• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU

Robert Kiewlicz
25 kwietnia 2024, godz. 11:40 
Opinie (20)
Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU. Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU.

Gaz-System podpisał umowę czarteru określającą warunki dostarczenia i obsługi pływającego terminalu gazowego FSRU (ang. (Floating Storage & Regasification Unit) na Zatoce Gdańskiej. Kontrakt został zawarty z firmą White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines.



Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji

Jednostka, która będzie przedmiotem czarteru, będzie miała pojemność ok. 170 tys. m sześc. LNG oraz moc regazyfikacji na poziomie ok. 6,1 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Pokładowe urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego będą miały moc nominalną nie niższą niż 783,5 tys. m sześc./h.

Kontrakt został zawarty na okres 15 lat z możliwością dalszego przedłużenia. Na bazie umowy czarteru Gaz-System zagwarantował sobie również prawo do wykupu jednostki FSRU. Za budowę statku odpowiedzialna będzie południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarł równolegle umowę Ship Building Contract (SBC).



Jest umowa czarteru pływającego terminala gazowego



- Terminal FSRU to strategiczna inwestycja, która pozwoli na zaspokojenie najpilniejszych potrzeb związanych z zapewnieniem dywersyfikacji oraz bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego zarówno do Polski, jak i regionu. Wyrazem tego jest przyznanie środków z KPO w ramach programu REPowerEU na budowę części lądowej FSRU. Zakontraktowanie przez Gaz-System jednostki magazynowo-regazyfikującej LNG to kolejny ważny etap tego projektu - powiedział Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.


- Podpisana umowa czarteru Time Charter Party to efekt bardzo intensywnego procesu przetargowego rozpoczętego w ubiegłym roku oraz wielomiesięcznych negocjacji pomiędzy Gaz-System oraz Mitsui O.S.K. Lines. Kontrakt określa szczegółowe warunki czarteru pierwszej pływającej jednostki regazyfikacyjnej w Polsce - zaznaczył Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-System. - Drugi w Polsce Terminal LNG zapewni elastyczność dostaw gazu ziemnego do Polski, co jest niezbędne do zagwarantowania ciągłości zasilania odbiorców w każdym województwie i bezpieczeństwa pracy krajowego systemu przesyłowego


Pływający terminal LNG w Gdańsku



Gazowa inwestycja w Gdańsku zakłada umiejscowienie na Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.

Program przewiduje, że FSRU stanie przy platformie cumowniczej w odległości ok. 3 km od brzegu, na terenie gdańskiego portu, między ujściami odnóg Wisły: Śmiałej i Martwej. W ramach programu zostanie także wybudowana niezbędna infrastruktura podmorska oraz lądowa.

Opinie (20)

  • Lepsze to niż nic, ale (5)

    1. Kiedy wybudują?
    2. Dlaczego nie ownership?
    3. Co z polskimi marynarzami - bedzie zagwartowane zatrudnienie?

    • 6 5

    • (2)

      Obserwując ostatnie trendy to najwyżej będzie polski kapitan, oficerowie z Ukrainy i załoga szeregowa z Filipin.

      • 11 0

      • Bez przesady (1)

        Na LNG pracuje bardzo dużo polskich nawigatorów i mechaników.

        • 8 0

        • Mniej niż Chorwatów ;)

          • 2 1

    • Zlikwidować politechnikę (1)

      skoro nie umiemy wybudować takiego okrętu...

      • 5 5

      • tworzenie pokoleń inżynierów, specjalistów od regazyfikacji

        żeby zbudować jeden potrzebny nam statek?
        mamy już najdroższy na świecie węgiel (i to nie trochę ale 10x droższy niż z zagranicy) a teraz chcemy budować w ten sam sposób statki?
        kto za to wszystko zapłaci?

        • 5 1

  • Tylko bez przekretow prosze, bo juz skrecanie na manowce (1)

    • 5 2

    • A z faweli w Wenezueli rope diabli wzieli. Zaplacone lecz nie przywiezione.

      • 3 0

  • A dlaczego nie polskie PLO? (5)

    Przecież kontrakt z takim podmiotem jak GazSystem moze stanowić gwarancję dla Banku ktory mógłby finansować budowę takiej jednostki.

    • 14 7

    • Zapytaj proszę europosła Lewandowskiego z KO

      • 7 5

    • Dlatego...

      że PLO nie ma pojęcia o takich statkach

      • 5 2

    • No widzisz jakie durnie

      Nie mieli takiego bystrzaka jak ty i podpisali błędną umowę. Szok. W Gdyni mieszka geniusz ale o nim nikt nie wie. Pewnie jesteś z Chwarzna, tam same takie mądrale po gimnazjum.

      • 4 3

    • Arciszewska po kilku latach pokumałaby o co chodzi

      Trzeba jej najpierw wytłumaczyć, że w zbiornikowcach nie przewozi się pierza luzem

      • 5 3

    • Bo nie umią?

      • 3 3

  • marynarze nie pracują na terminalu?

    • 3 3

  • Bez 12 tysi na rękę, to nawet nie wysyłam cv (1)

    8 tysi to minimum na ladzie dla technicznego fizola

    • 3 3

    • oczywiscie netto i umowa o prace,bo inny rodzaj umowy to ochlap

      • 2 0

  • Niech spier... (1)

    Z tym gazowym badziewiem z Gdanska

    • 0 2

    • Jak to gazowe g...

      Pier...to z Gdanska nie będzie sensu nawet cegiel wywozic

      • 0 0

  • Wiem jaka jest decyzjnosc tej firmy powiem krótko! żałosne ! Nie ma gospodarza ! Nikt nie weźmie na klatę pojęcia decyzji ! Od

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane