• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK szykuje się do kontroli fuzji Orlen-Lotos

Robert Kiewlicz
9 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwyższa Izba Kontroli stale monitoruje proces fuzji Orlenu z Lotosem. NIK Kontrola w paliwowych spółkach może rozpocząć się jeszcze w 2021 r. Najwyższa Izba Kontroli stale monitoruje proces fuzji Orlenu z Lotosem. NIK Kontrola w paliwowych spółkach może rozpocząć się jeszcze w 2021 r.

Najwyższa Izba Kontroli przygotowuje się do kontroli fuzji Orlen-Lotos. Zainteresowanie NIK procesem potwierdził jej przedstawiciel podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju. NIK już prowadzi prace analityczne w tej sprawie i bada rządowe dokumenty, a kontrola może rozpocząć się jeszcze w tym roku.



Kontrola fuzji przez NIK to:

Sprawę kontroli fuzji na rynku paliwowym poruszył na ostatnim posiedzeniu Komisji Gospodarki i Rozwoju poseł PO Tadeusz Aziewicz.

- Prezes NIK, Marian Banaś, zapowiedział w jednym z wywiadów prasowych, kontrolę fuzji Orlen-Lotos. Jest to dla nas - mieszkańców regionu, niesłychanie ważne. Jestem więc ciekawy czy jakieś prace w tej materii są prowadzone - pytał na posiedzeniu komisji Aziewicz.
Przedstawiciel NIK potwierdził, że Izba prowadzi w kwestii fuzji prace analityczne i bada oficjalne dokumenty rządowe odnoszące się do strategii sektora paliwowego, a transakcja jest przez nich stale monitorowana.

Ile zarabiają prezesi Lotosu? Zarobki, premie, odprawy



- W ramach rozpoczętego już procesu przygotowywania planów pracy kwestie fuzji są brane pod uwagę - poinformował przedstawiciel Izby. - Na tym etapie nie mamy jeszcze decyzji czy będzie niezwłocznie przeprowadzona doraźna kontrola w tym roku, czy będzie to kontrola planowa - mająca charakter bardziej systemowy i szerszy.

Parlamentarzyści chcą kontroli NIK



Zainteresowanie NIK fuzją Orlen-Lotos zapowiedzieli podczas konferencji prasowej w czerwcu 2021 r. - posłowie PO Tadeusz Aziewicz i Janusz Lewandowski.

- W interesie społecznym jest pełna transparentność tak poważnego procesu - mówił wówczas Tadeusz Aziewicz.

Rafineria skupuje działki. Zakład będzie większy o 19 ha



- Minął rok, odkąd Orlen uzyskał warunkową zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu. Warunki postawione przez KE były zaporowe i na te warunki strona polska nigdy nie powinna się zgodzić. Jednak się zgodziła, bo nie prowadzi żadnej fuzji - to zwykły rozbiór i ogołocenie firmy fundamentalnej dla Pomorza. Na jej składnikach majątkowych zostanie wyhodowany zagraniczny konkurent dla Orlenu. Obejmie on udziały w najnowocześniejszej rafinerii i w prezencie otrzyma terminal w Szczecinie - mówił Janusz Lewandowski.
- Każdy istotny etap transakcji jest komunikowany opinii publicznej. Dlatego wszelkie zarzuty o braku transparentności są całkowicie bezzasadne - odpierał zarzuty Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.

Proces połączenia Orlenu z Lotosem



Na początku lipca 2021 ro. Komisja Europejska wydłużyła termin na realizację środków zaradczych, w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos, do 14 listopada 2021 r. Początkowo termin wykonania zobowiązań nałożonych w 2020 roku przez KE na Orlen i Lotos mijał 14 lipca 2021 r.

Decyzja ta oznacza, że w najbliższym czasie nie poznamy też inwestora dla wydzielonych aktywów rafineryjnych Lotosu. Do końca czerwca 2021 r. mieliśmy poznać inwestora dla rafinerii gdańskiej.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (154) 9 zablokowanych

  • Bez emocji (2)

    Nie rozumiem emocji niektórych komentujących. Odbywa się skomplikowany proces łączenia dwóch koncernów, jest i jego kontrola. Po to NIK został stworzony i jego działalność w tym zakresie tylko pokazuję, że organy Państwa działają.

    • 3 3

    • Tyle ze NIK raz po raz pokazuje patologię i że państwo nie działa... (1)

      No ale partia g sobie z tego robi

      • 1 1

      • Pissoffy potrzebują uchwalenia ekstra ustawy na swoją patologie.

        • 0 1

  • A po co dwie firmy paliwowe w kraju? (1)

    Zamiast skupiać na dostarczeniu najtańszego i najlepszego towaru dla społeczeństwa, to dwie firmy tracą sporą część energii na konkurowanie między sobą co jest zupełnie bez sensu.

    Np. ciężarówki z paliwem z Lotosu jadą całą Polskę zaopatrywać stacje Lotosu na południu kraju, podczas gdy ciężarówki Orlenu z rafinerii w Trzebini czy Jedliczach jadą na północ zaopatrywać stacje Lotosu.

    Gdzie tu sens i logika?

    Połączyć i produkować wszędzie po to żeby na wszystkich stacjach było jak najtaniej.
    Do tego się zaoszczędzi na zarządach, dyrektorach, biurach itd. bo wystarczy jedno

    • 1 6

    • Jaki sens ma pisanie takich głupot o wożeniu paliwa ?

      Nic takiego nie ma miejsca.
      Są bazy paliw i do tych baz dostarcza się "paliwo podstawowe" tj. 95, 98, Diesla.
      Bazy paliw mają połączenie kolejowe lub rurociągiem z rafinerią.

      Wszystkie stacje w określonym promieniu biorą paliwo z bazy - np. w Gdańsku Orlen kupuje w LOTOSie a w Płocku LOTOS w Orlenie.

      W bazach paliw, podczas nalewu dodaje się dodatki (jest taka techniczna możliwość) co w teorii powoduje, że paliwo może być lepsze od "podstawowego".

      • 1 0

  • Banaś (1)

    Zemsta Banasia trwa a to kanalia jak cała PO

    • 0 5

    • Kiedy mały wredny obniży ceny paliwa?

      2011

      Podczas konferencji na stoliku obok Kaczyńskiego umieszczono kanister na paliwo. Znalazła się na nim informacja, że podatki stanowią 2,64 zł ceny paliwa.

      - Tę akcyzę można po prostu obniżyć. Jeżeli się ją obniży, to spadnie także cena benzyny - stwierdził prezes PiS.

      Ponoć potrzeba odwagi i odpowiedzialności

      • 1 0

  • Janusz L.

    Za jego działalności nieprawidłowości nie było, wszystko prawidłowo prywatyzowano za tyle, ile ktoś chciał dać. W jego mniemaniu działania, w wyniku których coś powstaje lub staje sięmocniejsze to patologia.

    • 0 1

  • Po co wam Orlen... (1)

    ... Jak macie shella...

    • 3 1

    • Lub BP.... i dokładnie!

      • 0 0

  • Obawy Janusza L. są rękojmią...

    ... konieczności dokonania fuzji.

    • 0 5

  • Gnom żoliborski milczy...

    Podczas konferencji na stoliku obok Kaczyńskiego umieszczono kanister na paliwo. Znalazła się na nim informacja, że podatki stanowią 2,64 zł ceny paliwa.

    - Tę akcyzę można po prostu obniżyć. Jeżeli się ją obniży, to spadnie także cena benzyny - stwierdził prezes PiS.

    Ponoć potrzeba odwagi i odpowiedzialności

    Co na to partyjne istoty_

    • 3 0

  • Połączenie? 80% na walnym na zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powodzenia!

    Ciekawe, czy skontroluje usługi doradcze

    • 1 0

  • Tylko ciemniaki z pissoffy potrzebują ekstra ustawy

    Ustawy nakazującej przestrzeganie konstytucji , zakazującej nepotyzmu , przestrzegania prawa . Inaczej chamstwo i prostactwo wychodzi w sposobie bycia .

    • 1 2

  • Nie dla wchłonięcia lotosu przez orlen

    To jest skandal

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane