- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (22 opinie)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
"Remontowa" rozpoczęła budowę drugiego promu dla PŻM
W Gdańskiej Stoczni Remontowa rozpoczęła się budowa drugiego promu zakontraktowanego przez spółkę Polskie Promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Pierwszy z promów jest już na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty.
Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.
Remontowa scala, ale budują też trójmiejscy podwykonawcy
Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku.
Kadłuby są produkowane i montowane w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta. Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.
Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Sprawdź oferty pracy w przemyśle stoczniowym/offshore
Nowy program Batory i "wypełnianie luki" promem z Włoch
Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów.
W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.
Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy w 2024 roku.
Miejsca
Opinie (92) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-29 11:25
(3)
Nawet z nowymi promami PŻM nie dorówna komfortem podróży i jakością obsługi Stena Line, pod tym względem nic się nie zmieni. Korzystam z obu linii i jak tylko mogę to unikam PŻM.
- 5 20
-
2023-03-29 11:58
zapłacili ci za reklamę ? (1)
- 13 3
-
2023-03-29 12:09
mnie nie, a tobie za wrzutki?
- 3 10
-
2023-03-29 12:59
A jaki to komfort w tej stenie ty widzisz.? Fak PZB truchło ale stena nic specjalnego
- 10 3
-
2023-03-29 12:12
Ale to musi bolec Peło bardzo i ich namiestnika (5)
- 12 22
-
2023-03-29 13:46
Ale co ma bolec? Prom? Po 8 latach?
Ile nakradli na planach tego w Szczecinie?
Pozatym tych promów jeszcze nie ma...- 13 3
-
2023-03-29 16:15
Prom budowany w prywatnej stoczni ma boleć kogoś z po??? (3)
Chyba ciebie boli, ale główka.
- 8 1
-
2023-03-29 16:27
W TVPutin pewnie podali że pis buduje za swoje (2)
- 5 1
-
2023-03-29 19:05
Tak jak tunel na wyspę Wolin . Pisuary już otworzyły. (1)
- 3 1
-
2023-03-30 09:40
W TVP zapomnieli podac ile kasy z UE było
- 2 1
-
2023-03-29 13:36
Po co w Polsce gdy można we Włoszech (2)
We włoskiej stoczni Visentini powstaje prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Na wiosnę tego roku zaplanowano wodowanie kadłuba, a w drugiej połowie 2024 roku jednostka ma już trafić do eksploatacji.
- 13 27
-
2023-03-30 11:30
szukaja wsrod polakow ludzi do wykonczenia tego statku wiec chyba tak pieknie nie jest
- 5 1
-
2023-03-31 06:36
Czekam aż jojo ubierze sweterek i będzie biegał
- 1 0
-
2023-03-29 13:39
Promy dla PŻM (4)
Wszystko ok tylko hotel z PŻB lub z innych promowych firm.Zwykły parasol z masówki tam się nie dostanie.PŻM kiedys super firma teraz badziewie z kadrą srednia 60 lat.Byłem trzy kontrakty i jak tylko miałem problem z zębem to po zejściu już byłem skreślony.
- 5 15
-
2023-03-29 16:29
(1)
O czym ty pieprzysz?!
- 6 2
-
2023-03-29 16:35
No że u dentysty był.
- 13 0
-
2023-03-29 16:37
Prezes i jego tajemnice
Zapytany o koszty odpowiedział, że są to dane utajnione. Umowa została podpisana z włoskim armatorem, statek jest budowany w stoczni Visentini. Dodał, że prom będzie pływał na linii Świnoujście-Ystad.
- 6 0
-
2023-03-31 00:26
Tak samo Unity Line. Dobra praca tylko dla swoich nawet jak jesteś inżynierem po AM ze stosem certyfikatów.
- 2 0
-
2023-03-29 16:31
Zdziwieni?
"Tworzenie zbędnych etatów, zatrudnianie znajomych, niejasne powiązania biznesowe, nieodpowiedzialne decyzje w sprawie nowego promu. Dwa największe związki zawodowe w Polskiej Żegludze Bałtyckiej alarmują, że zarząd tej państwowej spółki, będącej pod nadzorem ministra Marka Gróbarczyka, prowadzi firmę do upadku"
- 6 2
-
2023-03-29 17:21
A klasyfikatorem (5)
Będzie DNV. Gdzie jest PRS???
- 11 6
-
2023-03-30 04:48
Będzie PiSRS
Bo PRS nie udało się być potęgą nawet w TVP
ale ten no...Polski Rejestr Statków certyfikuje drony- 5 3
-
2023-03-30 07:12
(1)
A co to PRS nadaje sie na holowniki albo na barki
A napewno nie na promy- 3 0
-
2023-03-30 12:05
Tak
Tak jak i ty do komentarzy.
- 1 1
-
2023-03-30 12:04
Klasyfikator
Gdzie PRS?? a w czarnej sempiternie!
- 1 0
-
2023-03-30 19:08
PRS
PRS się zasiedzial na kormoranach czy innych miecznikach
- 1 0
-
2023-03-29 21:23
Polska
Wpierw coś trzeba zrobić aPolak potrafi i nie proszę pl.. na polaków
- 0 0
-
2023-03-30 06:18
Budują jak w szczecinie ,oby nie (1)
Znając zapał naszych włodarzy, oby to się nie skończyło jak w szczecinie, idą wybory i nagle budują, obiecują, a puzniej lipa
- 2 2
-
2023-03-30 13:03
Godzilla
Dostałem udaru czytając ten komentarz
- 0 0
-
2023-03-30 08:49
Hmmm... Drugi?! (5)
Kto ma takie super wiadomości... A gdzie jest pierwszy? Bo jakoś nie kojarzę. Bo na Północnej jest budowana jedna sekcja i nie widziałem żeby na GSRce było coś scalane, a tym bardziej budowane. No ale propaganda musi być...
- 6 6
-
2023-03-30 09:44
W TVP już 4 pływają
- 3 2
-
2023-03-30 10:10
Północna ma najmnieszy blok ze wszystkich wiec efekty u nich widać szybciej, na GSR blok jest 3 razy większy niż na północnej, obecnie jest zrobiony do 3ciego pokładu
- 3 2
-
2023-03-30 11:22
A ty chłopcze
widziałeś kiedyś sekcję i blok obok siebie? Małe i duże? Jak masz coś ze wzrokiem, to idź do lekarza. Od oczu.
- 4 0
-
2023-03-30 13:04
(1)
A masz wejście na teren GSR? Bo jak tak to podaj nr przepustki to ci cofnę uprawnienia bo ewidentnie masz poważne problemy ze wzrokiem
- 5 2
-
2023-03-31 08:45
Cofnąć
to sobie możesz tą papkę którą karmisz się z TVP
- 0 0
-
2023-03-30 11:29
Coekawy artyklu .
Ciekawy artykuł ale zamiast pisać że "scala" mogli napisać łączy i buduje . Ale tak to ok . A najlepiej łączy sekcje w statek.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.