• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Fajnie, może wreszcie będzie czysto w toaletach na stacjach Lotosu tak jak na Orlenach (2)

    A Obajtek pozamiatał towarzystwo.

    • 37 9

    • Najczyściej będzie na tych... (1)

      Blisko 400 aktualnych stacjach LOTOS, których muszą się pozbyć na rzecz nowego, albo silniejszego dotychczasowego konkurenta.

      • 3 1

      • Rosjanie juz czekaja na te stacje i beda druga najsilniejsza grupa w Polsce dzieki Pisowi

        • 3 5

  • Lewandowski i Dulkiewicz i Marszałek

    ... straszne bzdury opowiadali, skąd oni się wzięli? strasznie ciency merytorycznie, nieprzygotowani, nawet nie wiedzieli że Energa płaci podatki w Gdańsku, wstyd dla Gdańska Obajtek ich zaorał, i tak był za grzeczny, ja bym powiedział jak było za Lewandowskiego, wyprzedawanie za grosze polskich firm zamiast je ratować, bo taka moda była ...

    • 53 7

  • Komuniści pisowscy centralizują tak jak za PRL.

    • 6 31

  • Pytanie teoretyczne : A co było gdyby Pomorze ogłosiło separacje od PiSlandii ? (4)

    Dwa duze porty , Trzy lotniska , silna turystyka , rafineria , przemysł stoczniowy itp... może byłoby duzo lepiej , bo gorzej na pewno nie . A jeszcze jest atut własny język , czyli to co zabrakło Ślązakom jak chcieli sie odłączyć ale ale europejski sad uznał ze maja tylko gware a nie maja języka.

    • 5 41

    • Ty już na pewno odłączyłeś się od mózgu. Co za ciemnota.

      • 8 3

    • (1)

      Przemysł stoczniowy? Co Ty będziesz człowieku? Przemysł stoczniowy to jest w Norwegii, u Niemców ,tam polscy stoczniowcy jeżdżą pracować jak Po-cy rozwalili nasze stocznie

      • 11 3

      • Stocznię Gdańsk

        to rozwalił Towarzysz Jaworski z PIS-u, ten który 3 czy 4 razy pod rząd przegrał wybory o prezydenturę Gdańska ze Ś.P. Panem Prezydentem Pawłem Admowiczem

        • 3 4

    • Powiem tak

      rafineria, banki, porty, stocznie, lotniska, silna turystyka i bliskie związki ze Skandynawią, naprawdę dalibyśmy radę

      • 2 5

  • Aziewicza i Lewandowskiego pogonić i kijami obić to grabarze gospodarki morskiej

    • 35 4

  • (3)

    Droga elyto z PO-KO. Skoro uważacie ,że PIS wybiera ciemnota i zacofane wsioki to jak w takim razie nazwać was jaśnie oświeceni i ponadprzeciętnie wykształceni skoro siedem razy pod rząd przegraliście z tą "ciemnotą" wszystkie możliwe wybory w tym kraju i nadal nie wyciągnęliście z tego żadnych wniosków ? Jak widać wykształcenie nie idzie zawsze w parze z inteligencją.

    • 39 7

    • Ciemnota proszę bardzo ale to wasz elektorat można kupić za 300,500+lub inne drobniaki.Mnie za żadną sumę ani sld,po,pis kupić (2)

      Wasz elektorat po podstaw.i zawod.w 70%was popiera z wiosek i prowincji gratuluję elity

      • 2 9

      • (1)

        Skoro jesteś niby ponadprzeciętnie wykształcony i jesteś światowcem to powiedz mi jak to jest możliwe abyś nie wiedział o tym ,że takie 500+ obowiązuje w całej EU od dawna ? I co , tam te 500+ pobiera też tylko ciemnota ? Myślisz ,że u nas tylko wyborcy PIS-u pobierają te świadczenie ? Dodam jeszcze ,że Agorze plucie na PIS i wyzywanie wyborców od buractwa i chamów nie przeszkadzało brać od tych chamów i buraków dotacji w wys. 8 mln pln. w ramach tarczy antykryzysowej. I kto tu jest chamem i burakiem ?

        • 6 0

        • nie sil sie nawet na polemike z lemingiem

          elektorat PO to glownie ludzie probujacy swe kompleksy leczyc zludzeniem lepszego wyksztalcenia.Skonczyli rozne politologie,szkoly biznesu itd.-czyli katedry metodologii gotowania na gazie srednim.Oni uznaja to za czynnik predystynujacy ich do poczucia wyzszosci nad innymi.Solzenicyn nazywal takich "obrazowanszczyna" co sie polski slabo przeklada na wyksztalciuchy.Niby dyplom jest ,ale madrosci w glowie nie ma.Jest za to agresja i pogarda dla prostego czlowieka.To sa zwyczajne dziady,nie elita.

          • 7 0

  • korzysci z fuzji Lotos Orlen

    Kolejna ważna sprawa dotyczy kosztu energii. Stworzenie takiej grupy powoduje istotne obniżenie kosztów kupowania ropy naftowej do produkcji benzyny i różnych innych paliw. Jeśli mamy dużą grupę, która zamawia duże ilości, to cena ropy przy dużej skali zamówień jest znacznie niższa. Już w tej chwili szacujemy, że jest to kwestia nawet kilku miliardów rocznie. Korzystamy z tego tytułu na tej fuzji, obniżając właśnie koszty pozyskania surowców. A zatem te kilka miliardów już na starcie zostanie przeznaczone na inwestycje w nowe technologie do wytwarzania energii.

    • 20 3

  • Hmmm (1)

    Kto tankuje lub kupuje oleje sygnowane Lotosem? Z doświadczenia powiem, oleje i paliwo syf. Orlen pod tym względem był lepszy. Po co nam dwie konkurencyjne polskie firmy,które "walczą" Ze sobą? Lepiej jedna, a że Orlen jest bardziej rozpoznawalną marką w Europie niż Lotos to oni przejmują. Jak ta zmiana wpłynie na zwykłego Kowalskiego? Nijak. Dla partyjniaków? A no o jednego prezesa i milion urzędaso rodzin mniej. Jak dla mnie na plus.

    • 24 8

    • Bzdury pleciesz, manipulancie

      Doświadczenie to masz, ale w manipulacji. Paliwa Lotos są także na stacjach Shell, Circle K, BP - tak samo jak Orlenu. Wszyscy tankują Lotos, tylko nie wiedzą. W dodatku najlepszy zimowy olej napędowy jest właśnie od Lotosu (arktyczny Statoil) Dynamic do -32 st.C.
      Oleje syf? Na forach motoryzacyjnych cenione za dobre parametry - linia Quazar.
      Stacje Orlenu (patronackie), zwłaszcza nowe lub po modernizacji, mają za to bardziej estetyczną organizację, lepszy wybór przekąsek i na ogół lepszą kawę.

      • 1 0

  • jesienią kryzys naprawdę zapuka do bram Polski (3)

    teraz to się jeszcze jakoś wszystko buja siłą rozpędu, jakieś tarcze, zwolnienia z ZUS-u, postojowe, sporo ludzi w czasach dobrobytu odłożyło niemało grosza, ludzie wyszli na ulice, plaże , place i myślą, że jakoś tam będzie, w dodatku wakacje, ładna pogoda, ale zegar już tyka, za kilka miesięcy zbankrutują setki tysięcy firm, będą miliony bezrobotnych, ruszy ostro w górę inflacja, spadek PKB już sam Kościński ocenia na 7-10 %, paradoksalnie może być tak, że chętnych na te 50% Lotosu po prostu nie będzie albo zaproponują jakieś marne kwoty, no chyba, że do akcji wejdą oligarchowie z PIS-u, w końcu żona Morawieckiego waży 70 mln pln, brat Szumowskiego 200 mln pln a to tylko wierzchołek góry lodowej, oni cały czas chcą większej kasy, możliwy jeszcze jest wątek z MOL-em i węgierskimi oligarchami od Orbana, proces dokumentacji to rok, pożniej 18 miesięcy na realizację, w wariancie głębokiego kryzysu i niepewności, zatapiania kolejnych bezpiecznych przystani czas może zacząć pracować na niekorzyść tej fuzji, głodni wyborcy PIS z małych miast i wsi i z podstawowym wykształceniem mogą zacząć egzekwować od władzy obiecanych transferów pieniężnych na ulicach a z finansami Państwa może być różnie, uważam, że temat jeszcze nie jest zakończony

    • 10 21

    • (1)

      Od 5 lat już wszystko miało runąć kilka razy :)

      • 5 0

      • Jako emerytowi za emeryture moge kupic coraz mniej...

        A dostac sie do lekarza coraz trudniej....

        • 1 1

    • Jak jakieś tarcze? każdy jak ma trochę oleju w głowie i jest na działalności mógł dostać tarczę

      trzeba się interesować

      • 2 0

  • Polak

    To już jest mistrzostwo świata,lewandowski jako minister zniekształceń własnościowych był symbolem złodziejskiej prywatyzacji, sprzedaży państwowych firm pociotkom i kolesiom, tym samym przyczynił się także do rosnącego lawinowo bezrobocia i utraty przez Polaków majątku wypracowanego przez pokolenia,teraz pie....szy takie kocopały

    • 38 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane