• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuzja Lotos-Orlen. Wniosek do KE do końca roku

Robert Kiewlicz
24 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przedstawiciele płockiego koncernu twierdzą, że cały proces konsolidacji Orlenu i Lotosu powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy. Przedstawiciele płockiego koncernu twierdzą, że cały proces konsolidacji Orlenu i Lotosu powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy.

Do końca 2018 roku wniosek dotyczący połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos powinien trafić do Komisji Europejskiej. Przedstawiciele płockiego koncernu twierdzą, że prace dotyczące koncentracji na rynku naftowym idą zgodnie z planem, a cały proces powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy.


Stworzenie jednego gracza w branży petrochemicznej to:


- Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. Chcemy prowadzić proces zgodnie z zapisami listu intencyjnego z Ministerstwem Energii, który przewiduje przejęcie przez Orlen 66 proc. akcji Lotosu. Obecnie trwa proces due diligence gdańskiej spółki i przygotowywanie wniosku do Komisji Europejskiej - powiedział Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen ds. rozwoju podczas prezentacji wyników finansowych spółki.
- Podtrzymujemy naszą zapowiedź sprzed kilku miesięcy, że cały proces powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy. A skoro mówimy o kilkunastu, to może to być 12-13 miesięcy, ale również 16 czy 17. To oznacza, że większościowy pakiet akcji Lotosu Orlen powinien ostatecznie przejąć w drugim lub trzecim kwartale 2019 roku - dodał Wiesław Protasewicz, członek zarządu PKN Orlen ds. finansowych.
Od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu. Przedstawiciele Orlenu zakładają, że przejęcie 66 proc. akcji Lotosu nastąpi w III kwartale 2019 roku. Orlen musi jednak uzyskać odpowiednie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ten temat musi się też wypowiedzieć Komisja Europejska.

Konsolidacja Lotosu i Orlenu, ale jaka?



Jak na razie nie wiemy jeszcze, jak dokładnie będzie przebiegać konsolidacja. Nierozstrzygniętą kwestią pozostaje póki co stopień integracji obu koncernów. Jeden z wariantów, o którym mówi się publicznie, to zachowanie odrębności Lotosu od Orlenu. W efekcie struktura przyszłej grupy byłaby podobna do funkcjonującej w Grupie Azoty, gdzie każdy z ośrodków produkcyjnych ma dość dużą samodzielność.

- To jednak mogłoby oznaczać dla nowego podmiotu niewielkie synergie kosztowe i operacyjne. Inny wariant to jak najgłębsza integracja. Warto pamiętać, że zgodnie z założeniami podpisanego niedawno listu intencyjnego celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe właśnie poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych - twierdzą eksperci Instytutu Staszica. - Ważne są nie tylko decyzje co do drogi konsolidacji, jakie zapadną tu, w Polsce. Poważnym wyzwaniem będzie przekonanie Komisji Europejskiej, że droga do modelu, jaki występuje w wielu europejskich krajach (jeden silny koncern paliwowo-energetyczny) nie narusza przepisów unijnych.

Warto postawić na jeden silny podmiot?



We Francji, Hiszpanii i Włoszech działa tylko jeden narodowy koncern paliwowopetrochemiczny. We Francji to jest Total, w Hiszpanii - Repsol, we Włoszech - Eni, tymczasem w Polsce mamy dwóch konkurentów.

- Połączenie obydwu spółek stworzyłoby silny koncern - już dziś łączna kapitalizacja obu spółek wynosi ponad 56 mld zł czyli ok 13,5 mld euro. To oznaczałoby widoczną poprawę pozycji porównaniu z graczami z Europy Środkowo-Wschodniej. Dla porównania, wartość aktywów węgierskiego MOL-a wynosi 7,6 mld euro, a austriackiego OMV 17,3 mld euro - czytamy w raporcie Instytutu Staszica. - Łączne moce produkcyjne obu grup sięgają 936 tys. baryłek, czyli ok. 42,8 mln ton surowca. MOL przetwarza prawie połowę tej ilości (19,5 mln ton), a OMV jeszcze mniejszą ilość (15,8 mln ton). Jeśli zaś chodzi o rynek detaliczny, to powstała w wyniku połączenia firma będzie dysponowała około 3,3 tys. stacji paliw, OMV 2,1 tys., a MOL 1881. Także w segmencie poszukiwań i wydobycia ropy i gazu pozycja skonsolidowanych Lotosu i Orlenu będzie silniejsza. Obecnie ten segment działalności stanowi jedynie 2 proc. działalności Orlenu i 23 proc. Lotosu, dla porównania 33 proc. zysku operacyjnego MOL stanowi wydobycie, a w przypadku OMV jest to 41 proc. Nowa grupa zdecydowanie wzmocni swoją pozycję w kontekście mocy przerobowych - połączone Orlen i Lotos będą mogły przetworzyć 46,7 mln ton ropy rocznie, podczas gdy MOL posiada zakłady o mocy 20,9 mln ton, a OMV 17,8 mln ton.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (148) 3 zablokowane

  • i bedzie tak do warszawy strumien pieniedzy a dla gdanska zostaja rakotworcze substancje lotne po przerobie ropy naftowej nie se biora ten caly lotos do wawy jak chca kadsiorke.
    dziekujemy ci pis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 11 0

  • bulicja

    ograbianie pomorza trwa w najlepsze sluchajcie pisiory na moj glos juz liczyc nie mozecie nigdy !!!!
    Kolejna firma swoja siedzibe przenosi do warszawy a tak nie mialoby byc...............pis mowil ze regiony maja sie rozwijac rownomiernie tak jak to jest w niemczech......siedziby centra koncernow mialyby byc rowno rozmieszczone we wszystkich regionach!!!!!!co teraz robicie zlodzieje pisowskie! ludzie zapamietajcie to na kogo glosowaliscie z pisu z pomorza selin i reszta zdrajcow...wogole nie bronia nadszej sprawy tylko przyklaskuja przy przejeciu lotosu!!
    pis nie macie czego szukac w gdansku nigdy tu nie wygracie zlodziejska klika mało to warszawa spija sokw z calej polski....gdzie ta kasa idzie .....mysle ze opłacacie zydow waszych protektorow zdrajcy!!!!!!!!!!!!!!

    • 11 1

  • BRAWO tak trzymac PIS (2)

    A za PO-PSL same straty byly-dzziwne hm hm?

    • 3 34

    • (1)

      Były inwestycje debilu.

      • 7 2

      • Inwestycje na swoje konta, to się zgadza.

        • 1 4

  • (11)

    Płażyński, Horała, Śniadek, Arciszewska-Mielewczyk i inne sługusy Jarusia.

    Pomorze Wam tego nie zapomni. I to bez względu ile kasy władujecie na swoją tępą propagandę.

    • 165 18

    • Jak tam EFRA? (3)

      Ile będzie opóźnienia? 2 lat czy więcej?

      Olechnowicz zbudował praktycznie drugą rafinerię a te ćwoki nie podtrafią dokończyć prostej instalacji.

      • 80 5

      • Takich buców włoskich zatrudnił cesarz Olechnowicz (2)

        • 8 18

        • Ale menadzerow za efre wywalil pis

          • 1 0

        • 10+ tez budowali Włosi i jakoś problemów nie było

          Problem jest po stronie Lotosu i armii
          Pisowskich misiewiczow. Instrukcji do czajnika nie rozumieją a tu musza podejmować jakieś decyzje w sprawie skomplikowanej instalacji

          • 10 1

    • (1)

      Przecież wybitny menedżer z Pcimia mówił że Lotos zostanie odrębną firmą. A teraz już mówią o pełnej synergii. Czyli w Gdańsku nie zostanie nic poza instalacjami.

      Typowe pisowskie komuszki kłamczuszki.

      • 95 4

      • Orlen Północ taką nazwę przyjmie rafineria po konsolidacji

        • 0 0

    • Czego i dlaczego? (3)

      Nie żyj nienawiścią tylko.

      • 5 27

      • (2)

        Głupiś czy o drogę pytasz?

        • 14 1

        • Proszę o odpowiedź (1)

          • 1 9

          • Artykuł przeczytałeś? Tam jest odpowiedź

            • 6 1

    • leon

      lepiej byc 'sługa Jarusia' niz folksdojczem

      • 3 25

  • (1)

    nareszcie wracamy do starych dobrych czasów własności społecznej, klasy robotniczej , tylko po co były przewroty 70,80,89 by powrócić niedługo do kartek na mieso ,cukier buty ,gorzałę itd. super i kto tu jest lewakiem komunista co?

    • 23 3

    • Jakie wy macie fantazje to aż łzy oczy mi zalewają ze śmiechu.Na takie dolegliwości jakie tu wykładacie to nawet psychiatra rozkłada ręce :)

      • 3 1

  • (1)

    Gdy dojdzie do wchłonięcia Lotosu do Orlena, przestaję kupować paliwo na lotosie. Jakość paliw drastycznie spadnie.

    • 10 2

    • Bo Ty przestaniesz kupować to drastycznie spadnie ahahaha.Mam ubaw z tych komentarzy co nie miara :)

      • 1 6

  • (1)

    PiS wszystko rozp......li

    • 22 3

    • Niesamowite :)

      • 1 2

  • (2)

    Kiedy Tusk odpowie za niszczenie Polski?

    • 5 29

    • (1)

      Pisowski kretyn.

      • 14 2

      • Wasza wścieklizna jest coraz zabawniejsza :)

        • 1 4

  • ile rolek papy ?

    trzeba dostarczyć na moją gminną szkołę / nie ma żadnego problemu / ,
    żeby wójt z Pcimia wyleciał z orlenu ?

    • 8 1

  • (1)

    Brawo PiS!

    • 3 26

    • Niech żyje dojna zmiana! Będzie na premie i praca dla rodziny.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane