• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak nie DCT, to GTK. Ruch inwestycyjny w Porcie Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
14 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Rozbudowa zwiększy zdolność przeładunkową terminalu i konkurencyjność Portu Gdańsk.
  • - W obecnym roku planujemy wydać kolejne 100 mln zł na potrzebne inwestycje - twierdzi Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Gdański port coraz mocniej stawia na kontenery. Wciąż rozbudowuje się terminal DCT w porcie zewnętrznym, ale też modernizuje się Gdański Terminal Kontenerowy w porcie wewnętrznym. Właśnie ukończono rozbudowę infrastruktury w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego.


Jak oceniasz potencjał rozwojowy gdańskiego portu?


Przebudowany został plac składowania kontenerów o powierzchni ok. 2,6 ha po wschodniej stronie ulicy Wielopole zobacz na mapie Gdańska wraz z placem składowym dla kontenerów zawierających materiały niebezpieczne na powierzchni ok. 0,12 ha. Przebudowany został też zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny na powierzchni ponad 1 ha, razem z nowym wjazdem na teren terminalu, placem manewrowym i postojowym oraz parkingiem o powierzchni około 800 m kw. Ponadto zakres prac zawierał rozbudowę całej infrastruktury sieciowej na terenie terminalu, w tym sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej i gazowej.

Całkowity koszt projektu to 26,9 mln zł. Finalnie program modernizacji terminalu kontenerowego doprowadził do zwiększenia rocznej zdolności przeładunkowej terminalu do wielkości około 100 tys. TEU (tj. kontenerów 20-stopowych.

- To dopiero pierwszy z etapów rozbudowy naszego obiektu. W obecnym roku planujemy wydać kolejne 100 mln zł na potrzebne inwestycje - powiedziała Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Tylko w ubiegłym roku ZMPG zainwestował w rozwój portu blisko 100 mln zł, czyli 3-krotnie więcej niż jeszcze przed rokiem. Jeśli doliczyć do tego zrealizowane w 2015 roku liczne inwestycje operatorów przeładunkowych i dzierżawców, łącznie ulokowany w porcie kapitał opiewałby na dużo ponad 1 mld zł.

Inwestycje przy współfinansowaniu unijnym

Miniony rok to pierwszy po kilkuletniej przerwie okres, w którym w Porcie Gdańsk udało się zrealizować kilka projektów przy współfinansowaniu unijnym. Ukończono m.in. etap projektowy wartego ponad 1 mld zł programu rozbudowy nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego w porcie wewnętrznym w Gdańsku i budowy nowego uniwersalnego nabrzeża w porcie zewnętrznym. Zainicjowano wart 18 mln zł projekt umocnienia dna przy Pirsie Węglowym, którego zakończenie przewidywane jest na rok 2016.

W 2015 roku dokonano również zakupu dwóch jednostek pływających. Jedna z nich to łódź szybkiego reagowania, której zadaniem będzie między innymi patrolowanie akwenów portowych pod względem zanieczyszczeń ropopochodnych oraz likwidacja nawodnych przeszkód nawigacyjnych. Druga to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, przeznaczona do prac sondażowych w Porcie Gdańskim. ZMPG zrealizował też budowę i wyposażenie Ośrodka Ratownictwa, który sprzężony będzie ze Stacją Monitorowania Alarmów wyposażoną w monitoring CCTV. Takie przedsięwzięcie skróci czas reakcji na występujące zagrożenia i ułatwi zniwelowanie ich negatywnych skutków. Projekt ten również realizowany był przy wsparciu środków unijnych.

Duża aktywność inwestycyjna spółek

Rok 2015 w Porcie Gdańsk obfitował także w wiele ważnych inwestycji zrealizowanych lub zapoczątkowanych przez spółki zlokalizowane na obszarze portu. Zwiększono m.in. potencjał przeładunkowy Terminalu Paliw Płynnych poprzez budowę stanowiska przeładunkowego T1 do obsługi produktów pochodzenia naftowego, zakończono budowę mroźni składowej firmy Pago specjalizującej się w kompleksowej obsłudze logistycznej produktów mrożonych, zakończono inwestycję terminalu GBT polegającą na wydłużeniu linii cumowniczej przy Nabrzeżu Bytomskim do długości 190 metrów oraz pogłębieniu dna do zanurzenia 7,9 m, zapewniającej możliwość obsługi większych niż dotąd statków. Zakończono również rozbudowę Terminalu Naftowego spółki PERN, czy wreszcie rozpoczęto rozbudowę terminalu kontenerowego DCT.

Ten rok zapowiada się równie ciekawie. Trwała będzie budowa DCT 2. Rozpoczęcie budowy głębokowodnego terminalu masowego zapowiada spółka OT Logistics. Zgodnie z przyjętymi planami, pod koniec roku powinny zostać rozpoczęte prace w zakresie modernizacji nabrzeży Portu Wewnętrznego i pogłębienia toru wodnego. Zaplanowano także zainicjowanie budowy stanowisk statkowych przy Falochronie Półwyspowym Północnym w Porcie Zewnętrznym. Wreszcie, w roku 2016 oddany zostanie do użytku także Tunel pod Martwą Wisłą, który ostatecznie połączy drogowo obie części Portu Gdańsk - lewo- i prawobrzeżną oraz zakończona zostanie budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą o docelowej przepustowości rzędu 180 par pociągów na dobę.

- Niewątpliwie wszystkie te przedsięwzięcia gruntownie przyczynią się do polepszenia jakości obsługi ładunków i statków w porcie oraz dalszego umacniania roli Portu Gdańsk na arenie nie tylko bałtyckiej, ale i europejskiej, co może w przyszłym roku przełożyć się na realne i wymierne efekty w postaci kolejnej zwyżki wolumenu przeładunkowego w Porcie Gdańsk, a co za tym idzie, stwarzać będzie realne szanse na kolejne wyczekiwane rekordy - mówi prezes Raben.

Miejsca

Opinie (42) 4 zablokowane

  • Ciekawe kto tam będzie zawijał..... (5)

    Juz dawno temu powinni zamienić GTS w jakiś specjalizowany terminal ale nie kontenerowy gdy ma się DCT pod nosem!!!

    • 24 7

    • (2)

      Nie znasz się kolego.
      Termonal oceaniczny i fiderowy jest równie potrzebny.
      Pozdrawiam chłopaków z GTK!

      • 18 7

      • (1)

        na DCT feedery również wchodzą

        • 14 4

        • jest konkurencja, jest wybór, są miejsca pracy

          o to przecież nam chodziło a nie, np wodociągi czy gaz, musimy korzystać tylko z nich przez to dyktują ceny jakie chcą

          • 0 0

    • (1)

      Może ktoś coś wie - ostatnio wyjazd pociągiem z DCT był przez jakiś czas zablokowany. Trochę tych kontenerów pociągiem wyjeżdża.

      Czy porty umiały się jakoś porozumieć, i wyładować kontenery w DCT, przewieźć czymś mniejszym do GTK i tam rozładowywali?

      • 5 2

      • sugestywna opinia

        To nie takie hop siup niestety i nie o porozumienie terminali tu chodzi.

        • 3 1

  • z GTK zrobić Depot na pustaki dla DCT

    puścić barki z DCT do GTK i przyszłego portu w Elblągu. Nakręci to biznes kontenerowy jeszcze bardziej :)

    • 10 4

  • Rekordowy przeladunki... (2)

    Modernizację a od nowego roku port w tygodniu pracuje do 23 a nie jak wcześniej cała dobe. Więc gdzie te rekordy

    • 9 6

    • port to kilkanascie terminali, a nie jeden na który jezdzisz (1)

      • 3 2

      • Co to za logika przy zwiększonym wolumenie skracac godziny pracy, to nie depot tylko terminal i powinien być otwarty 24h

        • 3 1

  • połączą DCT GTK z Kopalnią WK Brzeszcze (2)

    z siedzibą w W-wie

    • 32 5

    • sugestywna opinia

      I w świat pójdzie informacja do firm współpracujących, że by sprostać oczekiwaniom klientów i ich potrzebom, które dla DCT są najważniejsze, terminal we współpracy z agencjami pracy postara się zatrudniać tylko tych najlepszych.

      Ps.
      Śmiech na sali, że czołowy bałtycki terminal kontenerowy w d*pie ma pracowników i bezczelnie przyznaje się do zatrudniania przez agencje.

      • 11 0

    • I dołożyć do tego PGE

      • 8 1

  • propaganda (1)

    Gdzie nowy sprzęt?? Pensje wykwalikowanych pracowników głodowe, pion kierowniczy niekompetentny!!! To tylko kilka problemów, więc do Europy zachodniej to jeszcze daaallleeekkkooo!!!

    • 72 23

    • sugestywna opinia

      Status Bangladeszu Europy zobowiązuje niestety.

      • 17 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane