• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Pracownicy Lotosu chcą gwarancji zatrudnienia. Piszą do ministra Sasina

Robert Kiewlicz
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 1 roku) 
Związkowcy z Grupy Lotos chcą gwarancji zatrudnienia i negocjacji pakietu. Piszą list do ministra aktywów państwowych.  Związkowcy z Grupy Lotos chcą gwarancji zatrudnienia i negocjacji pakietu. Piszą list do ministra aktywów państwowych.

Kolejny list z prośbą o pilne spotkanie i nadzór nad rozmowami dotyczącymi Pakietu Gwarancji Pracowniczych w związku z fuzją Orlenu i Lotosu wysłali do ministra aktywów państwowych - Jacka Sasina - przedstawiciele związków zawodowych działających w Grupie Lotos. Obecne postępowanie ze strony PKN Orlen oceniają jako lekceważenie strony społecznej.



Co sądzisz o przejęciu Lotosu przez Orlen?

Związkowcy chcą wyznaczenia przedstawiciela resortu aktywów państwowych, który uczestniczyłby w tworzeniu Pakietu Gwarancji Pracowniczych w związku z fuzją Orlenu i Lotosu.

- Od decyzji Komisji Europejskiej w sprawie fuzji minęło prawie 11 miesięcy. Pierwotnie założono wypracowanie porozumienia ze stroną społeczną w ciągu ośmiu miesięcy, natomiast po prawie 11 miesiącach pojawiła się tylko koncepcja ze strony Grupy Lotos i PKN Orlen w postaci prezentacji i skromnego projektu porozumienia - piszą do ministra przedstawiciele 11 organizacji związkowych działających w Grupie Lotos. - Postępowanie takie wskazuje na lekceważenie strony społecznej oraz reprezentowanych przez nią pracowników, co przy skali przedsięwzięcia wygląda co najmniej niepoważnie.

Nadzór resortu nad procesem połączenia



- Spotkania ze stroną społeczną odbywają się regularnie, w terminach uzgadnianych i proponowanych przez przedstawicieli związków zawodowych. Od połowy maja 2021, kiedy ogłoszono strukturę nowego koncernu, odbyły się już trzy takie spotkania: 14 maja, 28 maja i 11 czerwca. Kolejne miało odbyć się 28 czerwca - wyjaśnia Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Dziwi więc teza, jakoby częstotliwość spotkań była niesatysfakcjonująca. Byliśmy informowani przez stronę związkową o zamiarze zwrócenia się do MAP ws. wydelegowania przedstawiciela do udziału w kolejnych spotkaniach. Grupa Lotos nie podejmuje w tej sprawie decyzji - należy ona do ministerstwa.

Kiedy inwestor dla gdańskiej rafinerii?



Do końca czerwca 2021 r. mieliśmy poznać inwestora dla wydzielonych aktywów rafinerii gdańskiej. Jeszcze w lutym 2021 r. prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapowiadał, że w tym terminie ogłosi nazwę partnera przy przejęciu Grupy Lotos. Teraz okazuje się, że terminu najprawdopodobniej nie uda się dotrzymać. Sam Obajtek zapowiedział, że nie da się w negocjacjach dotyczących przejęcia Lotosu zaszufladkować poczuciem upływającego czasu.

Sprzedaż Lotosu, pracownicy w nowych spółkach. Będzie kontrola NIK?



Termin wykonania środków zaradczych nałożonych w 2020 roku przez Komisję Europejską minie 14 lipca. Okazało się, że PKN Orlen nie jest w stanie dotrzymać tego terminu, dlatego do Brukseli trafił już wniosek o jego wydłużenie.

- Obecnie przedmiotem postępowania przed Komisją Europejską (KE) jest przedłużenie terminu na wykonanie zobowiązań, jakie KE nałożyła na Lotos i Orlen - mówi agencji Newseria Biznes Paweł Rymarz, doradca prawny Lotosu w procesie fuzji Orlenu i Lotosu. Komisja Europejska powinna przystać na tę prośbę.

Mija termin ogłoszenia inwestora dla gdańskiej rafinerii



Orlen chce więcej czasu na spełnienie środków zaradczych



Realizacja środków zaradczych, jakie muszą zostać spełnione, aby doszło do przejęcia Lotosu przez Orlen, wymaga m.in.:

  • wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do spółki celowej - podmiotu prawnego dla aktywów rafineryjnych - zależnego w 100 proc. od spółki;
  • zawarcia umowy sprzedaży 30 proc. udziałów w spółce celowej wraz z umową joint venture oraz kluczowymi umowami towarzyszącymi.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (108)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane