• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia wyda prawie 1,3 mld zł mimo protestów

Michał Sielski
16 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Jedną czwartą gdyńskiego budżetu w 2010 roku stanowią inwestycje. Jedną z nich jest przebudowa węzła drogowego Wzgórze. Jedną czwartą gdyńskiego budżetu w 2010 roku stanowią inwestycje. Jedną z nich jest przebudowa węzła drogowego Wzgórze.

Wydatki na inwestycje w 2010 roku wzrosną o 30 proc. i będą stanowiły jedną czwartą budżetu. - Musimy inwestować, bo są niskie ceny - podkreślają rządzący. - W porządku, ale dlaczego na promocję wydamy więcej niż Gdańsk czy Bydgoszcz, które mają wyższe budżety? - pyta opozycja.



Czy miasta powinny maksymalnie zadłużać się by inwestować?

Budżet na 2010 roku wynosi ponad 1,284 mld i rośnie w porównaniu do poprzedniego roku o 15 proc. Deficyt w wysokości 290 mln zł sfinansowany zostanie kredytem długookresowym, który Gdynia zacznie spłacać po dwóch latach karencji. Na razie miasto może pochwalić się ledwie 5,6 proc. wskaźnikiem zadłużenia, ale po zaciągnięciu kredytu będzie już 52,78 proc. długu, a ustawowy limit to 60 proc. budżetu.

- Budżet jest jak na warunki gospodarcze bardzo ambitny. Inwestycje rosną o 30 proc. Mamy bowiem szansę zrobienia znacznie więcej, niż wcześniej i to za mniejsze pieniądze - argumentuje miejski skarbnik prof. Krzysztof Szałucki.

Jego optymizmu nie podzielają jednak radni opozycji. Rosną bowiem także wydatki na promocję i imprezy organizowane przez miasto. - Wystarczy porównać Gdynię z innymi miastami: Bydgoszcz ma 10 proc. większy budżet, a na promocję wydaje 20 proc. mniej, Poznań ma trzykrotnie wyższy budżet, a wydaje ledwie 70 proc. więcej na promocję, no i najbliższy nam Gdańsk, który może pochwalić się niemal dwukrotnie większym budżetem, a na promocję wyda mniej niż Gdynia. Czy te środki nie powinny być przeznaczone na inne zadania? - retorycznie pyta szef gdyńskiej Platformy Obywatelskiej Tadeusz Szemiot.

Podobne zdanie mają również przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości. - Wyobraźmy sobie rodzinę, w której mąż ma w przyszłym roku zarabiać znacznie mniej lub nawet stracić pracę. Dlatego małżeństwo bierze kredyt i zwiększa wydatki na imprezy o 40 proc. Więcej wydadzą też na własną promocję i konsumpcję. Raczej nie nazwiemy takich ludzi rozsądnymi, a Gdynia chce tak postępować, fundując nam eksplozję długoterminowego zadłużenia miasta - kręci głową Marcin Horała z PiS.

Argumenty opozycji odpiera rządząca Gdynią Samorządność. - Niezwykle ważne jest kontynuowanie ścieżki rozwoju, a nawet rozpędzenie się do biegu. Duża część inwestycji już niedługo będzie bowiem pozytywnie wpływać na gdyńskie firmy i rynek pracy - mówi Marcin Wołek z Samorządności.

- Budżet jest ryzykowny, ale nie zły. Musimy być aktywni, koszty społeczne wbrew pozorom nie będą tak duże. Nie musimy np. sprzedawać miejskich nieruchomości. Sprzedamy je tylko wtedy, gdy ceny będą odpowiednie. Spodziewam się bowiem rozwoju gospodarczego już w II połowie roku 2010 - podkreśla Krzysztof Szałucki.

Po burzliwej dyskusji budżet został ostatecznie zaakceptowany w formie zaproponowanej przez Samorządność, PiS i PO głosowały przeciw.

Kto ma niedosyt?

Podczas debaty głos zabrał także radny Sławomir Kwiatkowski, który dotąd nie był aktywnym mówcą. Obronę budżetu zakończył słowami: - Przy budżecie jest tak, jak z żoną: zawsze ktoś będzie miał niedosyt.

Opinie (189) ponad 10 zablokowanych

  • TUNEL NA CHYLOŃSKIEJ

    popieram kolege ktory pisal o moscie albo tunelu, czy tak ciezko zbudowac tunel pod torami ??? biorac pod uwage inwestycje jakie gdynia robi?ten tunel jest tak potrzebny jak estakadaa, z ktora czekali 30 lat i tak samo jest z tunelem, tylko nie dajcie nam czekac 30 lat!!!!!

    • 11 0

  • (1)

    proponuję rozwiązać problem dojazdów do obwodnicy na dąbrowie no i chwarznie.

    • 10 1

    • zobacz plany nowego wezla do obwodnicy na chwarznie

      j.w i plany przedluzenia obwodnicy w kierunku gdansk-gdynia nowy dojazd na polwysep. Mam nadzieje ze rusza te inwestycje

      Plany sa na mapie zagospodarowania terenu na stronie miasta gdynia

      • 1 0

  • Panie prezydencie kiedy wyląduje w BD nowy DREMLNADER?

    Bo jakoś w budżecie nie widzę kasy na najnowocześniejsze lotnisko cywilne i terminal BD. A musimy zacząć od poprawienia budżetu w razie przyspieszenia decyzji Ministerstwa Infrastruktury i ew. restrykcji Euro-2012 w stosunku do bazy lotniczej. Dlatego należy już szukać autopoprawkę, które będą miały
    na celu ściśnięcie budżetu, aby wydobyć z niego środki na nieprzewidziane inwestycje, a jednak strategiczne dla Gdyni.
    Budżet Prezydenta Szczurka jest budżetem możliwości i ambicji oraz mądrego zarządzania przestrzenią publiczną.

    Natomiast to co proponuje opozycja to cofnięcie Gdyni. Kierunek tak miły dla PO_PiS-u (dużo sporów pomiędzy sobą nic do przodu) w stagnacji, kombinacjach i układach oraz cała patologia rozstrzeni owa.

    A my chcemy żeby był ten budzet proinwestycyjny i prorozwojowy i chyba takim będzie.

    • 5 3

  • (1)

    Idzie dobre. W tym roku miasto wybudowało pierwsze 200 m ściezki rowerowej z prawdziwego zdarzenia. Na kładce.

    • 38 0

    • Ale z ta filią ECS ma gościu racje.

      Uważam że ten pop....Adamowicz nie nic lepszego w planach i ECS jest jego perełką. Bo przecież musi gdzieś pracowac jak go naród nie wybierze. Drogi są ważniejsze ale on tego nie widzi bo jeździ komunikacją miejską bur.. jeden.

      • 3 0

  • nawet nie wiesz jak to się pisze

    kibolu

    • 2 0

  • A GDAŃSK. (2)

    HAHAHA HAHAHA

    • 9 3

    • i już człowiekowi lepiej, nie? (1)

      jacy zabawni tu czasami piszą, fajnie :)

      • 0 2

      • jakie prymitywy

        tylko płakać nad ich kondycją umysłową

        • 0 0

  • To dzięki promocji w Gdyni jest Heineken, Globaltica, Kolosy i dziesiątki innych imprez których zazdroszczą sąsiedzi (6)

    • 28 10

    • szczególnie heinekena (5)

      spędu baranów śmierdzących i ćpunstwa różnego rodzaju. Poza tym Heineken to inicjatywa jednego pana z Gdyni (mieszkańca), a nie efekt działań marektingowych UM

      • 10 19

      • nienawidzisz ludzi i kochasz siebie, prawda? (1)

        • 5 2

        • szkoda prądu na twój bełkot

          • 4 0

      • (1)

        Jestes typowym BARANEM, co nigdzie nie był i nic nie widział.

        • 9 4

        • nie mierz wszystkich swoją miarką

          i wysil się na lepsze inwektywy, bo póki co to cienko z kreatywnością u ciebie

          • 4 0

      • No ale z tymi dziesiatkami to troche przesadziles

        • 0 1

  • Gdynia to Hong KING dla Europy. Jej port ma stać się drugim Rotterdamem i już. (5)

    Wszystkie samorządy dostały przed wyborami olśnienia inwestycyjnego bo tak trzeba robić aby wygrać następną kadencję.

    • 18 4

    • Powstrzymaj swoje ambicje. (4)

      Baltyk to nie morze tylko wieksze jezioro. Tak jak te pomiedzy USA i Kanada. Zobacz na mapie. Nawet porzadnego wyjscia na Atlantyk nie ma. Konkurowac moze z Klaipeda i Tallinem. Tu w Gdyni nigdy nie powstanie wielki port na miare Rotterdamu. Masz pobozne zyczenia przed Wigilia.

      • 1 2

      • szczurek już zaplanował przekop (3)

        prze białoruś ukrainę rosję kazachstan do pekinu

        • 3 0

        • ponoć mają cały gdańsk zamienić w kanał (1)

          chyba że to już jest niezły kanał

          • 0 0

          • no ie taki wspaniały i głęboki jak gdynia

            • 1 0

        • Tak ,od razu do Chin niech sie przekopia

          Jak szalec to szalec

          • 1 0

  • Niech promują, ale za tym niech przyciągną jakiś przemysł do Gdyni. Bo tu żadnych dużych firm produkujących nie widać. (1)

    jw

    • 3 5

    • neguj neguj tępa łajzo z gdańska!

      • 2 3

  • Gdańsk ma ponad 2 miliardy budżetu, a właśnie zawieszono przebudowę ulicy Słowackiego do 2012 roku i zrezygnowano z (1)

    dociągnięcia W-Z do obwodnicy w ciągunabliższych 5-7 lat... Bez komentarza.

    • 9 0

    • zamiast W-Z będzie marczello - z roztopionego budyniowego asfaltu na słowackiego

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane