• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grupa Lotos kupi stacje Łukoila? Będzie rewanż za próbę przejęcia sprzed 12 lat?

Robert Kiewlicz
8 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W roku 2002 Łukoil, w konsorcjum z brytyjskim Rotch Energy bezskutecznie dążył do przejęcia Rafinerii Gdańskiej. Łukoil i Rotch chciały zapłacić za 75 proc. akcji Rafinerii 274 mln dolarów oraz ok zainwestować ok. 330 mln dolarów. W roku 2002 Łukoil, w konsorcjum z brytyjskim Rotch Energy bezskutecznie dążył do przejęcia Rafinerii Gdańskiej. Łukoil i Rotch chciały zapłacić za 75 proc. akcji Rafinerii 274 mln dolarów oraz ok zainwestować ok. 330 mln dolarów.

Czy gdański Lotos przejmie aktywa wycofującego się z rynków europejskich Łukoila? Gdański koncern nie ukrywa zainteresowania stacjami rosyjskiej spółki, jednak czeka na ruch ze strony koncernu Łukoil. Jeśli Lotos kupi stacje rosyjskiego przedsiębiorstwa, będzie to odwet za próbę przejęcia z 2002 roku. Wtedy kiedy to Łukoil, w konsorcjum z brytyjskim Rotch Energy bezskutecznie dążył do przejęcia Lotosu.



Na początku sierpnia 2014 węgierski MOL zawarł umowę nabycia 44 należących do Łukoil stacji paliw w Czechach. Natomiast pozostałe 75 stacji benzynowych należących do Łukoila na Węgrzech oraz 19 na Słowacji kupi węgierska firma Norm Benzinkut Kft. Rosyjski koncern ogłosił też niedawno, że planuje sprzedaż stacji i baz paliwowych na Ukrainie.

Jak twierdzą same władze rosyjskiego koncernu, decyzje o sprzedaży aktywów są związane z działaniami optymalizacyjnymi. Łukoil nie ujawnia jednak, czy ma zamiar "wyjść" z rynku polskiego. Takie działania miałyby jednak sens. Rosyjski koncern od lat ma niewielki udział w naszym rynku. Pozostaje on na poziomie 1,5 proc.

Już w 2009 roku zarząd Łukoil ogłosił wycofanie się koncernu z planów rozbudowy sieci stacji i budowy terminalu paliwowego w Polsce. Jak stwierdzono, powodem miało być negatywne nastawienie Polaków do rosyjskiego biznesu.

- Nie otrzymaliśmy jak dotychczas konkretnej oferty dotyczącej nabycia aktywów Łukoila w Polsce - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Jeśli taka oferta wpłynie, najpierw na pewno zostanie poddana odpowiednim analizom.

Co decyduje o wyborze przez ciebie danej stacji benzynowej?


W roku 2002 Łukoil, w konsorcjum z brytyjskim Rotch Energy bezskutecznie dążył do przejęcia Rafinerii Gdańskiej. Łukoil i Rotch chciały zapłacić za 75 proc. akcji Rafinerii 274 mln dolarów oraz zainwestować ok. 330 mln dolarów w rozwój. Łukoil planował także budowę 250 stacji benzynowych. Plany Rosjan się jednak nie powiodły i Rotch Energy utworzył konsorcjum z PKN Orlen a następnie przetarg prywatyzacyjny został unieważniony przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Rafineria Gdańska SA kontynuowała natomiast prace, w efekcie których w 2003 roku powstała Grupa Lotos.

Łukoil jest jedną z największych globalnych spółek zajmujących się wydobyciem i przetwarzaniem ropy naftowej oraz gazu. Posiada sieć 116 stacji benzynowych w Polce. W większości zostały one zakupione od amerykańskiego koncernu ConocoPhillips i poprzednio funkcjonowały pod marką JET. Łukoil posiada na całym świecie sieć około 6,5 tys. stacji.

Koncern jest firmą prywatną, notowaną na giełdzie w Moskwie i Nowym Jorku. Jej mniejszościowym akcjonariuszem jest państwo. Koncern zatrudnia ponad 150 tys. pracowników. W 2013 roku miał 141,5 mld dolarów obrotów i 7,8 mld zysku.

Przeważająca część działalności koncernu (badania czy wydobycie ropy naftowej), prowadzona jest na terenie Rosji. Łukoil posiada także rafinerie, zakłady przetwarzania gazu oraz kompleksy petrochemiczne na całym świecie. Większość produktów koncernu kierowana jest na międzynarodowe rynki. Sieć sprzedaży produktów Lukoil obejmuje 24 kraje na całym świecie, w tym między innymi: Rosję, kraje basenu Morza Bałtyckiego, Wspólnotę Niepodległych Państw, Europę Zachodnią oraz Stany Zjednoczone.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (78)

  • Kraj oszołomów

    Lotos ma najdroższe paliwo wole wlewać tańsze paliwo o 20 gr na innych stacjach które i tak biorą paliwo z Lotosu a Lotos z Rosji

    • 13 15

  • A może zwijają sie bo planuja zbrojną interwencję?

    I nie chcą niszczyć swojego mienia, tylko wysprzedają, zgarną kasę a jak będą zniszczenia to nie ich majątek ucierpi? Decyzje były podejmowane już w "sytuacji" ukraińskiej i to przez ten pryzmat należy patrzeć na decyzje firmy w udziałem państwa rosyjskiego?
    Biznes to nie wszystko w takich okolicznościach.

    • 5 8

  • Te stację wyglądają jak z jakieś wioski. Ament

    • 26 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane