• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwóch oferentów na tereny po BCT w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Port Gdynia ma być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Port Gdynia ma być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Tylko dwa podmioty zainteresowane są prowadzeniem przeładunków kontenerowych i jednocześnie elementów morskich farm wiatrowych w Porcie Gdynia. Wczoraj otwarto wstępne oferty złożone w przetargu na nowego operatora terenów, które obecnie dzierżawi BCT.



Przeładunek kontenerów czy elementów farm wiatrowych? Na co powinien postawić Port Gdynia?

W połowie sierpnia tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na dzierżawę terenów o powierzchni 660 tys. m kw. na terminal przeładunkowy kontenerów oraz elementów morskich farm wiatrowych, powiększając teren obecnie zajmowany przez BCTMapka o prawie jedną trzecią. Ma być to jeden z elementów tymczasowego portu instalacyjnego.

Niespodzianki nie było. Oferty złożył Gdynia Container Terminal po sąsiedzku prowadzący terminal kontenerowy oraz International Container Terminal Services Inc., czyli właściciel BCT (Baltic Container Terminal), obecnego dzierżawcy.

Przypomnijmy, że w 2023 r. wygasa umowa między Portem Gdynia a ICTS na dzierżawę tego terenu. Spółka ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych. Zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. W Gdyni jest obecna od 2003 r.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Jeśli ten operator będzie chciał zostać w Gdyni, to oprócz przeładunku kontenerów będzie musiał też zająć się tak naprawdę obsługą tymczasowego portu instalacyjnego dla morskiej energetyki wiatrowej. To nowe wyzwanie, ale temat znany BCT. Operator już ma doświadczenie w przeładunku elementów wież wiatrowych.

Swoje zainteresowanie tym projektem zgłosił też Gdynia Container Terminal, który należy do Hutchison Port Holdings z Hong Kongu. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w marcu 2006 r. Operator od dawna zainteresowany był poszerzeniem działalności, mówiło się nawet, że chciał prowadzić działalności także w Porcie Gdańsk.

Obie firmy złożyły też oferty w sprawie budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni.

Tereny, jakie gdyński port chce oddać w dzierżawę. Tereny, jakie gdyński port chce oddać w dzierżawę.

Postępowanie na wybór operatora terminalu kontenerowego i instalacyjnego - zostanie przeprowadzone w trybie przetargu ograniczonego, w którym - w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o postępowaniu - wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z ofertami wstępnymi mogą składać wszyscy zainteresowani dzierżawcy, a oferty ostateczne mogą składać wyłącznie dzierżawcy zaproszeni do składania ofert ostatecznych.

Oferty będą oceniane pod kątem m.in. oszacowanych przychodów, liczby przeładowanych kontenerów oraz oceny koncepcji przeładunku elementów morskich farm wiatrowych. Oferenci zobligowani będą do kontaktu z właścicielami polskich koncesji morskich farm wiatrowych na Bałtyku celem ustalenia warunków niezbędnych do przedstawienia ofert zagospodarowania terenu. Umowa będzie obowiązywać od 1 czerwca 2023 r.

Miejsca

Opinie (41)

  • w Gdańsku mamy prawdziwy terminal kontenerowy i prawdziwe lotnisko... (2)

    ... więc w Gdyni może niech te wiatraki przeładowują. Jeżeli z tego się utrzymają i nie obciążą dodatkowym ruchem ciężarowym miasta, to może to jest dobry pomysł.

    • 10 15

    • centralizm "oświecony"

      to już przerabialiśmy...
      Za to Niemcy mogą mieć Kilonię, Hamburg, Bremenhaven i co tam jeszcze...
      Albo ci rozrzutni Szwedzi na Bałtyku mogą mieć 24 porty...
      Rosja ma kilka a i tak robi połowę obrotów na Bałtyku. Kolejna ćwiartka to Szwecja a reszta, resztę.
      Wiatraki w Gdyni i tak znajdą miejsce.
      Gdańsk z komunikacją również nie jest taki różowy, bo ruch kolejowy korkuje się w Tczewie a magistrale na Wa-wę i Bydgoszcz nie mają rezerw. Kierowcy, fakt, mogą dojechać ale już stanąć nie bardzo. Nie mówiąc o innych "udogodnieniach" w postaci krzaczorów w okolicach Ku Ujściu i Wisłoujścia...

      • 7 1

    • ty tak nie cwaniakuj bo droga go DCT też jest często zablokowana

      całe trójmiasto jednym wujem podszyte

      • 1 1

  • Terminal (1)

    Bez odpowiedniego zaplecza drogowego terminal bedzie sie dusił i zatykał kiepskiej jakości drogi .Gdynia w kwestii inwestycji drogowych to zaścianek- władze miasta nie maja wizji jak poprawić ten stan rzeczy. Premier coś bąknął na temat drogi różowej i cisza. Trzeba czekać na wybory. Nic nie poradzimy.

    • 13 4

    • Nic?

      A to dlaczego?

      • 0 0

  • Trzeci swiat (3)

    To terminal na miarę naszych możliwości.... Prawie taki jak w Dżibuti , kto buduje terminale w centrum miasta i bez dojazdu?

    • 4 1

    • a musisz mieszkać z widokiem na kontenery?

      nikt tam miasta nie zaprasza.
      To nieodpowiedzialna polityka miasta powoduje zajmowanie przez mieszkaniówkę strefy buforowej. To również miasto zdecydowało wbrew opinii zarządcy dróg, o dokończeniu estakady zamiast przedłużania obwodnicy.
      Dalsze efekty, to konsekwencje.

      • 1 1

    • Wenda i Kwiatkowski (1)

      • 2 1

      • oni zbudowali port

        z dojazdem... Budowa "węglówki" ruszyła równolegle z budową portu i zajęła 10 lat... Od czasu wykonania tej inwestycji, oprócz likwidacji zniszczeń wojennych, nie zrobiono nic! Choć uwarunkowania terenowe są całkowicie odmienne.

        Wokół portu zaczęło powstawać miasto. Elita usadowiła się z dala, na wzgórzach, biedota tłoczyła się w dolinie, aby do roboty blisko było...

        Obecnie rewitalizacja "węglówki" trwa połowę czasu budowy a z ziemi a raczej z papieru nie wyszła. Miasto, zamiast dbać i rozwijać infrastrukturę, ukradkiem wykrada uzbrojone i łatwe tereny przemysłowe i portowe a następnie oddaje pod mieszkaniówkę. Zamiast dbać o źródła dochodów, miasto wpuszcza się w postindustrialne mrzonki i bieda interesy kolesi zza magistrackiego biurka.

        • 2 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane