• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lokomotywy zamiast do Lotosu trafią do Orlenu

Robert Kiewlicz
6 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.

Pięć czteroosiowych lokomotyw zamiast do spółki Lotos Kolej trafi do konkurencji - Orlen KolTrans i spółek z grupy PKP. Pracownicy obawiają się, że to początek ograniczania taboru spółki i jej działalności. Grupa Lotos, jedyny właściciel Lotos Kolej, jest zaskoczona całą sytuacją i winę za to zrzuca na producenta lokomotyw - Newag. Newag twierdzi, że do odbioru lokomotyw przez Lotos nie doszło pomimo kilkukrotnych wezwań.



Umowę pomiędzy Newag SA a Lotos Kolej na dostawę pięciu czteroosiowych lokomotyw Griffin E4DCU-DP podpisano w 2015 roku. Umowa przewidywała dzierżawę przez Lotos Kolej lokomotyw wraz z ich utrzymaniem na okres siedmiu lat z opcją przedłużenia. Realizacja dostaw miała nastąpić w 2017 roku. Jednak w lutym 2018 roku zarząd Lotos Kolej otrzymał informację o jednostronnym wypowiedzeniu umowy przez producenta lokomotyw - spółkę Newag. Jednocześnie Newag, przez spółkę zależną Newag Lease, zawarł umowę z ING Lease, na podstawie której nabyła ona pięć lokomotyw elektrycznych Griffin.

- Zawarcie umowy nastąpiło w związku z rozwiązaniem przez spółkę umów dzierżawy zawartych z Lotos Kolej z powodu nieprzystąpienia do odbioru lokomotyw pomimo kilkukrotnych wezwań do odbioru. Uniemożliwiało to spółce czerpanie pożytków z tytułu dzierżawy, które w części przeznaczone były na spłatę rat leasingowych należnych ING. Wobec powyższego zdecydowano się na rozwiązanie umów dzierżawy oraz powierzenie spółce zależnej - Newag Lease - odkupu od ING lokomotyw w celu ich przekazania do odpłatnego korzystania innym podmiotom - czytamy w komunikacie Newagu.

Orlen przejmuje lokomotywy Lotos Kolej



Trzy lokomotywy zostaną oddane Orlen KolTrans w dzierżawę na okres dwóch lat. Prowadzone są też rozmowy z podmiotami działającymi na rynku przewozów towarowych i pasażerskich zainteresowanymi dzierżawą pozostałych dwóch lokomotyw.

Zdaniem Zarządu Lotos Kolej wypowiedzenie umów dzierżawy jest nieuzasadnione oraz nie znajduje oparcia w ich treści. Dodatkowo Newag miał spóźnić się z dostawą o około pół roku.

- Oferowane do odbioru lokomotywy nie spełniają bowiem wymagań wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawa, a tym samym nie mogą być eksploatowane przez spółkę Lotos Kolej. Nie spełniły się zatem przesłanki obligujące zarząd LK do dokonania odbioru przedmiotowych pojazdów - pisze w przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl oświadczeniu zarząd LK.
O jakie przepisy chodzi? Od połowy 2016 r., zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r., każda nowa lokomotywa sprzedana w Polsce musi spełniać wszystkie warunki technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI), obowiązujące w chwili dopuszczenia ich do eksploatacji. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem potwierdzenie zgodności lokomotywy z TSI wymaga m.in. zainstalowania kosztownego sterowania ERTMS/ETCS. Lokomotywy, które miały trafić do Lotosu były pozbawione tego systemu.

- Dodatkowo w grudniu 2017 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał spółce Newag zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów, w którym zastrzeżono ograniczenia uniemożliwiające wykorzystanie lokomotyw przez spółkę Lotos Kolej. Prezes UTK potwierdził, zgodnie z obawami spółki Lotos Kolej, brak możliwości eksploatacji lokomotyw na wszystkich liniach PKP PLK - twierdzą przedstawiciele Lotosu.

Kolejarze boją się o miejsca pracy



Związki zawodowe działające w spółce Lotos Kolej obawiają się, że brak unowocześniania taboru może wpłynąć negatywnie na działalność spółki, czego konsekwencją mają być zwolnienia. Dodatkowo, jak twierdzą związkowcy, spółka LK ma nie przedłużać umów na przewozy zawartych z częścią klientów.

- Z większością naszych kluczowych klientów zewnętrznych kontynuujemy współpracę. W przypadku kiedy rentowność świadczonych przewozów była niezadowalająca, podjęto decyzję o renegocjacji warunków umów. Nie wykluczamy, że w miejsce kontraktów o niezadowalającej rentowności zostaną zawarte umowy z innymi kontrahentami - zapewniają przedstawiciele Grupy Lotos. - Zgodnie z przyjętą i zatwierdzoną przez GL w grudniu 2017 roku Strategią Lotos Kolej na lata 2018-2022, jednym z głównych celów spółki jest rozwój przewozów dla klientów spoza Grupy Kapitałowej Lotos nie tylko w Polsce, ale również poza granicami kraju.
Spółka Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Operowała wówczas sześcioma lokomotywami i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Obecnie firma zarządza około stu elektro- i spalinowozami, z których jedna trzecia to najnowocześniejsze pojazdy na świecie, wyprodukowane przez takich producentów, jak Bombardier czy Newag. Lotos Kolej zajmuje drugie miejsce wśród wszystkich przewoźników operujących na polskich torach (wg. pracy przewozowej). Od 2 lat spółka realizuje również przewozy na terenie Niemiec.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • A może to początek (2)

    wygaszania Lotos Kolej?

    • 72 7

    • a jak w PL za pis liczy się tylko nierentowne/państwowe górnictwo - tam idą przelewy

      do czarnej dziury.......żadna tajemnica...

      • 6 2

    • Masz całkowita racje.

      To juz trwa w najlepsze od kilku miesiecy.

      • 8 2

  • Akt desperacji! (3)

    Do osoby, która wysłała w/w artykuł do gazety? Co chcesz osiągnąć poprzez wyciąganie "problemów" na forum publiczne? Mało "brudów" wyszło poza firmę z powodu twoich artykułów?

    • 9 74

    • Najlepiej zamieść pod dywan

      • 11 0

    • Cicho Pisiorze niszczacy Lotos.

      • 23 5

    • to tylko straszczenie kilku artukułów z Rynku Kolejowego ogólnie dostepnego

      • 25 0

  • Zaczęło się już, narzucone odgórnie, podporządkowanie LOTOSU Orlenowi. Temu celowi służy wprowadzenie do Rady Nadzorczej ludzi z poza Pomorza, no i mamy efekty. Ten proces trwa również w ENERDZE.

    • 13 0

  • ??? (1)

    Czegoś tu nie rozumiem: "- Dodatkowo w grudniu 2017 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał spółce Newag zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów, w którym zastrzeżono ograniczenia uniemożliwiające wykorzystanie lokomotyw przez spółkę Lotos Kolej." Przecież wszystkie lokomotywy jeżdżą po tych samych torach, dlaczego zatem Lotos Kolej nie może ich eksploatować, a inne firmy mogą?

    • 10 2

    • To kluczowe pytanie.Pewnie odpowie na nie kiedys pare osob przed komisja sledcza powolana przez nastepna partie ,ktora wygra

      • 7 0

  • (2)

    Az się nie chce wierzyć żeby nowe lokomotywy nie spełniały TSI, natomiast ERTMS czy ERTMS2 można w każdej chwili zainstalować, jak na razie na większości linii go nie ma,a towarowe i tak mają Vmax-120km/h.

    • 37 2

    • predkosc nie ma nic do tego nowowyprodukowane musza go miec , obojetne czy sie z niego korzysta czy nie (1)

      • 5 2

      • Zamontowanie systemu to taki problem jak zamontowanie WI-FI w mieszkaniu. Linie z balisami można wymieć na palcach jednej ręki.

        • 3 1

  • niezbyt rozumiem PISowskiego trolla, który wszedzie wciska że 30% członków PO ma wykształcenie podstawowe

    ale 70% ma wyższe rozumiem

    a jak jest w PIS? żeby 30% maiło wyższe to byłoby dobrze (choć co to daje w przypadku pawłowej choćby), ale nawet to wtedy 70% ma tylko podstawowe

    • 19 2

  • początek końca!

    i to jest koniec lotosu. zostanie tylko orlen, a gdansk do zaorania. niczego tu już nie będzie

    • 22 2

  • to znaczy nie odebrali czy producent wypowiedział?

    Jednak w lutym 2018 roku zarząd Lotos Kolej otrzymał informację o jednostronnym wypowiedzeniu umowy przez producenta lokomotyw - spółkę Newag.

    Zawarcie umowy nastąpiło w związku z rozwiązaniem przez spółkę umów dzierżawy zawartych z Lotos Kolej z powodu nieprzystąpienia do odbioru lokomotyw pomimo kilkukrotnych wezwań do odbioru.

    ????

    • 5 1

  • Wiadomo. Pis chce zlikwidowac Lotos Kolej bo sa konkurencja dla ich oczka w glowie czyli trupa PKP Cargo.

    • 21 4

  • 30% działaczy PO ma wykształcenie POdstawowe

    Z elektronicznej bazy członków partii, prowadzonej przez Platformę Obywatelską, wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat liczba działaczy PO zmniejszyła się z 50 tys. do 43 tys. - pisze "Gazeta Wyborcza".

    • 3 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane