- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 2 Złoty polski ma już 100 lat (136 opinii)
- 3 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (102 opinie)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
- 6 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
Lokomotywy zamiast do Lotosu trafią do Orlenu
Pięć czteroosiowych lokomotyw zamiast do spółki Lotos Kolej trafi do konkurencji - Orlen KolTrans i spółek z grupy PKP. Pracownicy obawiają się, że to początek ograniczania taboru spółki i jej działalności. Grupa Lotos, jedyny właściciel Lotos Kolej, jest zaskoczona całą sytuacją i winę za to zrzuca na producenta lokomotyw - Newag. Newag twierdzi, że do odbioru lokomotyw przez Lotos nie doszło pomimo kilkukrotnych wezwań.
Umowę pomiędzy Newag SA a Lotos Kolej na dostawę pięciu czteroosiowych lokomotyw Griffin E4DCU-DP podpisano w 2015 roku. Umowa przewidywała dzierżawę przez Lotos Kolej lokomotyw wraz z ich utrzymaniem na okres siedmiu lat z opcją przedłużenia. Realizacja dostaw miała nastąpić w 2017 roku. Jednak w lutym 2018 roku zarząd Lotos Kolej otrzymał informację o jednostronnym wypowiedzeniu umowy przez producenta lokomotyw - spółkę Newag. Jednocześnie Newag, przez spółkę zależną Newag Lease, zawarł umowę z ING Lease, na podstawie której nabyła ona pięć lokomotyw elektrycznych Griffin.
- Zawarcie umowy nastąpiło w związku z rozwiązaniem przez spółkę umów dzierżawy zawartych z Lotos Kolej z powodu nieprzystąpienia do odbioru lokomotyw pomimo kilkukrotnych wezwań do odbioru. Uniemożliwiało to spółce czerpanie pożytków z tytułu dzierżawy, które w części przeznaczone były na spłatę rat leasingowych należnych ING. Wobec powyższego zdecydowano się na rozwiązanie umów dzierżawy oraz powierzenie spółce zależnej - Newag Lease - odkupu od ING lokomotyw w celu ich przekazania do odpłatnego korzystania innym podmiotom - czytamy w komunikacie Newagu.
Orlen przejmuje lokomotywy Lotos Kolej
Trzy lokomotywy zostaną oddane Orlen KolTrans w dzierżawę na okres dwóch lat. Prowadzone są też rozmowy z podmiotami działającymi na rynku przewozów towarowych i pasażerskich zainteresowanymi dzierżawą pozostałych dwóch lokomotyw.
Zdaniem Zarządu Lotos Kolej wypowiedzenie umów dzierżawy jest nieuzasadnione oraz nie znajduje oparcia w ich treści. Dodatkowo Newag miał spóźnić się z dostawą o około pół roku.
- Oferowane do odbioru lokomotywy nie spełniają bowiem wymagań wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawa, a tym samym nie mogą być eksploatowane przez spółkę Lotos Kolej. Nie spełniły się zatem przesłanki obligujące zarząd LK do dokonania odbioru przedmiotowych pojazdów - pisze w przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl oświadczeniu zarząd LK.
O jakie przepisy chodzi? Od połowy 2016 r., zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r., każda nowa lokomotywa sprzedana w Polsce musi spełniać wszystkie warunki technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI), obowiązujące w chwili dopuszczenia ich do eksploatacji. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem potwierdzenie zgodności lokomotywy z TSI wymaga m.in. zainstalowania kosztownego sterowania ERTMS/ETCS. Lokomotywy, które miały trafić do Lotosu były pozbawione tego systemu.
- Dodatkowo w grudniu 2017 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał spółce Newag zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów, w którym zastrzeżono ograniczenia uniemożliwiające wykorzystanie lokomotyw przez spółkę Lotos Kolej. Prezes UTK potwierdził, zgodnie z obawami spółki Lotos Kolej, brak możliwości eksploatacji lokomotyw na wszystkich liniach PKP PLK - twierdzą przedstawiciele Lotosu.
Kolejarze boją się o miejsca pracy
Związki zawodowe działające w spółce Lotos Kolej obawiają się, że brak unowocześniania taboru może wpłynąć negatywnie na działalność spółki, czego konsekwencją mają być zwolnienia. Dodatkowo, jak twierdzą związkowcy, spółka LK ma nie przedłużać umów na przewozy zawartych z częścią klientów.
- Z większością naszych kluczowych klientów zewnętrznych kontynuujemy współpracę. W przypadku kiedy rentowność świadczonych przewozów była niezadowalająca, podjęto decyzję o renegocjacji warunków umów. Nie wykluczamy, że w miejsce kontraktów o niezadowalającej rentowności zostaną zawarte umowy z innymi kontrahentami - zapewniają przedstawiciele Grupy Lotos. - Zgodnie z przyjętą i zatwierdzoną przez GL w grudniu 2017 roku Strategią Lotos Kolej na lata 2018-2022, jednym z głównych celów spółki jest rozwój przewozów dla klientów spoza Grupy Kapitałowej Lotos nie tylko w Polsce, ale również poza granicami kraju.
Miejsca
Opinie (87) 6 zablokowanych
-
2018-02-10 23:16
ORLOT ....
taką nazwę będzie miała nowa sieć galerii handlowych tzn . stacji benzynowych .
- 0 0
-
2018-02-11 19:01
Zielone Światło
Zielone światło do połączenia z Orlenem. Już dawno było wiadomo ze Lotos kolej ma upaść.
A zielonym światłem było odwołanie poprzedniego Prezesa L.K oraz dyrektora operacyjnego którzy przeciwstawiali się temu pomysłowi nowej władzy nadanej z Warszawy . A rynek po L.k ma być podzielony pomiędzy PKP Cargo i spółkę córkę wydmuszkę Orlenu Kol-trans. Można się było domyślić po tym kiedy na prezesa L.K powołano człowieka z Cargo a teraz między wierszami można wyczytać ze LOTOS ma być wchłonięty przez Orlen . Według nowej władzy ma być jeden przewożńik kolejowy i jeden koncern paliwowy .Znaczy Komuno wróc.- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.