• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?

VIK
24 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 14:03 (25 marca 2021)
Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski. Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski.

Nawet kilka dni może potrwać odwracanie kontenerowca Ever Given, który przechylił się na bok i zablokował Kanał Sueski. Korek statków czekających na przepłynięcie robi się coraz dłuższy. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej.



Aktualizacja, 25.03.2021

- Jest to bardzo dynamiczna sytuacja i stale ją monitorujemy, ale na razie nie mamy żadnych pewnych informacji na temat potencjalnego wpływu na dostawy do naszego terminalu, ale wydaje się prawdopodobne, że jeśli wysiłki na rzecz oswobodzenia statku będą się przedłużać, to w kwietniu mogą wystąpić opóźnienia statków. O ile wiemy, statek, który był w tym samym konwoju co Ever Given (COSCO Shipping Galaxy), bezpiecznie minął Kanał Sueski i jest w drodze do Europy Północnej i dalej do Gdańska - poinformował nas Marcin Kamola, communications and sales support manager w DCT.
Jak poinformował zarząd Kanału Sueskieg, osiem holowników usiłuje przemieścić załadowany kontenerowiec Ever Given, który wczoraj osiadł na mieliźnie na południowym odcinku tego szlaku wodnego. Eksperci obawiają się, że przesunięcie jednostki może być większym problemem niż się na początku wydawało, a kanał może być zatkany nawet przez kilka tygodni.

Armator kontenerowca przekazał, że ściągnięcie statku z mielizny jest "niezwykle trudne", ale nikt nie odniósł żadnych obrażeń ani nie doszło do wycieku oleju. - Szczerze przepraszamy za wywołanie dużego zaniepokojenia - przekazała firma w oświadczeniu.


- W Kanale Sueskim po utracie napędu i sterowności bardzo duży kontenerowiec Ever Given, tarasując całkowicie tor wodny, stanął pod kątem ok. 45º do osi kanału, z dziobem i rufą, które ugrzęzły w przybrzeżnych płyciznach. Tym samym wielki statek zablokował ruch w jednym z najbardziej uczęszczanych "wąskich gardeł" szlaków globalnego handlu morskiego - podał portalmorski.pl.

Gospodarka morska w Trójmieście



Jak wyliczają eksperci, przez tą wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Wykopany 150 lat temu Kanał Sueski łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym. Gdyby nie on, statki z Chin, Indii płynące do Europy musiałyby opłynąć całą Afrykę, a to znacznie wydłużyłoby czas podróży, co miałoby wpływ na koszty transportu.

Jak donoszą agencje, egipscy urzędnicy podejrzewają, że statek został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Ever Given ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie.
  • Trasa oceaniczna Alians 2M.
  • Trasa oceaniczna  Alians Ocean.

Trwają gorączkowe prace, których celem jest wypchnięcie statku z powrotem na kanał żeglugowy. Według wstępnych zapowiedzi to może potrwać nawet kilka dni. A zatkanie kanału może spowodować opóźnienia w dostawach i  poważne straty w transporcie. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej. Według informacji tworzy się już kolejka statków. A w niej mogą też stać jednostki zmierzające do DCT. Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

O sytuację zapytaliśmy władze DCT. Czekamy na odpowiedź.
VIK

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • przepraszam a czy tam nie ma 2 kanałów obecnie? (5)

    • 0 9

    • Nie (3)

      Panamski ma dwa

      • 1 1

      • Sueski ma 3

        • 1 0

      • co ma Panamski do Sueskiego? (1)

        a autostrada w Toronto ma po 6 pasów

        Parę lat temu przebudowywano kanał Sueski i prawdę powiedziawszy myślałem, ze na całej długości

        • 0 0

        • też tak myślałem. ten nowy jest prawie dwa razy szerszy niż ten stary, a na starym chyba zamknięto ruch, w każdym razie nie było ruchu jak ja tamtędy przechodziłem (jako pasażer, na mostek i do map, i locji mnie nie wpuszczono)

          • 0 0

    • nie na całym odcinku

      na części są 2

      • 0 0

  • Szeryf blokuje kanał

    • 13 0

  • Koszmar! Podobnie będzie na kanale przez mierzeję wiślaną;) (1)

    • 6 3

    • Tam wystarczy jeden kontener by to coś zablokować

      Jaki wódz taki kanał

      • 3 1

  • A więc wojna

    • 3 1

  • Mogl (1)

    Przepłynąć z przyplywem

    • 1 0

    • Przyplyw

      A ty przyplywie naucz się prawidłowo używać polskich znaków diakrytycznych.

      • 0 0

  • Evergreen Ever Given (1)

    Austria Australia

    • 2 6

    • Ever Given- nazwa statku.

      Evergreen- nazwa armatora. Poniał?

      • 5 0

  • Ever given - to nazwa statku

    • 7 0

  • opinia

    to po kiego grzyba tam wpływał?

    • 2 0

  • "odwracanie kontenerowca Ever Given" - autor VIK, powinien udać się do okulisty (2)

    by jeszcze raz przeczytać olbrzymi napis na burcie statku

    • 0 27

    • A Pan/Pani powinna zastanowić się jaka jest różnica między nazwą armatora i nazwą statku.
      Opcjonalnie proszę poczytać najpierw inne komentarze, tam można znaleźć odpowiedź.

      • 10 0

    • Jak widać nie opanowałeś w szkole, podstawowej umiejętności - czytanie i zrozumienie to jednak sztuka dla nielicznych.

      • 9 0

  • Dobrze że moja przesyłeczka z AliExpress już jest w Polsce

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane