• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firmy wyrejestrowują samochody, aby nie płacić podatku

Piotr Weltrowski
21 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Kryzys zmusza przedsiębiorców do szukania nowych sposobów oszczędzania. Kryzys zmusza przedsiębiorców do szukania nowych sposobów oszczędzania.

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na czasowe wyrejestrowywanie firmowych samochodów, aby zminimalizować koszty prowadzenia firmy podczas spowolnienia gospodarczego.



Czy czasowe wyrejestrowywanie firmowych aut to dobry sposób na przetrwanie kryzysu?

W całym kraju liczba wyrejestrowanych w ten sposób aut o masie całkowitej większej niż 3,5 tony wzrosła w zeszłym roku dwukrotnie - było ich 13 tys. Prawdziwy rekord padł w Sopocie, gdzie w 2008 roku wyrejestrowano 5 aut, a rok później... 1292.

Jak to możliwe, iż w niespełna 40-tysięcznym Sopocie dokonano około 10 proc. wszystkich wyrejestrowań w skali kraju? - Działa u nas jedna z większych firm leasingowych, nie ma co ukrywać, że większość wyrejestrowanych aut należy właśnie do niej - mówi Mirosław Goślicki, skarbnik Sopotu.

Taki wzrost liczby wyrejestrowywanych aut pokrzyżował nieco plany miastu. Jak szacują urzędnicy, do budżetu miasta trafiło w ten sposób aż o 600 tys. zł mniej niż prognozowano. W mniejszym stopniu, niż w Sopocie, trend ten widoczny jest jednak także w innych miastach.

W Gdyni liczba wyrejestrowywanych czasowo aut również się zwiększa. W roku 2008 wydano decyzje, dotyczące 19 samochodów (budżet miasta stracił 29 tys. zł), w roku 2009 - 42 samochodów (około 66 tys. zł mniej wpływów do budżetu). W tym roku jednak trend się nasila, przez trzy i pół miesiąca wyrejestrowano już 15 aut (25 tys. zł nie trafiło do kasy miasta).

Podobnie sytuacja wygląda w Gdańsku. Tu w 2008 roku wyrejestrowanych czasowo zostało 40 samochodów (ubytek w budżecie - 38 tys. zł), zaś w roku 2009 - 149 aut (wpływy do kasy miasta mniejsze o 103 tys. zł).

Straty miast w najbliższym czasie mogą znacznie wzrosnąć. Zgodnie z obecnymi przepisami auto może być czasowo wyrejestrowane maksymalnie na dziewięć miesięcy. Przepisy te mają się jednak niedługo zmienić - możliwe będzie wyrejestrowanie pojazdu nawet na cztery lata.

Podatek od środków transportu płaci się za samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Stawki podatku są co roku ustalane odgórnie, poszczególne miasta mają jednak możliwość ustalania ich we własnym zakresie, w ramach określonych "widełek". Maksymalne stawki w roku 2010, w zależności od rodzaju i masy auta, wynoszą od 729,28 zł do 2786,03 zł. W Sopocie stawki te wynoszą od 684 zł do 2784 zł. W Gdyni: od 540 zł do 2676 zł. W Gdańsku zaś od 444 zł do 2688 zł

Opinie (93) 1 zablokowana

  • Wyrejestrowanie pojazdu

    Jestesmy podobno w europie, wiec prawo do dysponowania wlasnym autem powinno byc jednakowe dla wszystkich . Jesli ktos posiada tzw (dom na kolach) to uzywa to w sezonie urlopowym , a u nas placi przez caly rok - dlaczego? jesli auto nie jezdzi? czy motocykl (motocyklem raczej w zimie nikt nie jezdzi), To wyludzanie pieniedzy , pod przykrywka przepisow .

    • 0 0

  • CZY MOZNA CZASOWO aWYREJESTROWAC AUTO OSOBOWE ZAREJESTROWANE NA OSOBE FIXYCZNA? (2)

    BO ZDAJE SIE ZE NIE WIEC TO NIESPRAWIEDLIE

    • 3 0

    • (1)

      A czy to sprawiedliwe że samochód osobowy nie płaci podatku drogowego w postaci winiety i podatku do gminy??????????? Wynosi on łącznie ok 6000 zł; a auto jeździ po zachodzie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 1 0

      • Ty się ciesz że nie płacisz tego podatku drogowego "na zachodzie", pewnie byś miał ze 6000€uro do zapłaty.

        • 1 0

  • A jak oddzielić auto służbowe od celów prywatnych... (5)

    w przypadku samozatrudnienia,

    tzw."działalności gospodarczej jednoosobowej"- niech mi podpowie "pomysłowy

    Dobromir" , który proponuje inne numery rejestracyjne i kary za uzywanie

    służbowego auta w celu prywatnym.....

    • 7 1

    • A jak oddzielić auto służbowe od celów prywatnych....

      Ni jak!. trzeba mieć 2 (dwa) lub więcej aut!. Prywatne auto i służbowe auto.
      Do pracy i z pracy możesz robić co Ci się zechce z pojazdem, ale w dni wolne od pracy NA 100% służbówka ma "odpoczywać"

      • 1 0

    • (2)

      w ogóle ciekawe, dlaczego przedsiębiorca ma mieć możność odliczania od podstawy opodatkowania kosztów eksploatacji samochodu, a zwykły pracownik na etacie nie?

      • 3 0

      • (1)

        a dlaczego pracownik na etacie nie placi miesiecznie 1000 na ZUS, kolejna kase na ksiegowa, nie placi VATu i PITu?

        • 2 1

        • nie płaci na ZUS, nie płaci pitu, pracodawca tak tylko dla ściemy na kwitku pisze, że odprowadził za pracownika...

          • 0 0

    • Dobromir

      "Samozatrudnienie" wymyślił Pomysłowy Dobromir

      • 1 0

  • Przedsiębiorca (1)

    Zapomniałem dodać że lepiej siedzieć na dupie i narzekać. Bo WAM wszystko się nalezy. Potraficie tylko biadolić i zaglądać innym do kieszeni. Ciągłe dotacje do stocznii i tego typu zakładów to jest to co uważacie za słuszne. Potraficie tylko skomleć o kase zamiast sami wziąć się do roboty!!!!!!!

    • 0 0

    • ale stoczni już nie ma...

      • 0 0

  • BIADOLICIE PANSTWO NIE NA TEMAT (1)

    Pojazdy powyżej 3,5 tony to nie auta z kratka
    Transport to bardzo wazna galaz gospodarki a jej problemy to odzwierciedlenie sytulacji ekonomicznej w PL i Swiecie
    Jesli firma lesingowa wyrejestrowuje pojazdy to znaczy ze ma zwroty mienia przez lesingobiorcow ktorzy np. przestali placic
    Firma lesingowa jest wlascicielem a lesigobiorca tylko uzytkownikiem
    Jesli czytam ze jest to 10% w skali kraju to znaczy ze sytulacja glownie w firmach transportowych jest zla
    Znam kilka osob ktore prowadza firmy transportowe od 20,10lat i zawsze sobie radziły w trudnych sytulacjach (bo zalamania rynku sa tu czeste) lecz teraz to jest walka o przetrwanie nie ma mowy o zysku sukces jest gdy nie ma straty Sporo duzych a w wiekszosci malych firm juz splajtowalo!!
    Jesli wlasciciele wyrejestrowuja czasowo pojazdy to nie chec oszukania kogos lecz forma przeczekania do lepszych czasow
    Dodam ze przed kryzysem okolo 60% transportu powyżej 40 ton w krajach Uni to firmy z terenów byłego bloku wschodniego

    • 8 0

    • w końcu ktoś kto zna temat i potrafi napisać coś mądrego

      • 0 0

  • Przedsiębiorca

    Jak czytam bzdury pisane prze osoby które nie mają pojęcia o biznesie to nóż się otwiera w kieszeni.DLA NICH KAŻDY PRZEDSIĘBIORCA TO ZŁODZIEJ. Niby dlaczego Seicento nie ma być ciężarówką skoro służy w firmie do przewożenia towaru. Firmy transportowe są najbardziej obłożone podatkami :
    I. Podatek drogowy wpłacany do gminy;
    II. Podatek drogowy w postaci winiety;
    III. Podatek drogowy w paliwie;
    IV. Podatek ekologiczny od spalonego paliwa.
    Tak więc kupujcie auta i bądźcie BOGACI
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • a dlaczego nie można wyrejestrować osobówki? (1)

    prawo jest złe bo ja jestem POLAKIEM i przywiązuję się do rzeczy! Mam stary samochód chcę kupić nowszy ale ogromny sentyment do starego i nie chcę go sprzedawać a jednocześnie muszę płacić OC za to auto chociaż nim nie jeżdżę! Powinna być możliwość wyrejestrowania pojazdu na np 10 lat a potem kiedy można będzie zarejestrować go jako zabytek i cieszyć się siłą wspomnień.

    • 8 0

    • lobby ubezpieczeniowe tworzy sobie ustawy

      no i co zrobisz? nic nie zrobisz, w Polsce takie rzeczy to normalka

      • 1 0

  • kryzys (1)

    -dawno zaplanowany przez popaprancow z usa kryzys odbija sie na kazdym z nas.dalej uzaleznjajmy sie od tych debili z zachodu ! popatrzyc dookola co sie dzieje ,to dopiero poczatek ich gierek nie bedzie wesolo.czy nikt tego nie widzi,niech ktos sie wypowie w tej sprawie,nie jestem chyba sam?

    • 1 1

    • Uważam, że powinniśmy się mocnej "zakolegować" z Chinami lub Indiami. Trzeba olać w końcu USA bo znajomość z nimi przynosi jak na razie same straty i utrudnienia.

      • 0 0

  • pazerność

    pazerność miast idzie w odwrotnym kierunku,niestety podatki ciągle rosnące zmuszają do takich reakcji.
    Brak ludzi,którzy trzezwo pomyślą-kryzys to spowolnienie-podnoszenie i tak wysokich podatków do polepszenia sytuacji nie prowadzi.....

    • 2 0

  • no tak gtl

    hehe gtl wyrejestrowuje auta. bieda zajrzała.... ojoj. pozdrawiam serdecznie

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane