• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty budowlanego giganta. Czy zagrożą budowie Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A. Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A.

Czy kłopoty Hydrobudowy na Podkarpaciu przełożą się na realizowane przez nią inwestycje w Trójmieście? Spółka buduje wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego i przygotowuje się do budowy tunelu pod Martwą Wisłą.



Czy spółki budowlane czekają chude lata?

Od kilku dni ogólnopolskie gazety rozpisują się o problemach spółki budowlanej Hydrobudowa Polska. Najnowsze zawirowania wynikają z kłopotów spółki na podkarpackim odcinku budowy autostrady A4, między Tarnowem a Dębicą. Z powodu kilkumiesięcznych opóźnień w wypłatach przez Hydrobudowę, ok. 300 pracowników różnych firm zeszło z placu budowy. Spółka tłumaczy to tym, że finansujący budowę bank ograniczył jej linię kredytową, z obawy, że wykonawca nie wywiąże się z zadania w terminie.

W ostatnim półroczu akcje spółki straciły na warszawskiej giełdzie ok. 65 proc. wartości. Z tego samego powodu spada też wartość akcji właściciela Hydrobudowy, czyli Grupy Kapitałowej PBG.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy problem finansowy budowlanego giganta na Podkarpaciu może zagrozić inwestycjom w Gdańsku. Skłoniły nas do tego informacje od naszego zaufanego źródła informacji z trójmiejskiej branży drogowej, które twierdzi, że firma wycofa się z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nie bez znaczenia, były też informacje nt. kondycji firmy zamieszczone przez czytelników pod artykułem o otwarciu do ruchu Nowej Kościuszki. Według nich, spółka nie płaci na czas podwykonawcom na tej budowie.

Władze spółki Hydrobudowa uspokajają. - Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane. Jednak nie ma zagrożenia, że terminy oddania inwestycji drogowych do użytku nie zostaną dotrzymane - zapewnia rzecznik prasowy Hydrobudowy Polska, Krzysztof Woch.

Kłopotów z Hydrobudową nie obawiają się władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Prace na Trasie Słowackiego odbywają się bez zakłóceń. Mamy nadzieję, że to przejściowe kłopoty Hydrobudowy - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, będącej inwestorem Trasy Słowackiego.

Wśród drogowców pojawiają się głosy, że Hydrobudowa może odstąpić od prowadzenia robót, a wtedy zastąpi ją działająca w ramach tego samego konsorcjum hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain (OHL). Przypomnijmy, że choć Hydrobudowa jest generalnym wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego to w konsorcjum pomagają jej PBG S.A (główny właściciel spółki)., Aprivia S.A. oraz OHL.

Hydrobudowa jest też członkiem konsorcjum, które ma wybudować tunel pod Martwą Wisłą. Jednak tam z kolei liderem jest OHL.

- Jeśli któraś z firm tworzących konsorcjum się wycofa, pozostałe muszą wziąć na siebie niewykonane prace. Nasza spółka przecież tego nie zrobi - przyznaje Ryszard Trykosko.


Takie "wymiany" wśród partnerów tworzących partnerów nie są wcale rzadkie, nie muszą też być groźne. Kilka tygodni temu z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska zeszła firma Wakoz, ale wszystkie jej obowiązki przejął lider konsorcjum, firma Bilifinger Berger.

Warto podkreślić również, że w 2010 r. Grupa Kapitałowa PBG rozpoczęła rozmowy z przedstawicielami OHL w zakresie podjęcia współpracy zagranicznej oraz sprzedaży pakietów większościowych w spółkach Hydrobudowa Polska i Aprivia. Możliwe, że z tym biznesowym krokiem wiąże się potencjalne przejęcie robót przez firmę OHL na wspomnianych odcinkach.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (139) 10 zablokowanych

  • Tusk w działaniu (2)

    BANKI RZĄDZĄ TYM KRAJEM PONIEWAŻ WRĘCZAJĄ SOLIDNE ŁAPÓWKI PO-LSZEWIKOM. Na podstawie tego artykułu można wyciągnąć prosty wniosek. : WSZYSTKO W ŁAPACH BANKOWCÓW!!!

    • 6 2

    • (1)

      Wiesz... Nie ekscytuj się tak polityką. Ludzie i tak po raz kolejny... i kolejny, i kolejny... i kolejny wybiorą z tej samej grupy. Zatem szkoda nerwów.
      Internet daje tylko namiastkę tego, że Twój głos jest ważny i coś znaczy. A tak naprawdę można sobie popisać, ale to nic nie da... Nie wybierzemy kogoś ze zdrowym rozsądkiem, tylko znowu Tuska, Palikota, albo nie daj Boże, Kaczyńskiego... Marzy mi się kandydat uczciwy i mający olej w głowie, utopia? ;)

      • 0 0

      • ...

        nie przekonasz matoła, który myśli że ser w Biedronce jest mniej żółty bo nakazał tak TUSK

        • 1 0

  • A wszystko dlatego ,że ludzie juz nie chcą byc nabijani w butelkę

    Przyszło zadowolenie podwykonawców na intratny interes , po ochłonięciu nie chca robic za frik, zapewne ockneli sie w dobrym momencie , gdyz mogło sie zdarzyc ,że skończą , a zleceniodawca ogłosiłby upadłość i czekaj tatka lataka. Polacy nie dajmy sie nabijać w butle duzym korporacjom , nie jesteśmy cieletami co ich ochłap ucieszy !!!

    • 6 0

  • ładny pasztet (4)

    pytanie zasadnicze co Gdańskie Inwestycje Komunalne robiły od listopada 2011 - bo już wtedy Hydrobudowa Polska S.A. zaczynała nie płacić powykonawcom na budowie trasy Słowackiego?. Prawda jest taka, że było im na rękę płacić tylko wykonawcy i umyć ręce od skamleń firm podwykonawczych w kontekście zaległości finansowych od wykonawcy. I dopiero teraz kiedy smród się wokól tematu zrobił i zbliża się Euro, miasto zaczyna nareszcie coś robić.
    A Pan Panie rzeczniku prasowy Hydrobudowy Polska niech perfidnie nie kłamie, bo zaległe płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego nie są na bieżąco realizowane. Wystarczy spytać ludzi na budowie Panie Woch ...

    • 14 3

    • (3)

      Co ma GIK do płatności podwykonawcom tak z punktu strony prawa ?

      • 3 4

      • pytaniem na pytanie

        to po co sobie zyczy zglaszac wszystkich podwykonawcow? chyba po to, zeby ewentualnie dochodzili oni swoich praw.

        • 4 1

      • (1)

        GIK nie ma nic, bo zgodzili się na nie wpisanie podwykonawców, by jak Piłat umyć ręce od problemów, ale teraz w obawie by nie polecieli ze stołków jednak zaczynają działać i z punktu strony prawa jednak mogą coś zrobić tzn. przejąć na siebie płatności dla podwykonawców - nieprawdaż??? Gdyby nie strach przed blamażem przed Euro i to by nie podpaść Prezydentowi - palcem by nie kiwnęli. Zapytaj się w GIK-u dlaczego tak jest. Przecież oni płacą Hydrobudowie na czas i są niby czyści jak łza, a problemy na budowie, o których bardzo dobrze wiedzą są od listopada 2011 i wcześniej. Jeżeli sądzisz, że te ich działania są realizowane pro publico bono, to się mylisz.

        • 1 2

        • pobożne życzenie podwykonawcy, czy populizm gospodarczy ?

          prawnie nie ma "zgadzania się na nie wpisanie podwykonawców', ale jest potencjalna zgoda na solidarną odpowiedzialność. Taka prowadzi do wzrostu kosztów i biurokracji oraz podcinania zasady funcjonowania rynku. Wykonawca chociażby ma prawa pod przyszłe należności zaciągać chociażby kredyty, więc środki muszą iść do banku, a że zdarzają się problemy - to takie życie. Bywają też komornicy, bo w firmie wykonawczej sporo może się zdarzyć i przy solidarnej odpowiedzialności zaczyna się cyrk. Komornik zabiera środki zapłacone wykonawcy a podwykonawcy nie mając z tego nic - jeszcze raz przychodzą do inwestora. Podatnik, jak wszyscy wiedzą jest od tego, by go dusić, wieć niech jeszcze raz zapłaci. Nic się nie zdarzy. HP ma jak widać kłopoty organizacyjne z podwykonawcami i albo się dogadają i pójdzie w terminie, albo po terminie i poniesie kolejne straty finansowe z powodu kar. Jak stanie, to po pewnie krótkim czasie wyleci z budowy i bedzie to kończył ktoś inny. będzie kwartał poslizgu terminowego, ale chociaż nikt dwa razy nie zapłaci.

          • 0 0

  • POlityka rzadu jest taka: (3)

    Straszyc wszystkich PIS`em i poprzez coraz wieksze POdwyzki POdatków i rozrost biurokracji do takich granic ze nic sie nikomu nie bedzie opłacać, zrobić ze wszystkich dziadów bo wtedy łatwiej im bedzie nami rzadzic !

    • 10 3

    • polityka PISu zaś taka: (2)

      - doprowadzić do wojny z Rosją.

      • 3 3

      • Chodzi mi o to jaka jest Polityka PO - straszyc PISem ile sie da to wtedy wygramy wybory !!! (1)

        Tego jaki jest PIS nie oceniam, aczkowliek dodam ze ja na pis na pewno nie zagłosuje.

        • 2 1

        • ...

          a ja powiem inaczej, jak byśmy mieli w pOLSCE prawdziwą, merytoryczną opozycję to tego rządu już by nie było. A że mamy smoleńsk, TV trwam i alternatywne pomysły na kryzys i podwyżki typu "wyjdziemy na ulicę, ten rząd trzeba obalić" to nie czeka nas ŻADNA ZMIANA.
          nie ma w polsce drugiej siły, która ma pomysł na rządzenie i dlatego czekają nas lata jałowe, gadania o bzdurach, marsze z pochodniami i wymyślanie wojny rosyjskiej i szpiegów z tiutiurlistanu.
          w tej chwili jesteśmy w POLITYCZNYM IMPASIE, który nie przyniesie żadnych reform. zmiana władzy też nic nie da, chyba że 1000 pomników Leszka kaczyńskiego na każdym rogu.

          • 2 0

  • W normalnych krajach przy takich inwestycjach firmy sie bogacą - jak firmy sie bogaca to bogacą sie ludzie (1)

    jak ludzie sie bogaca to społeczeństwo robi sie zamożne. Zamożność kraju jest wtedy gdy bogacą sie jego obywatele - nigdy wtedy gdy Państwo złupi obywateli.
    A w polsce przy tego typu inwestycjach wiekszosc firm bankrutuje lub zostaje wykiwana. Oczywiscie grube ryby znajace sie na prawie upadłościowym i tak wyjda z tego bez szwanku - ale moze inaczej sie nie da w tym kraju robic biznesów (wiec wcale tego nie potepiam bo myślę że w wiekszosci przypadków to nie jest wina tych firm a reguł jakie narzucili rządzący) - ale jak to sie mówi jaki kraj taki biznes.

    • 10 0

    • ..

      i dlatego taka szwajcaria zamyka granice dla imigrantów, w obawie przed obniżeniem płacy minimalnej i utratą pracy przez rodaków.
      widocznie skumali, że w życiu są ważniejsze rzeczy niż audi q7 w leasingu i niepłacenie ludziom wynagrodzeń

      • 0 0

  • A co tam w Nederpolu?

    A co tam w Nederpolu? Płacą w terminie?

    • 2 1

  • Kłopoty ???

    Hytrabudowa ma kłopoty ? Nieprawdopodobne ????

    • 7 0

  • Celowy galimatjas.

    Ale burdel a jakie zamieszanie że nawet urząd podatkowy nie będzie wiedział o co chodzi.

    • 5 0

  • A podwykonawca - podwykonawcy - podwykonawcy - podwykonawcy też zbankrutuje?

    • 5 0

  • No to wypada się jeszcze zainteresować kondycją PBG!

    Przecież oni na gwałt szukają inwestora i chcą wyprzedać część swoich inwestycji, spółek-córek i działęk, żeby załatać wielką dziurę we własnej way of life!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane