• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lokomotywy zamiast do Lotosu trafią do Orlenu

Robert Kiewlicz
6 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.

Pięć czteroosiowych lokomotyw zamiast do spółki Lotos Kolej trafi do konkurencji - Orlen KolTrans i spółek z grupy PKP. Pracownicy obawiają się, że to początek ograniczania taboru spółki i jej działalności. Grupa Lotos, jedyny właściciel Lotos Kolej, jest zaskoczona całą sytuacją i winę za to zrzuca na producenta lokomotyw - Newag. Newag twierdzi, że do odbioru lokomotyw przez Lotos nie doszło pomimo kilkukrotnych wezwań.



Umowę pomiędzy Newag SA a Lotos Kolej na dostawę pięciu czteroosiowych lokomotyw Griffin E4DCU-DP podpisano w 2015 roku. Umowa przewidywała dzierżawę przez Lotos Kolej lokomotyw wraz z ich utrzymaniem na okres siedmiu lat z opcją przedłużenia. Realizacja dostaw miała nastąpić w 2017 roku. Jednak w lutym 2018 roku zarząd Lotos Kolej otrzymał informację o jednostronnym wypowiedzeniu umowy przez producenta lokomotyw - spółkę Newag. Jednocześnie Newag, przez spółkę zależną Newag Lease, zawarł umowę z ING Lease, na podstawie której nabyła ona pięć lokomotyw elektrycznych Griffin.

- Zawarcie umowy nastąpiło w związku z rozwiązaniem przez spółkę umów dzierżawy zawartych z Lotos Kolej z powodu nieprzystąpienia do odbioru lokomotyw pomimo kilkukrotnych wezwań do odbioru. Uniemożliwiało to spółce czerpanie pożytków z tytułu dzierżawy, które w części przeznaczone były na spłatę rat leasingowych należnych ING. Wobec powyższego zdecydowano się na rozwiązanie umów dzierżawy oraz powierzenie spółce zależnej - Newag Lease - odkupu od ING lokomotyw w celu ich przekazania do odpłatnego korzystania innym podmiotom - czytamy w komunikacie Newagu.

Orlen przejmuje lokomotywy Lotos Kolej



Trzy lokomotywy zostaną oddane Orlen KolTrans w dzierżawę na okres dwóch lat. Prowadzone są też rozmowy z podmiotami działającymi na rynku przewozów towarowych i pasażerskich zainteresowanymi dzierżawą pozostałych dwóch lokomotyw.

Zdaniem Zarządu Lotos Kolej wypowiedzenie umów dzierżawy jest nieuzasadnione oraz nie znajduje oparcia w ich treści. Dodatkowo Newag miał spóźnić się z dostawą o około pół roku.

- Oferowane do odbioru lokomotywy nie spełniają bowiem wymagań wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawa, a tym samym nie mogą być eksploatowane przez spółkę Lotos Kolej. Nie spełniły się zatem przesłanki obligujące zarząd LK do dokonania odbioru przedmiotowych pojazdów - pisze w przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl oświadczeniu zarząd LK.
O jakie przepisy chodzi? Od połowy 2016 r., zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r., każda nowa lokomotywa sprzedana w Polsce musi spełniać wszystkie warunki technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI), obowiązujące w chwili dopuszczenia ich do eksploatacji. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem potwierdzenie zgodności lokomotywy z TSI wymaga m.in. zainstalowania kosztownego sterowania ERTMS/ETCS. Lokomotywy, które miały trafić do Lotosu były pozbawione tego systemu.

- Dodatkowo w grudniu 2017 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał spółce Newag zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów, w którym zastrzeżono ograniczenia uniemożliwiające wykorzystanie lokomotyw przez spółkę Lotos Kolej. Prezes UTK potwierdził, zgodnie z obawami spółki Lotos Kolej, brak możliwości eksploatacji lokomotyw na wszystkich liniach PKP PLK - twierdzą przedstawiciele Lotosu.

Kolejarze boją się o miejsca pracy



Związki zawodowe działające w spółce Lotos Kolej obawiają się, że brak unowocześniania taboru może wpłynąć negatywnie na działalność spółki, czego konsekwencją mają być zwolnienia. Dodatkowo, jak twierdzą związkowcy, spółka LK ma nie przedłużać umów na przewozy zawartych z częścią klientów.

- Z większością naszych kluczowych klientów zewnętrznych kontynuujemy współpracę. W przypadku kiedy rentowność świadczonych przewozów była niezadowalająca, podjęto decyzję o renegocjacji warunków umów. Nie wykluczamy, że w miejsce kontraktów o niezadowalającej rentowności zostaną zawarte umowy z innymi kontrahentami - zapewniają przedstawiciele Grupy Lotos. - Zgodnie z przyjętą i zatwierdzoną przez GL w grudniu 2017 roku Strategią Lotos Kolej na lata 2018-2022, jednym z głównych celów spółki jest rozwój przewozów dla klientów spoza Grupy Kapitałowej Lotos nie tylko w Polsce, ale również poza granicami kraju.
Spółka Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Operowała wówczas sześcioma lokomotywami i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Obecnie firma zarządza około stu elektro- i spalinowozami, z których jedna trzecia to najnowocześniejsze pojazdy na świecie, wyprodukowane przez takich producentów, jak Bombardier czy Newag. Lotos Kolej zajmuje drugie miejsce wśród wszystkich przewoźników operujących na polskich torach (wg. pracy przewozowej). Od 2 lat spółka realizuje również przewozy na terenie Niemiec.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • Ta sprawa nie ma akurat żadnego podtekstu politycznego. (3)

    Trojmiasto.pl niestety czasami próbuje podpinać niektóre tematy pod wojenki polityczne, co jest bardzo brzydkim zagraniem. Tutaj nie popisał się Newag, wszystkie nowe loki są już obecnie wyposażane w ETCS-a, który na przestrzeni najbliższych lat będzie wprowadzony na najważniejszych liniach magistralnych. Zakup lokomotyw to inwestycja na wiele lat i pewne rozwiązania trzeba przyjąć z wyprzedzeniem. Orlen jedynie wydzierżawił lokomotywy na dwa lata i do tego czasu rzeczywiście ETCS nie będzie potrzebny. Ja tam się Lotosowi nie dziwię, że nie kupił takiego "kukułczego jaja", tym bardziej że proponował Newagowi dopłatę za montaż ETCS-a.

    • 8 1

    • jakby proponował to by się dogadali (2)

      A skoro wiadomo od 27 maja 2016 że jest to potrzebna to znaczy się że lotos pewnie chciał za darmo żeby im zainstalowali i teraz jest jak jest

      • 3 4

      • Poczytaj branżowe portale i doniesienia w tej sprawie. Jak widać wiesz lepiej od zainteresowanych.

        • 6 0

      • Poniżej jest całe stanowisko

        Lotos chciał dopłacić Newagowi za ten kosztowny system.

        • 3 1

  • nie cierpie tej firmy, ceny w trójmieście paliw dużo droższe niż 100 czy 200 km dalej (1)

    a argument jedynie taki że tu mieszka więcej bogatych ludzi....ale mieszkają też biedniejsi i firma che tylko ŁOIĆ kasę nie dbając o mieszkańców, Firma na transporcie paliwa nie traci pieniędzy i powinny być tu ceny paliwa najniższe a są najwyższe. A co do artykułu to skoro było już od 27 maja 2016 wiadomo że sątakie a nie inne to dlaczego czekano z tym wszytkim do lutego 2018. To jest państwowy moloch gdzie są zatrudniani ludzie z partii rządzącej albo rodzina a fachowców brak

    • 6 5

    • x

      mało wiesz.

      • 2 2

  • Całe stanowisko LOTOS Kolej, redakcja dość pobieżnie skróciła je

    Stanowisko Zarządu spółki LOTOS Kolej w sprawie 5 lokomotyw Griffin
    Spółka LOTOS Kolej do dnia dzisiejszego nie otrzymała pięciu pojazdów zamówionych w firmie NEWAG na podstawie umowy, zawartej w grudniu 2015. Terminy umowne zostały przekroczone przez producenta o ponad pół roku. Przedmiotem umowy są lokomotywy, które można eksploatować bez ograniczeń na terenie całej Polski (na obszarze całej sieci PKP PLK). Pojazdy, których odbiór oferował producent spółce LOTOS Kolej, nie spełniały tych wymogów. Kompromisowe propozycje rozwiązania problemu, składane producentowi przez LOTOS Kolej, zostały odrzucone. LOTOS Kolej przez cały kres obowiązywania umowy działał na gruncie prawa, transparentnie i w dobrej wierze. Zarząd spółki szukał różnych dróg rozwiązania problemu, dążąc do kompromisowego rozwiązania.

    W lutym 2018 r. Zarząd LOTOS Kolej otrzymał informację o jednostronnym wypowiedzeniu umowy przez producenta lokomotyw ¬ spółkę NEWAG. Zdaniem Zarządu LOTOS Kolej wypowiedzenie umów dzierżawy jest nieuzasadnione oraz nie znajduje oparcia w ich treści.
    Oferowane do odbioru lokomotywy nie spełniają bowiem wymagań wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawa, a tym samym nie mogą być eksploatowane przez spółkę LOTOS Kolej. Nie spełniły się zatem przesłanki obligujące Zarząd LOTOS Kolej do dokonania odbioru przedmiotowych pojazdów. Stąd Zarząd LOTOS Kolej uznaje wypowiedzenie umów dzierżawy za bezzasadne i nieskuteczne.

    Zarząd LOTOS Kolej zapewnia, iż bieżące usługi przewozowe odbywają się bez zakłóceń. Jednak spółka analizuje sprawę pod względem prawnym.

    Umowy z firmą NEWAG zawarto w grudniu 2015 r. Umowy przewidywały dzierżawę przez LOTOS Kolej 5 lokomotyw GRIFFIN E4DCU-DP wraz z ich utrzymaniem na okres 7 lat z opcją przedłużenia. Realizacja dostaw wszystkich lokomotyw do LOTOS Kolej miała nastąpić w 2017 r., pierwszej transzy (3 lokomotywy) do końca maja ub.r., kolejnych 2 pojazdów do końca czerwca ub.r.
    Nowe lokomotywy miały poprawić elastyczność operacyjną spółki LOTOS Kolej. Posiadają one bowiem moduł silnika dojazdowego, który umożliwia prowadzenie pociągu również na niezelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych. Dzięki temu nie ma potrzeby utrzymywania lokomotyw manewrowych, co pozwoliłoby na zmniejszenie kosztów operacyjnych.

    Spółce LOTOS Kolej zależało na pojazdach, które można eksploatować bez ograniczeń dotyczących infrastruktury kolejowej na terenie całej Polski. Dlatego też, zgodnie z ustaleniami stron, wymagania techniczne lokomotyw miały umożliwić ich eksploatację na obszarze całej sieci PKP PLK.

    Od połowy 2016 r., zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r., każda nowa lokomotywa sprzedana w Polsce musi spełniać wszystkie warunki technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI), obowiązujące w chwili dopuszczenia ich do eksploatacji. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem potwierdzenie zgodności lokomotywy z TSI wymaga m.in. zainstalowania kosztownego sterowania ERTMS/ETCS.

    Fakt wejścia w życie nowych przepisów znany był obu stronom już w czerwcu 2016 r. Szacuje się, że proces homologacji wymaganych prawem urządzeń trwa około 8 miesięcy, dlatego spółka LOTOS Kolej z wyprzedzeniem pytała o tę kwestię producenta, ale uzyskała odpowiedź, że zamówione lokomotywy nie muszą być wyposażone w urządzenia ETCS, gdyż istnieją prawne możliwości wyłączenia obowiązku wyposażenia nowych pojazdów w system ETCS.
    Natomiast już w kwietniu 2017 r. wiadomym było, że Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) nie ma kompetencji do zwolnienia z obowiązku wyposażenia nowych pojazdów w system ETCS, a w rezultacie, że pojazdy mogą zostać dopuszczone do eksploatacji na terytorium Polski z ograniczeniami (pojazd przeznaczony do przewozów krajowych prowadzonych poza korytarzami sieci bazowej oraz poza liniami zapewniającymi połączenia z głównymi europejskimi portami, stacjami rozrządowymi, terminalami towarowymi i obszarami transportu towarowego - korytarze bazowe sieci TEN-T, których dotyczy ograniczenie w załączeniu).

    Wiadomym było również, że NEWAG nie dostarczy pojazdów w zadeklarowanym terminie.
    W grudniu 2017 r., zgodnie z przewidywaniami, Prezes UTK wydał spółce NEWAG zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów, w którym zastrzeżono ograniczenia uniemożliwiające wykorzystanie lokomotyw przez spółkę LOTOS Kolej. Dodatkowo, w odpowiedzi na pismo Zarządu spółki LOTOS Kolej, Prezes UTK zinterpretował treść wydanego zezwolenia na gruncie obowiązujących przepisów prawa, w którym potwierdził zgodnie z obawami spółki LOTOS Kolej, brak możliwości eksploatacji lokomotyw na wszystkich liniach PKP PLK.

    Podczas kilku spotkań przedstawicieli obu firm, zarówno przed, jak i po wydaniu zezwolenia przez Prezesa UTK, spółka LOTOS Kolej deklarowała chęć pokrycia dodatkowych kosztów zainstalowania urządzeń, zgodnie z mechanizmem uregulowanym w obowiązujących umowach dzierżawy.
    LOTOS Kolej deklarowała również producentowi, że ten może wydzierżawić lokomotywy na określonych warunkach innym podmiotom do czasu zainstalowania w nich wymaganego przepisami systemu ETCS, jednak nie później niż do końca 2018 r.

    Stanowisko Zarządu LOTOS Kolej w rozmowach z NEWAG, było przedstawiane w sposób jasny i transparentny (podtrzymanie woli dzierżawy lokomotyw, ugodowe podejście do rozliczenia kar umownych z tytułu opóźnienia w dostawie lokomotyw, pokrycie kosztów instalacji dodatkowych urządzeń, zgoda na tymczasową dzierżawę lokomotyw innym podmiotom na uzgodnionych przez strony warunkach), jednak nie spotkało się ono ze zrozumieniem firmy NEWAG.

    Od początku 2014 r. LOTOS Kolej eksploatuje inne lokomotywy elektryczne produkowane przez NEWAG. Są to lokomotywy DRAGON E6ACT dedykowane do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Dotychczasowa współpraca z firmą NEWAG przebiegała bardzo dobrze.

    • 12 1

  • za Tfuska i pełowców (5)

    Wszystko kwitło.Np. Koleje miliardy ton przewoziły po całym świecie i nie tylko w niemczech ale i po innych kontynentach . Stocznie kwitły , same autostrady były a teraz ???? Szkoda gadać !!!

    • 7 9

    • PO nawet Olechnowicza nie odwołało bo był dobry mimo że nie ich (3)

      A teraz który to już prezes przez 2 lata? Precz z dojną zmianą. Zero odpraw dla tych "fachowców". Dość już rozkradania LOTOSU

      • 5 2

      • Olechnowicz dalej jest pracownikiem Lotosu, (2)

        dostaje kase ale bez prawa wykonywania pracy

        • 1 1

        • Nieprawda. (1)

          Przeszedł na emeryturę.

          • 0 2

          • chyba niedawno

            • 1 0

    • Za Po wszystko upadlo a ponad 1/4 lini kolejowych zostala zamieniona na autobusy. Rodzice wiedza, że korzystasz z internetu?

      • 2 4

  • Setki lokomotyw ET-22 gnije na bocznicach choć moga jeszcze śmigać latami...

    Mamy taki tabor do spraw towarowych, że głowa mała a tu mowa o kilku lokomotywach...

    • 3 0

  • Nie dziwi mnie to

    Pomorze będzie dotkliwie karane za poglądy polityczne

    • 9 5

  • GRYFINY (2)

    Lotos potrzebuje dużego placu na budowę statków co tam EFRA co tam kolej.Najlepszy jest Dyr.od zaworów do czego służą wagony cysterny do przewozu paliw płynnych , to wicie co stwierdził ze produkt FAME nie wozimy bo koroduje cysterny woda też korozję robi , najważniejsze są zabezpieczenia klinów od klocków hamulcowych w węglarkach z 1930 r .I zawsze stwierdzenie zakręcony hamulec ręczny ,daję 3 miesiące i sam Dyr.pójdzie w tory zakładać kliny no bo co pracując w DEC można wiedzieć o wagonach . Kto ma na zbyciu kuchenkę mikrofalową bo na dziale brakuje .W Mazowieckim pewnie są proste tory a w Pomorskim nie dla tego Gryfinów nie ma .Po prostu Zarzad LK nie chce nowego tabory bo po co jak kontrakty się traci kontenery chca wozić chyba chyba puste platformy ,Panowie nie bujać w obłokach.możecie powoli zatrudniać ustawiaczy z PKP Cargo na umowę zlecenie na stacji bo nikt wam nie przyjdzie robić .ZEGNAM OZIĘBLE ,NIE POZDRAWIAM

    • 5 2

    • Johny co?

      • 2 0

    • Za to w planach maja lokomotywy na paliwo wodorowe !!!

      • 1 1

  • Upadek (3)

    Chcą doprowadzić to tego, że pracownicy LK sami będą błagać o przejęcie przez Cargo.

    • 2 3

    • upadek cargo (1)

      co ty tam zapier.....do nocha dobry towar masz albo nie bierz tyle albo połowę bo ci kopułe rozwali od myślenia takiego ty chyba jesteś jakiś nowy specjalista od kuchenek mikrofalowych i telewizorów z nadania pisdu albo innego nadania .Pewnie będziesz pierwszy błagał

      • 0 2

      • jab

        Zobaczymy.
        Widzę, że pracownika LK sprowokowałem:)
        Co do myślenia to u ciebie jedyna myśl: jak zbluzgać rodaka.
        Typowa, prymitywna agresja jaskiniowych ludów.

        • 2 1

    • Mylisz sie , pracownicy LK nie po to zwalniali sie z Cargo aby do tago ,,bagna" wrócić.

      Jesteś słabym obserwatorem, PKP Cargo jest kolosem na glinianych nogach i sztucznie utrzymywany przy zyciu jak górnictwo. Jakbyś dobrze obserwował to byś zauważył że na terenie Polski jest PONAD 100 niezależnych od PiSu przewożników a więc wybór maja ogromny. I jeszcze jedno , dobrze w tej spółce juz było ale nie jest jeszcze tak źle aby sie zwalniac .

      • 1 2

  • Początek końca.

    W Lotos Kolej źle się dzieje, niestety duża cześć pracowników wie, że już teraz trzeba szukać nowej pracy, bo cięcia są już na każdym kroku i będzie tylko gorzej. Nie ma przewozów - nie ma kasy. Szkoda bo był potencjał.

    • 9 2

  • Tabor

    A jak to jest, że prezes firmy PSK wykonującej usługi utrzymania taboru zostaje dyrektorem od taboru i zleca swoim pracę... to jakis zart.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane