- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (69 opinii)
- 2 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (61 opinii)
- 3 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (77 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (115 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (252 opinie)
- 6 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
Sąd Najwyższy wydał wyrok w sprawie zakazu handlu w niedziele. Chodzi o możliwość działania sklepów w sytuacji, gdy stają się one wypożyczalnią. Jaka jest decyzja? Najprościej rzecz ujmując, to wypożyczalnia, czy biblioteka mogłaby stać się sklepem, a nie odwrotnie.
Jedna ze spraw dotyczyła sieci sklepów, które w niedziele niehandlowe stawały się wypożyczalniami sprzętu sportowego. Spółka miała wpisaną w KRS-ie pozostałą działalność polegającą na "wypożyczaniu i dzierżawie sprzętu rekreacyjnego i sportowego". Wprowadzono także zmiany w umowach o pracę - opis stanowisk pracy sprzedawców został poszerzony o obowiązki związane z wypożyczalnią sprzętu.
Niedziela bez handlu trafiła do wyborczych programów
Sądy rejonowe w tych sprawach uznały, że było to działanie bezprawne, jednak sądy okręgowe (w drugiej instancji) uchyliły te wyroki. W marcu tego roku sąd uznał, że "wypożyczalnia sprzętu sportowego nie musi być działalnością przeważającą".
- Prokurator generalny, odwołując się do literalnego brzmienia ustawy, stoi jednak na stanowisku, że przepis pozwalający na niedzielny handel "w placówkach handlowych w zakładach prowadzących działalność w zakresie kultury, sportu, oświaty, turystyki i wypoczynku" oznacza, że to placówka handlowa ma działać w zakładzie, a nie na odwrót - zakład w placówce pocztowej. Podobnie uważa Państwowa Inspekcja Pracy - podał portal wiadomoscihandlowe.pl.
Teraz Sąd Najwyższy uznał zasadność wniesionej kasacji. W ustnych motywach wyroku Sąd Najwyższy podzielił stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy i prokuratora generalnego co do sposobu rozumienia wskazanego wyżej przepisu.
Jak poinformowano, zgodnie z interpretacją przyjętą przez oba te organy, a podzieloną przez Sąd Najwyższy, możliwość korzystania z wyjątku, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, nie zachodzi w sytuacji, gdy na terenie placówki handlowej zorganizowana zostanie wypożyczalnia sprzętu sportowego i rekreacyjnego, wypożyczalnia książek itp.
SN nie miał wątpliwości, że w przepisie chodzi o handel w placówce handlowej znajdującej się w zakładzie prowadzącym działalność sportową, takim jak np. stadion czy boisko sportowe. Najprościej rzecz ujmując, to wypożyczalnia czy biblioteka mogłaby stać się sklepem, a nie odwrotnie.
Opinie (98) 3 zablokowane
-
2023-09-15 09:31
Opinia wyróżniona
(10)
I bardzo dobrze. Tak jak trzeba zakazywać sprzedaży alkoholu pijakom tak zakaz handlu działa na zakupoholików. Naprawdę jeszcze nie spotkałem osoby która faktycznie może sobie pozwolić na robienie zakupów tylko w niedzielę.
- 67 265
-
2023-09-15 23:15
Ustanowią limit i ternetu dzienny to będziesz wtedy zajarany
Stop dla jakichkolwiek zakazów które są wybrykiem czyjejś wymaginowanej wyobraźni !!!
W życie wdrażają swoje urojone myśli a ludzie muszą ? Się temu podporządkować ?- 1 1
-
2023-09-15 15:22
Mało jeszcze Pani widziała, nie zna Pani życia albo nie wie Pani czym jest prawdziwa praca w tygodniu.
- 12 1
-
2023-09-15 14:45
Zakażmy ludziom głupoty!!! Tylko że wtedy zwolennicy partii rządzącej zaczęliby pękać, bo głupota bez ujścia rozsadzałaby ich od środka....
- 9 3
-
2023-09-15 14:47
To, że znasz tylko ludzi pracujących od 8 do 16 za biurkiem, to nie znaczy że nie ma innych.
- 15 5
-
2023-09-15 14:15
Problem jest taki, że jeżeli masz możliwość zrobienia zakupów tylko w weekend, to w sobotę jest straszny tłok, który wcześniej rozkładał się na 2 dni.
- 26 7
-
2023-09-15 13:29
Wyjdź na miasto, zaczniesz spotykać.
- 9 6
-
2023-09-15 11:47
Próbując dyskutować z autorem opinii za pomocą rzeczowych faktów zupełnie do niego nie trafimy. Fakty odrzuci i będzie kierował się tylko (to ważne) _swoimi_ emocjami.
- 21 5
-
2023-09-15 09:50
Zakazuje się pisać głupot.
Polska to kraj zakazów.
- 46 18
-
2023-09-15 09:50
Zakaz chodzenia do kosciola (1)
A takim jak ty zakazac chodzenia do kosciola, bo robia ci tam z muzgu sieczke...
- 55 14
-
2023-09-15 23:22
Z " muzgu " powiadasz....
- 6 0
Wszystkie opinie
-
2023-09-15 14:50
Kościoły tez zamknąć!! (3)
Kościoły tez zamknąć.
Polska zniewolona przez wyborców pisowskich.- 13 5
-
2023-09-15 15:25
ktoś cie zmusza oddawać Bogu cześć? (2)
Masz wolna wolę i rób co chcesz. Może drażni twoje sumienie że inni Boga wybierają?
- 0 5
-
2023-09-19 22:20
Po co się tak obnosisz z ta swoją wiarą. Jak musisz uprawiac kult religijny to rób to dyskretnie bo nikt nie chce na to patrzeć tylko zgorszenie ciemnotą i wiarą w gusła wywołujesz
- 0 0
-
2023-09-15 17:19
No to cześć!
- 0 0
-
2023-09-15 09:27
Dziwi mnie to komu przeszkadza że mamy wolne niedziele i mozna spędzić czas z rodziną ? (9)
Pojśc do kościoła i na spacer. Dlatego wybieram PiS.
Janina z Banina- 14 64
-
2023-09-15 09:52
Żyj i daj żyć innym. (3)
A ktoś ci to broni? To ty zabraniasz mi robić zakupy i ograniczasz moją wolność. Jak typowy komuch wiesz lepiej.
- 13 5
-
2023-09-15 11:44
Zakupy możesz robic od poniedziałku do soboty. (2)
W niedzielę wolne dla wszystkich. Proste. Czego nie rozumiesz ?
- 7 13
-
2023-09-19 22:14
W tygodniu mam inne obowiązki i jestem zbyt zmęczona po pracy by wieczorem objeżdżać sklepy i przymierzać spodnie buty itp.
Chcę wykorzystać na jeżdżenie po sklepach niedzielę kiedy jestem wyspana najedzona i wypoczęta. Spokojnie bez pospiechu wybierać ubrania perfumy meble itp. A nie w tygodniu kiedy ledwo żyje i nie mam czasu
- 0 0
-
2023-09-15 14:43
Ty mi nie mów co mam robić!!!
Na tym polega problem - obecnie rządzący potomkowie komuchów, wtryniają się w nasze życia, zaglądają pod kołdry i mówią co mamy robić w niedziele. Jakim prawem, co ich to obchodzi, nich zajmą się swoimi kotami!!!
- 7 5
-
2023-09-15 15:18
TAK? (1)
To prosze powiedziec to pracownikom restauracji, kin, teatrów, szpitali, hoteli, hosteli, policji i innych służb państwowych itp. itd. ... W czym oni są gorsi od pozostałych? Oni też chcieliby spędzić czas z rodzina :)
- 10 2
-
2023-09-15 19:31
I wypożyczalni
- 3 0
-
2023-09-15 12:26
Pracownicy kwiaciarni, kin, kawiarni i restauracji tez chca wolnych niedziel!
- 8 3
-
2023-09-15 09:32
(1)
Mnie też to dziwi - ale przynęta zarzucona słabo. Od razu pis - śmieszne imię - postaraj się lepiej fabrykować komentarze bo nic nie złapiesz.
- 7 1
-
2023-09-15 09:35
Śmieszne imię to ty masz
- 1 5
-
2023-09-19 22:04
Wszystkie niedziele powinny być handlowe.
Dotąd regulował to rynek i umowa między pracownikiem a pracodawcą. Klienci chętnie korzystali z handlu i usług trudno było o miejsce parkingowe np pod ikea w niedziele. Bardzo mi przeszkadza, że nie mogę wyskoczyć w niedziele ani do galerii handlowej ani do meblowego ani remontowego ani rtv agd ani jubilera ani perfumerii ani nigdzie. Po co ten paraliż gospodarczy całego kraju? Nikt nie pracował w każdą niedzielę, grafiki były elastyczne. Studenci często pracowali tylko w weekendy.
- 0 0
-
2023-09-18 21:24
Jarosław każe, poddani muszą się słuchać. I tyle w temacie
- 0 0
-
2023-09-17 09:29
Handel w niedziele
powinien pozostać zakazany. Powody? Właściciele sklepów wykorzystywali przepisy tak by maksymalizować swoje zyski i mieli w du**e socjalne potrzeby pracowników. W tym celu zatrudniali też w większości przypadków studentów i to na umowach śmieciowych. Handel w niedziele zbliżał więc ten proceder do praktyk porównywalnych ze szlachecką pańszczyzną. wyzysk, wyzysk i jeszcze raz wyzysk!!! Brakowało tylko jeszcze, by pracownicy byli gonieni w godzinach pracy do roboty jako kurierzy. Jako sprzątacze powierzchni sklepowej już i tak musieli zasuwać. Te cholerne amerykańskie/libertyńskie praktyki muszą być zlikwidowane. Europa, w tym także Polska musi wrócić do swoich wypracowanych, sprawiedliwych socjalnie tradycji, które nasi przodkowie długo dla siebie wywalczali. To nie ma nic wspóĺnego z PIS-em, to jest po prostu zdroworozsądkowe. Jestem za tym, by zmuszać handel do większej dywersyfikacji w zatrudnianiu ludzi i likwidację preferencji studentów, którzy mają zerowe kwalifikacje zawodowe. Ukończenie szkoły handlowej powinno być podstawowym kryterium w zatrudnianiu w tym sektorze.
- 1 3
-
2023-09-15 10:23
Moim skromnym zdaniem (19)
Wszystkie niedziele mogłyby być wolne od handlu. W Niemczech, tak jest i nie ma z tym problemu. Nawet na stacjach benzynowych pracownicy mogliby mieć wolne. Są już dystrybutory paliw samoobsługowe z płatnością elektroniczną oraz automaty vendingowe/z artykułami spożywczymi. Dodatkowo zakaz sprzedaży alkoholu i tytoniu na w/w. Wysokie ryzyko pożarowe oraz wypadkowe.
- 69 186
-
2023-09-15 10:31
(5)
Czyli skoro jest tak w Niemczech to znaczy, że tak jest lepiej? W Niemczech też np jest dozwolone spożywanie alkoholu w miejscach publicznych a także od 16go roku życia. Kopiujemy te Niemcy czy nie?
- 41 10
-
2023-09-15 10:52
Moim skromnym zdaniem (3)
Moglibyśmy rozważnie kopiować pomysły z Niemczech czy z Szwecji, Norwegii czy szkolnictwo z Finlandii. W Szwecji mają system bolaget i wizję zero. Czym są te systemy? "Systembolaget państwowa sieć sklepów mająca w Szwecji monopol na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 3,5%. Aby zakupić alkohol w Systembolaget, trzeba mieć ukończone 20 lat. Dostępność sklepów nie jest duża. W całej Szwecji jest ich ok. 430, w Sztokholmie jest ich 22, a w Göteborgu 12. W niedziele wszystkie sklepy są nieczynne." Czym jest projekt Wizja zero? Vision Zero to międzynarodowy projekt dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego , którego celem jest stworzenie systemu drogowego bez ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń w ruchu drogowym. Zaczęło się w Szwecji i zostało zatwierdzone przez parlament w październiku 1997 r. Podstawową zasadą tej wizji jest to, że życia i zdrowia nigdy nie można wymienić na inne korzyści w społeczeństwie, zamiast bardziej konwencjonalnego porównania kosztów i korzyści , gdzie życiu i zdrowiu przypisuje się wartość pieniężną , a następnie tę wartość wykorzystuje się do podjęcia decyzji, ile pieniędzy wydać na sieć drogową z korzyścią dla zmniejszenia ryzyka.
Wizja Zero została wprowadzona w 1995 r. Została ona różnie przyjęta w różnych krajach lub mniejszych jurysdykcjach, chociaż jej opis znacznie się różni. " Źródło Wikipedia.- 11 11
-
2023-09-15 14:14
(1)
No tak, tylko w Szwecji był bardzo duży problem z alko, a że jest tam dość mało ludzi to zaczynał się robić problem.z PKB Dlatego wprowadzono te zakazy z alko i sprowadzają bardzo dużo ludzi ze wschodu głównie bliskiego. Więc idąc tym tokiem rozumowania, kopiowanie Szwecji w Polsce wg PiS, które sprowadziło już kilka tysięcy uchodźcow jest ok.
- 8 4
-
2023-09-16 23:02
W Polsce nie ma problemu z alkoholem?
- 0 0
-
2023-09-15 16:19
Moim skromnym zdaniem
Powinniśmy iść akurat w kierunku mniejszej liczby ograniczen, a nie wiekszych. Sklepy otwarte w niedziele, alkohol nie tylko w wybranych sklepach, a w każdym w jakim sprzedawca wyrazi zgodę. Nie jesteśmy bezmyślnymi zwierzętami, żeby państwo musiało regulować takie podstawowe stosunki społeczne.
Ale już edukację z Finlandii jak najbardziej, bo to dobra rzecz. Kopiujmy dobre rzeczy, a nie złe, utrudniające życie.- 6 2
-
2023-09-15 17:12
Idźmy na całość.
No i 0,5 promila alkoholu, a u nas tylko 0,2.
- 4 0
-
2023-09-15 14:16
ech (1)
wyjedź do niemczech i tam zostań.
- 9 3
-
2023-09-16 23:01
"...do niemczech"???
- 0 0
-
2023-09-15 10:50
W Niemczech o tym decydują poszczególne landy, a nie banda katolików na pokaz u władzy (6)
- 32 10
-
2023-09-15 12:33
Możliwe ale u nas banda niekatolików (5)
wykorzystujących rodzący się rynek i bazujących na zarobku zagranicznych właścicieli marketów przyzwyczaiły nas do niedziel handlowych. U szkopów, żabojadów czy angoli byłoby to nie do pomyślenia - tam wolni ludzie maja wolne niedziele, a u nas niewolnicy mają zapierniczać w imię obi tesco auchan i innych lidlów. Dlatego katolicy wzięli sprawy w swoje ręce i zrobili odgórny zakaz. Nie popieram odgórnych zakazów ale rozumiem ideę niehandlowych niedziel
- 12 27
-
2023-09-16 10:55
W UK wszystkie markety sa otwarte
Zwykle od 10 lub 11 do 16 a ludzie, ktorzy wtedy pracuja, dostaja wolne inne dni tygodnia albo maja placone nadgodziny. Tego nam potrzeba a nie zamykania calego handlu w niedziele: uczciwej zaplaty za prace w soboty i niedziele. Problem w tym, ze katolicy maja zryte banie i chca wszystkim urzadzac zycie wedlug ich standardow.
- 4 2
-
2023-09-15 14:37
Pracuję w branży, gdzie za weekendy mam stawkę podwójną (2)
Jak jesteś taki wielki propracowniczy łaskawca, czemu chcesz mi odgórnie utrudniać (bo obejdę, tylko podatki wylądują poza PL) system pracy przez 3 dni w tygodniu zamiast 5 za taką samą płacę? Tak właśnie działają katolicy w Polsce - jak coś nie jest w 100% zgodne z tokiem ich działania, to zakazać. A zakupy w niedzielę robiłem i u żabojadów, i w UK. Setki razy. Weryfikuj swoje tezy.
- 20 5
-
2023-09-15 16:58
ok, u nich w 7eleven czy w spar'ze zrobisz zakupy (1)
ale w auchan, asda czy obi już nie bardzo
- 0 6
-
2023-09-16 10:47
W D byles...
I G widziales, tyle tylko powiem.
- 1 0
-
2023-09-15 16:21
Ale za to u Szwedów, Włochów czy Szkotów sklepy w niedziele są normalnie otwarte
Tak samo jak w większości krajów Europy
- 11 1
-
2023-09-15 17:11
O, znalazł się drugi Lenin rewolucjonista.
A ja nie chcę takiego włoskiego automatu na stacji, który nie wydaje reszty i muszę wlać paliwo za określona kwotę. A co zrobić gdy się przeliczę i mam już pełny bak?
- 1 2
-
2023-09-15 13:17
Nieprawda w niedziele wiekszość sklepow jest zamknieta
- 3 4
-
2023-09-15 11:58
Na szczescie nikogo nie obchodzi twoje zdanie.
- 14 4
-
2023-09-15 11:02
Wszyscy to wszyscy
Skoro ryzyko pożarowe i wypadkowe by spadło to wolne niedziele dla strażaków, policji i pogotowia. Komunikacja miejska tez STOP - kierowcy chcą dnia dla rodziny. No i poza tym kogo i gdzie mieliby wozic?
- 24 3
-
2023-09-15 14:28
No popatrz... a ludzi w kościołach jak nie było, tak nie ma (2)
Dobrze wiem kto lobbował za wolnymi niedzielami - Kościół myślał, że ludzie nie mogąc w niedziele pojechać do sklepów, znowu zaczną chodzić na niedzielne msze. A tu zonk!!!
- 18 7
-
2023-09-15 15:26
ludzie w kościołach są (1)
a nie każdy musi być zabawiony,.
- 0 3
-
2023-09-16 20:25
Masz rację
Nie każdy lubi się "zabawiać" na zakrystii. A po drugie - ty też zbawiony nie będziesz, bo to tylko bajki dla ciemniaków.
- 2 0
-
2023-09-16 12:38
Rydzyk kazał rządowi to zrobił zakaz
Nie będzie nikt robił konkurencji jego żabkom...
- 5 0
-
2023-09-16 11:47
Dziwne
Ponoć zakaz handlu wprowadzono by pracownicy sklepów mieli wolne a tu pracownicy kombinują jak pracowac w niedzielę.
- 1 0
-
2023-09-16 11:15
I jak sie dziwic, ze dyrektorka szkoly sporzadzila regulamin korztystania z WC, czyli kto kiedy moze i jak czesto
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.