• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki

Wioletta Kakowska-Mehring
3 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Statek rybacki dla firmy Sille Marie o numerze 471 budowany przez Karstensen Shipyard Poland zostanie wykończony już w Gdańsku.
  • Duńska stocznia przejęła m.in. halę produkcyjną, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.
  • Statek rybacki dla firmy Sille Marie o numerze 471 budowany przez Karstensen Shipyard Poland zostanie wykończony już w Gdańsku.
  • Statek rybacki dla firmy Sille Marie o numerze 471 budowany przez Karstensen Shipyard Poland zostanie wykończony już w Gdańsku.
  • Duńska stocznia przejęła m.in. halę produkcyjną, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.
  • Duńska stocznia przejęła m.in. halę produkcyjną, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

Będziemy budowali statki, dźwigi KONE będą pracowały i już dziś zapraszamy mieszkańców oraz turystów na pierwsze wodowania - mówią przedstawiciele stoczni Karstensen, która już jest właścicielem stoczniowej działki i infrastruktury przy ul. Jana z KolnaMapka w Gdańsku, w tym słynnych zielonych dźwigów.



Czy widziałe(a)ś kiedyś wodowanie statku?

Jak już informowaliśmy, udziały w spółce Synergia 99 kupiła Karstensen Shipyard Poland. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek, 17 października. Stroną sprzedającą była Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

- Do końca tego roku umowę na dzierżawę tego terenu ma stocznia Crist. Jednak z uwagi na nasze dobre relacje biznesowe pozwolono nam już powoli rozpocząć przygotowania do przeprowadzki. Kilka dni temu przyholowaliśmy jeden z naszych statków, którego budowę rozpoczęliśmy w Gdyni, a dokończymy w Gdańsku. Za kilka dni z kolei już w gdańskiej hali rozpoczniemy budowę sekcji na kolejną jednostkę - powiedział nam Tomasz Mulica, dyrektor zarządzający Karstensen Shipyard Poland.
Słynne stoczniowe dźwigi KONE sprzedane. Nabywcą inna stocznia Słynne stoczniowe dźwigi KONE sprzedane. Nabywcą inna stocznia

Przypomnijmy, że polski oddział duńskiej stoczni pojawił się w Trójmieście w 2018 roku i zajmuje się produkcją dużych jednostek rybackich. Do tej pory produkcja odbywa się w Gdyni w hali dzierżawionej od firmy VistalMapka, na terenie Portu Gdynia.

Statki rybackie wyglądające jak luksusowe jachty



- W Gdyni mamy umowę do połowy przyszłego roku i mniej więcej w tym okresie postaramy się opuścić ten zakład. Nie wykluczamy jednak, że zajmie nam to więcej czasu ze względu na dokończenie projektów, które tam realizujemy. W Gdyni mamy do zwodowania jeszcze cztery jednostki. Równolegle zaczynamy prace w Gdańsku - mówi Tomasz Mulica.
Stocznia specjalizuje się w budowie statków rybackich. Są to bardzo nowoczesne jednostki, które swoim wyglądem bardziej przypominają luksusowe jachty niż kutry cumujące w Ustce czy Orłowie. Swój nowoczesny wygląd zawdzięczają głównemu projektantowi Kentowi Damgaardowi. To duże jednostki o długości od 63 do 89 metrów. Są to trawlery RSW, czyli statki, które po złowieniu ryb (trałem lub okrężnicą) w sieć przeładowują je do specjalnych zbiorników i żywe transportują do przetwórni na lądzie. Nie są to statki przetwórnie, choć wersje kombinowane, czyli z małymi przetwórniami - stocznia Karstensen też już je budowała. Okazuje się, że duńska stocznia w tej chwili ma 60 proc. udziału w europejskim rynku RSW. A kto kupuje takie statki? Są to głównie wielopokoleniowe firmy rodzinne ze Szwecji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych.

- W tej chwili mamy w portfelu 15 statków zamówionych na najbliższe dwa lata. W planach mamy jednak zwiększenie produkcji. A jest to możliwe właśnie dzięki przeprowadzce do Gdańska. Mając to miejsce i własne nabrzeże, możemy zwiększyć moce produkcyjne. W Gdyni bardzo mocno ograniczał nas właśnie brak nabrzeża, bo hala, którą tam wynajmujemy, nie jest zlokalizowana bezpośrednio przy wodzie. Aby zwodować statek, musieliśmy dodatkowo wynajmować nabrzeże. To wiązało się z problemami logistycznymi i nie pozwalało na większy zakresu prac - mówi Tomasz Mulica.

W Karstensen Shipyard Poland powstaje częściowo wyposażony kadłub. Cała część tzw. ładowniana ze wszystkimi systemami jest wykonana "pod klucz". Montowane są wszystkie główne rurociągi, a także układ napędowy, śruba, wał, maszyna sterowa, ster. Z kolei silnik główny, przekładania i pozostałe urządzenia w siłowni są wstawiane na swoje miejsce, ale nie podłączone. Wykonywane są prace malarskie części zewnętrznej kadłuba, jak również wszystkich pomieszczeń i zbiorników. Montaż urządzeń połowowych, montaż całej części elektrycznej, czyli okablowania wszystkich urządzeń elektrycznych i wykończenie pomieszczeń mieszkalnych, odbywa się w duńskiej stoczni należącej do Karstensen.

W Gdańsku będzie więcej wodowań



- Dzięki przeprowadzce do Gdańsk będziemy mogli znacząco powiększyć zakres prac, ale nie wykonamy wszystkiego. Po pierwsze, dlatego że stocznia w Danii też musi pracować, a po drugie - oni naprawdę bardzo się wyspecjalizowali w pewnych obszarach i nie ma sensu, aby to zmieniać. My jesteśmy jedną firmą, która ma dobrze podzielone zadania - dodaje Tomasz Mulica.
Do tej pory w zakładzie w Gdyni wodowano od 5 do 8 statków rocznie.

- Mamy nadzieje, że w Gdańsku będzie więcej. Na początku listopada na pochylni w Gdańsku zaczynamy montaż kadłuba statku rybackiego, niewielkiego, bo będzie on miał zaledwie 43 metry długości. Zostanie zwodowany w lutym lub w marcu przyszłego roku. Pierwsze wodowanie dużej jednostki w Gdańsku planujemy w sierpniu, najpóźniej we wrześniu przyszłego roku. Na każde już zapraszamy. Nasz nowy zakład położony jest praktycznie w centrum, a to daje nam możliwość świętowania każdego wodowania z mieszkańcami Trójmiasta i z turystami - mówi Tomasz Mulica.

Dźwigi KONE, pochylnie i hala prefabrykacji na terenach po Stoczni Gdańskiej.


Przed nowym właścicielem sporo wyzwań. Teren po Stoczni Gdańsk wraz z infrastrukturą jest wpisany w rejestr zabytków. Każda zmiana czy inwestycja musi być uzgadniana z konserwatorem. W sąsiedztwie powstaje projekt Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przeistoczyć w tkankę miejską. Władze Karstensen Shipyard Poland liczą na dobrą współpracę zarówno z konserwatorem zabytków, jak i z nowymi sąsiadami.

Nowy właściciel liczy na współpracę



- Teraz mamy dwie pochylnie i halę do prefabrykacji. Wiadomo, że brakuje nam pomieszczeń na warsztaty. Mamy nadzieję, że uda nam się wypracować jakąś koncepcję rozbudowy stoczni, że otrzymamy zgodę na postawienie budynków, które moglibyśmy wkomponować bez szkody w istniejącą zabudowę. Wiemy, że to będzie zadanie na najbliższe lata, mamy jednak nadzieję, że te relacje ułożą się dobrze. Podobnie jak z najbliższymi sąsiadami. Tu mają powstać głównie biura, może jakaś część handlowo-usługowa. Mamy nadzieję, że przy tej skali produkcji, jaką mamy tu wykonywać i przy tej wielkości terenu, oczywiście po odpowiednich inwestycjach, być może wybudowaniu zadaszenia na pochylni, uda nam się ograniczyć uciążliwość naszej działalności. Należy jednak pamiętać, że to produkcja była w tym miejscu od dawna, to są tereny przemysłowe. Wszyscy, którzy chcieliby tu zamieszkać, muszą się z tym liczyć - mówi Tomasz Mulica.
W najbliższym czasie nowy właściciel planuje remont części socjalno-biurowej, a także placów i ciągów komunikacyjnych, które są w złym stanie.

- Potem czeka nas poważny remont hali produkcyjnej, łącznie z wymianą okien. Odświeżenia wymagają też zielone dźwigi KONE, które - mogę wszystkich uspokoić - zostaną na swoim miejscu. Jednak już niedługo cała siódemka będzie miała więcej pracy, więc częściej będzie można obserwować je w ruchu - zapewnia Tomasz Mulica.

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (26)

    byla stocznia gdanska ,wlascicielem byla Grupa Zbrojeniowa,jest shiping kto sprzedaje PO Tuska!,oczywiscie.

    • 10 40

    • Stocznia Gdańska (19)

      Upadała wiele razy i nigdy nie była rentowna.
      I kto sprzedał i co zrobił to historia popatrzmy co było jeszcze dalej ?
      Słucham?

      • 14 5

      • nic co jest państwowe nie jest rentowne (3)

        jeśli przez 24/h nie patrzy się na ręce pracownikom / zarządzającym

        • 6 7

        • tak faktycznie było, dopóki nie przyszedł PiS. (1)

          dane ogólnodostępne.

          • 5 9

          • To tylko propaganda że jest lepiej.

            Wszystko wyjdzie po zmianie władzy.

            • 4 2

        • "patrzenie na ręce" jest podstawą jakiegokolwiek przedsięwzięcia. W tym i gospodarczego. To stanie z pałą a organizacja

          Która wie co, jak i po co robi i jest w tym spójna. W której nie ma partykularyzmów.

          Polski przemysł stoczniowy funkcjonujący na granicy światów był i jest do cna przeżarty korupcją i brakiem odpowiedzialności. Nie na szczeblach robotniczych czy inzynierskich.
          Zło było w kontraktacji, finansowaniu i nadzorze. "Nieudane" kontrakty, gdzie armator brał łajbę z sowitym upustem na karach umownych stały się wręcz wzorcem gospodarcym miedzy Polską a Skandynawią. Teraz nie ma kogo w "rogi walić, to przynajmniej mają tanio tereny, sprzęt i robotników...

          • 4 0

      • (5)

        prosze bardzo,tylko czytaj: towarzysz Jaworski z PZPPiS zgasil swiatlo w resztkach stoczni gdanskie(ojciec dyrektor przytulil ,,cegelki"),bo sztandar wyprowadzila PZPR, stocznia gdynia swiatlo gasil Towarzysz Smolinski, a jakze PZPPiS.przeczytales.

        • 10 8

        • bardzo wybiórczo cytujesz gremia, które pożywiały się przy stoczni... (4)

          Choć raczej to towarzystwo było z gatunku padlinozerców... Bo za Jaworskiego czy Smolińskiego to były wyssane wydmuszki... A i tak Jaworskiemu tę wydmuszkę udało się sprzedać... Czego nie mozna powiedzieć o Tusku.

          Stocznią Gdynia to zawiadywał "geniusz z Radomia", on to przejął stocznię gdańską i on założył firmę Synergia, która tak wyrosła na gdańskich teranach. A gdańskie society razem z nim...

          Poszukaj o Stoczniowym Funduszu Inwestycyjnym jak kasa pływała między kieszeniami...

          • 6 5

          • (3)

            jak Sojka Remontowa by tak zarzadzal jak towarzysze Smolinski I Jaworski(zyli caly czas w PRLu),to o grupie Remontowa nikt by nie slyszl.

            • 5 2

            • zadanem tych ludzi nie bylo zarzadzanie a rozsmarowanie resztek (2)

              Tluste kaski rozdrapano wczesniej...
              Odnos sie do merytoryki a nie tworz niezbyt wiarygodnej narracji aby tylko przyp...ic.
              Sojka jest jedynym przykladem czlowieka, ktory na tej robocie sie znal i, co wazniejsze, chcial to robic. Nie dopuscil do dzialan podobnych do Synergi (ta nazwa to kpina z ludzi i branzy), a przechwycil firme kompletna i sprawna...
              Nie porownuj Sojki do Szlanty, bo obrazasz pamiec o tym czlowieku...

              • 3 2

              • przeczytaj jeszcze raz co napisalem, o szlancie ani slowa, a ci dwaj panowie to nawet do wiazania butow Sojce sie nie nadaja.

                • 1 0

              • Sztama

                Skąd wziął pieniądze na kupno państwowego majątku ? Czy to spłacił ? Jak dał się wkręcić i jak spłacił opcję ? Czy stoczniowymi pieniędzmi czy podatników ? Jakie są wyniki Holdingu ? Ile jest miliardów strat ! Ile jest aktualnie w kasie ? Czy zapłacone są wymagalne faktury ? Biznesowe fakty i dane proszę, a nie jakieś poddańcze farmazony. Ja myślę, że Janusz przybił sztamę z Solidaruchami i ich rodzinami, że bedą tu wiecznie panować, a inni będą na nich robić. On za to chce z tego wyssać dole (niemałą) dla siebie, a straty oni "marketingiem polityczno-narodowo-solidarnościowo-niepodleglosciowo itp pierdoły" będą spłacąć kasą podatników poprzez przepłacone kilkakrotnie zlecenia na fest..ujowe produkty typu Kormoran. Dziki naród potrzebuje złotego cielca. W innych krajach nie takie stocznie upadały i nie takie statki budowały, ale jak przynosiły straty musiały upaść. Przejmował to później ktoś inny który miał inny pomysł na biznes na infrastrukturze i ludziach. Prawidłowa gospodarka rynkowa, a nie jak w Polin ciągle działa to jak w "MISiu" Bareji tylko jest pokolorowane. "Kapitaliści" za pieniądze podatników Buahahahah. A ten dzikie ruskie jeszcze pomniki carowi stawiaja, pieśni, wiersze :-) . Ludzie ! XXI wiek, a nie XVII ! Czy wy musicie mieć okrutnego oszukańczego Pana, zamiast pracodawcy i kontrahenta ?

                • 0 0

      • (7)

        to dlaczego mienie po stoczniowe sprzedawla Grupa Zbrojeniowa Skarbu Panstwa?. czekam na odpowiedz. tusk wszystkiego nie sprzedal?.

        • 7 6

        • Ta stocznie powinni (6)

          Już dawno zrównać z ziemią nie rentowna ,nie modernizowana po prostu stary trup na mapie.
          Tylko sentyment RP do bramy do wolności.
          I jeden wielki polityczny przekręt

          • 0 10

          • (5)

            PZPR po 1980roku stocznie Gdanska im. Lenina oral i PZPPiS z ojcem dyrektorem dzielo dokonczylo.

            • 7 5

            • czytelnik chyba wyborczej. (2)

              • 5 8

              • Nie każdy czyta Trybunę PiS

                • 8 4

              • wew ,,gosciu niedzielnym" o tym pisali.

                • 1 5

            • W międzyczasie zarobili na cegiełkach

              • 2 0

            • a nie wiesz, że stocznie gdańską przejęła Stocznia Gdynia i Stoczniowy Fundusz Inwestyczyjny?

              Sprawdź sobie, jakie były konsekwencje.

              • 1 0

      • równia pochyła bez trzymanki...

        Zaczęła się chyba od przejęcia przez Stocznię Gdynia i stworzenia przez "prezesa" Szlantę firmy Synergia.
        Do której wydzielono starategiczną infrastukturę oraz tereny.
        I oczekiwano, że funkcjonująca stocznia będzie płacić za korzystanie z tych zasobów.

        Te właśnie tereny, odkupione/dzierżawione przez Duńczyków, to resztki po tym numerze.
        Choć "kolebka" nie miała szczęścia do zarządzających.
        Sojka był tylko jeden...

        • 4 0

    • pis i tzw solidarnosc sprzedała (3)

      stocznie w Gdansku oligarchowi z Ukrainy, który kupił ja dla córki( PO była przeciw).
      Teraz Morawiecki odkupił ja za horendalne pieniadze, jakie nie wiadomo- tajemnica handlowa.
      ile ktos wziął do kieszeni ?Tulko bankster wie

      • 22 9

      • jak sie nazywał ten PISowiec co sprzedawał stocznię? (2)

        bo nie chce mi się sprawdzać łacha, a to znana morda, która potem wrzeszczała że to opozycja

        • 10 8

        • Balcerowicz i Lewandowski

          • 10 8

        • Szlanta

          i Synergia

          • 3 0

    • Jaka krótka pamięć... (1)

      Już zapomniałeś jak Kaczyńscy razem z Rydzykiem zbierali na ratowanie stoczni?

      Tylko jak już uzbierali, nagle pieniądze zniknęły, ale kto by się przejmował?

      • 12 11

      • w 1997 roku rządził AWS a premierem był Buzek

        • 4 5

  • Karstensen (14)

    To będzie źródło problemów dla najbliższych firm - pewnie zrobią to co było w Gdyni, dadzą dużo wyższe stawki pracownikom i wyciągną część najlepszych od innych. Ich stać, reszty nie bardzo.

    • 24 54

    • Taa. (1)

      Jak okolicznych firm nie stać by płacić godziwie, to może czas zmienić branżę.

      • 57 1

      • .

        Typowo Polski obraz biznesu prezesi naszych prywatnych firm obiecywali ze jak firma zacznie przynosic przychody to wszyscy bedą zarabiać .
        Teraz to jedna z największych firm w trójmieście ale w miedzy czasie dzieci szefów dorosły trzeba było kupić mieszkania fojne nowe fury otworzyc dziecią knajpy lub inne ,a pracownicy jak sie nie podoba niech szukają szczęścia gdzie indziej.
        I tak po 20 latach budowania firmy siedzimy i widzimy jak szefowie się bawią.
        I nie piszcie że każdy mógł być szefem mi chodzi o lojalność w dwie strony.

        • 23 0

    • No i mamy Janusza biznesu, dla którego fakt że ktoś zapłaci pracownikom więcej jest "problemem". (3)

      Nie musisz co roku brać nowego auta w leasingu, naprawdę. A jeżeli musisz to samemu do roboty.

      • 47 1

      • nie mam własnego businessu, "Miszczu" dedukcji (2)

        Po prostu pracuję dla jednej z firm z branży, która pracuje i kontraktuje w określonych realiach finansowych. Nie trzeba być właścicielem by widzieć zagrożenia. Też chciałbym zarabiać więcej, jak każdy ale nie kosztem utraty miejsca pracy. Niekoniecznie dla mnie, ale może dla innych.

        Jesteście z branży, że tak mądrze komentujecie? Macie własne działalności, firmy etc. czy tylko genialne, teoretyczne przemyślenia? Zresztą nieważne, szkoda czasu na takie dyskusje.

        • 2 19

        • masz mentalność niewolnika, żadne tłumaczenie ci nie pomoże. (1)

          • 16 6

          • niewolnika powiadasz?

            A jakie ma alternatywy?
            Może kocha dręczenie metalu albo zapach świeżej farby o świcie. A może rajcują go wyzwania "wydymałki" i "elementy skończone". A umiejętności trzeba pielęgnować a nie siedzieć w kącie i czekać że ktoś znajdzie.

            Dlaczego ma wyp...ć z własnego kraju, aby szukać lepszego życia. Dlaczego Duńczyk może spokojnie pracować w zorganizowanej przestrzeni?

            Bo parę miernot w gajerach nie zna się na działalności gospodarczej?

            • 6 0

    • (2)

      No niestety ogólnie jest to problem dla polskiej szkoły zarządzania, wg. której w stoczni nie da się zarobić nawet złotówki, a wszelki pieniądz musi pochodzić z dotacji państwowej na ratowanie.
      Przychodzi na ten doskonale funkcjonujący mechanizm utylizacji pieniędzy jakiś Duńczyk i okazuje się że nawet "zabytkowymi dźwigami" da się produkować doskonałej jakości rzeczy, które inni kupią za duże pieniądze, bez oglądania się na to żeby państwo dopłacało.

      I co najgorsze - zapłaci godnie pracownikom za wykonywaną pracę.
      To już skandal i tego to już na pewno powinni zabronić.

      • 37 1

      • pożyjemy, zobaczymy

        • 2 1

      • "problem dla polskiej szkoły zarządzania"

        Jest taki, że to jest ryzykowna i skomplikowana działalność o stosunkowo długim okresie obiegu kasy.
        A polska szkołę zarządzania interesują przedsięwzięcia liczone w miesiącach ze zwrotem ponad 100%...

        Na dodatek, trzeba się na tym znać, bo inaczej cie wydymają. Trzeba koordynować i monitorować wiele kanałów finansowania, kooperacji i zaopatrzenia. A co jeszcze gorzej, o takiego pracownika trzeba dbać, bo lata zajmuje skonsolidowanie zespołu i zgranie całego łańcucha. A jak się to zrobi, to jeszcze trzeba się nauczyć szybko te "klocki" przestawiać, bo technologia i oczekiwania rynku w miejscu nie stoją.

        To nikt z "karawaciarzy" i "gajerowców" do takiej roboty się nie garnie, bo łatwo stracić mołojecką sławę a na renomę pracuje się pół życia.

        • 6 0

    • I dobrze, ludziom należy się godna płaca a jak jakaś firma nie jest w stanie jej zapewnić to pora zawijać interes.

      • 11 0

    • Tragedia (1)

      Przecież w tej firmie marne stawki na potęgę!!!!

      • 0 3

      • To marne czy podkupują innych? zdecydujcie się wreszcie

        • 3 0

    • Reszty nie stac nie bardzo

      A dlaczego nie stac?
      Pracowałem w tej stoczni w Danii, organizacja, organizacja i jeszcze raz organizacja, a nie napychanie kieszeni. Pracownik sie nie liczy u naszych rodzimych pracodawcôw I tu jest problem

      • 5 0

    • "To będzie źródło problemów dla najbliższych firm"

      Oby...

      Chociaż wątpie...
      Nie po to robią to w Polsce, aby płacić jak w Danii...

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Niezależnie od tego czy będą w użyciu czy nie, te dźwigi MUSZĄ pozostać jako stały element krajobrazu Gdańska!

    • 75 8

    • Powinny pozostać w użyciu

      • 8 0

    • Gdańsk to jedna wielka atrapa i udawane miasto, (1)

      modlę się żeby te chociaż te dźwigi znów zaczęły pracować i rozwijać przemysł.

      • 15 4

      • Grunt ze nie pisowskie!

        • 4 2

    • Szkoda, że kilkanaście lat temu nie potrafiono należycie wykorzystać potencjału stoczni. Teraz robi to za nas ktoś inny. (2)

      • 16 0

      • Ależ potrafiono, tylko scenariusz był inny. (1)

        A gdzie napisany, to chyba wiadomo.

        • 7 3

        • no gdzie?

          Gdzie napisano scenariusz Szlancie, aby przejmował Gdańsk?

          • 4 0

    • To może zamiast pitolić farmazony przejmiesz choćby jeden na utrzymanie ??

      • 1 0

  • Dzięki PiSowi mamy cudowną gospodarkę i zero zadłużenia a ludzie kąpią się w złocie. (4)

    Nawet stocznie otwierają, węgla i gazu "po uszy", bezrobocie na poziomie minus 5%, zarobki najwyższe w Europie a nawet w Azji i Ameryce.
    Tylko młodzieniec i profesor Jarek.
    :)

    • 42 29

    • ojoj

      zapomniałeś dodać najtańsze paliwo w europie i najtańszy wegiel , w końcy zapasy na 200 llat na kanale tarnogurski jest piekny wykład o stanie wegla.

      • 5 5

    • I najbardziej roszczeniowe społeczeństwo - chcesz dobrobytu to nie żebraj od państwa tylko do roboty

      • 3 3

    • I po co sączysz jad nienawistny człowieku? (1)

      Zajmij się lepiej czymś pożytecznym.

      • 3 2

      • Prezesowi powtórz!

        Nie?

        • 3 2

  • Ale oto własnie chodziło zlikiwdowac stocznie majatek wyprzedac w cenie złomu lub taniej i niech zagranica ewentualnie to (8)

    cały program POKOzycji w Gdańsku jest iedelanym przykładem jak rzadza Gdańskiem POLitycy tak by rzadzili całym krajem
    Juz w czesniej mielismy przykłady pieniedzy niema i niebedzie zaciskajcie pasa biedacy by im zyło sie lepiej

    • 23 34

    • Pis likwidowal stocznie, kopalnie...

      Szkodniki narodowe

      • 21 11

    • Inflacji nie ma i nie bedzie / Jastrzomp / A ten kaze cos zaciskac (6)

      Adrian Notariusz

      - Proszę, żebyście państwo byli dobrej myśli. Proszę, żebyście trochę zacisnęli zęby i byli optymistami.

      • 11 6

      • Kilka milionów Ukraińców, 2 lata pseudopandemii, absurdalne sankcje i blokowanie funduszy przez komuchów z UE, (5)

        a bezrobocie dalej 5%... kosztem również inflacji, ale to było wiadomo już 3 lata temu. Czego nie rozumiesz ośla łąko?

        • 6 3

        • Weź mu nawet nie tłumacz, TVNienawiwc go zaślepiła. (1)

          Oni serio wierzą, że inflacja jest tylko w Polsce. Jakby wyłączyli te propagandowe media to by się dowiedzieli, że inflacja w Polsce jest taka sama a nawet mniejsza niż w innych krajach Bałtyckich czy też naszej okolicy wschodniej Europy. Baaa nawet mniejsza niż w niektórych miejscach na tym mitycznym, boskim, mającym zawsze rację zachodzie - Holandia, a to samo centrum Europy z największym portem na kontynencie i chwilowo jeszcze z lewackimi władzami....

          • 9 14

          • PiS mingu! Posłuchaj twojego jastrzompa NBP

            Pokazują pajaca w waszej szczujni TVP.
            Pinokio też nieźle wam łby zrył machaniem łapami

            • 14 9

        • Fundusze blokuje 0 i Gnom Żoliborski (2)

          Tego w TVPutin nie podadzą

          • 12 8

          • 18 lat pieprzyliście, że PiS to rusofoby (1)

            i był to zarzut. Ostatnie pół roku zweryfikowało kto miał rację i łatwiej wam teraz gardłować zwrot 180 st. i rusofilach, niż przyznać PiS rację. Psychiatryk się kłania

            • 5 10

            • Kto miał rację gdy pis posadzili ruskie....

              Widać dobrze udawali i udają a Putin z uśmiechem patrzy na swoje słupy w Warszawie i Budapeszcie

              • 10 5

  • Stocznia duńska, amy bedziemy budowali okrety???? (1)

    my bedziemy budowali okrety???
    A stocznia duńska. Brak precyzyjnego określenia Pani redaktor

    • 8 14

    • Stocznia

      I już na wstępie są problemy ...z głową?

      • 4 2

  • i trzebabyło zniszczyć Polskie stocznie aby dać Duńczykom (2)

    i teraz się opłaca budować statki nie ?

    • 29 6

    • aa

      no nie sprzedać a niszczenie to robota konkurencji jak z cukrowniami , spokojnie odbiją swoje murzyniachy sie cieszą bedą robic za banana.

      • 9 1

    • czasem musi być gorzej

      aby było lepiej...

      ale jakoś słabo to widzę...

      • 2 0

  • Zaraz,zaraz (7)

    A to nie PiS miał stocznie odbudować. Oczywiście zaraz po tym jak zbuduje milion samochodów elektrycznych.

    • 24 16

    • i 100 tys mieszkan

      • 1 5

    • Zaraz,zaraz.

      I następny mądrzejszy...

      • 2 0

    • chcesz to masz sukces- przekop . a dokąd kogo to interesuje.

      • 1 4

    • Czego on nie miał! A w międzyczasie zamknął następne

      Nikt nie zrobił tyle co pis obiecał

      • 1 4

    • a było powiedziane, (2)

      że własnoręcznie?!
      ;)

      • 3 0

      • A no tak... to co towarzysze... pomozecie? (1)

        • 0 1

        • pomozemy...

          Jak bedzie zaplacone...

          • 1 0

  • błąd (5)

    To nie dźwigi tylko żurawie (dźwigi to inaczej windy).

    • 27 1

    • Statki mają dźwigi czy żurawie? (2)

      • 0 0

      • (1)

        Dźwigi.

        • 0 2

        • Uff, to dobrze.

          • 0 0

    • (1)

      Nie każdy dźwig jest żurawiem ale każdy żuraw jest dźwigiem

      • 2 1

      • Nie każda kaczka hu...

        • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Super! Jak widać musi wejść zagraniczny kapitał, aby przemysł w polsce ruszył jak należy.

    • 55 13

    • (2)

      kapitał piękna nazwa . niee nowy właściciel kupił za grosze i będzie robił kasę na tępym biednym narodzie , ale ciesz sie bedziesz robił za miske ryzu może buraka dostaniesz jak zasłużysz.

      • 10 8

      • Cały pis (1)

        Polski przemysł.... Za PO sprzedawali obcym..... Hahaha

        • 5 6

        • durniu z PO... masz mentalność niewolnika... najgorszy odruch to .... do wlasnego gniazda...

          • 0 0

    • nie kapitał, bo to kosztowało go grosze

      Wchodzi organizacja i celowość działnia.
      Wchodzi nadzór nad "manażerią", która ma realizować cele a nie dziargać wziątka na boku.

      Mam nadzieję, że wchodzi technologia, wiedza i świadomość...

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane