• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Energa Obrót wprowadzała w błąd? "Gwarancja stałej ceny" na celowniku UOKiK

VIK
22 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oskarżył sprzedawcę energii elektrycznej Energa Obrót, spółkę zależną Energi, o wprowadzanie w błąd klientów. Chodzi o ofertę "Gwarancja stałej ceny". Okazało się, że m.in. pomijano istotne informacje o dodatkowej opłacie handlowej i przekazywano nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu.



Urząd otrzymywał liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny. Energa Obrót zawierała z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia zarzutów.

Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty "Gwarancja Stałej Ceny", istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.

Czytaj też: Tysiące klientów Energi z wysokimi rachunkami za prąd

- Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy - czytamy w komunikacie.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty.

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.
VIK

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • zwiazek pielegniarek rp (1)

    Spokojnie pielęgniarka z Wejherowa wyciągnie firmę z opresji

    • 3 1

    • tak jak psychiatra Klich wyciągnął polską armię z zapaści...

      • 1 0

  • Śmiech na sali (3)

    Ludzie, telemarketer, który do Was dzwonił musiał przeczytać skrypt, a w skrypcie jak wół jest napisane zarówno o opłacie handlowej, jak i o karze umownej za odstąpienie od umowy.
    Co więcej, wy go wysłuchaliście i potwierdziliście, że się na to zgadzacie - od strony prawnej umowa na odległość w ten sposób jest zawarta, gdy otrzymaliście dokumenty.
    Dokumenty dostaliście, trzeba było PRZECZYTAĆ (tak wiem, w dzisiejszych czasach to trudne) i wtedy, jeżeli Wam coś nie pasowało - ODSTĄPIĆ od umowy.
    Ale nie...
    Lepiej teraz pluć jadem na wszystkich telemarketerów, pracowników Energa Obrót i wylewać żale za swoją głupotę...
    Już możecie minusować, bo przecież tylko to Wam pozostało ;)

    • 7 17

    • Nic smiesznego (2)

      Owszem Telemarketer mówił o opłacie handlowej, ale jak dopytywalam czy to jest dodatkowa opłata to powiedział ze nie, że ona była też w poprzedniej umowie. Jak dokumenty dotarły pocztą to byłam na urlopie, jak wróciłam było po terminie odwołania.
      Dzwoniłam do Energii ale powiedzieli że termin odwołania minął.
      Zapłacę dodatkowo 720 zł a za 3 lata rozwiąże umowę.

      • 0 0

      • (1)

        tyle że umowa niepotwierdzona na piśmie przez Panią jest nieważna.
        Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Art. 20.2 a w razie problemów Rzecznik Praw Konsumenta.

        • 2 0

        • Bardzo dziękuję za wyczerpującą podpowiedź

          • 0 0

  • Poprosiłem o przesłanie oferty wraz z umową pocztą do przeczytania

    Kilka miesięcy temu. Od tego czasu cisza. Jedna rada na wszystko - nie zawieramy żadnych umów przez telefon. Aby była ważna musimy i tak ją podpisać.

    • 4 0

  • niestety dział 'marketingu' od roku się nie popisuje (3)

    pewnie do wielu z was namolnie dzwonili i usiłowali przesłać juz zaakceptowany kontrakt na zmianę (niekorzystną oczywiście) taryfy

    jedna taka nawet łgała jak bura suka (wybaczcie, ale cytuję jedynie polityka PIS), ze oferta jest tylko teraz i tylko telefoniczna i niczego nie moge sprawdzić na stronie energii

    wtedy napisałem do nich skarge, bo nie lubie być traktowany jak dureń i ciemny lud

    a najbardziej wkurzające jest to, że zanim mozna było się czegokolwiek dowiedzieć, to panienka cytowała wszystkie dane (moje i energi razem z numerem wpisu do KRS i ilościa wpłaconych pieniedzy na majatek zakładowy, wszelkimi adresami, itd), co zajeło jej jakies 5 minut

    • 60 2

    • precz z energą (2)

      Czasami się zastanawiam jak taka firma może mieć skopany taki dział,do mnie też dzwonili a jak mówiłem że stosują opłatę mc i do tego w ciągu ostatnich 2 lat cena prądu spadła i tylko frajer chce gwarancji stałej ceny to babka powiedziała że jeszcze popamiętam hehehe.

      • 12 0

      • przykre jest to, że firma z Trójmiasta - a niestety takie badziewie

        • 3 0

      • No i miala racje...

        ...do tej pory pamietasz ta rozmowe ;)

        • 5 0

  • A jak kiedyś tak poprowadziłem rozmowę z telemarketerem: (2)

    Usłuszałem całą historię o ENERGA S.A. (KRS itp), usłyszałem ofertę, nawet się na coś zgodziłem - ale na końcu rozmowy padło pytanie, czy zgadzam się na wykorzystanie moich danych w celach marketingowych - powiedziałem, że nie. A telemarketer na to: "jak w takim razie mam Panu wysłać umowę itp?!"... Więcej nie zadzwonili...

    • 38 1

    • brawo!

      • 1 0

    • to telemarketer nieogarnięty

      Do wysłania umowy nie jest potrzebna zgoda marketingowa. trzeba było się raczej zastanowić, na jakiej podstawie do ciebie dzwonili, skoro wcześniej jej nie wyraziłeś

      • 3 0

  • a jakże ....

    ja odebrałam 3 telefony od energii , z takową propozycją stałej ceny , powiedziałam każdej kolejnej dzwoniącej osobie że przez telefon nie będę zawierać żadnej umowy i kazałam im przysłać poczta ,nie przysłąli.

    • 2 0

  • KDR

    Mnie tak wykiwali na kartę dużej rodziny. Miało być taniej o 15% a jest drożej. Dobrze, że się chociaż przyznali do oszustwa.

    • 0 0

  • oszukana

    Ja podpisywałam umowę w biurze Energa i tez nie poinformowano mnie o opłacie dodatkowej. Złożyłam reklamacje i dostałam odpowiedz ze skoro podpisałam na miejscu to umowa jest ważna.Mogę tylko zerwać umowę i zapłacić karę.Czuje się oszukana ;(

    • 3 0

  • kika (1)

    ja tez zostałam oszukana przez telefon nie wiecie czy to trzeba gdzieś zgłaszać czy sami naprawia szkodę i oddadzą pieniądze bo przecież prąd idzie w dol a rachunki coraz wyższe

    • 1 0

    • sąd z uzasadnieniem z UOiK

      • 0 0

  • Spokojnie, PiSowska rada nadzorcza szybko naprawi błędy poprzedniej ekipy, kompetentni ludzie z Wejherowa, hłe hłe (3)

    A UOKiK lepiej niech nie nakłada kar, bo monopolista na tym terenie szybko przerzuci karę na swoich klyentów, będzie prąd "Po Dobrej Cenie"

    • 14 3

    • każda inna rada nadzorcza (nawet z Wej-wa) (2)

      zdecydownie będzie bardziej kompetentna od POprzedniej...

      • 2 1

      • tacy sami albo i gorsi bo wyposzczeni przez 8 lat muszą sie odkuć! (1)

        • 1 2

        • dokładnie - żądna krwi watacha

          poza tym POprzednia ekipa zatrudniała profesjonalistów i stwarzała pozory konkursów na stanowiska, a PiS kogo zatrudnił? Z nadania Jarosława babę z Wejherowa? śmiech na sali! Jakie ma doświadczenie? Koordynatorka protestów PiS? Członkini koła Gazety Polskiej? K... mać normalnie!!! Nepotyzm i hipokryzja Kaczyńskiego sięgnęła zenitu, nawet PO z PSLem tak po bandzie nie pojechali! Dojną Rzeczpospolitą racz dać nam Panie....

          • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane