• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej LPG z Rosji. Potrzebne inwestycje w polskich portach

erka
12 czerwca 2024, godz. 09:15 
Opinie (195)
Po wejściu w życie sankcji na LPG z Rosji luka na rynku sięgnie 500-700 tys. ton. Po wejściu w życie sankcji na LPG z Rosji luka na rynku sięgnie 500-700 tys. ton.

Jak szacuje Polska Izba Gazu Płynnego, po wejściu w życie sankcji na LPG z Rosji (nastąpi to 20 grudnia 2024 r.) do Polski ma trafić mniej o nawet 700 tys. ton gazu rocznie. Izba apeluje, by rząd - przy wsparciu branży - jak najszybciej inwestował w rozwój infrastruktury i logistyki LPG. Prowadzone są też rozmowy dotyczące dostaw LPG z Zachodniej Europy do Polski. Z portów ARA (Amsterdam, Rotterdam oraz Antwerpia) gaz może trafić do Polski drogą kolejową oraz morską do terminali w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie.



- Polska jest jednym z największych konsumentów LPG w Europie. Dla około 8 mln Polaków to ważne źródło energii - jako paliwo w transporcie, ogrzewaniu lub produkcji. Dlatego kluczowe jest, aby Polacy mogli nadal bez przeszkód korzystać z LPG - także po wejściu w życie sankcji na rosyjskie dostawy od 2025 r. Rząd - przy wsparciu branży - powinien jak najszybciej inwestować w rozwój infrastruktury i logistyki LPG. To ważny surowiec i nie wolno dopuścić, aby Polacy utracili możliwość korzystania z niego. Nawet po wzroście cen w wyniku sankcji i zmiany kierunku dostaw LPG będzie nadal atrakcyjnym cenowo paliwem - powiedział prezes Polskiej Izby Gazu Płynnego Paweł Bielski.


Na rynku zabraknie 700 tys. ton LPG



Rynek LPG w Polsce, szacowany na ok. 2,5 mln ton rocznie. W 2023 r. około 48 proc. gazu LPG było importowane z Rosji, a pozostała część produkowana w Polsce lub importowana z Zachodu. Reeksportowany gaz płynny (0,4 mln ton) trafia z Polski do Ukrainy, dla której od momentu rosyjskiej agresji LPG w sezonie grzewczym stało się strategicznym elementem miksu energetycznego tego kraju - wskazano w materiale.

- Szacuje się, że Polska czerpie LPG z produkcji krajowej (0,5 mln ton) oraz z importu (2,6 mln ton), a najwięcej LPG do Polski trafia z Rosji (1,2 mln ton). Bezpośrednie dostawy do terminali morskich w Polsce mogą zaspokoić ok. 1 mln, maksymalnie do 1,3 mln ton w ciągu roku, a ich przepustowość nie ulegnie istotnym zmianom. Po wejściu w życie sankcji na LPG z Rosji przy obecnej infrastrukturze można szacować, że luka LPG - czyli tyle, o ile mniej gazu płynnego trafi do Polski - wynosi od 500 do 700 tys. ton rocznie - twierdzi Bielski.


Polska potrzebuje niezależności w zakresie dostaw LPG



Według Izby Polska przede wszystkim potrzebuje niezależności w zakresie dużych dostaw LPG drogą morską, a także inwestycji w infrastrukturę kolejową i magazynową. Obecnie w Polsce działają 3 terminale morskie, przyjmujące mniejsze jednostki i przeładowujące LPG - ich łączna przepustowość to około 1-1,3 mln ton rocznie:

  • terminal w Gdańsku - należący Gaspol SA
  • terminal w Gdyni - należący do Alpetrol
  • terminal w Szczecinie - należący do Orlen Paliwa

- Niestety w portach nie ma terminali, do których mogłyby przypływać większe statki z LPG. Dlatego priorytetem dla rządzących oraz dla wszystkich polityków w kraju powinny być jak najszybsze inwestycje w porty i terminale przeładunkowe oraz w transport kolejowy. Takie inwestycje zajmują dużo czasu, więc powinny zostać rozpoczęte natychmiast i to na dużą skalę. To jest podstawowa, a przede wszystkim skuteczna droga do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu LPG - mówi Paweł Bielski.
erka

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (195)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane