• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Rozpoczęto prace przy budowie pierwszego holownika dla Marynarki Wojennej.


Rozpoczęła się budowa serii holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. W sumie będzie ich sześć. Buduje je stocznia Remontowa Shipbuilding.



Wygląda na to, że już nic nie stanie na przeszkodzie i holowniki dla Marynarki Wojennej wreszcie powstaną. W Remontowa Shipbuilding odbyła się w czwartek uroczystość palenia blach jednostki B 860/1 inaugurująca budowę serii sześciu jednostek dla Polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt na budowę holowników podpisany został w czerwcu tego roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"".

Zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie ub. roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety, w marcu tego roku Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie z powodu "nieusuwalnej wady". Od tej decyzji odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożyła Remontowa Shipbuilding. Ostatecznie postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach. Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach.
Już wydawało się, że kontrakt zostanie podpisany, aż 4 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnił postępowanie. Tym razem podano konkretny powód. Poinformowano, że postępowanie jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, polegającą na dokonaniu przez zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia. Sprawa po raz kolejny (na wniosek Remontowa Shipbuilding) trafiła do KIO, a ta znów uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe. MON mogło pozostawić wyrok do uprawomocnienia lub skorzystać ze środków ochrony prawnej (prawo zaskarżenia wyroku KIO do sądu okręgowego). Tym razem uznano racje gdańskiej stoczni.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na 7 dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi 5 dni.

To już kolejne zlecenie dla polskiego wojska realizowane przez Remontowa Shipbuilding. Stocznia ukończyła już budowę niszczyciela min Kormoran, który budowała w konsorcjum z Centrum Techniki Morskiej. Według wstępnych zapowiedzi, uroczystość podniesienia bandery ma się odbyć 28 listopada, w rocznicę utworzenia Marynarki Wojennej w Polsce, jak również rocznicę bitwy pod Oliwą z 1627 roku. Okręt ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Miejsca

Opinie (83)

  • Antoni (1)

    A czy ktoś pomyślał Czy Antoni odbierze gotowe jednostki Czy będzie szukał dziury w całym

    • 24 15

    • Zanim je zbudują to Antoni juz przestanie być ministrem.

      • 3 0

  • Gratulacje pani redaktor świetny artykuł

    Prawie nikt nie zauważył ważnego wątku obstrukcyjnych działań MON wobec RSB a szkoda bo opisała go pani bardzo dokładnie.Na szczęście KIO zatrzymała destrukcyjne działania MON dążącego do tego aby wygrał ,,swój" a nie ten co wygrał przetarg!

    • 6 2

  • Dlaczego Adrian nie lubi szpiona Maciarenki?

    przecież Maciarenka kupił mu samolocik i dronika,
    teraz okręcik wybuduje,
    tajemnicę zamachu juz zna

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Palenie blach na holownik dla Marynarki Wojennej

    Holownik dla MW

    A tutaj zdjęcie Andrzejka w przedszkolu który jak dorośnie to będzie spawał tą pocięta blachę na holownik dla Marynarki Wojennej

    • 2 0

  • Przechył...

    murowany jak wywrotne ubeckie śmigłowce .

    • 0 0

  • (1)

    A co on będzie holował? Pancerny pociąg Macierewicza?

    • 38 13

    • Statki ze stoczni w Radomiu

      • 5 0

  • I super. Holownik teź potrzebny

    MW RP. Sam szrot w pocie stojący lub ten pływający ale bez żadnej wartości bojowej na współczesnym polu walki.

    • 3 0

  • musi być tyle holowników ile jednostek w naszej "flocie" (1)

    tylko w ten sposób zapewnimy jej mobilność

    • 66 6

    • A co on ma niby holować?

      • 2 1

  • Putin charoszaja rabotaA.M.-tylko mniej występów w Tvp proszę bo od śmiechu brzuch mnie boli

    Holowniki zamiast okrętów bojowych zgodnie z instrukcją?A co potem?pancerne kajaki?taktyczne rowery wodne-uzbrojone w megafony radia maryja?Putin A.M.eta nasz oczeń charoszyj agient-Mięwiediew-da da

    • 5 1

  • Danziger

    Żeby go tylko nie budowali jak Ślązaka

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane