• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Energa Obrót wprowadzała w błąd? "Gwarancja stałej ceny" na celowniku UOKiK

VIK
22 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oskarżył sprzedawcę energii elektrycznej Energa Obrót, spółkę zależną Energi, o wprowadzanie w błąd klientów. Chodzi o ofertę "Gwarancja stałej ceny". Okazało się, że m.in. pomijano istotne informacje o dodatkowej opłacie handlowej i przekazywano nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu.



Urząd otrzymywał liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny. Energa Obrót zawierała z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia zarzutów.

Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty "Gwarancja Stałej Ceny", istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.

Czytaj też: Tysiące klientów Energi z wysokimi rachunkami za prąd

- Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy - czytamy w komunikacie.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty.

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.
VIK

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • Umowa

    Ja po którymś telefonie dałam się naiwna namówić.
    Dopiero przy fakturze pojawiła się opłata handlowa 14.99zł
    Umowa na 48 miesięcy *14.99 = 719.52
    Człowiek się uczy na błędach.
    Taką mam gwarancję stałej ceny.

    • 8 0

  • Nie m o ż e , a POWINNA zostać nałożona i to WYSOKA kara dla oszustów!!! (1)

    Czas robić poRZĄDKI z poSTHOŁOTĄ!!!

    • 14 3

    • pisiorska hołota w spółce teraz siedzi na bruk z jarciem i d*pasem

      • 0 0

  • czy marketing Energii strzelił sobie w stopę?

    Widzę poważne niezadowolenie klientów Energii. Od listopada nie mam faktur. Poważna firma podaje publicznie bilans przychodów za 2015 rok. Czy to poważne? Co na to audytorzy?
    Sytuacja była stabilna. Komu zależało we wrześniu-październiku 2015 roku na mąceniu telefonami klientom w głowach? Zamiast Energa-Obrót pojawia się nowy dystrybutor Energa24?

    • 0 0

  • umowa jak kazda....

    umowa jak kazda dochwili otrzymania faktury i tam dowiedzieliśmy się co znaczy umowa stala i kto ponosi z tego tytułu ryzyko. z góry to my konsumenci płacimy za to ewentualne ryzyko. w dolaczonej ulotce - książce do umowy nie ma paragrafu o ryzyku w razie odstąpienia od umowy mimo ze ten przepis istnieje u umowie. ulotka o mowi o 31.06 a umowy zawierano jeszcze w październiku. ;powoluja się na dobre praktyki a ja mysle ze nie firma lecz imiennie ktoś kto podpisal i zaakceptowal ta forme winien ponieść konsekwencje finansowe i dyscyplinarne . tu nie było reklamy marketingowej to było swiadome wprowadzanie nas w blad.

    • 2 0

  • (3)

    Walnąć im ze 100 milionów kary. Jako bardzo niezadowolony z obsługi Klient jestem przekonany, że im się należy. Może w końcu się nauczą prawidłowego podejścia do Klienta (wywalą te sieroty co teraz tam siedzą).

    • 11 1

    • (1)

      Nie, lepiej im dajmy pielęgniarkę do zarządu. To będzie najwyższa z możliwych kara + przenosiny centrali do Łomży

      • 0 1

      • dzwonili z tymi ofertami przed pielegniarka
        PO wsadzilo do zarzadu pewnie salowa?:)

        • 0 0

    • co im po tej karze i tak potem ty/my zapłacimy bo sobie odbiją na czym innym

      wszystko w świetle prawa
      i tak nas wszyscy dy..ją od 20 paru lat
      wolny rynek i niejasne przepisy oraz prawo

      • 3 1

  • Prezes

    Zwróćmy uwagę, ze prezes Energa obrót został teraz prezesem Energii sa, awansujemy najlepszych jak widać. Brawo My!

    • 5 0

  • Energa = porażka . To jak ta firma traktuje a właściwie kantuje klientów jest nieprawdopodobne. Wszystkie błędy zaniedbania ze strony Energi są przerzucane na klientów , a reklamacje ciągną się w nieskończoność.
    Enerdze mówię dość!

    • 12 0

  • (1)

    panie min. Ziobro, proszę zrobić porządki.

    • 9 0

    • Za późno, PZU było bliżej

      • 0 0

  • najgorsze jest to, że nałożą karę którą i tak zapłacą klienci,

    pytanie tylko którzy?
    ci co podpisali nową umowę chyba nie, bo przecież mają zagwarantowaną stałą cenę ;)
    no chyba że dołożą kolejną śmiesznie brzmiącą opłatę ;)

    • 11 0

  • A taraz państwo dowali karę państwowej spółce,a zapłaci kto?

    byliście jesteście będziecie dymani

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane