- 1 "Protest bankomatów" dużej sieci (127 opinii)
- 2 Resort uregulował zaległości za prom (26 opinii)
- 3 Rabat za świadectwo z paskiem? (26 opinii)
- 4 Orlen zatankuje statki w portach (20 opinii)
- 5 Proces rebrandingu stacji MOL (204 opinie)
- 6 Kto sfinansuje elektrownię atomową? (148 opinii)
Mniej LPG z Rosji. Potrzebne inwestycje w polskich portach
Jak szacuje Polska Izba Gazu Płynnego, po wejściu w życie sankcji na LPG z Rosji (nastąpi to 20 grudnia 2024 r.) do Polski ma trafić mniej o nawet 700 tys. ton gazu rocznie. Izba apeluje, by rząd - przy wsparciu branży - jak najszybciej inwestował w rozwój infrastruktury i logistyki LPG. Prowadzone są też rozmowy dotyczące dostaw LPG z Zachodniej Europy do Polski. Z portów ARA (Amsterdam, Rotterdam oraz Antwerpia) gaz może trafić do Polski drogą kolejową oraz morską do terminali w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie.
- Polska jest jednym z największych konsumentów LPG w Europie. Dla około 8 mln Polaków to ważne źródło energii - jako paliwo w transporcie, ogrzewaniu lub produkcji. Dlatego kluczowe jest, aby Polacy mogli nadal bez przeszkód korzystać z LPG - także po wejściu w życie sankcji na rosyjskie dostawy od 2025 r. Rząd - przy wsparciu branży - powinien jak najszybciej inwestować w rozwój infrastruktury i logistyki LPG. To ważny surowiec i nie wolno dopuścić, aby Polacy utracili możliwość korzystania z niego. Nawet po wzroście cen w wyniku sankcji i zmiany kierunku dostaw LPG będzie nadal atrakcyjnym cenowo paliwem - powiedział prezes Polskiej Izby Gazu Płynnego Paweł Bielski.
Na rynku zabraknie 700 tys. ton LPG
Rynek LPG w Polsce, szacowany na ok. 2,5 mln ton rocznie. W 2023 r. około 48 proc. gazu LPG było importowane z Rosji, a pozostała część produkowana w Polsce lub importowana z Zachodu. Reeksportowany gaz płynny (0,4 mln ton) trafia z Polski do Ukrainy, dla której od momentu rosyjskiej agresji LPG w sezonie grzewczym stało się strategicznym elementem miksu energetycznego tego kraju - wskazano w materiale.
- Szacuje się, że Polska czerpie LPG z produkcji krajowej (0,5 mln ton) oraz z importu (2,6 mln ton), a najwięcej LPG do Polski trafia z Rosji (1,2 mln ton). Bezpośrednie dostawy do terminali morskich w Polsce mogą zaspokoić ok. 1 mln, maksymalnie do 1,3 mln ton w ciągu roku, a ich przepustowość nie ulegnie istotnym zmianom. Po wejściu w życie sankcji na LPG z Rosji przy obecnej infrastrukturze można szacować, że luka LPG - czyli tyle, o ile mniej gazu płynnego trafi do Polski - wynosi od 500 do 700 tys. ton rocznie - twierdzi Bielski.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochód używany tanio sprzedam
Polska potrzebuje niezależności w zakresie dostaw LPG
Według Izby Polska przede wszystkim potrzebuje niezależności w zakresie dużych dostaw LPG drogą morską, a także inwestycji w infrastrukturę kolejową i magazynową. Obecnie w Polsce działają 3 terminale morskie, przyjmujące mniejsze jednostki i przeładowujące LPG - ich łączna przepustowość to około 1-1,3 mln ton rocznie:
- terminal w Gdańsku - należący Gaspol SA
- terminal w Gdyni - należący do Alpetrol
- terminal w Szczecinie - należący do Orlen Paliwa
- Niestety w portach nie ma terminali, do których mogłyby przypływać większe statki z LPG. Dlatego priorytetem dla rządzących oraz dla wszystkich polityków w kraju powinny być jak najszybsze inwestycje w porty i terminale przeładunkowe oraz w transport kolejowy. Takie inwestycje zajmują dużo czasu, więc powinny zostać rozpoczęte natychmiast i to na dużą skalę. To jest podstawowa, a przede wszystkim skuteczna droga do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu LPG - mówi Paweł Bielski.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-06-13 12:30
Gaz LPG
Surowce takie jak gaz czy ropa są z Rosji tylko idzie to droga okrężną poprzez spekulantów kooperacji spółek amerykańskich i będzie drogi .na surowcach z Rosji gospodarka Niemiec stanęła na nogi .
- 1 0
-
2024-06-12 10:27
Taka ilość, to chyba żaden problem (8)
Przecież te 700 tys. ton, to 10-15 dodatkowych kursów gazowców. Przecież taki statek potrafi przewieźć w jednym kursie 50 - 70 tys. ton LPG. To jak jeden dodatkowy statek w miesiącu więcej.
- 30 7
-
2024-06-12 14:40
Świnoujście więcej nie przyjmie (1)
Niemcy mie dają zgody
- 0 4
-
2024-06-12 15:37
Świnoujście nie ma terminalu LPG tylko LNG.
- 5 0
-
2024-06-12 11:13
(2)
ECO Dream i podobne to 100metrowce, one wożą 5000cbm czyli max 5000 ton, 700.000 ton to dodatkowe 140 statków, dzieląc na 3 porty to dodatkowe 47 statków rocznie na port. Oczywiście sa większe gazowce np Sibur ale nie wiem czy obecnie pływają do Polski bo tam jest ruska załoga. Podjęcie tankera LPG od redy do redy z rozładunkiem to jest od
ECO Dream i podobne to 100metrowce, one wożą 5000cbm czyli max 5000 ton, 700.000 ton to dodatkowe 140 statków, dzieląc na 3 porty to dodatkowe 47 statków rocznie na port. Oczywiście sa większe gazowce np Sibur ale nie wiem czy obecnie pływają do Polski bo tam jest ruska załoga. Podjęcie tankera LPG od redy do redy z rozładunkiem to jest od kilkunastu godzin do 2-3 dób, do tego policz przepustowość portów. Nie wiem jak w Szczecinie ale gdyńskie nabrzeże gazowe jest za małe, mają mało zbiorników lądowych, część rozładunku szła bezpośrednio na wagony i cysterny. Gaspol ma lepszą bazę - chyba 16 tanków ale ich blokuje np kolej bo kolej zawsze wolała podstawiać pod kontenery niż na gazoport. Teraz jest lepiej bo jest więcej bocznic i wiadukt do DCT ale wciąż jest to za mało żeby przyjąć prawie 50 statków dodatkowych rocznie. Już zdarzają się kolejki na redzie gdzie stoją 2 tankowce.
- 11 0
-
2024-06-12 12:40
Dobre i złe informacje (1)
Złe, że nie mamy realnych i szybkich możliwości zwiększenie dostaw. Ale dobre to te, że wymusza one inwestycje, a inwestycja to praca dla ludzi podczas inwestycji i po nich. To co powiem, wielu się nie spodoba, ale wojna na Ukrainie z perspektywy Trójmiasta dała wiele dobrego, bo wymusiła i wymusza inwestycje w portach. Obecnie to porty stały się naszym głównym oknem na dostawy, a porty to zawsze dadzą rozwój naszej okolicy.
- 6 0
-
2024-06-12 12:58
to prawda ale wciąż wiele potrzeba - rozwój infrastruktury portowej, nowy terminal LNG, rozbudowa terminali LPG etc
- 0 0
-
2024-06-12 11:03
Sama prawda
Dlatego myślę, że temat mocno napompowany, żeby móc znowu podbijać ceny paliw (w tym przypadku gazu) w polsce.
- 9 4
-
2024-06-12 11:03
A jakie pojemności (1)
Mają największe statki LPG.
- 0 0
-
2024-06-12 11:19
koledze Karolowi się pomyliło, największy LPG carrier na świecie Bellavista Explorer zabiera 90000 cbm, Flanders Innovation bierze 88000 cbm takie statki do nas nie przypływają, do nas lecą ze stajni Eco, eco dream, grenn, dominator etc
- 4 0
-
2024-06-12 10:46
Brednie (11)
Gazu trafi mniej bo już nie my będziemy sprzedawać gaz Czechom, tylko ten biznes przejmą Niemcy. Jak z resztą każdy jeszcze w miarę prosperujący biznes. Poza tym my już nawet nie mamy zapasów gazu bo cały został sprzedany niemcom po "okazyjnej" cenie. Takie realia. Jesteście świadkami rozbioru gospodarczego.
- 79 14
-
2024-06-12 15:39
Co ty się tak przejmujesz błahostkami?
Pomyśl jakie szczęście nas wkrótce spotka. Zostaniemy przecież ubogaceni kulturowo!
- 6 0
-
2024-06-12 14:39
Ja ci premiera nie wybierałem
- 8 1
-
2024-06-12 12:50
Ale tu jest mowa o lpg a nie ziemnym (5)
- 5 1
-
2024-06-13 09:32
LPG czy ziemny i tak z Rosji przez Niemcy do nas będzie płynął
- 1 2
-
2024-06-12 13:43
(3)
Chesz powiedziec, ze majac wlasny gaz ziemny sprowadzalibysmy za bajonskie sumy LPG? WTF...
- 0 0
-
2024-06-12 14:31
(2)
nie, on chce powiedzieć, że artykuł traktuje i rozmawiamy tutaj o gazie LPG, to jest całkowicie inny produkt niż gaz LNG, bardzo często ludzie to mylą, choć nie powinni bo wystarczyło słuchać na lekcji chemii, więc krótko wytłumaczę gaz, o którym tu mówimy czyli LPG są to mieszaniny węglowodorów skroplonych, zbiorczo nazwa ta obejmuje gazy butan,
nie, on chce powiedzieć, że artykuł traktuje i rozmawiamy tutaj o gazie LPG, to jest całkowicie inny produkt niż gaz LNG, bardzo często ludzie to mylą, choć nie powinni bo wystarczyło słuchać na lekcji chemii, więc krótko wytłumaczę gaz, o którym tu mówimy czyli LPG są to mieszaniny węglowodorów skroplonych, zbiorczo nazwa ta obejmuje gazy butan, propan i mieszaninę propan-butan, są to gazy używane do napędu samochodów, ogrzewania domów, napełniania butli gazowych, zarówno 11kg jak i turystycznych - w Polsce mamy wymienione w artykule trzy terminal gazów LPG, natomiast gaz LNG to skompresowany gaz ziemny, czyli metan, ten sam, który w miastach mamy w rurociągach - tutaj mamy jeszcze większy problem bo jedyny gazoport gazu LNG leży w Świnoujściu. Czym te gazy się różnią? Już tłumaczę, metan to węglowodór składających się z jednego atomu węgla, bardzo lotny, żeby go przewozić LNG tankery mają chłodzone zbiorniki natomiast propan (trzy atomy węgla w łańcuchu) i butan (cztery atomy) są mniej lotne i możne kompresować do postaci płynnej w zbiornikach ciśnieniowych. Cała infrastruktura w tym statki jest inna.
- 12 0
-
2024-06-12 17:17
(1)
WTF nr 2. Co ma piernik do wiatraka. Mowa jest o dostepnosci gazu na rynku i jego pochodzeniu (w sensie zrodla, a nie metody produkcji), a nie jego chemicznej budowie. Ty kojarzysz w ogole o co w tym wszystkim chodzi? Tylko nie mow, ze powaznie traktujesz te kolejna szopke. Tu nikogo nie interesuje ktory gaz jest ktory, bo to sa decyzje polityczne, a nie merytoryczne. Czy sa terminale czy ich nie ma to najmniejszy problem w tym cyrku.
- 0 4
-
2024-06-13 08:09
właśnie powyżej napisałem różnice, jestem chemikiem, pracowałem ponad 10 lat przy gazie LPG więc wiem co piszę :) gaz to stan skupienia a nie konkretny związek, gazem jest też tlen, azot, dwutlenek węgla itd różnica między LNG a LPG jest taka jak między benzyną a olejem napędowym, tak obrazowo tłumacząc albo inaczej jak pomiędzy wodą a wodą utlenioną ;) reasumując gazu LNG nie wtłoczysz do zbiornika przystosowanego do LPG
- 0 0
-
2024-06-12 10:59
ale to nie ten gaz ;)
- 4 2
-
2024-06-12 10:51
(1)
Oczom nie wierze. Jest tu jeszcze ktos, kto ma wiecej, niz 2 komorki mozgowe! Brawo.
- 7 1
-
2024-06-12 11:36
Zdarza sie.Chwala.Swoja droga,produkty z rosji sa doskonalej jakosci,od gazu po paste do zebow.Stad nagonka na Rosje.
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.