• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Black Friday, ale w polskim wydaniu

Wioletta Kakowska-Mehring
23 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W Czarny Piątek włączyły się praktycznie wszystkie sieciówki i centra handlowe. Promocje bardzo często będą obowiązywały przez cały weekend. W Czarny Piątek włączyły się praktycznie wszystkie sieciówki i centra handlowe. Promocje bardzo często będą obowiązywały przez cały weekend.

Black Friday, czyli Czarny Piątek. Nazwa - choć brzmi złowieszczo - zapowiada raczej miłe wydarzenie, czyli tańsze zakupy. W Ameryce i Kanadzie w ten dzień klienci szaleją na zakupach, bo mogą liczyć na 70 proc. zniżki. A u nas? Jest zdecydowanie skromniej i do tego pod pewnymi warunkami, czyli z gwiazdką i dopiskiem drobnym drukiem.



W ub. roku zapytaliśmy czytelników, czy skorzystają z przecen z okazji Czarnego Piątku. Aż 69 proc. odpowiedziało, że nie zamierza brać w tym udziału, 14 proc. się wahało, a zaledwie 17 proc. zadeklarowało, że wybierze się do sklepu w poszukiwaniu okazji. W tej sytuacji raczej nie będziemy świadkami bitew o towar, jakie w Black Friday można oglądać w Ameryce i Kanadzie. Tam w ten dzień panuje prawdziwy szał kupowania i  nic dziwnego, ponieważ promocje sięgają nawet 70 proc. i do tego na cały asortyment. U nas jest zdecydowanie skromniej. Jak napisał w opinii jeden z naszych czytelników: "Patrząc na te nasze obniżki to w Polsce jest raczej black FRAJER".

W Czarny Piątek włączyły się praktycznie wszystkie sieciówki i centra handlowe. Większość sklepów będzie też działać do późnego wieczora. U nas też promocje bardzo często będą obowiązywały nie tylko w piątek, ale w cały weekend, zwłaszcza w centrach handlowych. Na szaleństwo cenowe ze strony handlowców nie ma jednak co liczyć. Mają być przeceny do 70 proc., ale... zwykle tak tanich produktów jest mało. Często kończy się też na niewielkiej ofercie objętej promocją lub specjalnej jedynie dla posiadaczy kart lojalnościowych. Zasady często są też zawiłe, bo np. mamy 20 proc. na jeden produkt, ale pod warunkiem, że kupimy drugi lub mamy 30 proc. rabatu, ale tylko gdy jesteśmy posiadaczem karty lojalnościowej i do tego zrobimy zakupy za określoną kwotę.

Na co możemy liczyć? Sieć CCC proponuje 20 proc. rabatu na buty i torebki, H&M, Unisono, Tatuum, Ochnik, F4, 50style, Croks, Geox, Peek&Cloppenburg dają 20 proc. rabatu, Aldo 25 proc., Grey Wolf 70 proc., ale tylko na wybrane modele, Kazar 20 proc. i 30 proc. przy zakupie drugiego produktu, Mango daje 30 proc. rabatu, Big Star 50 proc. na drugą sztukę, a w Home&You przy zakupie drugiej rzeczy zapłacimy za nią tylko 10 zł. A jak nie zakupy, to może udajmy się w... podróż. W tym roku do akcji przecen przyłączyły się linie lotnicze i biura podróży.

Skąd się wziął Black Friday? Za Oceanem przypada w piątek po Dniu Dziękczynienia, wówczas sklepy startują z wyprzedażami. To jedyny dzień w roku, kiedy ceny idą tak ostro w dół, a w dodatku na bardzo wiele produktów. Promocje sięgają 70 proc., a chętni ustawiają się w kolejkach już w dzień poprzedzający Black Friday. A dlaczego czarny? Nazwa pojawiła się w latach 60. ub. wieku. Według jednych związana jest z księgowaniem. Tym kolorem w księgach finansowych zaznaczano zyski, w odróżnieniu od koloru czerwonego, który oznaczał straty. Inne źródła podają, że wzięła się od wzmożonego ruchu na ulicach i w sklepach, jaki zaobserwowano po Święcie Dziękczynienia. Ten chaos policja określała mianem "czarnego piątku". Dla sprzedawców jest to wytężony i do tego długi dzień pracy, bo sklepy są otwarte do późnych godzin wieczornych. Za to zarobek jest świetny, według wyliczeń przeciętny Amerykanin wydaje w ten dzień 400 dolarów.

Według danych Business Insidera w Polsce z roku na rok w szaleństwie przedświątecznych obniżek bierze udział coraz więcej sklepów, a także samych Polaków. Co kupujemy najczęściej w Czarny Piątek? Najchętniej wybieramy się do sklepów po produkty związane z modą, a także po elektronikę i urządzenia AGD. Często sięgamy także po książki, perfumy i artykuły dla dzieci, czyli szykujemy się do świąt.

Jak nie uda nam się zbyt wiele kupić w Black Friday, to przed nami jeszcze Cyber Monday, czyli Cyberponiedziałek. Jest to pierwszy poniedziałek po amerykańskim Dniu Dziękczynienia, który słynie z licznych wyprzedaży oraz promocji, ale tym razem oferowanych przez sklepy internetowe, w szczególności te mniejsze, którym trudno jest konkurować z największymi sieciami handlowymi.

Opinie (161) 10 zablokowanych

  • Wali mnie to

    Stać mnie na pełną cenę !

    • 7 1

  • Guanao dla debili, jak heloween

    Idioci bez mózgu i z kompleksami pewnie łykną.

    • 8 0

  • wiecznie biedni Polacy do tego naiwni (2)

    kiedy sie wreszcie nachapiecie polska biedoto???
    black to wy macie w pustych lbach.
    naiwni
    biedni
    ciagle nie zarobieni

    • 9 7

    • Tak się dowartościowujesz codziennie rano przed kolejną zmianą w stoczni? Nie mierz wszystkich swoją miarą

      • 1 0

    • nie generalizuj

      to że spoglądając dziś rano w lustro ujrzałeś to o czym mówisz nie świadczy o całym narodzie

      • 7 0

  • no to nadal nie jest to samo - 20% to mozna trafić w kazdy dzień roku - to powinny byc 50-70-90% (1)

    • 22 0

    • nawet jak chwalą sie ze maja miec 90% to u nas okazuje się że praktycznie niczego z taką zniżka nie sprzedają

      • 0 0

  • Torebki MK w Liddi tez bedą miłego ? Bo Grażyna potrzebuje mieć nowa na świeżaki

    • 7 1

  • wiesie w miescie

    I znowu wszystkie wiesie z okolicznych wiosek beda okupowac galerie i inne centra handlowe

    • 8 1

  • OK - to piszmy gdzie prawdziwe przeceny/okazje

    • 5 1

  • Sklep cdp.pl

    Podniósł ceny przed czarnym piątkiem xD cmon, generalnie zaczynam kampanię, by nasze polskie sklepy przestały cebulić tak.. bo na polskim kliencie można. Tak samo sprzęty elektroniczne kosztują u nas niemało więcej niż kupująć w UK. A ile w UK zarabiają? No jakby 2-3 razy tyle co my.. No ale my bogaci polacy to możemy. Ja już dawno sprowadzam sprzęd zza granicy (panie władzo skanujacy, zawsze podatek od tego płacę!)

    • 10 1

  • U nas nie ma prawdziwych promocji i programów lojalnościowych. A polski Black Friday nie jak ma się do tego z Kanady czy USA. Dla Januszy.

    • 13 1

  • (1)

    czekam na black sunday jak budynio przegra wybory

    • 17 6

    • To się nie doczekasz....

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane