• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej

Robert Kiewlicz
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych. Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych.

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.



ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO. ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO.
ORP Sęp na Atlantyku ORP Sęp na Atlantyku

- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów -
przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.

W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.

- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.

DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.

Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.

- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.

Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.

- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.

Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.

Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.

Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (154) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    najwyższy czas zmodernizować MW ...

    • 79 9

    • Taki okręt który pływa pod wodą

      jest niebezpieczny dla załogi, bo może się nie wynużyć. Człowiek jeszcze nie opanował takich technologii.

      • 5 18

    • ..chyba przejezyczyli sie, mieli napisac potna na złom w Gdyni

      ..aby zobaczyc polski potencjał mysli okretowej, trzeba udac sie na Jana z Kolana i zobaczyc co zrobili z najwekszym i najlepszym biurem konstrukcyjnym w Polsce.
      Dzis szczury beda wam projektowac okrety!!!

      • 7 1

    • Kadra...

      Przede wszystkim należy "zmodernizować" kadrę i ilość oficerów wysokiego szczebla. Admirałów itp mamy więcej niż niejeden kraj posiadając 2 razy więcej okrętów od nas.

      • 12 0

    • (1)

      I kupić jej samoloty ( tym razem uzbrojone F 16 )

      • 6 2

      • I inne jeszcze kosztowne zabawki dla chłopców, którzy przed czterdziestką idą na emeryturę.

        • 0 0

    • Ciekawe po co modernizować MW jak i całe wojsko. W dzisiejszych czasach jak wybuchnie wojna to potrwa 3 dni. 3 bombki atomowe spadną na ziemię i po krzyku.

      • 5 1

  • uwaga (8)

    tylko nie w tej stoczni...zjedza kazde pieniadze...

    • 62 32

    • ...powiedział pracownik z drugiej strony kanału portowego. (1)

      • 6 8

      • ... ja z tej samej strony co On i popieram Jego wypowiedź

        • 8 4

    • wojna się szykuje czy co...
      zamiast ka$ę ładować w ulice i służbę zdrowia to w zbrojenie się pchają

      • 5 3

    • Gdynia podwodne miasto (1)

      • 5 1

      • Jakoś tego nie widać w przeciwieństwie do powolnego Gdańska. ;)

        • 3 0

    • (2)

      Popieram, przejedzą każdą kasę a potem będą dorzucać beton żeby okręt trzymał pion bo nie potrafią go zrobić zgodnie z projektem. Należałoby zacząć od zmodernizowania innego rodzaju betonu - siedzącego w zarządzie stoczni MW i wywalenia tych wszystkich układzików i czystych rączek. Na koniec z największym hukiem powinni lecieć związkowcy bo to oni tak naprawdę dobili polskie stocznie.

      • 4 1

      • dodam jeszcze że takie są wymogi rynku i żeby stocznia MW mogła dalej istnieć musi dostosować się do trendów , czasy budowania statków poniżej kosztów odeszły już kilkanaście lat temu. Np. taki Galeon ze Straszyna - jeżeli mają zlecenia pracuje tam prawie tysiąc osób. Mieli problemy w kryzysie musieli zwolnić grubo ponad połowę załogi i jakoś pochodów ani palenia opon przy obwodnicy nie było... obecnie firma musi być elastyczna mam nadzieję że dinozaury z MW to zrozumieją.

        • 2 1

      • Związkowcy stoczni nie dobili. Dobili je rządzący, którzy wyprowadzili z nich kasę małymi spółeczkami (dzięki POwczyki sprzedawczyki).

        • 0 0

  • pesymista (4)

    a łyżka na to niemozliwe...niedługo polska flota będzie przypominać rosyjska flotę bałtycką której okręty toną przy nabrzeżach...żal!

    • 19 7

    • Flota bałtycka FR ma się obecnie lepiej niż MW RP (2)

      Dziesięć razy lepiej...

      • 5 2

      • (1)

        Bez Kozery powiem pińcet. MW Rosji to złom, zreszta jak większość ich armii i w sumie mają potencjał do opanowania Gruzji czy Litwy, ale już nie Polski, bo po prostu nie mają czym. Dwie sprawne dywizje pancerne ciągane po całej Federacji to najlepszy przykład,

        • 3 1

        • Zawsze mogą nas poczęstować rakietami.

          A potem to już wystarczą 2 dywizje piechoty :P

          • 3 0

    • Rosjanie

      jakby chcieli to by nas nosem wciągneli.

      • 3 0

  • okręty z polskich stoczni ??? (11)

    Prędzej kaktus każdemu wyrośnie niż Polak coś wybuduje. Roztrwoni pieniądze naopowiada głupot, podwinie ogon i ze szmalem zniknie za widnokręgiem !! Już prędzej murzyn z bambustanu coś wybuduje niż M Y !!!

    • 51 54

    • (5)

      żal mi ciebie:)

      • 12 11

      • A ja bym Cię prosił o zainteresowanie tematem! (4)

        Dowiedz się ile środków i czasu pochłonęła budowa korwety dla polskiej armii.

        • 14 4

        • (3)

          wiem ile:)
          ale nie zmienia to faktu, że koleś bzdury wypisuje, i że żal mi go:)

          • 10 9

          • (2)

            Taa? A masz czym podeprzeć swoją tezę o wypisywaniu bzdur?

            • 4 3

            • Bo te pieniądze szlag trafił z przyczyn politycznych, a nie czysto ludzkich. Wszyscy pseudozarządzające i decydenci byli z nadania politycznego, fachowy zajmowali się tylko stroną technologiczną, resztę, czyli głównie finanse, opanowali znajomi królika. Ci z wojska też nie lepsi, cymbały, no ale znajomi królika. Ot i dlatego to kosztowało tyle ile kosztowało.

              • 9 1

            • Bo te pieniądze szlag trafił z przyczyn politycznych, a nie czysto ludzkich. Wszyscy pseudozarządzające i decydenci byli z nadania politycznego, fachowy zajmowali się tylko stroną technologiczną, resztę, czyli głównie finanse, opanowali znajomi królika. Ci z wojska też nie lepsi, cymbały, no ale znajomi królika. Ot i dlatego to kosztowało tyle ile kosztowało.

              • 2 1

    • Nie okręty tylko Przekręty (3)

      Wielki sukces to obrócenie korwety w hali.

      A tak generalnie to po jaką holerę okręty tej klasy na Bałtyku.
      10 śmigłowców bojowych do wykrywania okrętów podwodnych i po krzyku.

      Ale zawsze znajdzie się jakiś pełny komandor z aspiracjami na admirała floty. To jemu do awansu potrzebna jest ta flota.

      Patrz odyseja ORŁA. Już z historii widać do czego może przydać się w wojnie flota Bałtycka. Jedynie do internowania. Może o to chodzi. Sztab wsiądzie i do Szwecji.

      • 9 6

      • nie no co ty... ja co to juz do londka...

        a jak sie skonczy okupacja to z bata na zmywak;)

        • 7 1

      • Tu się zgadzam. Trałowce do rozwalania min, trochę korwet i od groma baterii nabrzeżnych ziemia-woda oraz śmigłowców/samolotów do zwalczania flot. Niszczyciele, rakietowce i tak mamy ciągle w wyjazdach bo na Bałtyku po prostu są bez sensu przy dzisiejszej technice. To taka większa kałuża.

        • 0 0

      • obrót korwety w hali

        Rozumiem, że Pan ,KierKaz' miał na myśli obrót
        CAŁEGO kadłuba w hali - to rzeczywiście piękne osiągnięcie
        biorąc pod uwagę wymiary hali i budowanej jednostki.
        Nie sprecyzował jednak wzdłuż jakiej osi ten obrót nastąpił
        i o jaki kąt, bo to jest właśnie najistotniejsze.

        • 0 0

    • kaktus

      ee - chyba aż tak źle nie jest.
      Trałowce 206F wyposażone w silniki Fiata,
      średnie barki desantowe dla PMW oraz Indii, trałowce plastikowe,
      zbiornikowiec, okręty zwalczania OP,....
      Nie były to jednostki nowych generacji, ale jednak ich budowę rozpoczęto
      i zakończono.
      Chciałbym więc, żeby ten kaktus wyrósł najpierw ,realiście' , bo jednak Polak coś wybudował.

      • 0 0

  • I skończy się jak korweta, ile to lat 9 czy 10 stoi i sie kurzy?

    Ta stocznia jest w upadłości.

    • 70 9

  • (7)

    niech lepiej skończą budować gawrona

    ps
    kto wie, że bezstronny to ojciec bombardiera?:)

    • 33 1

    • (6)

      Lepiej niech wojsko nie zmienia projektu co 6 m-cy. Budowanie i rozbieranie części okrętu bo zmieniła się wizja admirała do niczego dobrego nie prowadzi. Może lepiej niech MON powie ile razy stocznia musiała przebudowywać kadłub ze względu na wizje sztabu.

      Gdyby ten okręt był budowany zgodnie z niemieckim projektem, bez uwag polskich sił zbrojnych to w tej cenie byłyby już dawno zbudowany i nawet miałby te astronomicznie drogie systemy uzbrojenia.

      • 12 1

      • (5)

        pewnie oddajmy wszystko niemcom
        poza tym to mon i rząd w pełni i cąłosci odpowiadają za tę "budowę" korwety

        • 5 1

        • (3)

          Od początku budowy czy od któregoś roku?

          • 2 0

          • Odpowiedz sobie sam: (2)

            jeszcze za rządów SLD i premiera Millera...tyle,że wówczas obiecywał chyba 7 takich korwet

            • 0 0

            • (1)

              Kiedyś o sprawach budowy statku decydowało dowództwo marynarki wojennej w Gdyni. Teraz decyduje o tym MON. Pytanie: od kiedy?

              • 0 1

              • Od kiedy? Najpierw naucz się poprawnie formułować pytania.

                Po pierwsze: nie statki, a okręty.
                Po drugie: nie dowództwo marynarki wojennej,a Dowództwo Marynarki Wojennej.
                Po trzecie: odkąd MW nie ma środków własnych na budowę okrętów.

                Jesteś typowym ćwierćinteligentem z trójmiejskiego portalu. Szczebelek tylko wyżej, niż głąby z szambOnetu.

                • 0 0

        • To jak będzie? Może wyłowimy działa z Bismarcka i zamontujemy na Gawronie? Takie 380 mm działo musi mocno bić!

          • 5 0

  • Śmiech na sali (3)

    Każdy wie, że nasza marynarka wojenna jest w zapaści, okręty klasy Kobben, ktore otrzymaliśmy w prezencie bo Duńczycy (jak dobrze pamiętam) chcieli je oddać na złom !!! W realnej bitwie morskiej to możemy sobie powalczyć z piratami z Karaibów heheh, szabli ci u nas dostatek. ORP Orzeł już też ma swoje latka i nie raz miał problemy, a ORP SĘP hehehe dobra nazwa, bo został wysępiony i niczego poza padliną nie upoluje:)

    • 45 5

    • Ale za to ilu admirałów mamy...

      • 16 0

    • Pomyłeczka

      od Norwegów chłopczyku jak już o czymś piszesz do się najpierw dokładnie dowiedz

      • 5 7

    • może napisz...

      ...o jakich problemach mówisz,zobaczymy czy masz pojęcie:)

      • 0 0

  • a w co jest to uzbrojone? (1)

    Kamienie i włócznie słabo latają pod wodą więc będą mieli spory problem.
    Może takie duże wiertło albo dzidę z przodu i będą taranować?

    • 28 7

    • Ale jaką dzidę zwykłą czy laserową ?

      • 4 1

  • a Gawron zdechł? (5)

    kilka mld wywalonych a fregaty jak nie było tak nie ma...

    • 43 2

    • Gawron żyje przeciętnie około 8-10 lat, więc chyba już zdechł. (2)

      A stocznia pewnie padnie tak czy siak. Nie ma już złych Niemców, Szwedów i Duńczyków, z którymi mieliśmy kiedyś walczyć, więc po co nam Marynarka Wojenna i jej stocznia. Są co prawda źli Rosjanie, ale oni już dawno zardzewieli jeszcze bardziej niż my.
      Będzie tak jak z ZNTK - zlikwidowali i teraz 3000 popsutych wagonów stoi na bocznicach. Jakby ludzie chcieli jeździć koleją, to by jeździli i płacili, ale wolą autem.
      Jakby była potrzebna stocznia, to by była, ale nie jest.
      Mamy za to stadion na trzy mecze, ECS za 500 baniek, muzeum IIWŚ za 360 i obietnice, że będzie się lepiej żyło. Wszystkim

      • 17 3

      • Ludzie chcą jeździć koleją, tylko kolej nie chce ich wozić. (1)

        Włącz TV.

        • 7 2

        • Telewizja kłamie !!

          • 3 0

    • (1)

      masz 0,0 wiedzy

      • 2 7

      • P*********E o Szopenie.

        • 4 0

  • okRęty (1)

    chyba...

    • 12 3

    • chyba prze-kręty

      dróg nie będzie ale będą okręty które nasz największy przeciwnik zaciuka liczebnością (nawet kajakami) bo u nich idzie się na ilość a nie jakość (jak wielkość zajmowanego terytorium).

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane