• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujemy ostrożnie, szukamy niskich cen i promocji

erka
16 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (75)
Sytuacja makroekonomiczna w kraju sprawia, że Polacy coraz bardziej pesymistycznie oceniają swoją sytuację. Sytuacja makroekonomiczna w kraju sprawia, że Polacy coraz bardziej pesymistycznie oceniają swoją sytuację.

Rośnie pesymizm konsumentów: 31 proc. badanych negatywnie ocenia swoją sytuację, a 35 proc. pesymistycznie patrzy w przyszłość. Zmienia to zachowania zakupowe Polaków. Ponad połowa respondentów (53 proc.) kupuje tylko niezbędne artykuły, a zdecydowana większość (90 proc.) chce bardziej świadomie i ostrożnie podchodzić do swoich wydatków; 91 proc. szuka tańszych miejsc do zakupów - wynika z najnowszej odsłony badania EY Future Consumer Index.





Na zakupy wydaję:

Polacy coraz bardziej pesymistycznie oceniają swoją sytuację - wynika z badania EY Future Consumer Index 2023. 31 proc. respondentów ocenia swoją sytuację gorzej niż 3-4 miesiące temu. To istotna zmiana dynamiki nastrojów wynikająca z cyklicznej ankiety, bo oznacza wzrost o 20 pkt proc. w porównaniu z poprzednią.

Co więcej, 35 proc. respondentów pesymistycznie patrzy w przyszłość w perspektywie średnioterminowej (najbliższych trzech lat). 70 proc. z nich obawia się dalszego pogorszenia sytuacji ze względu na rosnące koszty życia, 56 proc. ma obawy dotyczące gospodarczych perspektyw kraju, a 48 proc. - napiętej sytuacji międzynarodowej i konfliktów zbrojnych.



Kupujemy tylko to, co niezbędne. Nie wydajemy na rzeczy mniej istotne



Obawy konsumentów napędzają konkretne działania - większość z nich wiąże się z ograniczaniem konsumpcji. Ponad połowa respondentów (53 proc.) utrzymuje, że "kupują tylko to co niezbędne" (wzrost z 29 proc. w poprzedniej edycji badania), a 45 proc. deklaruje, że "wydaje mniej na rzeczy mniej istotne", a 67 proc. obawia się rosnących kosztów żywności, mediów i artykułów pierwszej potrzeby. W efekcie 90 proc. respondentów chce bardziej świadomie i ostrożnie podchodzić do wydatków w najbliższym czasie.




Cena głównym kryterium zakupów



Jednym z głównych skutków ograniczonych możliwości zakupowych i pesymistycznych nastrojów Polaków jest zwiększone zainteresowanie zakupami produktów marek własnych sklepów - 26 proc. respondentów chce częściej kupować tego typu produkty, to dwukrotny wzrost (o 13 pkt proc.) w porównaniu z poprzednią edycją badania. Utrwalają się też zachowania, które rozpowszechniły się w czasie pandemii - chętniej spędzamy czas w domu (27 proc., wzrost o 1 pkt proc.), gotujemy w domu (37 proc., bez zmian w porównaniu do poprzedniej edycji) czy korzystamy z rozrywki w domu (18 proc. bez zmian).

Tendencje te mogą się utrwalić w dłuższej perspektywie: 68 proc. konsumentów deklaruje, że cena będzie głównym kryterium zakupów za trzy lata (wzrost z 34 proc. poprzedniej edycji badania).
erka

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (75)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane