• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie powstanie stocznia złomowa? Ważą się losy jej lokalizacji

Robert Kiewlicz
27 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.

Do 2020 roku w Polsce ma zacząć działać tzw. zielona stocznia. Chodzi o budowę zakładu zajmującego się czystym, nowoczesnym, w pełni legalnym i zgodnym ze standardami UE recyklingiem statków. Obecnie większość światowej floty złomowana jest na plażach Bangladeszu, Indii czy Pakistanu. O tym, czy stocznia taka powstanie w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni czy innej lokalizacji na naszym wybrzeżu przekonamy się ostatecznie do końca 2017 roku.


Stocznia złomowa to:


Na podstawie obecnej i spodziewanej w przyszłości sytuacji na rynku złomowania obiektów pływających Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dokonało analizy i oceny w zakresie tworzenia obiektów służących do recyklingu statków. Chodzi o działalność polegającą na całkowitym lub częściowym demontażu statków w celu odzyskania elementów i materiałów do ponownego ich przetworzenia lub do przygotowania do ponownego ich użycia. Jednocześnie zagospodarowywane mają być odpady niebezpieczne.

- Ważnym powodem podjęcia realizacji omawianego projektu w Polsce jest poszukiwanie sposobów optymalnego wykorzystania posiadanych przez Polskę zasobów przemysłowych, w tym możliwość wykorzystania części istniejącej infrastruktury stoczniowej na potrzeby realizacji projektu, a w ślad za tym utworzenie nowych miejsc pracy - informuje Trojmiasto.pl Biuro Prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Gdzie powstanie stocznia złomowa, jeszcze nie wiadomo. Zakłada się wykorzystanie i adaptację części istniejących zasobów stoczniowych. Według wstępnych analiz dla stworzenia takiego obiektu potrzebne jest 5-10 ha terenu z dostępem do nabrzeża. Co do miejsca dla takiego obiektu trwają analizy optymalnej lokalizacji i jest to jedno z wielu zadań powołanej przez resort morski grupy roboczej.

- Do końca 2017 roku najważniejsze uwarunkowania dla lokalizacji i rozwoju projektu będą przeanalizowane i przedstawione stosowne rekomendacje - twierdzi Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Analizie będą poddane te miejsca, gdzie jest minimalna infrastruktura stoczniowa pozwalająca na stworzenie takiego obiektu. Nie bez znaczenia jest możliwość dostępu do takiego zakładu dla obiektów pływających (odpowiednie drogi wodne) oraz otwartość ze strony właściciela terenu, w tym również władz samorządowych. Planowane uruchomienie stoczni to rok 2020. Z dotychczasowych analiz wynika, że projekt pod nazwą "Zielona Stocznia w Polsce" jest wykonalny i długofalowo korzystny dla państwa polskiego. Ponadto zakłada się stworzenie wokół takiego zakładu demontażowego "centrum technologicznego" zajmującego się zagospodarowaniem znacznej części odpadów i surowców w procesach recyklingu.
Jak na razie na europejskim wykazie zakładów recyklingu statków zatwierdzonym przez Komisję Europejską znalazł się tylko jeden podmiot z Polski. Chodzi o firmę Almex ze Szczecina. Jednocześnie zaznaczono, że określono datę wygaśnięcia włączenia z europejskiego wykazu na 30 czerwca 2017 roku.

Przez lata stocznie złomowe były w Europie całkiem dochodowym interesem. Jednak z biegiem czasu coraz ostrzejsze kryteria dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska spowodowały, że biznes ten przestał być opłacalny. Branża przeniosła się do Afryki i Południowej Azji. Obecnie ok. 70 proc. rynku recyklingu statków skupione jest w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie.

W 2012 roku UE wprowadziła do prawa europejskiego standardy recyklingu statków, co w roku 2013 zatwierdził Parlament Europejski. Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025, trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków do 500 GT (GT - Gross Tonnage, miara pojemności tonażu statków) o łącznym tonażu brutto 3,3 mln GT, w tym ponad 1560 jednostek pływających pod banderą państw UE. Średnio złomowaniu winno podlegać ok. 800 jednostek rocznie, w tym statki unijne - 104 jednostki. Do tego należy jeszcze doliczyć pływające jednostki specjalne służące celom wojskowym lub wydobyciu ropy.

Opinie (146) 7 zablokowanych

  • Super unas nawet stare ikarusy wykupują ze złomu a potem robią znich gril bary :)Te statki pewnie tez przerobią :)

    Politycy pewnie je wyremontują i zrobią znich hostele dla emigrantów :) a prywaciarze postawią miedzy blokami i bedą wynajmowac na godziny :)

    • 7 1

  • W Gdyni basen po Naucie?

    Węglowy? Wendy?
    Węgłówkę wyremontują, to złom będzie do hut hulał...
    A moze huta w Gdyni?

    • 5 1

  • Tylko w Radomiu!

    • 5 1

  • Fajne towarzystwo.... (4)

    Bangladesz , Pakistan , Indie.

    • 115 9

    • POwcy chca zrobiz z trójmiasta smietnik eurpy zachodniej dlatego dostali łapówki! (1)

      • 10 18

      • Przecież to ministerialny pomysł tłuku.

        A w ministerstwie to teraz zdaje się pisuar stoi.

        • 17 7

    • W oczach postępowych Europejczyków jesteśmy postrzegani i traktowani w jednym rzędzie z tymi krajami.

      Jest u nas nawet europejskie wysypisko samochodów. Tylko patriotyczni fanatycy z wiadomej partii uważają się za niewiadomo kogo.

      • 13 1

    • Trójmorze już nie wystarczy

      Będzie Trójoceania!
      Teraz tylko San Escobar namówić...

      • 33 7

  • Gdzie stocznia zlomowa?

    NIE W POLSCE. Niemieckie wybrzeze na morzu polnocnym idealnie sie nadaje. Tylko czemu nie chca u siebie brudzic i zanieczyszczac hmmmm?

    • 11 2

  • Stocznia Marynarki Wojennej (2)

    W tym była by dobra ma duże doświadczenie.

    • 14 1

    • oni produkują złom, a nie go demontują, to dla nich za trudne

      • 3 1

    • A stocznia w Radomiu?

      • 2 2

  • A mi się wydaje,

    że to nowy plan dla RSB, którym nowy prezes oczarował właściciela PS .
    To by bardzo prasowało do planu zniszczenia tej świetnie do niedawna zorganizowanej stoczni.
    No i obecny prezes świetnie by się nadawał do tej roli. Nie tak dawno zdemontował organizacyjnie produkcję w RSB a teraz pozbywa się ostatnich sensownych ludzi.

    • 4 3

  • zielony port

    Elbląg

    • 8 0

  • (1)

    Proponuję lotnisko w Gdyni zamienić w stocznię, a stal przewozić samolotami do hut. Oczywiście samoloty mogą startować ze stoczni Babie Doły

    • 12 4

    • No nie popisali sie z tym lotniskiem

      Tu masz racje przez swoj tani i częsro powielany cynizm. Zapomnieć ze za sąsiadów ma sie unijnych lizosów i donosicieli z Platformy .. Tragedia Panie Wojtku. Trzeba znać region

      • 2 1

  • Ż E N A D A......ZAMIAST NOWOCZESNOŚCI ŚMIETNISKO..... tak wygląda robienie interesów przez Polskę..... (3)

    na statkach są dziesiątki ton szkodliwych materiałów i substancji więc pewnie będą je spalać i dymy rozniosą ten szajs nad całym trójmiastem albo zakopywać bo Polska to taki kraj trzeciego świata i śmietnisko Europy

    • 22 5

    • Podaj jakis przyklad "dziesiatek ton szkodliwych materialow i substancji " (2)

      • 2 3

      • (1)

        Oczywiście oprócz paliwa i oleju smarnego

        • 2 0

        • Mazutu kolego

          W zlomowanych statkach juz raczej nie ma, choc nie jest to regułą

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane