- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (125 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (90 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (94 opinie)
Fuzja Lotos-Orlen. Wniosek do KE do końca roku
Do końca 2018 roku wniosek dotyczący połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos powinien trafić do Komisji Europejskiej. Przedstawiciele płockiego koncernu twierdzą, że prace dotyczące koncentracji na rynku naftowym idą zgodnie z planem, a cały proces powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy.
- Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. Chcemy prowadzić proces zgodnie z zapisami listu intencyjnego z Ministerstwem Energii, który przewiduje przejęcie przez Orlen 66 proc. akcji Lotosu. Obecnie trwa proces due diligence gdańskiej spółki i przygotowywanie wniosku do Komisji Europejskiej - powiedział Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen ds. rozwoju podczas prezentacji wyników finansowych spółki.
- Podtrzymujemy naszą zapowiedź sprzed kilku miesięcy, że cały proces powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy. A skoro mówimy o kilkunastu, to może to być 12-13 miesięcy, ale również 16 czy 17. To oznacza, że większościowy pakiet akcji Lotosu Orlen powinien ostatecznie przejąć w drugim lub trzecim kwartale 2019 roku - dodał Wiesław Protasewicz, członek zarządu PKN Orlen ds. finansowych.
Od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu. Przedstawiciele Orlenu zakładają, że przejęcie 66 proc. akcji Lotosu nastąpi w III kwartale 2019 roku. Orlen musi jednak uzyskać odpowiednie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ten temat musi się też wypowiedzieć Komisja Europejska.
Konsolidacja Lotosu i Orlenu, ale jaka?
Jak na razie nie wiemy jeszcze, jak dokładnie będzie przebiegać konsolidacja. Nierozstrzygniętą kwestią pozostaje póki co stopień integracji obu koncernów. Jeden z wariantów, o którym mówi się publicznie, to zachowanie odrębności Lotosu od Orlenu. W efekcie struktura przyszłej grupy byłaby podobna do funkcjonującej w Grupie Azoty, gdzie każdy z ośrodków produkcyjnych ma dość dużą samodzielność.
- To jednak mogłoby oznaczać dla nowego podmiotu niewielkie synergie kosztowe i operacyjne. Inny wariant to jak najgłębsza integracja. Warto pamiętać, że zgodnie z założeniami podpisanego niedawno listu intencyjnego celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe właśnie poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych - twierdzą eksperci Instytutu Staszica. - Ważne są nie tylko decyzje co do drogi konsolidacji, jakie zapadną tu, w Polsce. Poważnym wyzwaniem będzie przekonanie Komisji Europejskiej, że droga do modelu, jaki występuje w wielu europejskich krajach (jeden silny koncern paliwowo-energetyczny) nie narusza przepisów unijnych.
Warto postawić na jeden silny podmiot?
We Francji, Hiszpanii i Włoszech działa tylko jeden narodowy koncern paliwowopetrochemiczny. We Francji to jest Total, w Hiszpanii - Repsol, we Włoszech - Eni, tymczasem w Polsce mamy dwóch konkurentów.
- Połączenie obydwu spółek stworzyłoby silny koncern - już dziś łączna kapitalizacja obu spółek wynosi ponad 56 mld zł czyli ok 13,5 mld euro. To oznaczałoby widoczną poprawę pozycji porównaniu z graczami z Europy Środkowo-Wschodniej. Dla porównania, wartość aktywów węgierskiego MOL-a wynosi 7,6 mld euro, a austriackiego OMV 17,3 mld euro - czytamy w raporcie Instytutu Staszica. - Łączne moce produkcyjne obu grup sięgają 936 tys. baryłek, czyli ok. 42,8 mln ton surowca. MOL przetwarza prawie połowę tej ilości (19,5 mln ton), a OMV jeszcze mniejszą ilość (15,8 mln ton). Jeśli zaś chodzi o rynek detaliczny, to powstała w wyniku połączenia firma będzie dysponowała około 3,3 tys. stacji paliw, OMV 2,1 tys., a MOL 1881. Także w segmencie poszukiwań i wydobycia ropy i gazu pozycja skonsolidowanych Lotosu i Orlenu będzie silniejsza. Obecnie ten segment działalności stanowi jedynie 2 proc. działalności Orlenu i 23 proc. Lotosu, dla porównania 33 proc. zysku operacyjnego MOL stanowi wydobycie, a w przypadku OMV jest to 41 proc. Nowa grupa zdecydowanie wzmocni swoją pozycję w kontekście mocy przerobowych - połączone Orlen i Lotos będą mogły przetworzyć 46,7 mln ton ropy rocznie, podczas gdy MOL posiada zakłady o mocy 20,9 mln ton, a OMV 17,8 mln ton.
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2018-07-24 22:32
i bedzie tak do warszawy strumien pieniedzy a dla gdanska zostaja rakotworcze substancje lotne po przerobie ropy naftowej nie se biora ten caly lotos do wawy jak chca kadsiorke.
dziekujemy ci pis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- 11 0
-
2018-07-24 22:29
bulicja
ograbianie pomorza trwa w najlepsze sluchajcie pisiory na moj glos juz liczyc nie mozecie nigdy !!!!
Kolejna firma swoja siedzibe przenosi do warszawy a tak nie mialoby byc...............pis mowil ze regiony maja sie rozwijac rownomiernie tak jak to jest w niemczech......siedziby centra koncernow mialyby byc rowno rozmieszczone we wszystkich regionach!!!!!!co teraz robicie zlodzieje pisowskie! ludzie zapamietajcie to na kogo glosowaliscie z pisu z pomorza selin i reszta zdrajcow...wogole nie bronia nadszej sprawy tylko przyklaskuja przy przejeciu lotosu!!
pis nie macie czego szukac w gdansku nigdy tu nie wygracie zlodziejska klika mało to warszawa spija sokw z calej polski....gdzie ta kasa idzie .....mysle ze opłacacie zydow waszych protektorow zdrajcy!!!!!!!!!!!!!!- 11 1
-
2018-07-24 13:56
BRAWO tak trzymac PIS (2)
A za PO-PSL same straty byly-dzziwne hm hm?
- 3 34
-
2018-07-24 16:09
(1)
Były inwestycje debilu.
- 7 2
-
2018-07-24 22:10
Inwestycje na swoje konta, to się zgadza.
- 1 4
-
2018-07-24 09:26
(11)
Płażyński, Horała, Śniadek, Arciszewska-Mielewczyk i inne sługusy Jarusia.
Pomorze Wam tego nie zapomni. I to bez względu ile kasy władujecie na swoją tępą propagandę.- 165 18
-
2018-07-24 09:40
Jak tam EFRA? (3)
Ile będzie opóźnienia? 2 lat czy więcej?
Olechnowicz zbudował praktycznie drugą rafinerię a te ćwoki nie podtrafią dokończyć prostej instalacji.- 80 5
-
2018-07-24 11:45
Takich buców włoskich zatrudnił cesarz Olechnowicz (2)
- 8 18
-
2018-07-24 20:23
Ale menadzerow za efre wywalil pis
- 1 0
-
2018-07-24 13:43
10+ tez budowali Włosi i jakoś problemów nie było
Problem jest po stronie Lotosu i armii
Pisowskich misiewiczow. Instrukcji do czajnika nie rozumieją a tu musza podejmować jakieś decyzje w sprawie skomplikowanej instalacji- 10 1
-
2018-07-24 09:33
(1)
Przecież wybitny menedżer z Pcimia mówił że Lotos zostanie odrębną firmą. A teraz już mówią o pełnej synergii. Czyli w Gdańsku nie zostanie nic poza instalacjami.
Typowe pisowskie komuszki kłamczuszki.- 95 4
-
2018-07-24 20:22
Orlen Północ taką nazwę przyjmie rafineria po konsolidacji
- 0 0
-
2018-07-24 11:04
Czego i dlaczego? (3)
Nie żyj nienawiścią tylko.
- 5 27
-
2018-07-24 12:12
(2)
Głupiś czy o drogę pytasz?
- 14 1
-
2018-07-24 12:21
Proszę o odpowiedź (1)
- 1 9
-
2018-07-24 14:43
Artykuł przeczytałeś? Tam jest odpowiedź
- 6 1
-
2018-07-24 12:15
leon
lepiej byc 'sługa Jarusia' niz folksdojczem
- 3 25
-
2018-07-24 14:59
(1)
nareszcie wracamy do starych dobrych czasów własności społecznej, klasy robotniczej , tylko po co były przewroty 70,80,89 by powrócić niedługo do kartek na mieso ,cukier buty ,gorzałę itd. super i kto tu jest lewakiem komunista co?
- 23 3
-
2018-07-24 20:11
Jakie wy macie fantazje to aż łzy oczy mi zalewają ze śmiechu.Na takie dolegliwości jakie tu wykładacie to nawet psychiatra rozkłada ręce :)
- 3 1
-
2018-07-24 19:30
(1)
Gdy dojdzie do wchłonięcia Lotosu do Orlena, przestaję kupować paliwo na lotosie. Jakość paliw drastycznie spadnie.
- 10 2
-
2018-07-24 19:59
Bo Ty przestaniesz kupować to drastycznie spadnie ahahaha.Mam ubaw z tych komentarzy co nie miara :)
- 1 6
-
2018-07-24 16:06
(1)
PiS wszystko rozp......li
- 22 3
-
2018-07-24 19:57
Niesamowite :)
- 1 2
-
2018-07-24 15:18
(2)
Kiedy Tusk odpowie za niszczenie Polski?
- 5 29
-
2018-07-24 16:06
(1)
Pisowski kretyn.
- 14 2
-
2018-07-24 19:57
Wasza wścieklizna jest coraz zabawniejsza :)
- 1 4
-
2018-07-24 18:44
ile rolek papy ?
trzeba dostarczyć na moją gminną szkołę / nie ma żadnego problemu / ,
żeby wójt z Pcimia wyleciał z orlenu ?- 8 1
-
2018-07-24 15:17
(1)
Brawo PiS!
- 3 26
-
2018-07-24 16:07
Niech żyje dojna zmiana! Będzie na premie i praca dla rodziny.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.