• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie trójmiejskie firmy walczą o kontrakty za 8 mld zł

bra
8 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.

Dwa biura projektowe z Gdańska są w gronie ponad 30 firm z Polski i świata, które zgłosiły się do przetargu na zaprojektowanie linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi w sumie o 29 projektów obejmujących 1,8 tys. km nowych tras. Wartość samych prac projektowych szacowana jest na 8,6 mld zł.



Projekt CPK:

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie powstanie lotnisko (otwarcie ma nastąpić do końca 2027 r.), które ma móc obsłużyć rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r. Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)

  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro KPF.
Oczywiście, zanim będzie mogło dojść do realizacji, potrzebne są projekty. Spółka CPK ogłosiła przetarg, który dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki. Stanęło do niego 12 konsorcjów złożonych w sumie z 31 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Belgii, Szwecji, Norwegii i Korei Południowej.

Projekty kolejowe CPK - lista firm

  1. Konsorcjum Sweco Polska (Poznań), Técnica y Proyectos (Hiszpania),
  2. Konsorcjum Multiconsult Polska (Warszawa), Transprojekt Gdański, Torprojekt (Warszawa), TPF (Warszawa),
  3. Konsorcjum Egis Poland (Warszawa), Egis Rail (Francja), Jaf-Geotechnika (Trzcinica),
  4. Konsorcjum Systra (Francja), Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty Sławomir Biegański, Jerzy Broś (Wrocław),
  5. Databout (Warszawa),
  6. Konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych (Łódź), FONON (Warszawa),
  7. Konsorcjum SSF Ingenieure (Niemcy), Europrojekt Gdańsk, Saitec (Hiszpania), Schuessler Plan Inżynierzy (Warszawa), Schüßler - Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Niemcy),
  8. Konsorcjum Dohwa Engineering i Korea National Railway (Koreańskie Koleje Państwowe),
  9. Konsorcjum BBF (Poznań), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (Wrocław),
  10. Konsorcjum ELKOL (Bytom), Mosty Katowice,
  11. Konsorcjum MGGP (Tarnów), Voessing Polska (Bydgoszcz),
  12. Konsorcjum Biuro Projektów Metroprojekt (Warszawa) i SUD Architekt Polska (Warszawa).

Według CPK jest to największy projekt tego typu prowadzony aktualnie w Europie. Szacowana wartość samych prac projektowych to ponad 8,6 mld zł brutto.

Na razie firmy nie składały jeszcze konkretnych ofert cenowych.

- Na obecnym etapie postępowania weryfikujemy wszystkie oferty, m.in. badając ich zgodność z wymaganiami dokumentacji przetargowej i sprawdzając wykaz personelu pod kątem oczekiwań zamawiającego. Oferty cenowe będą brane pod uwagę podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa - wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Z wybranymi firmami podpisywane będą 8-letnie kontrakty na projektowanie.

Zakładany harmonogram prac na odcinku Gdańsk - CPK

  • 2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz,
  • 2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk,
  • 2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek,
  • 2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz,
  • 2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz i rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk,
  • 2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz,
  • 2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.
bra

Miejsca

Opinie (356) ponad 20 zablokowanych

  • To za trudne dla wyborców poko i psl :) (2)

    Polska się nareszcie staje od 2015 r. niepodległym państwem i tak już będzie. Warunek jest jeden: nigdy wiecej PO i PSL przy władzy w Polsce !

    • 4 5

    • Tych totalnych zdrajców to boli, że się Polska rozwija, przypmnijmy sobie co Tusk zrobił z budową autostrad.. (1)

      nie płacili podwykonawcą, nawet sprzedali Polskie Koleje Linowe. PO musi byc uznana jak PZPR i zdelegalizowana

      • 2 3

      • No co aTusk zrobił z autostradami i kolejami. On nie by od tego. Mylisz pojęcia i nie rozumiesz o czym piszesz a polityki to nie ogarniasz także zajmij się czym innym

        • 1 1

  • Fantazje Partyjne

    Nie będzie żadnego CPK. To Avatar wymyślony przez Partię by Partyjna Nomenklatura i ich rodziny mogły się obłowić . Nikt przy zdrowych zmysłach tam nie pojedzie. Kasy nie ma . Panstwo się wali. Nowy wał padł. Unia zakręciła kasę i już nas nie chce u siebie. Sam szef Ryanair wyyśmiał ten humbug. Parodia i szkoda że portal takie fantazje reklamuje chcąc nie chcąc.

    • 5 7

  • Czego byś nie zrobił to eurokomunistom zawsze będzie źle !!!

    Jak zwykle eurokołchoźnicy wyją a po co ? ale drogo ! ale się nie opłaca ! jeszcze się taki nie urodził który by wszystkim dogodził szczególnie tej połowie społeczeństwa która działa na szkodę naszego kraju bo przecież za granicą jest tak kolorowo nie prawdasz ??!!

    • 3 3

  • gdyby przed wojną ludzie byli tacy jak tu niektórzy komentujący (3)

    to Gdynia by nie powstała i trasa do niej, wtedy też byli tacy narzekający. Proszę jechać frustraci do Holandii, zobaczcie ile tam jest kanałów, itp. zobaczcie lotnisko Schiphol pod Amsterdamem, na trasie do Rotterdamu i innych dużych miast Beneluxu i dalej, główny dworzec kolejowy pod holem lotniska, trasy dojazdowe, a nawet do Kopenhagi ( to 3-krotnie mniejszy kraj niż Holandia). W Polsce to już powinno dawno zacząć powstać, a nie tylko budowy pod panikę, albo żeby główni politycy mogli szybciej dojechać do domu (Gierkówka, Schetynówka). Lotnisko Okęcie to dziadostwo. Inwestycja w lotnisko się szybko zwróci.

    • 4 2

    • (2)

      Ale nie ma podstaw by chajs społeczny ładować w jakieś lotnisku w szczerym polu bo PiS tak uważa. Oni niech uważają na to co robią bo przez nich to same problemy.

      • 1 1

      • na jakiej podstawie uważasz (1)

        że podstaw nie ma?

        • 0 1

        • Bo do ciepłych krajów jest bliżej z Radomia

          • 0 0

  • 2027 lotnisko 2032 dojazd do niego

    Genialny projekt , linia kolejowa z 3city do CPK gotowa w 2032 a pierwsze samoloty mają startować w 2027 . Naprawdę jest ktoś kto wierzy, że to się uda ? Uda się wyciągnąć kasę , to pewne i raczej nic ponadto . Oddadzą władzę i będą mówić : my byśmy to zrobili . Tak będzie .

    • 4 4

  • Po co nam PO jak jest CDU? (2)

    proszę zobaczyć lotnisko w Kopenhadze, w Skandynawii mieszka około 20 mln ludzi ...

    • 3 3

    • Nigdy wiecej słupów z berlina

      • 2 3

    • oprócz lotniska w Kopenhadze, w Danii jest jeszcze około 20 lotnisk o statusie flughavn

      W samej Kopenhadze i okolicach, cztery.

      Nie licząc pasów GA i lądowisk śmigłowców.
      Student z Aalborga może do stolicy polecieć za 100pln

      Większość z tych lotnisk to pozostałości po Niemcach ;) starannie utrzymywane i rozbudowywane. Znajdują się w odległości czasem kilkunastu kilometrów...

      • 0 0

  • Ku rozpaczy POstkomuny i przyklaskującym im i**otom,

    których całe POKOlenia przyzwyczaili do biedy.

    • 5 4

  • Historia wielkich firm

    To łamanie prawa i niszczenie setek ludzi

    • 1 0

  • 8 miliardow za prace projektowe (2)

    Co za niekompetencja autora artykulu

    • 2 2

    • Też się zastanawiałem co może tyle kosztować w projektowaniu

      • 0 0

    • Masz ty chłopaku pojęcie.

      To nie położenie rury gazowej na pustej działce. Pomyśl ile byś wizął za projekt 10m rury gazowej w centrum gdańska gdzie aby ją połozyc musisz przeprojektować nie raz kanalizacje elektrykę i multum innych rzeczy które biegna na drodze twojej prostej 10m kreski. Taki projekt będzie dużo duzo droższy niż na pustej działce. A my tu rozmawiamy o 1800km tras i to nie będzie jedna biedna rura gazowa. W artykule nie ma żadnego błędu. Wy zwyczajnie nie macie pojęcia ile kosztuje kilkuletnia praca kilkuset osób . Dali byscie im 200tys za całośc i by ludzie z głodu poumierali.

      • 1 0

  • Proletariusze wszystkich krajów łączcie się !!!!

    Takie hasło bardzo by pasowało do trojmiasto.pl

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane