• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos znowu większy, rozbudowa na ukończeniu

Robert Kiewlicz
7 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
W Lotosie, na kilku prowadzonych równocześnie budowach, pracuje ponad 1000 osób. W Lotosie, na kilku prowadzonych równocześnie budowach, pracuje ponad 1000 osób.

Program inwestycyjny Grupy Lotos jest już na finiszu. 18 grudnia zakończona zostanie jedna z najważniejszych inwestycji programu 10+ - budowa instalacji destylacji atmosferycznej i próżniowej. Dzięki temu gdańska rafineria zwiększy moce przerobowe aż o 75 proc.



Pod koniec listopada Program 10+ był zrealizowany w 93 proc. Jego głównym celem jest zwiększenie zdolności przerobowych ropy naftowej z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton rocznie. Zapewni to nowa instalacja destylacji atmosferycznej i próżniowej ropy (CDU/VDU). Drugim istotnym celem jest lepsze wykorzystania surowców do wytwarzania paliw. Dzięki nowym urządzeniom będzie można uzyskać więcej produktów o wyższej jakości.

W ramach inwestycji w gdańskiej rafinerii powstały już instalacja hydro-odsiarczania oleju napędowego (HDS), pomocniczy kompleks aminowo-siarkowy (KAS) oraz wytwórnia wodoru (HGU). W przyszłym roku Lotos zamierza zakończyć budowę instalacji - łagodnego hydrokrakingu (MHC) oraz przerobu ciężkiej pozostałości próżniowej (ROSE).

Rozbudowa i modernizacja gdańskiej rafinerii kosztują w sumie 5,2 mld zł. Inwestycje zostały sfinansowane m.in. dzięki kredytom w wysokości 1,75 mld dolarów, jakie spółka uzyskała od kilkunastu banków, m.in. Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, PKO BP, BZ WBK, Bank of Tokyo-Mitsubishi, BNP Paribas, Mitsui Banking Corporation Europe, The Royal Bank of Scotland, Societe Generale.

Nagrody od Lotosu

Uwaga: konkurs został już rozstrzygnięty!

Z okazji zakończenia budowy instalacja destylacji atmosferycznej i próżniowej ropy Grupa Lotos przygotowała dla czytelników Trojmiasto.pl niespodziankę. W konkursie można wygrać 5 wejściówek na teren Rafinerii wraz z możliwością uczestnictwa w uroczystym otwarciu nowej inwestycji, a także karty programu premiowego Lotos Navigator z doładowanymi punktami.

Wystarczy odpowiedzieć na jedno konkursowe pytanie.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (133) 3 zablokowane

  • Zanim spłacą kredyty ropa się wyczerpie, a za co będę je spłacać??? Za naszą kasę (kierowców) I JAK TO MOŻLIWE ZE NA STACJACH (2)

    LOTOSw Gdańsku PALIWO DROZSZE niż w Polsce Chwalić się nie ma czym zamiast tego by obniżyli koszty produkcji!! A tym samym cenę paliwa na stacji1

    • 0 3

    • nie pasuje ci ?!....... to se kup skode na wode i sie odp.... dol. Narzekać kazdy potrafi.

      • 1 0

    • nie karmic trolla!

      • 0 0

  • Lotos znowu większy

    i jeszcze bardziej śmierdzący

    • 1 1

  • LOTOS (3)

    Dobrze, że jako monopolista coś robi!!! Natomiast podzielam stanowisko, że : należy podwykonawców szukać najpierw w pomorskim, potem w regionie,następnie w kraju. Gdy nikt się nie zgłosi kompetentny, dopiero zatrudniać Włochów. Tak czynią skandynawowie i mają doskonałe wyniki w Każdej dziedzinie!!!!

    • 1 2

    • fakty sa inne

      Przembud, Mostostal, Pol-Aqua - wszystkie firmy z Polski pracujace przy 10+ ABB, Technip Polska, Lurgi Polska, Sarens Polska, tez zatrudniaja polskich inzynierów

      • 2 0

    • to wykręt prosze pana. (1)

      wile lat pracowałem dla Aker Solutions w Norwegi na wielu projektach petrochemicznych i wiem że przede wszystkim promują swoje firmy.
      Nawet prowadzając firmy z poza Norwegi robią to Norweskie firmy.
      Więc tłumaczenie się że w Polsce nie udało się jest opinią niewiarygodną.
      Napisze nawet dziecinną.

      • 0 1

      • i pewnie dlatego, ze promuja swoje firmy

        strony www maja w wersjach polskich; firma moze i norweska, ale zatrudniac może Polaków

        • 0 0

  • do tego co tylko na schell (1)

    przecież wszystkie stacje na Pomorzu zaopatrywane sa przez lotos, nie opłacało by się im ciągnąć paliwo czy gaz przez całą Polskę jak nie wierzysz to zobacz co sie dzieje na 4 bramie gdzie przyjeżdżają cysterny większości to orlen schell .... takie maja układy, niby dodają swoje pierwiastki ale jakoś w to nie wierzę, tak samo jest ze stacjami lotosu na południ polski tam zaopatruje je orlen :) ręka rękę myje

    • 2 1

    • te "układy" to normalni ludzie

      nazywaja umowami handlowymi

      • 0 0

  • no brawo brawo!! (4)

    Twierdzenie że Lotos jest tak super zarządzany bo się tak ładnie rozbudowuje i zwiększa moce przerobowe jest spowodowane nikłą wiedzą. Rafinerie w Polsce tak naprawdę nie mają żadnej konkurencji, jeżeli jest się monopolistą to można gówno robić tragicznie zarządzać a i tak zyski się będzie miało bo jak coś to wystarczy podnieść ceny... podobnie rynek energetyczny... energa, pgnige i wiele innych "złodziei"

    • 3 4

    • czyli co? (2)

      stocznie upadły a rafineria jest i ma się całkiem dobrze, i tyle w temacie

      • 2 1

      • (1)

        gdyby Polskie rafinerie musiały rywalizować z rafineriami z Japonii czy Korei to byś zobaczył po ilu miesiącach by padły... jedyne z kim rywalizuje Lotos to Orlen, a jeden drugiemu krzywdy nie zrobi... a lotos to jeden wielki układ który przeżera miliony złotych "bo trzeba swojemu miejsce przy korycie zrobić" ale co z tego jeżeli Lotos " sr..." kasą to i tak nie będzie problemu

        • 1 1

        • frustrat ze stoczni?

          1) porownywanie rywalizacji przemysłu stoczniowego i rafineryjnego nie ma sensu, bo to dwa różne binzesy, statek sprzedać możesz wszędzie, a dystrybucja produktów ropopochodnych opłaca się w zależności od odległości,transportu i ilości, zastanawiales sie, dlaczego nie ma u nas duzych ilosci paliwa z zachodu?
          2) ktora rafinerie z Japonii lub Korei mielibysmy porownywac, skoro z ponad 30 zakladow, polowa jest mniejsza niz rafineria gdanska? po zakonczeniu budowy nasza rafineria naprawde bedzie nowoczesnym zakladem
          3) trzeba miec wizje i jaja,zeby realizowac taki plan rozbudowy, wiedzac, ze kazda zmiana rzadu oznaczac mogla dekapitacje - cale szczescie dotychczaswoi premierzy mieli duzo oleju (napedowego) w glowie

          • 2 3

    • Jest dokładnie jak mówisz Inżynier...

      ale parafrazując Kurskiego (którego swoja drogą nie lubię)
      ...ciemny lud to kupi!

      • 1 2

  • do pana co boi się o ropę

    lotos spłaci kredyt w 6 lat a do tego czasu na pewno będzie ropa :)

    • 2 1

  • może się dogadali z makaronami na zwrot częściowy do kieszeni

    • 2 2

  • Ciekawe dla kogo to robią ,przecież platformiarze Tuska

    sprowadzą Kuwejtczyków i sprzedadzą.

    • 1 1

  • OLECHNOWICZ NA PREZYDENTA GDAŃSKA !!!!!!!!!!!!!!!!! (7)

    • 27 12

    • Gdańsk potrzebuje dobrego menedżera. Olechnowicz udowodnił że ma jaja i jest dobrym organizatorem. (3)

      Głosuje na Olechnowicza !!!!

      • 10 2

      • (2)

        od Prezesa ważniejsza jest Rada Nadzorcza

        • 2 1

        • widocznie minus jest od osoby co nie ma pojęcia o zarządzaniu

          • 3 0

        • kto un?

          ten olehowicz?

          • 3 2

    • A obecny prezydent na prezesa Lotosu? (1)

      ;-)

      • 1 7

      • przegiąłeś :)

        Grupa Budyń? :)

        • 8 1

    • A Soyka na Wiceprezydenta!

      • 7 2

  • ciekawe, czy te modernizacje (1)

    zmniejszą wytwarzany smród :>

    • 5 1

    • problem jest większy z oszczyszczalnią Wschód!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane