• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejki na redzie, place wyładowane węglem. Porty pękają w szwach

Wioletta Kakowska-Mehring
28 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (159)
W trójmiejskich portach w tym roku spodziewane są rekordowe przeładunki produktów węglowych. Węgiel przeładowywany jest w imporcie, a koks w eksporcie. W trójmiejskich portach w tym roku spodziewane są rekordowe przeładunki produktów węglowych. Węgiel przeładowywany jest w imporcie, a koks w eksporcie.

Tylko od początku tego roku do października w trójmiejskich portach przeładowano 12,2 mln ton węgla. To już więcej o 6,2 mln niż w całym 2021 r. Ten wzrost przeładunków to duże wyzwanie dla załóg portowych spółek. Na początku 2022 r. mało kto spodziewał się takiego ruchu na rynku węgla sprowadzanego drogą morską.



Tylko od stycznia do października tego roku w Porcie Gdańsk przeładowano 9,7 mln ton produktów węglowych. Już jest rekord, a będzie jeszcze więcej, kiedy dojdą dane z listopada i grudnia. Prawdziwy skok nastąpił w czerwcu, a potem z każdym miesiącem było coraz więcej. Podobnie ma się sytuacja w Porcie Gdynia. Tam od stycznia do października przeładowano 2,5 mln ton. Duży skok odnotowano we wrześniu.


W sumie w trójmiejskich portach przeładowano już 12,2 mln ton węgla, choć według szacunków ekspertów sprzed kilku miesięcy możliwości przeładunkowe obu portów w tym zakresie wynosiły tylko 10,2 mln ton rocznie. Udało się dzięki pracy załóg spółek przeładowujących i zarządom portów, które awaryjnie organizowały nowe powierzchnie składowe. Dużo więcej pracy mają też agencje celne, ponieważ jest to towar akcyzowy i nie może być odprawiany w procedurze uproszczonej, tylko w zwykłej.

Port Gdańsk wystawił działki na przetarg Port Gdańsk wystawił działki na przetarg

Te miliony to głównie import, ale jest też i eksport. Ten dotyczy jednak koksu. Od stycznia do października z Portu Gdynia w sumie wyeksportowano ok. 515 tys. ton koksu. W Porcie Gdańsk eksport koksu stanowi od 95 do 100 proc. W tym roku od stycznia do lipca eksport wyniósł prawie 544 tys. ton, z czego ponad 490 tys. ton to koks.

W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się głównie dwie firmy - Port Gdański Eksploatacja (jedyna państwowa, należąca do Portu Gdańsk) i Sea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów.

Sprawdzą, czy składy nie mają zmowy cenowej na węgiel Sprawdzą, czy składy nie mają zmowy cenowej na węgiel

Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii, Chile, RPA czy USA. Nigdy jednak w takich ilościach. Najdłużej, bo 7-8 tygodni, trwa transport węgla z Australii, a najkrócej, bo tylko 3 tygodnie, z Kolumbii czy USA. Najbardziej preferowany jest jednak węgiel kolumbijski, bo jego parametry są najbardziej zbliżone do surowca rosyjskiego, który w ostatnich latach był sprowadzany dla gospodarstw domowych.


Węgla jest dużo, ale niestety nie każdy nadaje się do spalania w domowych kotłach. Okazuje się, że z tego, co przypływa do portów, tylko ok. 30-40 proc. to węgiel opałowy dla gospodarstw domowych. Reszta to miały dla energetyki, ciepłownictwa i przemysłu. Niestety przez tzw. sztormowania (a prawie każdy ze statków trafia na sztorm, czasem na kilka) węgiel po drodze się rozpada. Dlatego kiedyś węgiel z egzotycznych kierunków zamawiał głównie przemysł i elektrociepłownie. W najbardziej optymistycznym scenariuszu tylko 4,9 mln ton z tych 12,2 mln ton nadaje się dla klientów indywidualnych.

Niestety wąskim gardłem jest też dystrybucja na etapie wywiezienia surowca z portu samochodami i pociągami. Tu zdarzają się zatory. Jeden pociąg w terminalu może być wypełniony w ciągu 1,5-2 godzin. Takich transportów może wyjechać z portów kilkanaście, ale brakuje taboru. Jak twierdzą eksperci, polska logistyka nie była gotowa na nasilone transporty morskie węgla. Dlatego coraz częstszym widokiem są też stojące na redzie kolejki statków, nie tylko z węglem. W portach wciąż trwa przeładunek innych towarów.

Miejsca

Opinie (159) 7 zablokowanych

  • kurcze (1)

    Polska śpi na węglu, a zamiast go wykopywac to sprowadzamy ehhh

    • 12 4

    • Unia by nas za to zagłodziła.

      A nie czekaj, to już było. Coś by wymyślili.

      • 2 2

  • Mam pytanie do POwców. (4)

    Tak szczekali w TV gdzie jest wyngiel,gdzie jest wyngiel ? No a teraz dlaczego już nie szczekają ? Powinni szczekać że nie ma gdzie wyngla składować.

    • 41 31

    • Gdzie wegiel po 996,60? Pisowcy tak szczekali ze partia znowu im da...

      • 5 2

    • Taaaak.. wogóle jest bajka, węgiel po 2 tys. (2)

      Średnia emerytura ok. 2600 brutto

      • 17 5

      • wyborca złodziei z PiS nie odróżnia netto od brutto

        • 9 8

      • Przepal tonę węgla w miesiąc

        powodzenia

        • 7 3

  • Hehe (2)

    Niech kierują statki przez przekop do Elbląga. Tak się chwalili inwestycją, a teraz co? Popyt jest, a jednak nie chcą robić? Jak to możliwe ;) :D

    • 50 38

    • tam jeszcze trzeba pogłębić tor wodny. Podejście do Północnego jest już pogłębione

      • 4 2

    • inwestycja jak te ławki narodowe - kasa poszła do kogo trzeba ławki można zwijać 1 600 000 rozdzielone

      • 15 6

  • Czarne złoto? to ciekawy artykuł na temat węgla w tygodniku Angora.

    • 1 0

  • Filozofia PiS (4)

    Bardzo wysokie ceny węgla, energii itd. są wynikiem masowego dodruku pieniądza dla kupienia wyborców, którzy nie znają się na ekonomii. Inflacja jest skutkiem tego. Kiedy na rynkach ceny surowców dawno spadły to w Polsce nie, dlatego, że wszyscy płacą podatek inflacyjny. Ta zasada bicia monet jest znana od średniowiecza, powodowała masowe ubożenie społeczeństw. Ta sytuacja jest tylko wynikiem działania tego rządu. xxxxx xxx i putina.

    • 46 18

    • Wzrost cen wszystkiego jest spowodowany wyłącznie wysyłaniem kasy i towarów na wschód ! (1)

      • 4 5

      • Oczywiście

        Przecież utrzymujemy tę wojnę finansowo, razem z USA i GB

        • 3 1

    • ceny wungla, energii itp jak przejrzysz sobie wykresy kontraktów na nie, to szybko połapiesz się, że ta cała propaganda związana z tym, że to przez wojnę ceny są takie to ma tyle co świnie z lataniem

      • 11 2

    • ***** KOD i putina.

      • 6 9

  • Brakuje taboru towarowego. Będzie brakować taboru pasażerskiego, bo stary złomują, a nowego nie kupują.

    W dniu 24 listopada br. przewoźnik Polregio ogłosił postępowanie na sprzedaż aż 103 pojazdów kolejowych.

    Jest to jeden z większych przetargów złomowych w ostatnich latach.

    Na złom mają iść:
    1 lokomotywa SM42,
    3 lokomotywy SP32,
    3 lokomotywy SU42,
    5 lokomotyw SU45.

    Z wagonów przeznaczonych do kasacji:
    6 wagonów przedziałowych 112A,
    5 bezprzedziałowych wagonów klasy 2 typu 120A (bonanzy), aż 19 wagonów piętrowych serii Bdhpumn, 1 wagon bagażowy typu 209Ca.

    Do kasacji wyznaczone są też 53 jednostki EN57, 3 jednostki EN71 oraz po jednej sztuce EN57AL, a także pojazd SN81 i ED72.

    • 5 1

  • Węgiel (3)

    Brałem ostatnio z grobli w Gdańsku kolumbijski po 2.800 to panie więcej spieków niż ognia... nie polecam.

    • 26 16

    • nie lepiej na zimę pojechać do Kolumbii? (1)

      • 14 1

      • I palić koksem?

        • 8 0

    • pale drzewem z parku trójmiejskiego i puszczy białowieskiej jest super, jest super wiec o co Ci chodzi ?

      • 11 11

  • No to tej zimy na wschodzie będzie ciepło .

    • 6 1

  • Co z tego jak to i tak do Niemiec idzie.

    • 2 6

  • Przestój statku kosztuje !!!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane