• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwóch oferentów na tereny po BCT w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Port Gdynia ma być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Port Gdynia ma być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Tylko dwa podmioty zainteresowane są prowadzeniem przeładunków kontenerowych i jednocześnie elementów morskich farm wiatrowych w Porcie Gdynia. Wczoraj otwarto wstępne oferty złożone w przetargu na nowego operatora terenów, które obecnie dzierżawi BCT.



Przeładunek kontenerów czy elementów farm wiatrowych? Na co powinien postawić Port Gdynia?

W połowie sierpnia tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na dzierżawę terenów o powierzchni 660 tys. m kw. na terminal przeładunkowy kontenerów oraz elementów morskich farm wiatrowych, powiększając teren obecnie zajmowany przez BCTMapka o prawie jedną trzecią. Ma być to jeden z elementów tymczasowego portu instalacyjnego.

Niespodzianki nie było. Oferty złożył Gdynia Container Terminal po sąsiedzku prowadzący terminal kontenerowy oraz International Container Terminal Services Inc., czyli właściciel BCT (Baltic Container Terminal), obecnego dzierżawcy.

Przypomnijmy, że w 2023 r. wygasa umowa między Portem Gdynia a ICTS na dzierżawę tego terenu. Spółka ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych. Zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. W Gdyni jest obecna od 2003 r.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Jeśli ten operator będzie chciał zostać w Gdyni, to oprócz przeładunku kontenerów będzie musiał też zająć się tak naprawdę obsługą tymczasowego portu instalacyjnego dla morskiej energetyki wiatrowej. To nowe wyzwanie, ale temat znany BCT. Operator już ma doświadczenie w przeładunku elementów wież wiatrowych.

Swoje zainteresowanie tym projektem zgłosił też Gdynia Container Terminal, który należy do Hutchison Port Holdings z Hong Kongu. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w marcu 2006 r. Operator od dawna zainteresowany był poszerzeniem działalności, mówiło się nawet, że chciał prowadzić działalności także w Porcie Gdańsk.

Obie firmy złożyły też oferty w sprawie budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni.

Tereny, jakie gdyński port chce oddać w dzierżawę. Tereny, jakie gdyński port chce oddać w dzierżawę.

Postępowanie na wybór operatora terminalu kontenerowego i instalacyjnego - zostanie przeprowadzone w trybie przetargu ograniczonego, w którym - w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o postępowaniu - wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z ofertami wstępnymi mogą składać wszyscy zainteresowani dzierżawcy, a oferty ostateczne mogą składać wyłącznie dzierżawcy zaproszeni do składania ofert ostatecznych.

Oferty będą oceniane pod kątem m.in. oszacowanych przychodów, liczby przeładowanych kontenerów oraz oceny koncepcji przeładunku elementów morskich farm wiatrowych. Oferenci zobligowani będą do kontaktu z właścicielami polskich koncesji morskich farm wiatrowych na Bałtyku celem ustalenia warunków niezbędnych do przedstawienia ofert zagospodarowania terenu. Umowa będzie obowiązywać od 1 czerwca 2023 r.

Miejsca

Opinie (41)

  • w Gdańsku mamy prawdziwy terminal kontenerowy i prawdziwe lotnisko... (2)

    ... więc w Gdyni może niech te wiatraki przeładowują. Jeżeli z tego się utrzymają i nie obciążą dodatkowym ruchem ciężarowym miasta, to może to jest dobry pomysł.

    • 10 15

    • ty tak nie cwaniakuj bo droga go DCT też jest często zablokowana

      całe trójmiasto jednym wujem podszyte

      • 1 1

    • centralizm "oświecony"

      to już przerabialiśmy...
      Za to Niemcy mogą mieć Kilonię, Hamburg, Bremenhaven i co tam jeszcze...
      Albo ci rozrzutni Szwedzi na Bałtyku mogą mieć 24 porty...
      Rosja ma kilka a i tak robi połowę obrotów na Bałtyku. Kolejna ćwiartka to Szwecja a reszta, resztę.
      Wiatraki w Gdyni i tak znajdą miejsce.
      Gdańsk z komunikacją również nie jest taki różowy, bo ruch kolejowy korkuje się w Tczewie a magistrale na Wa-wę i Bydgoszcz nie mają rezerw. Kierowcy, fakt, mogą dojechać ale już stanąć nie bardzo. Nie mówiąc o innych "udogodnieniach" w postaci krzaczorów w okolicach Ku Ujściu i Wisłoujścia...

      • 7 1

  • zadnych wiecej chinskich firm (6)

    Chinskie firmy wykupuja terminale kontenerowe na calym swiecie. Nie powinno sie pozwolic na chinski monopol.

    • 28 10

    • oLo, hhińskie firmy wykupują terminale kontenerowe na całym świecie?

      A co niby od dekad robi filipiński ICTSI (obecny właściciel BCT)? Właśnie wykupuje terminale na całym świecie!

      • 1 0

    • jeżeli wiesz coś o Polsko Chińskim Towarzystwie Maklerów Okrętowych, Chipolbroku

      to nigdy nie napisałbyś podobnych bzdur, wystarczy zrobić odpowiednie Umowy i podpisać przez nieskorumpowanych urzędników, Chipolbrok kwitnie już 70 -lat przynosząc wymierne zyski obu stronom

      • 8 1

    • a co my mamy do pozwalania...

      pieniądzowi?

      • 2 0

    • Chińskie nie są zainteresowane BCT (2)

      A Hutchison nie jest chiński, poczytaj coś o nich a nie powielasz bzdury z jakiegoś artykułu w necie o chińskim zagrożeniu

      • 7 4

      • Hutchison jest Chińskie, Hong Kong to Chiny

        No to poczytaj Hutchinson jest z Hong Kong, top zarząd to Chińczycy, kontrolowani politycznie z Pekinu, a tam wszystkim steruje Komunistyczna Partia Chin

        • 11 6

      • Jak to nie jest chinski?

        • 1 6

  • Terminal (1)

    Bez odpowiedniego zaplecza drogowego terminal bedzie sie dusił i zatykał kiepskiej jakości drogi .Gdynia w kwestii inwestycji drogowych to zaścianek- władze miasta nie maja wizji jak poprawić ten stan rzeczy. Premier coś bąknął na temat drogi różowej i cisza. Trzeba czekać na wybory. Nic nie poradzimy.

    • 13 4

    • Nic?

      A to dlaczego?

      • 0 0

  • Trzeci swiat (3)

    To terminal na miarę naszych możliwości.... Prawie taki jak w Dżibuti , kto buduje terminale w centrum miasta i bez dojazdu?

    • 4 1

    • Wenda i Kwiatkowski (1)

      • 2 1

      • oni zbudowali port

        z dojazdem... Budowa "węglówki" ruszyła równolegle z budową portu i zajęła 10 lat... Od czasu wykonania tej inwestycji, oprócz likwidacji zniszczeń wojennych, nie zrobiono nic! Choć uwarunkowania terenowe są całkowicie odmienne.

        Wokół portu zaczęło powstawać miasto. Elita usadowiła się z dala, na wzgórzach, biedota tłoczyła się w dolinie, aby do roboty blisko było...

        Obecnie rewitalizacja "węglówki" trwa połowę czasu budowy a z ziemi a raczej z papieru nie wyszła. Miasto, zamiast dbać i rozwijać infrastrukturę, ukradkiem wykrada uzbrojone i łatwe tereny przemysłowe i portowe a następnie oddaje pod mieszkaniówkę. Zamiast dbać o źródła dochodów, miasto wpuszcza się w postindustrialne mrzonki i bieda interesy kolesi zza magistrackiego biurka.

        • 2 1

    • a musisz mieszkać z widokiem na kontenery?

      nikt tam miasta nie zaprasza.
      To nieodpowiedzialna polityka miasta powoduje zajmowanie przez mieszkaniówkę strefy buforowej. To również miasto zdecydowało wbrew opinii zarządcy dróg, o dokończeniu estakady zamiast przedłużania obwodnicy.
      Dalsze efekty, to konsekwencje.

      • 1 1

  • Brak dróg (1)

    Jakim cudem ma się cokolwiek udać jak w tym mieście jest jedna zawalająca się estakada. Nie wiem o czym tu gadka. To cyrk i śmiech na sali. Gdzie obiecana droga Czerwona i Obwodnica Opat?

    • 30 2

    • tu jest...

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."
      "...budowa OPAT nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
      - Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane"
      "ten cel ma zrealizować planowana Trasa Kaszubska, która jest już ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015"

      • 1 3

  • I co nam daje ta informacja ? (2)

    Dla przeciętnego mieszkańca Gdyni-nic moze redakcja zajęła by się dziurawymi gdyńskimi drogami?

    • 7 4

    • taki jesteś, czy tylko udajesz?

      W terminalach i w porcie to krasnoludki pracują?
      A podatki to tylko na Kajmanach?

      • 3 2

    • Większe korki bo z gov-nami będą jeździć po naszych drogach, wiatraki przewozić, więcej towaru itp itd zaznaczając że w Gdyni nie ma dróg i jest jedną estakada... :) Pięknie, prawda?

      • 3 1

  • chwileczke.... a co z drogami dojazdowymi? (1)

    Chyba plany powinny zacząć się od porządnych dróg. W Gdyni nie ma czym dowozić niczego bo zamiast dróg malowane są buspasy. Podobno do p. Morawieckiego jakiś czas temu był wysłany list w sprawie budowy Trasy Czerwonej. Czy coś wiadomo w tj sprawie? Napłyneła jakaś odpowiedź?

    • 31 4

    • Drogi Czerwonej nie bedzie.

      • 3 0

  • Port w Gdyni się dusi w mieście (7)

    Mało terenów i dojazdów.

    • 46 3

    • (3)

      dlatego powstanie Port Zewnętrzny

      • 4 6

      • dlatego on...

        nie powstanie...
        :\

        • 5 0

      • I niby którędy ładunki wyjadą? :D

        • 9 0

      • a co to zmieni?

        Planowany Port Zewnętrzny nadal uzależniony jest od jednej ulicy (Polska, Wiśniewskiego) i jednej linii kolejowej w wielokrotną zmianą kierunku i kolizyjnymi przejazdami. Takie były uwarunkowania przed wojną ale od tego czasu wiele się zmieniło.
        Nie zmieniło się myślenie o i w porcie "dobrze jest, jak jest..."

        Do tego się dokłada miasto, które wpuszcza mieszkaniówkę na łakome tereny strefy buforowej...

        • 15 1

    • mało dojazdów? wcale nie ma. Te co są to drogi dla mieszkańców

      Gdzie obiecana nam od kilkudziesięciu lat Czerwona wraz z Opat i Via Maris?

      • 4 1

    • i jest to systematyczna i z premedytacją prowadzona działalność (1)

      miasta.

      A raczej afiliowanych przy magistracie "kręgów gospodarczych".

      • 14 4

      • Szczurek mysli ze Gdynia to Lazurowe Wybrzeze wiec port im przeszkadza.

        Nie pamieta niestety ze Gdynia istnieje dzieki portowi i gospodarce morskiej. Ale najlepiej zamknac i zlikwidowac port. Wszyscy beda pracowac w UM Gdynia ku chwale szczurkowej mafii.

        • 16 3

  • Kiedy kończy się dzierżawa na Łucyka i Szczurka? (1)

    • 12 1

    • jak źle pójdzie

      to do emerytury spokojnie dociągną...

      • 2 0

  • brawo !! Dwóch nowych operatorów kontenerowych w Gdyni .. a nie...

    to ci co tam są od lat ...

    • 7 7

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane