• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lodołamacze "jeszcze bardziej" gotowe do akcji

Wioletta Kakowska-Mehring
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Uroczystość nadania imion lodołamaczom.


Puma, Narwal, Nerpa i Manat - cztery nowe lodołamacze zbudowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku doczekały się uroczystości chrztu. Odbyła się ona w Gdańsku przy nabrzeżu Motławy, tuż obok Filharmonii Bałtyckiej i napisu "Gdańsk" (ul. Ołowianka 1Mapka).



Choć Puma trafiła do Gdańska już we wrześniu 2020 r., Narwal w październiku ub. roku, Nerpa w lipcu 2021 r., a Manat w październiku tego roku, to dopiero dziś odbyła się uroczystość nadania imion jednostkom. Dwa z nowych lodołamaczy, Puma i Narwal, zostały już nawet przetestowane w warunkach zimowych podczas akcji na Wiśle w lutym tego roku.

Matką chrzestną Pumy została Małgorzata Zwiercan, kiedyś posłanka, dziś ekspert w Kancelarii Premiera, Narwala chrzciła Natalia Nitek-Płażyńska, żona posła PiS, Manata Małgorzata Witkowska, żona wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, a matką chrzestną Nerpy została Anna Jabłońska z ministerstwa infrastruktury.

  • Matką chrzestną Narwala została Natalia Nitek-Płażyńska, żona posła PiS.
  • Puma to lodołamacz czołowy (najcięższy typ jednostki do przełamywania zatorów lodowych na rzece), a trzy pozostałe to lodołamacze liniowe.
  • Matką chrzestną Pumy została Małgorzata Zwiercan, kiedyś posłanka, dziś ekspert w Kancelarii Premiera.
  • Puma, Narwal, Nerpa i Manat to cztery nowe lodołamacze zbudowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
  • Puma to lodołamacz czołowy (najcięższy typ jednostki do przełamywania zatorów lodowych na rzece), a trzy pozostałe to lodołamacze liniowe.
  • Puma to lodołamacz czołowy (najcięższy typ jednostki do przełamywania zatorów lodowych na rzece).

Puma to lodołamacz czołowy (najcięższy typ jednostki do przełamywania zatorów lodowych na rzece), a trzy pozostałe to lodołamacze liniowe. Nowe lodołamacze będą mogły pełnić też funkcje holowników, jak również prowadzić czynności ratownicze. Jednostki będą mogły zwalczać rozlewy ropopochodne poprzez możliwość zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą.

Za budowę i projekt jednostek odpowiadała Morska Stocznia Remontowa Gryfia, która nie może zaliczyć tego projektu do najbardziej udanych. Na wrześniowym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej omawiano m.in. trudną sytuację finansową tej stoczni. Okazało się, że tylko za ub. rok strata netto "Gryfii" wynosi 23 mln zł. Poseł KO Arkadiusz Marchewka, wiceprzewodniczący komisji, podkreślił, że według sprawozdania zarządu tej stoczni "na poziomie wyniku ze sprzedaży negatywny wpływ miał realizowany kontrakt na budowę czterech lodołamaczy dla RZGW w Gdańsku".

Czytaj też:

Lodołamacz "Puma". Najpierw taśma klejąca, teraz układ chłodzenia



Przypomnijmy. Według umowy z 2017 r. pierwszy lodołamacz czołowy miał zostać przekazany do eksploatacji do 31 marca 2020 r. Budżet całego przedsięwzięcia to prawie 79 mln zł, a poziom dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 85 proc. Niestety, terminu nie udało się dotrzymać. Dopiero pod koniec kwietnia 2020 r. Puma stanęła na wodzie i rozpoczęto proces wyposażania jednostki. Statek trafił do Gdańska dopiero we wrześniu 2020 r.

Kiedy lodołamacze ruszają do akcji? W gotowości są zawsze, ale pogotowie lodowe jest ogłaszane w momencie zaobserwowania tzw. dużego pochodu lodu.

- Gdy pochód lodu się zatrzyma, rzeka przestanie samodzielnie odprowadzać krę do Zatoki Gdańskiej, podjęta zostanie decyzja o rozpoczęciu akcji lodołamania. Decyzję podejmuje dyrektor RZGW. Sytuacja taka następuje dopiero, gdy temperatura powietrza staje się dodatnia, co skutkuje zwiększonym pochodem lodu, czyli pęka pokrywa lodowa i odrywa się lód brzegowy. Wtedy powstaje zagrożenie zatorów lodowych. A to zatory przyczyniają się do powstawania najgroźniejszej formy powodzi na Dolnej Wiśle, powodzi zatorowej - wyjaśnia Bogusław Pinkiewicz z biura prasowego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Oprócz czterech nowych jednostek RZGW w Gdańsku dysponuje pięcioma lodołamaczami starszej generacji: czołowym - Tygrysem (rok budowy 1984) oraz liniowymi: Rekinem (1991 r.), Orką (1991 r.), Foką (1988 r.) i Żbikiem (1989 r). Są to statki już wyeksploatowane wieloletnią służbą, ale utrzymywane w dobrym stanie technicznym.

Miejsca

Opinie (98) 7 zablokowanych

  • Biedna stocznia...

    Po slawnej imprezie przy stępce i Ligue tym kadłubie biedna stocznia dopłaca do budowy... Ciekawe, że pozostałe nabrzeża pozostały puste, a zarząd poza wymianą samochodów tylko pierdziele w stołki i co miesiąc bierze zasłużone wynagrodzenia...

    • 3 0

  • żona posła pis

    to jest dopiero fucha!

    • 11 2

  • ksiunc był??

    przytulił kasiorke? bo inaczej bozia zrobi gruby lód i lodołamacze nie dadzą rady

    • 9 5

  • Zwiercan mogła ochrzcić dwa na raz....za koleżankę

    • 13 2

  • A czy zostaly poswiecone? (1)

    Byla juz msza i powierzenie ich matce boskiej lodowej?

    • 13 3

    • Trwa dyskusja, czy powierzyć je tej samej od elektrowni, czy wybrać taką bliższą, bardziej od wody.

      • 3 1

  • To się chwali (1)

    23miliony długu czemu ? Więcej premi dla biura i prezesostwa czemu nie mogą dostawać tyle co stoczniowiec który tyra dla nich dziwne że nie dadzą jakimś ludzia z poza polityki zostać chrzestnym ręką rękę myje

    • 4 8

    • Apeluję o więcej znaków przestankowych. Jeden znak zapytania to jednak trochę za mało.

      • 2 0

  • Noo proszę i nie tylko one (1)

    Inflacja też jeszcze bardziej gotowa do akcji

    • 25 5

    • Inflacja już praktycznie weszła, cała na biało.

      • 2 0

  • Manat, narwal, nerpa, az tu nagle rąb, puma! (9)

    Co ma puma wspolnego z morzem? Co ma wspolnego z Polska? Tak jest, wielkie stolec.

    • 8 15

    • Wiesz, może jak jest lampart morski, to uznali, że puma też może być morska/wodna;)

      • 0 0

    • (3)

      Nie lekceważ nazw inspirowanych zwierzętami, wielu ruskich się o tym przekonało przy starciu z Tygrysami oraz Pumami:) Pozdro dla autochtonów:)

      • 1 1

      • Na przykład "Kaczka" przy starciu z lodem.

        Nie ma żartów

        • 4 0

      • z panami terami i paniami terami

        • 0 0

      • Mało być panterami:)

        • 0 0

    • Fakt... powinny nawiązywać do najpolskiej Polskości, tak bardziej.

      Sasin, Suski, Macierenko i Pinokio

      • 7 0

    • (2)

      a ma wspólnego! W Fashion housie jest sklep PUMA

      • 8 0

      • Jest tez salon jaguar, a "jaguary to swietne plywaki", wiec juz by bylo lepiej.

        • 4 0

      • Beznadziejne.

        • 1 2

  • Ha ha ha! (1)

    Dzięki takim "matkom chrzestnym" lodołamaczom nie pozostaje nic innego jak utopić się ze wstydu.

    • 14 6

    • Az im sie dzioby zaczerwienily...

      • 6 0

  • No i szkło do Motławy... kolejne śmieci

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane