- 1 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (42 opinie)
- 2 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (76 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (158 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 5 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
- 6 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU
Trwają intensywne prace przy budowie dwóch pierwszych gazowców zamówionych przez Grupę Kapitałową PGNiG. W sumie zamówiono osiem takich jednostek. Niezależnie od tego GK PGNiG zdecydowała się w 2022 r. na czarter krótkoterminowy trzech już używanych gazowców. Na razie obsługują one transporty gazu do terminala LNG w Świnoujściu, jednak w niedalekiej przyszłości będą także zawijać do pływającego terminala gazowego w Gdańsku.
Rekordowe ceny gazu. Nawet pięć razy więcej niż w 2021 r.
Gazowce "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka", które wejdą do użytku w 2023 r., to pierwsze statki do przewozu LNG budowane specjalnie na potrzeby PGNiG. W sumie Grupa PGNiG zamówiła osiem takich jednostek. Dwie kolejne rozpoczną służbę w 2024 r., a w 2025 r. zostaną oddane do użytku aż cztery nowe gazowce.
Lech Kaczyński i Grażyna Gęsicka przypłyną także do Gdańska
Wszystkie statki zamówione przez GK PGNiG będą miały pojemność 174 tys. m sześc. gazu skroplonego. Taka ilość LNG odpowiada 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. PGNiG będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarterowych zawartych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping i Maran Gas Maritime.
Mamy terminal LNG, czy możemy zbudować polskie gazowce?
- Gazowce wyczarterowane przez PGNiG posłużą przede wszystkim do obsługi kontraktów długoterminowych na dostawy LNG zawartych w formule free-on-board (FOB). Formuła FOB oznacza, że to kupujący jest odpowiedzialny za odbiór LNG w terminalu skraplającym oraz jego późniejszy transport. To również kupujący decyduje o porcie przeznaczenia. PGNiG będzie więc mogło skierować statki z gazem skroplonym również do pływającego terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje biuro prasowe PGNiG. - Spółka jest zainteresowana wykorzystaniem tej (na razie planowanej) instalacji, dlatego w marcu złożyła zamówienie w ramach fazy pierwszej procedury Open Season dla FSRU, prowadzonej przez operatora systemu przesyłowego gazu, spółkę Gaz-System. (W uproszczeniu procedura Open Season służy ustaleniu popytu na usługi terminala).
Gaz ze Stanów Zjednoczonych w nowym terminalu FSRU
Aktualnie PGNiG posiada długoterminowe umowy w formule FOB ze spółkami z amerykańskiej grupy Venture Global. Wolumen tych umów to 5,5 mln ton LNG rocznie, a więc ok. 7 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym (po regazyfikacji).
Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy
- Ponadto w maju 2022 r. PGNiG podpisało z amerykańską spółką Sempra Infrastructure porozumienie określające główne postanowienia ewentualnej długoterminowej umowy kupna-sprzedaży LNG o wolumenie 3 mln ton rocznie (ok. 4 mld m sześc. po regazyfikacji). Przewidziany termin rozpoczęcia realizacji kontraktu to 2027 r., co zostało określone z uwzględnieniem m.in. planowanego terminu oddania do użytku terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje spółka.
Pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej
Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Polska planuje zwiększyć planowaną przepustowość pływającego terminalu gazu skroplonego w rejonie Gdańska do co najmniej 12 mld m sześc. z planowanych pierwotnie 6 mld m sześc. Pływający terminal LNG w Gdańsku i dodatkowe odcinki gazociągów, które wyprowadzą pochodzący z niego gaz do polskiego systemu, będą gotowe w 2025 r. Początkowo oddanie inwestycji do użytkowania było planowane w perspektywie 2027/2028 r.
Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol
Niedawno Gaz-System - spółka odpowiedzialna za budowę terminalu - uzyskał decyzje środowiskowe dla wszystkich trzech gazociągów lądowych, projektowanych w ramach programu FSRU. Projektowane w ramach programu FSRU gazociągi mają zapewnić możliwość rozprowadzenia dodatkowego wolumenu gazu pochodzącego z pływającego terminalu FSRU, który zlokalizowany będzie w rejonie Gdańska. Gazociąg relacji Kolnik-Gdańsk o długości ok. 35 km przebiegać będzie przez teren województwa pomorskiego, podobnie jak gazociąg Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km. Natomiast gazociąg Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km planowany jest na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Polska zabezpieczona na wypadek braku dostaw ropy ze Wschodu
Bezpieczeństwo energetyczne Polski
Program FSRU, obok programu Baltic Pipe oraz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, stanowi istotny element tzw. Bramy Północnej. Głównym celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez stworzenie nowych punktów wejścia do krajowego systemu przesyłowego oraz zwiększenia zdolności transportowych gazu ziemnego do odbiorców w całej Polsce. Ta inwestycja ma także duże znaczenie dla powstania konkurencyjnego rynku gazu ziemnego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więc została uwzględniona na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (PCI).
Opinie (186) ponad 10 zablokowanych
-
2022-06-18 15:39
Jak to możliwe (1)
że nikt nie wiedział że PGNiG buduje statki??.Według mnie jest inaczej ,statki buduje Knutsen OAS Shipping i Maran Gas Maritime i wydzierżawia PGNiG.Jeżeli było by tak napisane jest w/w to dlaczego statków nie buduje PŻM jako polski armator i później je obsługuje??.
- 3 0
-
2022-06-18 19:57
"dlaczego statków nie buduje PŻM jako polski armator i później je obsługuje"
Bo PiS stocznie zlikwidowal
"i później je obsługuje"- bo w partii nie ma milosnikow statkow tak jak koni w Janowie... a efekt byl by ten sam.- 1 0
-
2022-06-18 19:10
Mając stocznie
Mając stocznie budują za granicą mając huty ściągają stał a my glodujemy
- 2 0
-
2022-06-20 15:29
Polak
26 % ruskich trolow w badaniu wzielo udzial i isprzedawczykow z opozycji.
- 0 0
-
2022-07-28 09:08
PiS który miał ratować polskie stocznie zamawia okręty w Korei.
PiS który miał ratować polskie stocznie zamawia okręty w Korei.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.