• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Model rakiety jest już gotowy, teraz testy na poligonie

VIK
28 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Model rakiety firmy SpaceForest będzie testowany jeszcze w tym roku. Model rakiety firmy SpaceForest będzie testowany jeszcze w tym roku.

Model rakiety suborbitalnej Perun, zwany Bigos 4 jest już gotowy. Teraz inżynierowie ze spółki SpaceForest z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia szykują się do testów, które odbędą się jeszcze w tym roku. Będzie to pierwsza polska rakieta zdolna wynieść ładunki o masie 50 kg na wysokość 150 km, co umożliwi transport małych satelitów.


Czy powinniśmy inwestować w technologie kosmiczne?


- Nasza rakieta ma być rakietą typowo badawczą, wykonującą pomiary w stanie mikrograwitacji, a więc bardzo niskiego ciążenia, który występuje np. na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Dziś badania na pokładzie podobnych rakiet można przeprowadzić np. w północnej Szwecji i Norwegii. Dostęp do tego rodzaju badań jest jednak bardzo kosztowny i trudny - mówi Robert Magiera ze SpaceForest.
Polski model rakiety będzie testowany jeszcze w tym roku. Obecnie inżynierowie SpaceForest zakończyli prace nad modelem redukcyjnym rakiety Perun w skali 1:2, który pozwoli sprawdzić poprawność działania wybranych podsystemów pojazdu oraz zmierzyć parametry aerodynamiczne w trakcie lotów testowych.

Czytaj też: Firma z Gdyni wystrzeli w kosmos pierwszą polską rakietę

- Cieszymy się, że dzięki zaangażowaniu Polskiej Agencji Kosmicznej, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Instytutu Lotnictwa oraz przychylności instytucji wojskowych usunięte zostały ograniczenia dotyczące pułapu lotów z poligonu wojskowego w Ustce. Obecnie, po spełnieniu stosownych procedur, możliwe są już testy lotne rakiet suborbitalnych z Ustki - dodaje podkreśla Magiera.
Start pełnowymiarowego modelu rakiety zaplanowano na czwarty kwartał 2019 roku, natomiast docelowa rakieta ma polecieć w roku 2022.

Usługi realizowane za pomocą gdyńskiej rakiety mają być najtańsze z dostępnych dotąd na światowym rynku. Wszystko za sprawą właściwości konstrukcji, której części mają być w pełni odzyskiwane i gotowe do użycia przy kolejnym locie. Perun ma być napędzany hybrydowym silnikiem rakietowym opracowanym w SpaceForest. Zastosowanie takich silników pozwala regulować poziom przyspieszenia pojazdu w trakcie lotu. Dzięki opcjonalnemu układowi stabilizacji rakiety możliwe jest również kontrolowanie trajektorii jej lotu.

Projekt SIR (Suborbital Inexpensive Rocket), czyli lot polskiej rakiety suborbitalnej na wysokość umownej granicy kosmosu (100 km) został wpisany na listę projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Kosmicznego.

SpaceForest ma już na koncie wiele "kosmicznych" sukcesów. W 2016 roku jej inżynierowie rozpoczęli współpracę z koncernem RUAG Space AB ze Szwecji nad projektem Jupiter Icy Moon Explorer, którego celem jest zbadanie księżyców Jowisza - Ganimedesa, Kallisto i Europy. Specjaliści ze SpaceForest zajmują się systemem zarządzania danych kontrolnych pojazdu kosmicznego zaprojektowanego przez Airbus Defence and Space.
VIK

Miejsca

Opinie (73) 8 zablokowanych

  • Perun Pierun

    Ciekawe komu teraz nie spodoba się taka działalność w Polsce!

    • 3 1

  • w końcu polskie satelity będą w kosmosie! (2)

    • 3 1

    • pokaz jakiekolwiek satelity...

      • 2 1

    • w kosmosie będą ale tylko kilka minut. jaki kraj takie satelity.

      • 2 1

  • (2)

    jaki kosmos jak ziemia jest płaska

    • 6 0

    • ziemia (z małej) jest płaska, to i woda też

      • 1 0

    • Bzdura.
      Ziemia jest wklęsła!
      Dowód: zobacz, jak się buty zdzierają.

      • 5 0

  • (2)

    Orzeł Biały.

    • 3 2

    • Bieliki nie są białe (1)

      • 0 1

      • I nie są orłami

        • 1 0

  • Gratuluję nazwy. Chwałmy słowiańskich bogów.

    • 15 1

  • Te komentaże to porażka !!! Może te osoby podzielą sie swoimi osiagnięciami ...chyba z ilości opróżnienia x puszek piwa ...

    • 8 4

  • rakieta (6)

    do 1 kwietnia jeszcze trochę czasu, parę miesięcy. Są to opowiadania typowe dla fantazji naukowych.
    Kawałek rury z tworzywa sztucznego trzymany przez ludzi z fotografii udaje rakietę. By podjąć się projektowania, wykonania rakiety trzeba posiadać wiedzę zarówno z zakresu mechaniki płynów jak i materiałoznawstwa i jeszcze paru innych dziedzin. Z jakich materiałów będzie zbudowany kadłub rakiety ? Jaki napęd itd. itd. Nie jest możliwym wykonanie tego zadania . Warto tu przypomnieć przykładowo prace nad rakietami jakie były budowane w Stanach Zjednoczonych , Amerykanie pod koniec II wojny światowej ściągnęli majora SS Wernera von Brauna ( tak na marginesie tenże p. Braun urodził się w Wyrzysku ) i ok. 15 tysięcy techników, inżynierów z hitlerowskich Niemiec i ludzie ci pracowali przez lata by amerykańaska rakieta mogła wynieść pojazd kosmiczny na Księżyc ale tak działali nie tylko Amerykanie tak samo robili Rosjanie , którzy w poczatku lat 30 ub. wieku sprowadzili do siebie z Polski, z Łodzi Polaka żydowskiego pochodzenia Arego Szternfelda , dzięki jego pracy możłiwym było wysłanie pierwszego satelity czy start rakiety kosmicznej , który wyniósł pojazd z kosmonautą Jurijem Gagarinem.
    No i na koniec kto to finansuje i po co ?

    • 3 3

    • Na karmelek pójdzie.

      Jak Kassamy.

      • 1 1

    • Mechanika plynow? ta rakieta jest raczej na paliwo stale. (1)

      • 0 2

      • O rakiecie

        Znajomość mechaniki płynów związana jest z poruszaniem się rakiety w przestrzeni głównie w atmosferze ziemskiej. Sprawa paliwa to odrębny temat.

        • 1 0

    • Rura PCV z Castoramy, A silnik od wykaszarki.

      Na koniec rakieta wyląduje w Bałtyku, ale że kasa pewnie z jakiegoś projektu UE albo PL a firma kierowana przez znajomka z PIS to kilka baniek można przerobić.

      • 0 0

    • Zalecam wziąć pawulon (1)

      Gościu... Lecz się

      • 0 1

      • gloin

        a co ty wiesz o rakietach ?

        • 0 0

  • Perun?

    A nie Jan Paweł 2? Ojjjj. Nie będzie jedynej słuszności!

    • 5 2

  • tylko pamietajcie żeby kamerki bez fish eye lens

    Bo jesli takie wezmiecie to to bedzie kolejny gniot

    • 0 2

  • brawo za aktywnosc. do dziela mlodzi!!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane