- 1 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (46 opinii)
- 3 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (49 opinii)
- 4 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (205 opinii)
- 5 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (283 opinie)
- 6 Bon energetyczny powinien być wyższy (121 opinii)
Kupujemy ostrożnie, szukamy niskich cen i promocji
Rośnie pesymizm konsumentów: 31 proc. badanych negatywnie ocenia swoją sytuację, a 35 proc. pesymistycznie patrzy w przyszłość. Zmienia to zachowania zakupowe Polaków. Ponad połowa respondentów (53 proc.) kupuje tylko niezbędne artykuły, a zdecydowana większość (90 proc.) chce bardziej świadomie i ostrożnie podchodzić do swoich wydatków; 91 proc. szuka tańszych miejsc do zakupów - wynika z najnowszej odsłony badania EY Future Consumer Index.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Kupujesz nieruchomość w Trójmieście i okolicy?
Co więcej, 35 proc. respondentów pesymistycznie patrzy w przyszłość w perspektywie średnioterminowej (najbliższych trzech lat). 70 proc. z nich obawia się dalszego pogorszenia sytuacji ze względu na rosnące koszty życia, 56 proc. ma obawy dotyczące gospodarczych perspektyw kraju, a 48 proc. - napiętej sytuacji międzynarodowej i konfliktów zbrojnych.
Kupujemy tylko to, co niezbędne. Nie wydajemy na rzeczy mniej istotne
Obawy konsumentów napędzają konkretne działania - większość z nich wiąże się z ograniczaniem konsumpcji. Ponad połowa respondentów (53 proc.) utrzymuje, że "kupują tylko to co niezbędne" (wzrost z 29 proc. w poprzedniej edycji badania), a 45 proc. deklaruje, że "wydaje mniej na rzeczy mniej istotne", a 67 proc. obawia się rosnących kosztów żywności, mediów i artykułów pierwszej potrzeby. W efekcie 90 proc. respondentów chce bardziej świadomie i ostrożnie podchodzić do wydatków w najbliższym czasie.
Cena głównym kryterium zakupów
Jednym z głównych skutków ograniczonych możliwości zakupowych i pesymistycznych nastrojów Polaków jest zwiększone zainteresowanie zakupami produktów marek własnych sklepów - 26 proc. respondentów chce częściej kupować tego typu produkty, to dwukrotny wzrost (o 13 pkt proc.) w porównaniu z poprzednią edycją badania. Utrwalają się też zachowania, które rozpowszechniły się w czasie pandemii - chętniej spędzamy czas w domu (27 proc., wzrost o 1 pkt proc.), gotujemy w domu (37 proc., bez zmian w porównaniu do poprzedniej edycji) czy korzystamy z rozrywki w domu (18 proc. bez zmian).
Tendencje te mogą się utrwalić w dłuższej perspektywie: 68 proc. konsumentów deklaruje, że cena będzie głównym kryterium zakupów za trzy lata (wzrost z 34 proc. poprzedniej edycji badania).
Opinie wybrane
-
2023-05-16 15:51
Czy ja żyję w innej rzeczywistości? Widzę pełne restauracje czy kawiarnie, koszyki w marketach (6)
tłumy w galeriach, a ceny w wielu wypadkach przegoniły sporo krajów w Europie czy na świecie. Ale widać rodacy w większości lubią jak się ich goli...
- 44 7
-
2023-05-17 10:23
To co juz ludzie maja nic nie jesc i przestac zyc? Moze ktos wychodzil kiedys 10x w miesiacu, a ty akurat widzisz jak wyjdzie jeden raz, bo na pozostalych 9 go nie stac.
- 5 0
-
2023-05-17 09:56
(1)
Wczoraj widzialem Ferrari, to znaczy, ze wszyscy sa bogaci i jezdza Ferrari. Ilu takich ludzi widziales, a ile jest ludzi w Twoim miescie? Zobaczysz setke i juz masz wrazenie, ze to kupa ludzi,, krzyczysz "wszyscy, wszyscy!", a to nawet nie jest jeden procent wszystkich mieszkancow Sopotu.
- 8 0
-
2023-05-17 10:24
Dokladnie. To jak ten efekt, ze kobiety, ktore chca byc w ciazy, nagle widza same ciezarne. Tutaj mamy przypadek, ze ktos widzi samych bogatych, mimo ze nie zna stanu konta tych osob. Nie wiadomo czy ten pelen koszyk w markecie to dlatego, ze ktos po wyplacie, a na koniec miesiaca juz tylko chleb z pasztetem itp.
- 7 0
-
2023-05-17 07:55
W tych galeriach to nie są Polacy. To nasi "bracia".
- 9 1
-
2023-05-17 07:51
Rodacy????
- 5 0
-
2023-05-16 22:33
Mam takie samo wrażenie. Nie widzę tego co przedstawiają dane. Kto brał udział w tym badaniu?
- 2 3
-
2023-05-16 15:02
Ja nie patrze pesymistycznie w przyszlosc, no ale jak teraz jest drozej, to chyba logiczne, ze czlowiek szuka sposobu, zeby zaoszczedzic.
- 14 2
-
2023-05-16 19:21
Podczas kasowania produktów spożywczych to już się bez ogródek krzywię, widząc, ile to wszystko kosztuje. Czuję się oszukiwana przez narzucaną marżę, która nijak się ma do realiów - od roku ceny żywności na świecie spadają, tylko u nas ciągłe wzrosty.
- 38 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.