• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie trójmiejskie firmy walczą o kontrakty za 8 mld zł

bra
8 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.

Dwa biura projektowe z Gdańska są w gronie ponad 30 firm z Polski i świata, które zgłosiły się do przetargu na zaprojektowanie linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi w sumie o 29 projektów obejmujących 1,8 tys. km nowych tras. Wartość samych prac projektowych szacowana jest na 8,6 mld zł.



Projekt CPK:

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie powstanie lotnisko (otwarcie ma nastąpić do końca 2027 r.), które ma móc obsłużyć rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r. Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)

  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro KPF.
Oczywiście, zanim będzie mogło dojść do realizacji, potrzebne są projekty. Spółka CPK ogłosiła przetarg, który dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki. Stanęło do niego 12 konsorcjów złożonych w sumie z 31 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Belgii, Szwecji, Norwegii i Korei Południowej.

Projekty kolejowe CPK - lista firm

  1. Konsorcjum Sweco Polska (Poznań), Técnica y Proyectos (Hiszpania),
  2. Konsorcjum Multiconsult Polska (Warszawa), Transprojekt Gdański, Torprojekt (Warszawa), TPF (Warszawa),
  3. Konsorcjum Egis Poland (Warszawa), Egis Rail (Francja), Jaf-Geotechnika (Trzcinica),
  4. Konsorcjum Systra (Francja), Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty Sławomir Biegański, Jerzy Broś (Wrocław),
  5. Databout (Warszawa),
  6. Konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych (Łódź), FONON (Warszawa),
  7. Konsorcjum SSF Ingenieure (Niemcy), Europrojekt Gdańsk, Saitec (Hiszpania), Schuessler Plan Inżynierzy (Warszawa), Schüßler - Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Niemcy),
  8. Konsorcjum Dohwa Engineering i Korea National Railway (Koreańskie Koleje Państwowe),
  9. Konsorcjum BBF (Poznań), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (Wrocław),
  10. Konsorcjum ELKOL (Bytom), Mosty Katowice,
  11. Konsorcjum MGGP (Tarnów), Voessing Polska (Bydgoszcz),
  12. Konsorcjum Biuro Projektów Metroprojekt (Warszawa) i SUD Architekt Polska (Warszawa).

Według CPK jest to największy projekt tego typu prowadzony aktualnie w Europie. Szacowana wartość samych prac projektowych to ponad 8,6 mld zł brutto.

Na razie firmy nie składały jeszcze konkretnych ofert cenowych.

- Na obecnym etapie postępowania weryfikujemy wszystkie oferty, m.in. badając ich zgodność z wymaganiami dokumentacji przetargowej i sprawdzając wykaz personelu pod kątem oczekiwań zamawiającego. Oferty cenowe będą brane pod uwagę podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa - wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Z wybranymi firmami podpisywane będą 8-letnie kontrakty na projektowanie.

Zakładany harmonogram prac na odcinku Gdańsk - CPK

  • 2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz,
  • 2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk,
  • 2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek,
  • 2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz,
  • 2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz i rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk,
  • 2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz,
  • 2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.
bra

Miejsca

Opinie (356) ponad 20 zablokowanych

  • Cyrk Komunikacyjny imienia Solidarności Baranów - tak to się ma nazywać (1)

    W ramach Nowego Polskiego Wała,
    tylko wał coś im nie wyszedł, pozabierali ludziom pieniądze i teraz gęsto się tłumaczą, miało być tak fajnie
    a Horała znikł z telewizorów po ostatnich występach

    • 1 2

    • Solidarność baranów w sprawie Pegasusa przekreślił Kaczyński jednym wywiadem...

      • 0 0

  • Miś (1)

    To jest miś na miarę naszych czasów. Tym misiem mówimy niedowiarkom: nie.

    • 1 2

    • I to nie jest nasze ostatnie słowo, będzie jeszcze Centralny Port Morski, CPN już prawie mamy...

      • 0 0

  • No naprawdę widać.. (1)

    Jakich tępych wyborców ma ta platforma.Po co nam port lotniczy skoro mają niemcy ..po co nam porty morskie skoro mają niemcy..po co nam przekop przecież mają ruscy.. lepiej żeby inni mieli my możemy być nie 100 a 1000 lat za innymi.

    • 3 1

    • W sedno

      • 0 1

  • Oby Tusk to wszystko abortował gdy przejmie stery w 2023 (3)

    • 2 3

    • (2)

      Tusk najpierw zrobi porządek z pisuarem a potem za ogólne sprzątanie się weźmie.

      • 1 2

      • (1)

        Nie ma w Polsce aż tylu ruskich i niemców żeby donald wygrał :D

        • 2 2

        • Sławę oby go sypnął

          • 0 1

  • Brawo rząd tak trzymać. Nie patrzeć na Totalnych donosicieli z Totalnej opozycji (4)

    Tylko PIS.

    • 3 6

    • Donosicieli ? Już wkrótce będziecie się tłumaczyć przed UE z inwigilowania opozycji, bo nasza prokuratura nie widzi przecież (2)

      ...problemu

      • 1 2

      • (1)

        Mam nadzieję, że ta inwigilacja to prawda bo totalnych zdrajców j przestępców trzeba mieć na oku żeby bardziej nie zaszkodzili Polsce. Skoro nie można ich skazać bo broni ich europejska partia ludowa donalda tuska i ich sędziowie.

        • 1 1

        • Prawda jest taka że najpierw ministrowie i sam premier kłamali że nie mamy żadnego Pegasusa a potem wyszedł Kaczyński i powiedział od dawna że mamy, i to jest nasza duma, kupiona za pieniądze polskich podatników... A minister Woś przypomniał już sobie na co wydał 25 milionów z Funduszu Sprawiedliwości ? Może na komisji śledczej mu przypomną... Totalne bezprawie i niesprawiedliwość...

          • 0 0

    • Pewnie w swoim kręgu też jesteś donosicielem i sypiesz znajomych i plotki rozsiewasz

      • 0 1

  • Po co ta ściema ? I tak wygra firma powiązana z działaczami PiS :) (4)

    • 63 34

    • Minusy dają znajomi Horały

      • 1 1

    • Maliniak a ma wygrac firma Niemiecka może co?

      Czas PO zdelegalizować

      • 1 1

    • no i bardzo dobrze (1)

      a jaką niby byś chciał? niemiecką? francuską? czy belgijską? chyba logiczne że skoro u nas się buduje, za nasze pieniadze to najlepiej zeby to była polska firma, których i tak mało zostało bo ruda świnia posprzedawałą wszystko za grosze kilka lat temu

      • 10 10

      • Ale ta świnia nie jest ruda tylko łysa i ma kłaki w nosie a że niewielki to przemawia z drabinki.

        Ja bym chciał żeby wygrała najlepsza oferta!

        • 6 9

  • obs (10)

    nie chodzi by zbudować , ale by budować- setki swoich ma intratne posady- komuna bis

    • 106 48

    • Dokładnie.

      Dokładnie tak. Nie chodzi o to żeby budować bo PiS nie jest w stanie tego uczynić. Chodzi o posadki - wydmuszki dla swoich i kasę.

      • 1 0

    • PO z min. Gradem budowało elektrownię jądrową przez 8 lat rządów (3)

      ...i?

      • 10 9

      • I PiS

        Będzie to robił przez kolejnych 8 nie daj Boże....

        • 4 1

      • sorry, a co zrobiono w tym temacie przez ostatnie 7 lat? (1)

        bo elektrowni jakoś nie widać....

        • 10 6

        • Na przykład zbudowali w Ostrołęce elektrownię za 2mld żeby ją zburzyć.

          • 7 0

    • Zdroworozsądkowy

      Też tak myślę, POstkomune trzeba unicestwić.

      • 1 4

    • (1)

      Przecież tak jest wszędzie misiu...nie wiedziałeś?Zapisz się do partii i korzystaj,jaki problem.

      • 6 18

      • To, że tak jest w twoim kochanym PiS, nie znaczy że to norma światowa. Raczej norma BiałoRuska.

        • 9 1

    • Dlatego święty Paweł zasiadał we wszystkich radach nadzorczych (1)

      • 5 6

      • Obajtek zasiada w trzynastu radach nadzorczych, przegonił Pawła o pięć długości.

        Ale to swój, więc może.

        • 10 7

  • Szkoda pieniędzy

    Szkoda wyrzuconych pieniędzy. Znowu jakieś pieski zarobią na projektach i wizualizacjach. PiS nie był i nie jest w stanie niczego zbudować. To kolejny kolos na glinianych nogach. Można te pieniądze było skierować do samorządów ale wiadomo.... Brak słów i jeden skandal.

    • 1 1

  • Totalni wola żeby w Polsce było jak w Trójmieście, nic się nie dzieje sama korupcja i zero inwestycji chyba, że PiS coś wybuduje (1)

    • 5 4

    • Dlatego Ryże deportować się powinno

      • 2 1

  • Tylko nie zapomnijcie o trasie CPK-Radom, bo w tej chwili z Radomia w okolice Łodzi jeździ się pociągiem jak za króla Ćwieczka, a port lotniczy w Radomiu ma być lotniskiem zapasowym dla CPK. To samo dotyczy drogowych szlaków komunikacyjnych z Radomia do autostrady A2 w rejonie Wiśkitek.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane