• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański wątek afery korupcyjnej w Estonii

Robert Kiewlicz
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W 2014 roku Remontowa Shipbuilding wygrała przetarg na budowę dwóch dwustronnych nowoczesnych promów dla estońskiego armatora "Port of Tallinn". O wyborze Remontowa Shipbuilding zadecydowało doświadczenie w budowie statków pasażerskich. W 2014 roku Remontowa Shipbuilding wygrała przetarg na budowę dwóch dwustronnych nowoczesnych promów dla estońskiego armatora "Port of Tallinn". O wyborze Remontowa Shipbuilding zadecydowało doświadczenie w budowie statków pasażerskich.

Członkowie zarządu estońskiego portu AS Tallinna są podejrzewani o korupcję wielkich rozmiarów. Jak relacjonują estońskie media, aresztowani mieli od lat przyjmować łapówki od firm w zamian za pomoc w uzyskaniu zamówień. Pojawiły się również sugestie, że podejrzenia dotyczące korupcji mogą dotyczyć także kontraktu portu w Tallinnie ze stocznią Remontowa Shipbuilding. Gdańska prokuratura już rozpoczęła czynności w tej sprawie. Remontowa odrzuca zarzuty jako bezpodstawne.


Czy oskarżenia z Estonii zaszkodzą Remontowej?


- W odniesieniu do informacji opublikowanych przez media estońskie 28 sierpnia 2015 roku dotyczących praktyk korupcyjnych w Porcie Tallinn, oświadczam, iż Remontowa Shipbuilding nie ma żadnego związku ze sprawą. Spółka podpisała kontrakt na budowę dwóch promów dla "Port of Tallinn" w 2014 roku i od tego czasu budowa statków przebiega zgodnie z harmonogramem - informuje w przesłanym do Trojmiasto.pl oświadczeniu Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding
Przeczytaj oświadczenie spółki Remontowa Shipbuilding

Chodzi o kontrakt na budowę dwóch dwustronnych nowoczesnych promów. Port w Tallinnie, który zamówił jednostki jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo-pasażerski w Estonii. W celu usprawnienia połączeń lokalnych pomiędzy wyspami leżącymi wzdłuż zachodniego wybrzeża Estonii konieczne stało się jednak zwiększenie floty. Do przetargu na budowę nowych promów stanęły znane w branży firmy.

- Remontowa Shipbuilding wygrała konkurs ofert, konkurując z kilkoma innymi firmami dobrze znanymi na rynku europejskim, ze względu na wysoką jakość oferowanych usług, wieloletnie doświadczenie w budowie takich jednostek oraz reputację, którą nasza stocznia cieszy się wśród europejskich i amerykańskich armatorów - podkreśla Wojtkiewicz.
W środę, 26 sierpnia 2015 roku, estońska Policja Bezpieczeństwa zatrzymała prezesa portu w Tallinie Aina Kaljuranda i członka zarządu Allana Kiili, podejrzewając ich o przyjmowanie ogromnych łapówek.

Premier Estonii Taavi Rõivas stwierdził, że jeżeli podejrzenia dotyczące kierownictwa portu w Tallinnie zostaną potwierdzone, to nie tylko był to akt ogromnej chciwości, ale również poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa.
Port w Tallinnie, który zamówił jednostki w 2014 roku, jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo-pasażerski w Estonii.
Port w Tallinnie, który zamówił jednostki w 2014 roku, jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo-pasażerski w Estonii.

Prokuratura Generalna Estonii poinformowała, że skandal korupcyjny może dotyczyć spółek z kilku krajów, w tym z Polski.

- Według nieoficjalnych informacji ślady dotyczące korupcji prowadzą także do Polski i może chodzić o kontrakt dotyczący dwóch statków, jakie Estonia zmówiła w Remontowa Shipbuilding. Estońscy śledczy poprosili już o pomoc w tej kwestii prokuraturę w Polsce - poinformował Trojmiasto.pl estoński dziennikarz Romet Kreek z Agencji Delfi.
Potwierdza to estońska prokurator Laura Feldmanis, która twierdzi, że przepisy nie zostały naruszone w trakcie postępowania przetargowego, jednak kierownictwo portu w Tallinnie mogło otrzymać łapówki przy samej transakcji dotyczącej nabycia promów.

- Wniosek od strony estońskiej wpłynął do nas 14 lipca. Chodzi o przeprowadzenie szeregu czynności na terenie Gdańska, w tym dotyczących jednej z gdańskich spółek. Chodzi o korumpowanie estońskiego urzędnika państwowego - informuje Agnieszka Gładkowska z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (55)

  • Oczywiscie, jest zamieszana...

    • 0 0

  • łapówka

    Nasi chyba dali a nie wzięli, no to" o co się rozchodzi?'
    Jak na tym dobrze wyszli, a trzeba było dać w łapę, to był stan wyższej konieczności, i tyle.

    • 1 2

  • Panie redaktorze Kielwicz. (1)

    Zastanawiam się z jakiego powodu chce Pan koniecznie zaszkodzić jedynej dobrze działającej Stoczni produkcyjnej w Polsce.
    Nie pamiętam aby Pan (bo nie dotyczy to całego Portalu) napisał jakiś materiał o RSB w kontekście sukcesu tej Stoczni.
    Natomiast o sukcesach gdyńskich niby stoczni należących do MARSA itp. pisze Pan nader chętnie co gorsza nie mając zielonego pojęcia o tej branży.
    Może ktoś powinien zapytać z jakiego powodu tak dziwnie się to układa ?

    • 20 24

    • Blisko roczne opóźnienie prawie wszystkich statków nazywasz "sukcesem"... brawo,brawo...

      • 6 0

  • to są pisowe niegrzeczne chłopaki

    • 1 1

  • Prezes J Bernard W

    Złego słowa nie dam powiedzieć na tego człowieka! Stoi na straży uczciwości w całej grupie. Nie daje i nie bierze. Pierwszy katolik rotmanki, a to że jedzie z ludźmi jak ze szmatami... to już inne kwestia. Wymienia ludzi jak rękawiczki, bo mało kto jest w stanie sprostać jego wygórowanym oczekiwaniom. Poza tym większość z ludzi to oszuści i złodzieje. Nie to co On. Prawy człowiek.

    • 10 3

  • Większość przetargów jest ustawiona i wszyscy o tym wiedza ale siedzą cicho bo nie chcą wypaść z ukladu

    • 6 1

  • Upadek (8)

    No i RSB Chyli sie upadkowi , lepiej napiszcie o wodowaniu dla Marynarki Rp 4 wrzesnia,a za Psv placa 8000 tys euro kary dziennie jux dawno mial poplynac do armatora , ta stovznia z kadra zarzadzakaca chyli sie ku upadkowi !

    • 37 31

    • Bredzisz bo nie wiesz gdzie dzwoni (6)

      RSB ma najlepszy czas w histori, trwa to od mniej więcej 4 lat i nie ma mowy o upadku. A problemy z nadmiaru roboty nie jedna firma chciała by mieć. Z armatorem na koniec się dogadają jak zwykle bo dostanie super statek, którym się będzie chwalił na całym świecie.

      • 7 16

      • Człowieku co ty gadasz za bzdury (1)

        Stocznia nie płaci podwykonawcą bo nie ma z czego... A jest to spowodowane tym ze nie moga zdać żadnego statku. W tym roku mieli zdać osiem łajb a zdali jedną, prom który po miesiacu miał awarie i uderzył w nabrzeże a teraz jest na przebudowie w Danii (zmieniono nawet imie bo stare czyli Samsoe źle się kojarzy przez incydent). Małe arktyczne kontenerowce seri 202 ,203, 204 maja już opoźnienie (najgorzej jest z największym czyli 204/1 Malik Arctica). Kablowiec 101/1 odejdzie w przyszłym roku ( o ile go armator weźmie tak samo jak 204/1), tych kablowców miało być dwa plus kolejne dwa w opcji a skończy się na jednym, o ile w ogóle się skończy.... Najlepiej jest z PSV 856/1 który idzie całkiem dobrze bo "tylko" osiem miesięcy opóźnienia. Nie życzę na pewno nikomu źle a w szczególnosci stocznią ale "Północna " chyli się ku upadkowi...

        • 19 2

        • I dobrze gościu gada bo ludzie kierujący tą niby dobrze prosperującą stocznią zapomieli że fachowców z krzaków nie da rady wytrzasnąć za pól darmo.

          • 9 0

      • A kablowiec krory pojdzie w krzaki ,jezeli do listopada nie oddadza to kara bedzie razy 8 (1)

        • 16 1

        • Co do listopada???

          Do listopada może bedzie skończony ale 2016 roku...

          • 16 0

      • który wlasciciel zgodzi się odposcic 8tys euro dziennie, skoro mu się należy z kontraktu??

        • 2 0

      • Poprawka - nie od 4 lat, ale od ok 10, reszta sie zgadza.

        • 6 5

    • 8 milionów OYRO dziennie ?

      To muszą mieć niezłą kasę, skoro jeszcze istnieją.

      • 10 1

  • cba (1)

    A cba weszlo do rsb bez podstaw i od tak sobie zabiera komputery ;)

    • 12 6

    • biznes prywatny

      Państwo obce, zasady powszechnie znane w całym świecie..

      Czemu nasi maja swoim wkładać kije w szprychy?

      • 3 2

  • Czy chodzi o prezesa spółki Józefa Bernarda W. ?.

    • 2 3

  • PO przejmie przed wyborami (2)

    zasiądą własni prezesi i gra

    :)

    • 16 15

    • GSR, RSB to firmy prywatne

      i rządzą tu właściciele, a nie PO czy PiS, jak ma to miejsce w sektorze państwowym.

      • 6 0

    • A potem PISory wprowadzą swoich ludzi

      za 2 lata oskarża ich oo coś i będziemy mieli powtórne wybory. Pis musi dojść do władzy by zacząć rozliczać swoich, robic im prowokacje itd. Dojdą do władzy połowe wsadzą do wiezienia i dzięki temu Polska będzie mogła z powrotem rozkwitnąć , historia kołem sie toczy

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane