• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos podsumował rok. Było lepiej niż prognozowano

Wioletta Kakowska-Mehring
15 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Zwiększenie własnego wydobycia to jeden z najistotniejszych kierunków dalszego rozwoju Grupy - zapowiada prezes Paweł Olechnowicz. Zwiększenie własnego wydobycia to jeden z najistotniejszych kierunków dalszego rozwoju Grupy - zapowiada prezes Paweł Olechnowicz.

Grupa Lotos podsumowała ubiegły rok i... zaskoczyła analityków rynku. Wyniki - zwłaszcza te za ostatni kwartał - są lepsze niż się spodziewano, choć zysk netto jest niższy niż rok temu.



769 mln zł wyniósł zysk operacyjny Lotosu w ub. roku. To o 83 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009 r. Z kolei zysk netto to 653 mln zł. To, niestety, mniej niż w 2009 r. - wówczas wypracowano prawie 912 mln zł. Za to przychody ze sprzedaży wyniosły 19,7 mld zł, co oznacza ich 36-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Na taką pozycję i zaskoczenie analityków duży wpływ mają wyniki koncernu za IV kw. 2010 r.

Za ten okres Lotos wykazał zysk na działalności operacyjnej w wysokości 229,8 mln zł. Jest to o 254,6 proc. więcej od wyniku operacyjnego zanotowanego w IV kw. 2009 r. Skonsolidowany zysk netto Grupy Lotos, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, spadł w IV kwartale 2010 r. do 223,13 mln zł z 227,3 mln zł przed rokiem. Był jednak dużo wyższy od prognoz analityków, których średnia wynosiła 96 mln zł zysku.

- W minionym roku zgodnie z harmonogramem zakończyliśmy wielkie inwestycje w ramach Programu 10+. Wyniki, które dziś prezentujemy, już zawierają efekt pracy nowych instalacji - powiedział Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos SA. - Co równie ważne, oprócz zwiększenia mocy produkcyjnych, skutecznie walczymy o coraz większy udział w rynku. W 2010 r. uzyskaliśmy 30-procentowy udziału w krajowym rynku paliw.

Wzrost mocy przerobowych obrazują dane za IV kwartał. W tym okresie rafineria w Gdańsku przerobiła 2223,9 tys. ton ropy, tj. o 42,7 proc. więcej niż w okresie porównywalnym 2009 r. i o 1,3 proc. więcej niż w III kw. 2010 r. Tym samym w całym 2010 r. przerobiono łącznie zapowiadane ponad 8 mln ton surowca, co jest najwyższym wynikiem w historii, zanotowanym przez koncern. Do tego w związku z procesem dywersyfikacji kierunków i źródeł dostaw surowca oraz optymalizacją jego przerobu, w IV kw. 2010 r. wzrósł udział w przerobie gatunków ropy innych niż Ural i Rozewie, które do Gdańska sprowadzono tankowcami.

A jakie są plany? - Pewien etap rozwoju został z sukcesem zakończony. Pora podjąć nowe wyzwania, szczególnie w zakresie poszukiwań i wydobycia. Pierwszy krok w tym zakresie już wykonaliśmy finalizując przejęcie kontroli nad litewską spółką wydobywczą Geonafta. Zwiększenie własnego wydobycia to jeden z najistotniejszych kierunków dalszego rozwoju Grupy, ujęty w przyjętym pod koniec zeszłego roku dokumencie Strategia Grupy Lotos na lata 2011-1015 - dodaje prezes Olechnowicz.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (37) 3 zablokowane

  • Dla takiego monopolu zysk to zadna sztuka ... prezesem bylaby sprzataczka i kto wie (1)

    czy zysk nie bylby jeszcze wiekszy ... smiechu warte ... jakby funkcjonowali na normalnym konkurenscyjnym rynku to wtedy mozna byloby to oceniac a tak to zenada ...

    • 3 6

    • a konkurencyjny to jaki?

      Francuski, gdzie zamyka się przestarzale rafinerie? czy moze amerykanski z duzymi ulgami?

      • 0 1

  • No sorry (1)

    ale ja tu widzę gwałtowny spadek rentowności sprzedaży. Co w tym dobrego?

    • 0 0

    • dobry PR

      :)

      • 1 0

  • (3)

    Jeśli nie chcecie "nabijać kasy" koncernom paliwowym to przestańcie tankować samochody. Z tego co wiem zyski Lotosu pochodzą z dobrowolnych zakupów więc nie widzę problemu.

    • 1 0

    • dobrowolski (2)

      Dobrowolne jak dobrowolne.. Czy rzeczywiście można jeździć na co się chce?
      może można? jednak jakiś czas temu było głośno o kontrolach co kto wlewa do baku.

      Można? Jest jakaś alternatywa, olej po frytach? opałowy?

      • 0 0

      • (1)

        Jeżdżenie jest dobrowolne. A decyzję co lać podejmujesz kupując samochód. Teraz oczywiście nastąpi tyrada jak to sam se odwoź autobusem 5 dzieci do różnych szkół, chorą babcię do szpitala a w ogóle to sam se biedaku jeździj z cuchnącymi menelami - jeśli poprawi ci to humor to sobie nie żałuj, pisz.

        • 0 0

        • Jeżdżenie jest dobrowolne.

          Jeśli od takiej strony patrzymy, to rzeczywiście wszystko jest dobrowolne, może poza narodzinami. Kwestja jedynie konsekwencji określonych decyzji.

          Decyzję co lać podejmuję kupując samochód.. OK poproszę zatem samochód na wodę z kranu (choć i ona staje się droga) o parametrach 1l /100km.

          Czy ktoś miałby coś przeciwko? Lotos by się ucieszył z mojej decyzji.
          Ale przecież od czego jest rząd. Od tego żeby ich chronić przed takimi co chcieliby jeździć na wodę.

          • 0 0

  • Polak jest takim wynalazkiem, że jeżeli nawet paliwo będzie koztowało po 15 złotych to i tak będą jeździć samochodami bo

    autobusem to wstyd!!!!!! W autku jest ciepło, gra muzyczka i jest gitara. A jeść można chleb ze smalcem.

    • 0 1

  • Bzdury piszecie (1)

    "Osiągi" są lepsze, bo zwiększono przerób i sprzedaż, a nie dlatego, że ceny na stacjach wzrosły

    • 12 1

    • wlasnie!

      przerob z 6 na 8 mln ton, a sprzedaz wzrosla o 20%, wiec najwidoczniej Polacy chca kupowac!

      • 0 0

  • A gdzie podwyzki dla biednych pracownikow lotosu ??? (1)

    • 9 4

    • byly w styczniu

      pisali o tym na trojmiasto

      • 0 0

  • Golenie (1)

    Golić frajerów po 6 zł za litr i będzie lepszy zysk... Żenada.

    • 8 2

    • rzad Cie

      goli, polowa ceny paliwa to podatki, a kilkadziesiat groszy to marża produkcyjna i stacyjna

      • 1 0

  • a jeszcze wczoraj (1)

    j.w. pisali ze muszą zapłacić kare za zmowę z orlenem... 1mln , a tu zarobek większy niż prognozy fiu fiu...

    • 5 1

    • a co to za zmowa

      skoro wszyscy wiedzieli o tym

      • 0 0

  • (1)

    Niech lepiej poprawia drogi dojazdowe do swojej siedziby bo przecież asfalt też sprzedaja ,przez nich sa gigantyczne korki!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 3

    • Dlaczego przez nich są gigantyczne korki?

      • 1 0

  • Oby benzyna kosztowała 6-8 PLN/L, będzie mniej samochodów na drogach, mniejsze korki, będzie cudnie (2)

    • 9 8

    • I w sklepach taniocha będzie, nie?

      • 1 0

    • 6-8 moze byc za malo :(
      dac ok 12-15l za litr i bedzie elegancko na drogach!!!

      • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane