• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty budowlanego giganta. Czy zagrożą budowie Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A. Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A.

Czy kłopoty Hydrobudowy na Podkarpaciu przełożą się na realizowane przez nią inwestycje w Trójmieście? Spółka buduje wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego i przygotowuje się do budowy tunelu pod Martwą Wisłą.



Czy spółki budowlane czekają chude lata?

Od kilku dni ogólnopolskie gazety rozpisują się o problemach spółki budowlanej Hydrobudowa Polska. Najnowsze zawirowania wynikają z kłopotów spółki na podkarpackim odcinku budowy autostrady A4, między Tarnowem a Dębicą. Z powodu kilkumiesięcznych opóźnień w wypłatach przez Hydrobudowę, ok. 300 pracowników różnych firm zeszło z placu budowy. Spółka tłumaczy to tym, że finansujący budowę bank ograniczył jej linię kredytową, z obawy, że wykonawca nie wywiąże się z zadania w terminie.

W ostatnim półroczu akcje spółki straciły na warszawskiej giełdzie ok. 65 proc. wartości. Z tego samego powodu spada też wartość akcji właściciela Hydrobudowy, czyli Grupy Kapitałowej PBG.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy problem finansowy budowlanego giganta na Podkarpaciu może zagrozić inwestycjom w Gdańsku. Skłoniły nas do tego informacje od naszego zaufanego źródła informacji z trójmiejskiej branży drogowej, które twierdzi, że firma wycofa się z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nie bez znaczenia, były też informacje nt. kondycji firmy zamieszczone przez czytelników pod artykułem o otwarciu do ruchu Nowej Kościuszki. Według nich, spółka nie płaci na czas podwykonawcom na tej budowie.

Władze spółki Hydrobudowa uspokajają. - Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane. Jednak nie ma zagrożenia, że terminy oddania inwestycji drogowych do użytku nie zostaną dotrzymane - zapewnia rzecznik prasowy Hydrobudowy Polska, Krzysztof Woch.

Kłopotów z Hydrobudową nie obawiają się władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Prace na Trasie Słowackiego odbywają się bez zakłóceń. Mamy nadzieję, że to przejściowe kłopoty Hydrobudowy - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, będącej inwestorem Trasy Słowackiego.

Wśród drogowców pojawiają się głosy, że Hydrobudowa może odstąpić od prowadzenia robót, a wtedy zastąpi ją działająca w ramach tego samego konsorcjum hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain (OHL). Przypomnijmy, że choć Hydrobudowa jest generalnym wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego to w konsorcjum pomagają jej PBG S.A (główny właściciel spółki)., Aprivia S.A. oraz OHL.

Hydrobudowa jest też członkiem konsorcjum, które ma wybudować tunel pod Martwą Wisłą. Jednak tam z kolei liderem jest OHL.

- Jeśli któraś z firm tworzących konsorcjum się wycofa, pozostałe muszą wziąć na siebie niewykonane prace. Nasza spółka przecież tego nie zrobi - przyznaje Ryszard Trykosko.


Takie "wymiany" wśród partnerów tworzących partnerów nie są wcale rzadkie, nie muszą też być groźne. Kilka tygodni temu z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska zeszła firma Wakoz, ale wszystkie jej obowiązki przejął lider konsorcjum, firma Bilifinger Berger.

Warto podkreślić również, że w 2010 r. Grupa Kapitałowa PBG rozpoczęła rozmowy z przedstawicielami OHL w zakresie podjęcia współpracy zagranicznej oraz sprzedaży pakietów większościowych w spółkach Hydrobudowa Polska i Aprivia. Możliwe, że z tym biznesowym krokiem wiąże się potencjalne przejęcie robót przez firmę OHL na wspomnianych odcinkach.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (139) 10 zablokowanych

  • TRZEBA POPROSIĆ NIEMCÓW BY PILNOWALI POLAKÓW W PRACY.

    i wszystko będzie ok.

    • 14 3

  • Kiedy pojmiecie, że biedak nie buduje stadionów na krechę?

    Kiedy pojmiecie, że trzeba budować miejsca pracy , robić handel a nie przep..dac pieniądze na fanaberie pajaca Adamowicza ?

    Kiedy zaczniecie myśleć?

    Myślicie, że bogactwo skąd się bierze ? z medialności ministranta byłego?

    ZAPAMIĘTAJCIE SOBIE RAZ NA ZAWSZE:

    WPIERW TRZEBA ZARABIAĆ.

    I - jeśli więcej importujesz aniżeli eksportujesz - przegrasz, wszystko przegrasz.

    • 22 5

  • sprzedadzą swoje włości i zakończą Gdanskie inwestycje sprawiedliwości stanie się zadość

    • 4 1

  • Wierzę

    Wierzę w Nowaka on wszystko co związane z transportem załatwi , na Amen

    • 9 2

  • lepiej oglosic upadlosc :) (2)

    dzieki temu nie beda odpowiadac za to co do tej pory zrobili.

    otworza nowa firme i beda dalej budowac. nie bedzie tez ich interesowala gwarancja na droge :)

    • 61 3

    • jezeli zatrudnisz osobe dobrze znajaca sie parawie upadłosciowym to na takiej (1)

      upadłosci mozna dobrze wyjsc.

      • 11 0

      • dokladnie tak :)

        druga sprawa, ze daja najnizsze oferty w przetargach z nierealnymi kosztami. potem buduja z gorszych materialow, nie placa podwykonawcom lub oglaszaja upadlosc....

        to jakis cud ze jeszcze istnieje strabag i skanska ;)

        • 13 0

  • Po co ludzi straszyć?

    • 10 2

  • PBG popłynęło na stadionach...

    "Prawo zamówień publicznych"... wszystko po najniższych cenach... Potem przejęcie Energomontażu-Południe i nie rozwiązany spór z Martiferem o dach na PGE Arenie na prawie 100 mln...
    Tu kilka mln tam kilka mln i się firmy wykruszają.
    Niech dalej cena będzie najważniejsza....

    • 62 4

  • rzetelność danych (1)

    A to nie czasem inna hydrobudowa?

    • 14 25

    • nie

      inna inna, tylko rzecznik i Trykosko sie pomylili ;)

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane