po co ? ale drogo ! ale się nie opłaca ! jeszcze się taki nie urodził który by wszystkim dogodził szczególnie tej połowie społeczeństwa która działa na szkodę naszego kraju bo przecież za granicą jest tak kolorowo nie prawdasz ??!!

    • 3 3

  • Fantazje Partyjne

    Nie będzie żadnego CPK. To Avatar wymyślony przez Partię by Partyjna Nomenklatura i ich rodziny mogły się obłowić . Nikt przy zdrowych zmysłach tam nie pojedzie. Kasy nie ma . Panstwo się wali. Nowy wał padł. Unia zakręciła kasę i już nas nie chce u siebie. Sam szef Ryanair wyyśmiał ten humbug. Parodia i szkoda że portal takie fantazje reklamuje chcąc nie chcąc.

    • 5 7

  • ha (1)

    To pisowska propaganda i bzdury

    • 4 8

    • tak tak margotki poko peselkowe :) wy dalej swoimi d*pkami i kolorowymi szmatkami się zajmujcie i tyle wam wystarczy.

      • 2 2

  • Poco to budować w Polsce jak już jest w Berlinie (3)

    • 17 16

    • Ryżego deportować

      • 0 2

    • Po to budować, żeby kolesie zarobili

      już teraz CPK to koryto dla rodzin i znajomych z PiS. A jak zacznie się projektowanie, wykupy, przygotowania, wreszcie budowa. Miliardy wpłyną do odpowiednich kieszeni, miliardy!

      • 2 0

    • Lotnisko w Berlinie nie jest portem przesiadkowym

      CPK jest bez sensu skoro mamy tak blisko i dużo lotów do Monachium, Frankfurtu i Kopenhagi, Amsterdamu, lotnisk typowo przesiadkowych.

      • 5 7

  • Po co nam lotnisko skoro będzie w Berlinie? (10)

    • 50 28

    • (3)

      Po co nam Warszawa skoro jest Berlin ?

      • 6 4

      • Po co nam Tusk skoro jest Merkel ? (2)

        • 8 5

        • Tusk największe nieszczęście Polski (1)

          • 3 2

          • słup to chyba jest?

            • 1 1

    • Polska racja stanu

      Rozumie, że taką opinię może wyrazić tylko zdrajca Polski, który całym sercem jest za tym aby miliardowe zyski z obsługi samolotów na naszym mega lotnisku nie trafiały do naszego polskiego budżetu, a do konkurencyjnych Niemiec, fuj tylko brzydzić się można takim zdrajcą.

      • 2 2

    • Po co?

      Po co lotnisko w Berlinie, jak będzie w Baranowie. Tam wystarczy Tempelhof, reszta dla dewelopera, pod osiedla dla .. przybyszów.

      • 5 3

    • Akurat takie lotnisko nam nie jest potrzebne - tak jak na Bałtyku są niepotrzebne lotniskowce :) (1)

      • 5 17

      • na szczescie mamy objawienie super stratega, planisty, ekonomicznego geniusza jak ty

        oto "ty" z jasnym jak twój guru ryzy przekazem oznajmia że takie "coś" nam potrzeba nie jest. Chwała ci o znawco i strategu, dzięki takim jak ty twój guru może co najwyżej rządzić w "szopce noworocznej". Mam nadzieję ze tak będzie z rudym bo inaczej same wielkie inwestycje jak np. budowa 4km odcinka tramwaju z centrum na chełm będą trwać 20lat(!!!)

        • 5 7

    • Lotnisko w Berlinie nie jedt portem przesiadkowym. (1)

      • 5 0

      • Po co nam stocznia skoro jest w Hamburgu?

        • 11 8

  • Po co Nam lotnisko??

    wystarczy ze staliśmy się potęgą grafenową! a latać nie musimy. mieszkam w Gdańsku, w mieszkaniu wybudowanym przez PIS. jak będę chciał sobie pojechać do swojego mieszkania w innym mieście (które również wybudował PIS,...już sam nawet nie wiem ile mam tych mieszkań, oczywiście każde zasilane gazem z łupków) to biorę któregoś ze swoich elektryków (które wyprodukował PIS) i sobie jadę.

    • 4 2

  • Bajki

    • 2 2

  • (7)

    Budować. Nie słuchać malkontentów. Wziąć sieza lewusow latać dziury, nie kraść a nasze dzieci będą miały lepiej. Mieć swoje zdanie i nie dać sobie narzucić tego wciskanego nie wiem przez kogo badziewia co psuje świat.

    • 67 90

    • (1)

      Boję się tylko że od tego prawicowego dobrobytu wrócą wszyscy polscy emigranci zarobkowi . A wtedy zmniejszy się ruch na lotniskach ale z drugiej strony ludzie w Polsce będą mieli tyle kasy że kilka razy w roku będą latać na wakacje do ciepłych krajów.

      • 12 3

      • I po to budują nowe lotnisko w Radomiu, wizjonerzy... Stamtąd jest przecież bliżej do ciepłych krajów !

        • 0 0

    • CPL i inne projekty

      Tak trzymać. Robić swoje i nie patrzeć się na guasitroli.

      • 0 9

    • Po nam polskie lotnisko skoro będzie niemieckie w Berlinie? (3)

      • 7 9

      • Logika ćwierćekonomisty (1)

        "Wprawdzie dwa porty lokalne obok siebie, jak GD/GA to ewidentnie źle, ale już dwa porty interkontynentalne obok siebie to już dobrze". Do tego tworu będziemy wiecznie dopłacać.

        • 12 7

        • Okęcie pewnie pójdzie pod deweloperów. Przecież to prawie ścisła warszawa.

          • 4 4

      • Bo to Niemieckie

        • 3 8

  • (1)

    Ten ,,Miś" nie powstanie . Elektrownie ,,Ostrołęka" już demontują.

    • 8 4

    • Oby, 8,6 mld za same projekty ? Wg jakiego cennika ?

      • 1 0

  • Jest dobrze a będzie jeszcze lepiej (2)

    Marcin VAT wraz z zespołem przytulają circa 50 -60 koła miesięcznie za pilnowanie łąki pod Baranowem i przedstawianie co chwila obrazków w połer-poincie czy excelu
    Ponadto Marcin VAT niemal codziennie występuje we wszystkich telewizorach jako ekspert od absolutnie wszystkiego, kasując za każdy występ przynajmniej patyka w zależności od telewizora...

    • 16 7

    • Koniaczku ? Stać cię przecież...

      • 0 0

    • Fakt.

      POmaska z Nim nie podyskutuje...

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane