• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Forum Gospodarki Morskiej już po raz kolejny w Gdyni

erka
13 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
13 października 2107 odbyła się już piąta edycja Forum Gospodarki Morskiej Gdynia.  13 października 2107 odbyła się już piąta edycja Forum Gospodarki Morskiej Gdynia.

Kilkaset osób związanych z branżą morską dyskutowało o perspektywach gospodarki morskiej w Polsce, innowacjach w przemyśle stoczniowym, kwestiach legislacyjnych związanych z ustawą stoczniową i statusem marynarzy. W ramach Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni spotkali się przedsiębiorcy, naukowcy, samorządowcy, przedstawiciele rządu, a także Komisji Europejskiej.



W dyskusjach toczących się w ramach czterech paneli tematycznych Forum wzięli udział m.in.: Marek Gróbarczyk , minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przedstawiciele polskich portów, a także naukowcy, w tym prof. zw. dr hab. Andrzej Koźmiński, rektor Akademii Morskiej w Szczecinie - dr hab. inż. kpt. ż. w. prof. Wojciech Ślączka. Gośćmi Forum był również Iain Shepherd, przedstawiciel Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa i oraz Natasha Meli Daudet, ambasador Malty.

- Gospodarka morska, unikalny element gospodarki globalnej, chłonie i reaguje na nowe trendy, innowacje, ale i zagrożenia. Spotykamy się w Gdyni, aby móc dobrze ocenić bieżące procesy, w tym wnikliwie przyjrzeć się najważniejszym potrzebom sektora - mówiła Katarzyna Gruszecka - Spychała, wiceprezydent Gdyni.
- Gospodarka morska należy do priorytetów rządu - zapewniał podczas Forum minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. - Dla rozwoju branży morskiej ważne są: przemysł stoczniowy, żegluga, eksploatacja portów, rybołówstwo, a także edukacja. Nasze cele koncentrują się obecnie na utworzenie Morskiego Funduszu Inwestycyjnego. Będzie on dotyczył nie tylko przemysłu stoczniowego, ale też żeglugi śródlądowej. Do końca tego roku pojawią się główne ramy MFI, które chcielibyśmy omówić z przedsiębiorcami. Do tego czasu resort chciałby to uzgodnić z instytucjami nadzorującymi, z głównymi inwestorami, którzy będą partycypować w tym funduszu, jak również z branżą. Dopiero po tym chcemy to ująć w formie ustawy, która na trwałe wpisze się w polską legislację. Chcemy stworzyć rozwiązanie, które faktycznie będzie dawało szansę na pieniądze dla branży.
Podczas Forum wręczono także nagrody w ramach konkursu Innowacyjna Gospodarka Morska. W tym roku trafiły one do Remontowa LNG Systems, Remontowa Shipbuilding, Des Art, Crist SA i prezesa firmy Zink Power ze Szczecina - Zbigniewa Miodowskiego.

- Co warte jest podkreślenia wszystkie nagrodzone firmy działają z sukcesami na bardzo wymagającym rynku - stwierdził podczas wręczeni nagród - Piotr Soyka, prezes zarządu Remontowa Holding SA.
W ramach Forum już po raz drugi Miasto Gdynia oraz Pomorska Fundacja Filmowa zorganizowała konkurs filmowy na scenariusz i realizację filmu krótkometrażowego promującego gospodarkę morską w Polsce. Tym razem zwycięzcą został Andrzej Mańkowski, autor filmu "Mój port". W konkursie filmowym wyróżniony został również Jakub Maj za film "Gospodarka morska, ziomeczku!" oraz Sławomir Witek za film "Morskie zaproszenie". Wręczono też nagrodę Polskiego Związku Zarządców Statków dla najlepszego absolwenta Akademii Morskiej.

Spotkania dotyczące gospodarki morskiej odbywają się w Gdyni już po raz siedemnasty: w latach 2001-2014 w ramach Forum Gospodarczego, a od roku 2015 podczas Forum Gospodarki Morskiej. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia powstaje w ścisłej współpracy ze środowiskiem morskim, instytucjami akademickimi oraz biznesem. Stanowi to gwarancję, że poruszane zagadnienia odnosić się będą do najbardziej aktualnych kwestii, uwzględniając kluczowe zjawiska mające wpływ na gospodarkę światową i kierunki rozwoju gospodarki polskiej.
erka

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (59) 5 zablokowanych

  • Hauzen (3)

    Współpracuję z przemysłem od 16 lat, dotąd rynek morski pozostawał poza moim zawodowym zainteresowaniem. Z ciekawości udałem się na to wydarzenie, aby dowiedzieć się więcej na temat strategii rozwoju tej gałęzi gospodarki bezpośrednio związanej z Gdynią - miastem, które pokochałem od razu, gdy tu zamieszkałem. Niestety bardzo się rozczarowałem i uświadomiłem sobie w jak złej kondycji jest polski przemysł okrętowy.
    Marketingowo - ocena wzorowa! Konferencja na światowym poziomie.
    Merytorycznie - katastrofa, brak jakichkolwiek konkretów, wniosków, zalążków inicjatyw, które miałyby na celu poprawę sytuacji - poza prof. Koźmińskim, który wprost podzielił się swoją wizją przyszłości - uderzające, dające do myślenia!
    Wystąpienie ministra - żenujące - ogólniki i ucieczki od odpowiedzialności podpierane trudnymi procesami legislacyjnymi. Po pytaniu z sali w sposób żałosny, z drwiącym uśmiechem na twarzy "odbił piłeczkę" bez merytorycznej odpowiedzi. Uciekł z panelu tematycznego, na którym spodziewał się trudnych pytań odnośnie tzw. Ustawy Stoczniowej i wystawił jakąś tam Panią, która przeczytała list (którego i tak nikt nie słuchał, obserwowałem słuchaczy - większość osób sidziała w tym czasie ze wzrokiem wlepionym w telefony).
    Słuchacze - zmroziło mnie, że średnia wieku na sali to ok. 60-65 lat!!! Brak młodych ludzi (30-40 lat) średniej lub wyższej kadry zarządczej to najprawdopodobniej efekt tego, że jest:
    a) brak możliwości rozwoju kariery zawodowej - w końcu "stołki są z nadania" - jedynym młodym był Prezes MARS-a, ale to przecież spółka skarbu państwa, więc posada "z nadania"
    b) niska atrakcyjność i konkurencyjność przedsiębiorstw - najpewniej wynikająca z pktu a)
    Gratuluję wciąż żyjącym stoczniom tego, że pomimo braku wsparcia od rządu są w stanie konkurować z zagranicznymi stoczniami. Jednak corocznie przyznawane nagrody tym samym firmom pokazują jak nieliczne są to zasoby w naszym kraju. Smutne.
    Wszystko to wyglądało jak ładnie opakowany produkt, kuszący, jednak każdy zdawał chyba sobie sprawę, że ten okręt tonie. Mam nadzieję, że się jednak mylę!

    • 16 2

    • (1)

      Dokładnie cała gospodarka morska dosłownie leży,te całe forum to bzdety,dużo gadania a i tak z tego nic nie wynika,zawód marynarza został dosłownie zdołowany,raz że nie ma Polskiej floty,dwa Polscy matrosi mają coraz większe problemy z załapaniem się do pracy na kontrakty u obcych armatorów,wypierają nas skutecznie Ukraińcy i inne nacje a zarobki takie same jak 10-15 lat temu,przemysł stoczniowy został zniszczony przez tuska,czy uda się go pobudzić zobaczymy...

      • 4 0

      • zawód marynarza...

        Dwuznaczność tego słowa świetnie oddaje sytuację. Zawód zawiódł...
        Zawód ten został sprowadzony do własciwej pozycji, tak jak i inne grupy zawodowe. Skończył się okres heroiczny, podparty kosmicznym przelicznikiem walutowym. Nieliczni zarabiają dobrze, reszta miernie. Przy ciągłej presji ludzi z innych stron świata, gdzie koszty życia są znacznie niższe. U nas ciągłe rosną.
        Stąd zawód wielu osób, ktore chciałyby kontynuacji uprzywilejowania pozycji "pływających", które to uprzywilejowanie wynikało w większości z "gradientu" pomiędzy systemami gospodarczymi a nie z faktycznej wyceny pracy. Gradient ten przesuwa się w inne regiony a gorszy (tańszy) pieniądz wypiera lepszy...

        • 3 0

    • nic dodać, nic ująć...

      Trzeba dodać sobie animuszu, nawet jedynie we własnym, topniejącym gronie. Najlepiej za cudze, promocyjne pieniądze.
      Pomimo niegdysiejszego masowego kształcenia ludzi dla przemysłu okrętowego, lub ogólniej gospodarki morskiej, miejsca znaczące i strategiczne dla funkcjonowania tej branży zawsze były "z nadania" i "pod parasolem". Gdy wiatry zawiały z innej strony, cały ten urzędniczy aparat wymiotło "na śmietnik" lub do bardziej intratnych działalności. Pozostały resztki kompetentnych ludzi lub żyjących wspomnieniami dawnej świetności. Jednak, chociażby z racji wieku i/lub stanu posiadania, nie są skłonni do podejmowania ryzyka i kolejnych heroicznych działań.
      Drgawki, które wstrząsają branżą szczególnie przez ostatnie 30 lat doprowadziły do dramatycznej dziury pokoleniowej i zaginięcia wiedzy (o ile taka istniała), jak takie przedsięwzięcia prowadzić. Nie są to szybkie deale, gdzie obrót kapitału zajmuje rok lub krócej. A takie działania są obecnie preferowane. Na dodatek, działania takie wymagaja współpracy róznych dziedzin gospodarki, systematyczności, przewidywania i konsekwencji.
      Żadne z tych cech nie miały w ostatnim okresie dobrych notowań i wsparcia. Rozpędzenie koła zamachowego nie jest łatwą sprawą, dlatego jego hamowanie musi być przemyślane. Do tego nakładają się partykularyzmy (rządy biedaków - kapitałowych i umysłowych), gdzie zawsze znajdzie się ktoś, co chce swoje ugrać i skrecić na boku i przy okazji.
      Ponieważ to wszystko zaniedbano, jest jak jest. I nie prędko się to zmieni...
      Jeśli w ogóle...

      • 4 0

  • no dobra ! , a co ze siły i odziały reprezentował tam tow. Szczurek ? (2)

    • 2 2

    • szuka ciepłego stołka, co zrobi jak nieroba ludzie wywiozą na taczce.

      • 0 1

    • utrzymania "status quo"

      I opanowanych przyczółków. Trzeba trzymać rękę na pulsie i knuć w kuluarach...

      • 4 0

  • Arciszewska - spacjalistka od kręcenia lodów (1)

    może opowie ile melonów na Cypr wywiozła

    • 12 2

    • I jescze

      niech opowie jak jej ojciec kapitan zatopił statek wraz z załogą

      • 5 1

  • a co miasto które likwiduje branżę morską i na nabrzeżach buduje apartamenty z ogródkami ma wspólnego z gospodarką morską i jakąkolwiek inną?

    • 9 2

  • PLO odbuduja

    • 0 0

  • Zaczyna sie era nowych Armatorów i Budowa nowych Statkow

    • 0 0

  • Rozpoczyn sie Budow Floty Handlowej dla Polski

    • 0 0

  • Podatki dla marynarzy załatwią cruing komplwtnie

    • 0 0

  • Rozwój Floty Rybackiej Dalekomorskiej

    • 0 0

  • Gdynia Kiedyś Morska Potęga Polski a dzisiaj Gdynia to Miasto Upadłe

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane