• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąco w OT Port Gdynia. Pracownicy grożą protestami

Robert Kiewlicz
16 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 10:50 (25 kwietnia 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat Maszyna o masie 400 ton w OT Port Gdynia
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Oflagowany zakład pracy i związkowcy przygotowujący kolejne akcje protestacyjne. To wynik konfliktu pomiędzy związkami, a zarządem OT Port Gdynia (wcześniej BTDG - Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia). Powodem ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Prezes OT Port Gdyni twierdzi, że związane jest to z koniecznością modyfikacji systemu dodatkowego wynagradzania pracowników spółki. Związkowcy odpowiadają, że to złamanie wcześniejszych ustaleń.




AKTUALIZACJA 10.49: Pracodawca podpisał satysfakcjonujące związkowców porozumienie, a zapowiadana na czwartek (26.04) pikieta "Solidarności" została odwołania.

***


Z początkiem marca 2018 roku pracownikom OT Port Gdynia wypowiedziano Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy.

- Łamiąc tym samym Pakiet Gwarancji Pracowniczych, który gwarantował niewypowiadalność ZUZP do końca czerwca 2018 roku, a okres wypowiedzenia zgodnie z Pakietem wynosi 6 miesięcy, co oznacza, że ZUZP mógłby ewentualnie przestać obowiązywać najwcześniej w styczniu 2019 roku. Gwarantem nienaruszalności PGP jest Zarząd Portu Gdynia oraz OT Logistics. Tymczasem Zarząd OT Port Gdynia zdecydował się wypowiedzieć ZUZP w trybie kodeksowym, tzn. trzymiesięcznym. Licząc od 1 marca ZUZP przestanie funkcjonować z końcem maja, a więc 8 miesięcy wcześniej niż byłoby to możliwe - twierdzi Jacek Szornak, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ Solidarność "Drobnica Portu Gdynia".
W związku z tym organizacje związkowe działające w OT Port Gdynia: NSZZ Solidarność "Drobnica Portu Gdynia" oraz Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej weszły w spór zbiorowy z pracodawcą. Rokowania trwały około miesiąca. Ostatecznie stronom nie udało się dojść do porozumienia i 10 kwietnia 2018 roku podpisano protokół rozbieżności.

- Pracodawca nie wycofał się z wypowiedzenia ZUZP. Kolejnym etapem sporu są mediacje, na tym etapie zamierzamy oflagować zakład pracy i przygotowywać inne akcje protestacyjne - dodaje Szornak.
Związki zapewniają jednak, że na tym nie poprzestaną. Szykują się do licznych protestów pod siedzibami klientów spółki oraz dużej akcji protestacyjnej pod koniec kwietnia w Gdyni.

Inaczej sprawę widzi zarząd OT Port Gdynia. Twierdzi, że wypowiedzenie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy związane jest z zaproponowanym pracownikom zatrudnionym przy przeładunkach nowym systemem premiowania. Przedstawiciele spółki zaznaczają, że dotychczasowy system, uzgodniony pod koniec 2016 roku, spowodował spadek wydajności pracy i utratę konkurencyjności na rynku usług portowych.

- Obecny system nie sprawdził się i jest w naszej ocenie nie do utrzymania. Zamiast motywować, demotywuje. Nie chcemy oszczędzać na wynagrodzeniach naszych pracowników. Jesteśmy gotowi płacić tyle samo, a nawet więcej. Chcemy jednak, by system premiowania połączony był z wydajnością pracy - mówi prezes zarządu OT Port Gdynia, Jerzy Majewski. - Przyczyną wypowiedzenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy jest ekonomiczna i organizacyjna konieczność modyfikacji systemu dodatkowego wynagradzania. Obowiązujące przepisy nie przewidują niestety możliwości częściowego wypowiedzenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, więc musiał on zostać wypowiedziany w całości. Chcemy utrzymać konkurencyjność naszego terminalu, co jest trudne bez zwiększania efektywności pracy całego zespołu.
Po rozwiązaniu układu OT Port Gdynia, jako pracodawca, będzie miał obowiązek ustalenia warunków wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. W nowym projekcie regulaminu wynagradzania zostaną utrzymane świadczenia przewidziane przez dotychczasowy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, z wyłączeniem systemu premiowania z 2016 r. Zamiast tego zostanie przewidziany system o charakterze motywacyjnym.

OT Logistics obecna jest w gdyńskim porcie od 2014 roku. Wówczas firma kupiła Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, który przemianowano na OT Port Gdynia. OT Port Gdynia zatrudniał w I kw. 2018 roku 315 pracowników, z czego 217 zatrudnionych jest przy przeładunkach. Firma cały czas rekrutuje nowych pracowników do pracy w porcie. W 2017 roku OT Port Gdynia przeładował 2,8 mln ton towarów wobec 3,3 mln ton rok wcześniej.

Miejsca

Opinie (121) 2 zablokowane

  • (2)

    Witam prezes mowi ze obecny system plac sie nie sprawdzil ale nie mowi dlaczego nie sprawdzil sie poniewaz w celu obnizenia stany zalogi zatrudniano ukraincow oraz ludzi z innych firm ktorzy przychodzili po to aby przestac 8 godzin i dostac wynagrodzenie bez wlkadu swojego zaangazowania i stad mala wydajnosc ale prezes o tym nie wspomni bo to on podjal taka decyzje prosze sie nie ludzic duzymi zarobkami poniewaz ot port gdynia zatrudnia ludzi na 1/8 etatu to wiadomosc dla chetnych ktorzy chca podjac prace w porcie . Prezes sobie wymyslil ze bedziemy pracowac ponad sily za jakies marne grosze , dostal polecenie od glownego prezesa z wroclawia bo tam jest glowna dyrekcja ot zeby obciac pensje wiec robi co mu kaza

    • 13 0

    • (1)

      Czy szef Solidarności też zarabia tam marne grosze i pracuje na 1/8 etetu?

      • 2 2

      • Idiotą jesteś i będziesz zadając takie pytania

        • 3 1

  • Wszelkie umowy grupowe podlegają renegocjacjom lub (gdy brak woli drugiej strony) zerwaniu. (3)

    Do sądu pracy to można sobie iść, gdy łamane są warunki zapisu w indywidualnej umowie o pracę.
    Gdyby warunki umów zbiorowych były niewzruszalne, wciąż siedzielibyśmy na drzewach, bo jeszcze się taki nie urodził, co by związkom zawodowym dogodził. Już nie raz doprowadziły do upadku firmy w Porcie Gdynia.

    • 2 7

    • Licznik, policz sobie klepki w głowie jeżeli potrafisz liczyć do JEDNEGO!!!

      • 1 0

    • ????

      Może napiszesz jakie firmy???

      • 3 0

    • Kłamliwy liczniku, jaka firma upadła przez związki W PORCIE? Jesteś zakłamanym śmieciem, bo tak nazywa się ludzi którzy próbują bezpodstawnie kogoś oskarżać. Zapewne jesteś jakimś cholernym bydlakiem, który żyje kłamstwem, a może jakimś psycholem który udaje normalnego obywatela, a w domu maltretujesz rodzinę, kim jesteś gnido że tak piszesz, no kim. Ale mnie poniosło, nienawidzę takich ścierek jak TY.

      • 3 0

  • Pytanie do zarządu (1)

    Czy smakują wam obiadki w domu za skradzione ludziom pieniądze? Czy święta Bożonarodzeniowe spędziliście z uśmiechem na twarzach wiedząc że nie daliście załodze zapewnionej pakietem premii? Śpicie spokojnie czy rozmyślacie jak upodlić ludzi którzy wypracowują wam zyski? Czy nie macie wyrzutów sumienia stwarzając obóz koncentracyjny zamiast normalnego zakładu pracy? Czy dla was liczy się tylko mieć za wszelką cenę , czy choć troszeczkę być człowiekiem? Czekam na odpowiedzi, choć i tak ich nie będzie bo nie macie sumienia ani cywilnej odwagi przedstawić sytuacji taką jaka jest.

    • 7 3

    • Prezesostwo w Gdyńskim i Gdańskim porcie jest najlepsze :). (to sarkazm oczywiście)

      • 4 0

  • Premie (10)

    Premie powinno się przyznawać za wyniki w pracy. Jeśli rzeczywiście wydajność spadła, to i premie powinny być niższe, ewentualnie żadne. Bo i za co? No chyba że związkowcy zapatrzyli się w panią Szydło, której po prostu się należy i tyle.

    • 1 9

    • (3)

      Ej ty bart pracowales kiedys w porcie? Chyba niewiesz o czym mowisz. W porcie od zawsze byla praca akordowa. Premia byla za kazda przeladunkową tone. Nie myl pracy w porcie z pracą biurową gdzie prezes przyznaje premie za wysprzątane biurko. Lepiej sie nieudzielaj leszczu.

      • 2 0

      • (2)

        Napisałem wyraźnie "jeśli" wydajność spadła, to premie powinny być niższe. To chyba logiczne?

        • 0 0

        • Ty dalej nierozumiesz co to jest premia akordowa. Wyjasniam przykladowo za tone stali 5 groszy za tone papieru w rolkach 10 groszy itp. Niebede wymienial kazdego towaru jaki przerabiamy. To bylo motywujacei ludzie z checia pracowali. Bo im wiecej sie zrobilo to i pracownik byl zadowolony i pracodawca. Mam nadzieje ze po przeczytaniu tego zrozumiesz sens akordu. A to co zarzad teraz proponuje to jest demotywujace. Niebede wchodzil w szczegoly bo to niejest miejsce na takie dyskusje. A zreszta artykul nie jest o zarobkach tylko o ukladzie zbiorowym. Wiesz oswiece cie ale zwiazkom nieidzoe w tej kwesti o pieniazki tylko wlasnie o ten uklad zbiorowy wypowiedziany przez zarzad.

          • 1 1

        • Pomyslales tez nad tym dlaczego wydajnosc spadla. Nieobwiniaj dokerow czy operatorow. Jesli jestes pracownikiem ot port to wychyl nos zza biurka to sie dowiesz. Zreszta juz pare osob pisalo na ten temat. No ale czytac oczywiscie sie nichce bo po co. Lepiej glupoty pisac.

          • 1 0

    • (5)

      Bart oszołomie z PO, ta premia była zagwarantowana, tylko OT przed samymi świętami doszła do wniosku iż nie mieli zysku:) Miliony ton przeładowanych przez garstkę ludzi a zysków nie ma. Tak postępują ludzie związani z PEOWCAMI, przekrętasy i złodzieje, a ty według twojej opinii do nich należysz. Jedno szczęście że zaczęli rozliczać takich cwaniaczków. Przyjdzie i na was kolej.

      • 2 3

      • (4)

        Jak zwykle narzekacze i zwolennicy socjalu szybko szufladkują innych. Dodaj jeszcze że jestem lewakiem i UB-ekiem :)

        • 3 1

        • (3)

          Skoro tak piszesz o sobie to moze jest prawda. A tobie w sumie co odpowiada. Chcialbys pracowac na 1/8 etatu za 2200 brutto- w deszczu, mrozie, upale i zapyleniu. No pochwal sie swoimi wymaganiami i jaka pensja cie zadowala

          • 1 1

          • (2)

            Do tych 2200 dolicz wszystkie pozostałe składniki wynagrodzenia. Bedzie uczciwiej. 1/8 etatu konczy sie na 150 godzinach a potem naliczane sa wszystkie jako nadgodziny i w dodatku same setki. Do kazdej lub prawie kazdej godziny dolicz 10 zł dodatku przeladunkowego, dodatek do godzin popołudniowych, nocnych i kilka innych ktore sa doliczane. W sumie moze d*py nie urywa ale nawet mlody pracownik wyciagnie okolo 300-3500 netto.

            • 1 1

            • Piszesz z nadgodzinami. Wiesz chcialbym zobaczyc jak pracujesz po 12 godzin wliczajac to soboty i niedziele. A zreszta co ciebie to interesuje. Pewnie siedzisz za biurkiem. Gnij na tym swoim krzeselku puki jeszcze je masz. A jak chcesz wiedziec o czym piszesz i takim znawca jestes to zapraszam chociaz na dwa dni do ganku np. Na srute. Chcialbym wyedy poznac twoje zdanie

              • 1 1

            • dam ci mój kwitek pod warunkiem że zamienimy się pensjami, miałem 24 nadgodziny

              • 1 1

  • polak

    KOCHANI OTPORT juz nie istnieje,Wroclaw kazal wszystko zamknac do 2019 roku ,zwijaja interes ,i spadaja na Bahama ,boja sie PIS,ZE zIOBRO dobierze sie do PO biznesu ,Nowak juz uciekl na Ukraine,wasze premie sa juz na kontach,w rajach podatkowych.TAKI jest polskich biznes w wydaniu podwladnych pana SCHETYNY I TUSKA ,podziekujcie im

    • 10 3

  • (2)

    Spadek przeładunku, wierutna bzdura, niech zarząd napiszę ile w ubiegłym roku było mniej koksu, wydaje mi się że ładnych ,,parę tysięcy ton". Więc do kogo maja pretensje że było tylko 2,8 mln ton przeładowanych. Jak nie załatwia się kontraktów na masę towarową, to nie ma przeładunku, proste. Zarząd tak się zaangażował w niepotrzebne reformy wewnątrz zakładowe( dotychczas bardzo dobrze to funkcjonowało) że zapomniał o sprowadzaniu masy towarowej. Śmiem napisać iż ich priorytetem stało się zmarginalizować załogę. Nie tędy droga. Szanujący się pracodawca powinien inwestować w załogę, stwarzać dobrą atmosferę, zachęcać i motywować do większej wydajności. Chyba że jest to celowe niszczenie zakładu.

    • 9 1

    • Napiszę krotko-Dubicki wróć i napraw to co panowie dorobkiewicze popsuli

      • 4 2

    • Ot logistics

      Tym panom właścicielom ot Logistics nie można absolutnie ufać udowodnili to kupująć /przejmując/ kilka firm wcześniej

      • 0 0

  • Ciepłe kluchy (3)

    Jeden z forumowiczów dodał opinię o wzz per ciepłe kluchy .Głęboko nieuprawnione- dla tych co już zapomnieli-pamiętacie spotkania w mag 16 i namiotach? Od początku nie chcieliśmy tej firmy w porcie,z bardzo ważnych merytorycznych względów/ niedotrzymywanie umów ,duże zadłużenie,niejasne powiązania polityczno -biznesowe/gdy temat był poruszany nie byłam nawet w zarządzie związku, nic mnie nie chroniło, dopiero pół roku póżniej mnie wybrano. Gdy za wszelką cenę staraliśmy się nie dopuścić do tej prywatyzacji, /2 wyjazdy do ministerstwasp, pisma do uoikiku, do posłów , burmistrza gdyni- wszędzie napotykaliśmy mur w postaci argumentu że drugie związki reprezentatywne nie mają nic naprzeciw,są zadowolone z oferenta. Nie twierdzę że na pewno, ale była szansa by nie doszło do tej prywatyzacji gdybyśmy trzymali się razem./ gdańskiej eksploatacji jeszcze nie sprywatyzowali/ problem tkwił nie w lepszych czy gorszych zapisach pakietu gwarancji pracowniczych - tylko w tym by kupiła nas firma wiarygodna która wszystkie zapisy ,porozumienia i umowy będzie honorować lub, bo też była taka sugestia- założenie spółki pracowniczej. Zawsze byłam zdania ,że zz musza dogłębnie badać temat szczególnie w tak ważnej sprawie jak prywatyzacja, by nie obudzić się z ręką w nocniku,co z tego że były podpisane gwarancje i umowy gdy kolejne zarządy notorycznie nie dotrzymują słowa. Ale to tylko gwoli wyjaśnienia bo zabolało " ciepłe kluchy" teraz jesteśmy już w innym miejscu i nauczeni doświadczeniem wiemy ,że musimy razem bronić trwałości układu zbiorowego a tym samym pakietu gwarancji pracowniczych!!!

    • 9 2

    • Spokojnie

      Podobno w Gdańsku jest ten co w Gdyni sprawnie przeprowadził prywatyzację, także na pewno z.z. wskaże wiarygodny kierunek :).

      • 0 0

    • Dlaczego nie oddacie sprawy w ręce prokuratury? Widać jak na dłoni że to szemrana firma. Jeżeli firma jest tak oporna i jak poczytałem niewiarygodna, to powinniście złożyć formalny wniosek do prokuratury o sprawdzenie całej prywatyzacji. Jeśli potwierdzą się domniemane oskarżenia spółka powinna wrócić do holdingu.Tylko jest jedno ALE, nikt nie wie jakie powiązania z warszawką ma szefostwo OT. Miejcie nadzieje iż dawne układy się skończyły i cała sprawa ujrzy światło dzienne. Powodzenia.

      • 3 0

    • Ot

      Daliście się wykiwać jak pracownicy Żeglugi na Odrze we Wrocławiu ot /Szczepanik i nowik ludzie z koneksjsmi politycznymi nie mają żadnych zahamowań pracownik nie liczy się niech poeiedzą skąd mieli takie możliwości aby przejmować tak szybko firmy a może ABW powinna sprawdzić te wszystkie przejęcia, którzy politycy i z jakich opcji ma źli w tym palce nie będzie to trudne bo jest bardzo dużu informacji na ten temat w internecie i od pracowników np. Pan b-ek, pan z SLD minister ds prywatyzacji k.... ek

      • 0 0

  • seb (2)

    pracowalem tam kiedys 2 lata. panowie ze zwiazkow wypowiedzili mi nagle umowe nawet mnie o tym nie informując.. dowiedziem sie po przyjsciu w pn rano do pracy ze juz tu nie pracuje. pozdrawiam zwiazki z btdg karma wraca. mam nadziej ze pracownicy fizyczni nie uciepria a jedynie nieroby z biur, których jest najwiecej tam...

    • 2 2

    • Co ty wypisujesz, związki wypowiedziały ci umowę:):):) Zmień chłopie dilera.

      • 4 0

    • Widocznie byłeś lichym pracownikiem..... Zawsze w firmie obowiązywał okres wypowiedzenia. Za komuny zwalniali z dnia na dzień. Ja przepracowałem w BTDG a Ot Port 35 lat i nie spotkałem się by związki zwalniały pracowników....Szczególnie Solidarność robiła wszystko by z powodów ekonomicznych w firmie ucierpiało jak najmniej pracowników.Jeżeli chodzi o pakiet to po negocjacjach z inwestorem kiedy Solidarność została postawiona pod ścianą że nie da rady objąć najdłuższą ochroną wszystkich pracowników próbowała ratować członków związku.Taki miała obowiązek.

      • 3 0

  • firma - porażka (8)

    Zarząd obiecuje tylko gruszki na wierzbie , Nadzór chyba już tu nie istnieje ,Ekspedytorzy z Grupaconu chyba nie mają pojęcia co robić, Operatorzy i Dżwigowi to Święte Krowy mają dużo do powiedzenia a jak coś zrobić to z łaski, Brygadzistów to można szukać na stanowisku pracy z świeczką w ręku. Całe szczęście ze istnieją inne terminale

    • 5 2

    • (5)

      Posluchaj sam siebie bo pleciesz glupoty. Swiete krowy hmm. Operatorzy sa chetni do pracy tylko czesto i gesto karze im sie robic cos czego niepowinni bo beda lamac przepisy bhp. Gdyby robic w/g przepisow to polowa jakas czesc prac wogole niebylaby zrobiona. Niemyl tez operatorow z tymi co sa swiezo po kursach bo ci jeszcze nic niepotrafia.
      Nadzor a co to takiego. Osoby ktore siedza w biurach i gapia sie na monitory. Oni niemaja pojecia o niczym. Dla mnie to sa darmozjady. A tak apropo kamery z tego co wiem to maja sluzyc w innym celu a nie inwigilacji zalogi. A na koniec jesli ten nadzor jest to dlaczego kiedy niemam zajecia np. w magazynie to niezorganizuje mi innej pracy. Co ja mam szukac sobie zajecia?

      • 1 1

      • do Świętej Krowy (3)

        Ubawiłeś mnie do łez głupcze . Bajeczki o tym jak szukają w pocie czoła pracy , jak muszą łamać przepisy BHP możesz opowiadać swoim dzieciom jak je masz. Dla mnie DARMOZJADEM jest gość który kierował SISU po rumuńskim , spadł mu z bags nawet to zauważył, bo się na chwile zatrzymał. W drodze powrotnej poprawił go jeszcze raz wózkiem , następnie jego koledzy, po godzinie została tylko biała plama. Następnie paru gości zmiotło resztki do fadromy i raczej to co zostało pojechało do śmietnika.Gdyby był Nadzór to ten gość i jego koledzy już by nie pracowali.

        • 2 3

        • (1)

          Po pierwsze padalcu niewyzywalem cie. Po drugie jadac z baksami po tym pieknym dziurawym nabrzezu zawsze moze spasc zwlaszcza ze wozki niemaja miekkiego zawieszenia ani miekkich kol. Jestes pitolona gnida. Wspolczuje twoim dzieciom ze maja ojca konfidenta. Moze nawet ich niemasz bo jaka kobieta by chciala takiego popapranca.

          • 1 3

          • uderz w stół, a nożyce się odezwą :)

            • 3 0

        • Patrzac na twoj podpis odrazu widac ze jestes donosicielem.

          • 1 1

      • A BHP???

        A w firmie waszej nie ma inspektora BHP czy Zakładowego inspektora pracy???

        • 0 0

    • ????

      Operatorzy i dżwigowi może nie są idealni ale to są fachowcy z wieloletnim stażem.Potrafią być upierdliwi,niektórzy głupio-mądrzy....Ale to oni świątek,piątek i niedziela zapiep**ają by ta firma istniała .Ta samo jak i pracownicy przeładunkowi.....

      • 3 0

    • Po twoim wpisie mniej więcej orientuje kim jesteś, pogadamy w robocie jak się spotkamy, ale wtedy zobaczysz dopiero święte krowy i to nie jedną jak rozpowiem kim jesteś.

      • 0 0

  • Biurokracja (1)

    Proszę spojrzec jak rozwija sie strasznie w Porcie w gdyni na wszystkich terminalach biurokracja , to jest nie normalne rąk do pracy brakuje w przeladunku ale co tam biura pękają w szwach prezesi,kierownicy, i dyrektorzy po ukladach i każdy ważny !!! dobre decyzje podejmują BRAWO!

    • 1 0

    • xxxx

      Cwaniaku powiedz dokladnie jaki jest przerost biurokracji może chociaż ze stanowiska powiedz ,
      Zawsze mówicie .że biurokracji jest u nas dużo ale kazdy za coś odpowiada każdy ma swoje zadanie tak jak Wy My iWy jesteśmy potrzebni , I dobra rada odczepcie się od biurokracji,

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane