• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest Kormoran, powstaje Albatros. Niszczyciele min z Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.
  • Pierwszy, prototypowy niszczyciel min, który trafił do służby pod koniec listopada to Kormoran (601), kolejnym ma być Albatros (602), a potem Mewa (603).
  • Pamiątkowy medal.
  • Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ.
  • Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ.
  • Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.
  • Spawanie stępki.
  • ORP Kormoran służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
  • Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.
  • Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ.

ORP Kormoran już służy, teraz czas na Albatrosa. W Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod kolejny niszczyciel min. Okręt ma być gotowy w 2020 roku.



We wrześniu rozpoczęto cięcie blach, teraz przyszedł czas na kolejny etap, czyli położenie stępki, które oznacza rozpoczęcie montażu kadłuba. Albatros będzie drugim z serii trzech niszczycieli min typu Kormoran, jakie Marynarka Wojenna zamówiła w Remontowa Shipbuilding. Pierwszy - ORP Kormoran - został przekazany do służby w ub. roku. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

- Położenie stępki jest zaraz po tzw. cięciu blach istotnym kamieniem milowym realizacji każdego projektu stoczniowego, wieńczącym zakończenie obróbki prefabrykacji wstępnej kadłuba i  rozpoczynającym etap montażu poszczególnych elementów statku w całość - informuje Remontowa Shipbuilding.
Czytaj też: Pierwszy z holowników dla Marynarki Wojennej już na wodzie

Pierwszy, prototypowy niszczyciel min to Kormoran (601), kolejnym ma być właśnie Albatros (602), a potem ma powstać Mewa (603). Umowę na budowę kolejnych dwóch niszczycieli podpisano pod koniec grudnia ub. roku. Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ. Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł.

Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Pierwszy z serii również wybudowała Remontowa Shipbuilding. Budowa pierwszego prototypowego okrętu z serii trwała ok. 2,5 roku. Potem trwały próby. Budowa Albatrosa będzie trwała krócej. Okręt ma być gotowy w 2020 roku.

Okręty typu Kormoran mają mieć prawie 58,5 m długości, 10,3 szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciele będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

ORP Kormoran na pierwszych próbach morskich.


ORP Kormoran "od środka".

Miejsca

Opinie (75) 1 zablokowana

  • A jak tam (1)

    Jak idą inne projekty ?
    No i jak zbycie tych 4 statków co się kiszą od trzech prawie lat ?
    No i czy dzięki wojskowym kontraktom uda się Rządowi i Podatnikom uratować tą rzeczywiście dobrą prywatną stocznie ? - Jakieś 700 meloników trzeba spłacić zagranicznym bankom.

    • 6 4

    • Tu

      Nie idą dobrze. Ludzie coraz bardziej sfrustrowani. Zwalniają się spawacze, monterzy, ślusarze, rurarze, kierownicy, managerowie, dyrektorzy czyli wszyscy. Brak totalnie kooperacji. W tej nielicznej już puli kooperacji nie da się naraz mamić na kilku projektach w tym samym czasie. To nie jest gra komputerowa tu nie ma 7 żyć.

      • 3 1

  • eee

    Sorry, ale ...po grzyba nam niszczyciele min? Planujemy kogoś atakować? Czy niszczyć swoje pola, gdybyśmy je mieli przez pomyłkę położone?
    A kasa płyyyynie.... wartkim strumieniem.

    • 3 5

  • Jak czytam niektóre komentarze to myślę, że piszą je bardzo ograniczeni ludzie. "Po co nam nowe okręty?" - a no po to, żeby bronić morskich granic + ten projekt jak widać się sprawdza i Kormoran jest chwalony na prawo i lewo w świecie. Jest szansa, że będzie to nasz towar eksportowy!

    • 3 3

  • Islandczycy maja większy okręt wojenny,choc nie posiadaja wojska.Nie ma się czym chwalić.Kutry rakietowe,kutry desantowe,ok.Minacze dzisiaj?System obrony przeciw rakietowej. Okręty podwodne.Nie jakieś stawiacze min.

    • 3 1

  • Super! Za 30 lat bedzie nowy kalosz.

    • 2 4

  • Najważniejsze, że jest robota na kolejne 20 lat.

    • 2 3

  • Tak naprawdę potrzebne są szybkie okręty patrolowe około 40 węzłów wyposażone w drony rozpoznawcze i bojowe. Patrolujące naszą strefę obrony terytorialnej granic morskich. okręty o długości w granicach 55 m. W gospodarce innowacyjnej powinny być budowane z kompozytów i stanowić seryjną produkcję na wyposażenie również sił morskich NATO. Polacy nie mogą być tylko ludzką siłą a inni będę nas zbroić oczywiście za odpowiednią opłatą. W tej budowie głównie kadłubów należy wykorzystać zbrojenie z włókna węglowego i inne Polskie osiągnięcia materiałowe o których nie będę pisał. Weźmy się wreszcie za Polski produkt okrętowy może nie duży ale skuteczny innowacyjny seryjnie produkowany który będzie nadzorował i chronił naszą strefę brzegową.

    • 1 3

  • Kadra

    Za chwile znów spektakularne odejście z RSB

    • 1 0

  • Kiedy wreście coś większego ?

    Polskę stać na budowę we własnym zakresie , nie stać tylko na rozumne finansowanie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane