• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdańsku: 5,4 mln pasażerów, 50 mln zysku

Michał Brancewicz
16 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Lotnisko w Gdańsku zarobiło w ubiegłym roku prawie 50 mln zł. Lotnisko w Gdańsku zarobiło w ubiegłym roku prawie 50 mln zł.

Obsłużono 5,376 mln pasażerów - gdański port lotniczy zarobił w minionym roku blisko 50 mln zł netto. Plan na koniec 2021 roku zakłada 6 mln podróżnych. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów niedawno rozpoczęto budowę przylotniskowego kompleksu biurowego.



Jak często latasz samolotami?

W siatce gdańskiego lotniska jest 88 połączeń do 71 portów lotniczych w 22 krajach. To pozwoliło w zeszłym roku obsłużyć 5 mln 376 tys. 120 pasażerów, czyli o 8 proc. więcej niż w 2018 roku, kiedy do 5 mln zabrakło ok. 20 tys. podróżnych

W 2019 roku najwięcej pasażerów poleciało do:

  1. Londynu - 591 170
  2. Oslo - 442 987
  3. Sztokholmu - 289 985
  4. Warszawy - 280 670
  5. Kopenhagi - 196 820


Pierwsza piątka najpopularniejszych destynacji pozostaje taka sama i w tej samej kolejności - w stosunku do 2018 r. Z kolei na szóste miejsce z dziewiątego wskoczył Amsterdam z 151 220 pasażerami.

  • Rok 2019 na gdańskim lotnisku w liczbach
  • Jak rosła liczba obsłużonych pasażerów na przestrzeni 16 lat.
- Chcemy nadal rosnąć o 5-10 proc. w skali roku, by przekroczyć 6 mln pasażerów na koniec 2021 roku - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Dlatego w 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa terminala T2 o pirs, który zwiększy jego przepustowość z 7 do 9 mln pasażerów. Ma on być gotowy latem 2021 roku.

Każdy pasażer ma dla lotniska nie tylko wymiar statystyczny, ale przekłada się na zyski. Po pierwsze dlatego, że za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie, opłacając swój bilet. Po drugie, każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych.

Przychód lotniska za rok 2019 wyniósł ponad 198 mln zł, a zysk netto 49,9 mln zł. Co ciekawe, w roku 2018 port odnotował ponad 11-milionową stratę. Z czego ona wynikała?

Zyski lotniska w latach 2003-2019 Zyski lotniska w latach 2003-2019
- W roku 2018 musieliśmy założyć rezerwę finansową na poczet ewentualnych przegranych procesów dotyczących Obszaru Ograniczonego Użytkowania [chodzi o hałas generowany przez startujące i lądujące samoloty - dop. red.] i procesu z jednym z podwykonawców - stąd ta ujemna kwota. Gdybyśmy tej rezerwy nie założyli, to zysk wyniósłby blisko 40 mln zł - tłumaczy Kloskowski. - Jesteśmy w gronie pięciu rentownych lotnisk w Polsce, razem z Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
Lotnisko szuka jednak dodatkowych źródeł dochodu, dlatego zdecydowało się, jako pierwszy port w Polsce, na deweloperskie przedsięwzięcie polegające na budowie kompleksu biurowego Airport City. W pierwszym etapie, kosztem 66 mln zł netto, powstanie budynek Alpha o powierzchni 8,5 tys. m kw. Jego budowa potrwa do lata 2021 roku.

W sumie powstać ma aż siedem biurowców o łącznej powierzchni 120 tys. m kw.

Na koniec warto przypomnieć, że w letnim rozkładzie pojawi się pięć nowych połączeń do:

  • Zadaru w Chorwacji,
  • Kalamaty w Grecji,
  • Bari we Włoszech,
  • Zaporoża na Ukrainie
  • Burgas w Bułgarii

Z Gdańska wycofuje się jednak tani przewoźnik Easyjet, który oferował w zeszłym roku loty do Berlina.

Opinie (233) ponad 20 zablokowanych

  • to dobrze ze 5.4 a nie jakieś 5 000 020

    szkoda jednak, że nadal mamy jedna z najgorszych siatek połączeń w Polsce

    • 5 2

  • to jest chyba najdroższe lotnisko (1)

    loty z innych miast są dużo tańsze, chyba w Gdańsku mają wysokie opłaty lotniskowe, dlatego też bieda taka z kierunkami lotów. to samo się tyczy wycieczek z wylotem z innego miasta jest często o kilkaset złotych taniej.

    • 11 8

    • nie maja wysokich opłat - taka jest polityka linii lotniczych

      parę lat temu byłem przez dłuższy czas w UK, moja znajoma latała przez Warszawę

      nie dość że było więcej połączeń, więcej wolnych miejsc, to jeszcze bilety były o kilkadziesiąt złotych tańsze (zawsze) jak porównywałem bilety do Gdańska

      • 2 0

  • jak oni to policzyli? (2)

    Jak oni policzyli wynik finansowy: wzrost 539% w stosunku do roku ubiegłego, jeśli w 2018 mieli ponad 11mln na minusie?

    • 19 7

    • Stopniowanie kłamstwa'

      Kłamstwo, wielkie kłamstwo, statystyka. Proste?

      • 3 2

    • ehhh Duchu

      nigdy tego nie skumasz

      • 1 8

  • Powstrzymajcie ten PiS

    Same sukcesy

    • 13 8

  • A dlaczego tak mało ? Bo jest nierentowne i niepotrzebne ! Jest przecież w Berlinie !

    • 6 2

  • żelek (1)

    Niech popatrzą na destynacje z Katowic albo Krakowa to ruch wzrośnie o 30% w przyszłym roku. Sam kilka razy jestem zmuszony lecieć Katowic albo z Chopina bo z Gdańska głównie loty robotnicze do Skandynawii

    • 36 6

    • O kierunkach lotów decydują przewoźnicy, a nie lotnisko...

      Też bardzo bym chciał większego urozmaicenia, a przede wszystkim wejścia nowych linii (np. Iberia, British Airways, czy Turkish Airlines), ale widocznie Pomorze jest dla nich wciąż zbyt mało perspektywicznym kierunkiem/źródłem pasażerów. A te linie, które już od nas latają patrzą przede wszystkim na opłacalność trasy. Widocznie Twoje, czy moje oczekiwania nie pokrywają się z analizami przewoźników.

      • 5 0

  • W niektórych miastach na świecie są dwa lotniska w trójmieście powinny być dwa tak jak porty

    Dwa lotniska to dobra rzecz dla trójmiasta bo w razie nieprzewidzianych zdarzeń na jednym lotnisku można przekierować na drugie a patrząc na to że w trójmieście ludzi przybywa to zyski i podatki dla miasta były by większe i turystów by przybyło a branże hotelarskie , gastronomia , komunikacja , handel by miał większe zyski

    • 12 6

  • A kiedy cwaniaki poszerzycie strefę hałasu?

    • 9 6

  • Loty nocą

    Zlikwidować nocne loty! Lotnisko zarabia, a mieszkańcy nie mogą spokojnie spać!

    • 8 15

  • kiedy w koncu wprowadza elektroniczne bramki (1)

    ta polska sluzba graniczna dziala bardzo powoli, do tego jest ich malo, malo otwartych okienek... bardzo nie lubie tu przylatywac

    • 10 7

    • Nie przylatuj.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane