• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morski Fundusz Inwestycyjny uzdrowi morską gospodarkę?

Robert Kiewlicz
22 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Twórcy koncepcji Morskiego Funduszu Inwestycyjnego oczekują, że pozwoli on stoczniom, czy armatorom ograniczyć ryzyko związane z cyklicznością koniunktury, mającą wpływ na rentowność inwestycji w budowę statków, żeglugi i infrastruktury portowej. Na zdjęciu Port Gdynia. Twórcy koncepcji Morskiego Funduszu Inwestycyjnego oczekują, że pozwoli on stoczniom, czy armatorom ograniczyć ryzyko związane z cyklicznością koniunktury, mającą wpływ na rentowność inwestycji w budowę statków, żeglugi i infrastruktury portowej. Na zdjęciu Port Gdynia.

W połowie 2018 roku do ustaleń międzyresortowych ma trafić projekt ustawy o Morskim Funduszu Inwestycyjnym. W zamyśle Fundusz, o początkowym kapitale ok. 2 mld zł, ma wspierać rozwój branży morskiej, a jednocześnie być rentownym i bezpiecznym dla inwestorów narzędziem finansowym. Pieniądze z MFI trafią do stoczni, armatorów, portów czy firm działających na ich terenie.



- Fundusz ma funkcjonować na zasadach określonych przez Komisję Nadzoru Finansowego i polskie przepisy finansowe. Wielkość początkowa Funduszu musi być określona początkowo na minimum 2 mld zł. Z tego względu, że mamy do czynienia z niezwykle kapitałochłonnym rynkiem. Z biegiem czasu ta kwota powinna się zwiększyć - mówi jeden z pomysłodawców MFI, Paweł Brzezicki - były wiceminister gospodarki morskiej oddelegowany do zarządu komisarycznego PŻM. - Pieniądze z Funduszu dostanie ten, kto będzie gwarantował rynkową bądź wyższą stopę wzrostu. Na dzień dzisiejszy uważam, że są to wszyscy członkowie obrotu morskiego z tego powodu, że mamy do czynienia z początkiem hossy. Będą to zarówno stocznie, jak i porty czy armatorzy niezależnie od formuły własnościowej czy organizacyjnej.
Jak twierdzi Brzezicki, dobrym przykładem z Trójmiasta jest Grupa Remontowa oraz wszyscy uczestnicy obrotu portowego poza zarządem morskich portów - mniejsze podmioty stanowiące suprastrukturę portową (urządzenia przeładunkowe, portowy tabor pływający, magazyny i place składowe wraz z wyposażeniem).

- Rozbudowa i inwestycje w terminale to niezwykle opłacalne przedsięwzięcia, a w tej chwili mamy chyba do czynienia z barierą mentalną jeśli chodzi o gospodarkę morską. Firmy działające w porcie są w stanie wykazać, że przychody z ich działalności, wzrost i zyski są znacznie wyższe niż w typowo lądowych przemysłach - twierdzi Brzezicki.
  • Zarys organizacji MFI.
  • Aktywa polskiej gospodarki morskiej.
  • Zasoby ludzkie i wpływ na gospodarkę (2015/2016).
  • Cykle koniunkturalne gospodarki morskiej.
  • Danish Ship Finance - duński fundusz okrętowy.
  • Korzyści dla kapitałodawców.

Skąd mają pochodzić pieniądze na MFI? Głównie od prywatnych inwestorów. Jedynie nieznaczną część pieniędzy mogą stanowić np. inwestycje banków państwowych.

- Głównym założeniem MFI jest zapewnienie rynkowego charakteru Funduszu w oparciu o kapitał prywatny stymulowany dozwolonym wsparciem państwa, z wykorzystaniem między innymi takich instrumentów jak obligacje przychodowe, czy też hipotecznych listów zastawnych opartych o hipotekę morską (ship mortgage bonds). Realizacja koncepcji MFI będzie możliwa po dokonaniu zmian legislacyjnych w stosownych do zagadnienia ustawach na wzór m.in. takich państw jak Dania, Norwegia czy Holandia, działających w pełnej zgodności regulacjami UE - twierdzi Waldemar Stawski, inny z pomysłodawców MFI i członek Gdańskiego Klubu Biznesu.
Jak twierdzi Stawski, MFI może być stworzony na wzór duńskiego funduszu morskiego (DSF), który od wielu lat wspiera rozwój branży morskiej w tym kraju, jest rentowny i bezpieczny dla inwestorów (obecna skala finansowania to ponad 6 mld dolarów).

- Realizacje idei MFI można znaleźć również poza granicami Unii Europejskiej. Dobrym przykładem może być chociażby wzorcowe sfinansowanie kapitałem krajowym budowy Nowego Kanału Sueskiego w latach 2014-2015 oparte na obligacjach przychodowych obejmowanych przez obywateli i firmy Egiptu (8 mld dolarów), tym samym zysk z finansowania tej wielkiej inwestycji pozostaje w kraju jej realizacji - dodaje Stawski.
Twórcy koncepcji MFI oczekują, że organizacja finansowania w ramach MFI pozwoli stoczniom, armatorom i przede wszystkim dostarczycielom kapitału ograniczyć ryzyko związane z cyklicznością koniunktury mającą wpływ na rentowność inwestycji w budowę statków, żeglugi i infrastruktury portowej.

- Do połowy 2018 roku Ministerstwo Gospodarki Morskiej ma rozpocząć uzgodnienia międzyresortowe dotyczące odpowiednich przepisów. Trzymam kciuki za to, aby do końca przyszłego roku udało się zakończyć wszelkie prace - mówi Brzezicki.

Miejsca

Opinie (77)

  • socjalizm wraca coraz intensywniej (3)

    pis po jedno zlo

    • 36 51

    • Ty LG a czasami PO nie jest sterowane przez waszego kibola?

      Donald jesteś, byłeś i zawsze będziesz kibicem lechii !!!!

      • 2 0

    • jeżeli tak sie wysiliłeś to musze dopisać... (1)

      .... wszyscy kibice to kibole i jedno zło? :)

      • 2 1

      • do budy rusko-pisowska gnido

        • 5 5

  • pisiewicze (1)

    zaciekają rączki.
    Tyle stanowisk do obsadzenia.
    Centralny port lotniczy itd a im potrzebny jest centralny szpital psychiatryczny.
    Chłopaki się bawią za pieniadze frajerów co na nich głosowali a co gorsza za nasze.

    • 13 3

    • Ty wolisz Gronkiewiczow i Adamowiczow super

      • 1 7

  • Widac lemingi wychwyciły ze nikt nie czytał tematu to bedzie mozna hetowac bo trole potrzebują wyrobic limit

    bo inaczej niedostana schetynówki . :)

    • 0 10

  • Teoretyczne plusy i realne minusy

    Teoretycznie, idea takiego dobrze skalkulowanego funduszu nie jest zła i przydatna dla bardzo kapitałochłonnych przedsiębiorstw branży morskiej, gdyby nie siedział w łapach żadnej polskiej partii, a zwłaszcza, obecnie rządzącej, wyjątkowo nieracjonalnej i bezczelnie skażonej wszelkimi patologiami partio-sekty PIS.

    • 7 0

  • jedyne co uzdrowi to uzdrowi kieszenie ziomali co się dosiądą do owego "funduszu" - i nic ponadto

    • 6 0

  • Brawo ,,cusz" za PIS- owska wysublimowana merytoryczna morska erudycja;-)

    Zgodnie z moimi prognozami: nikt nie pisze o problemach gosp. morskiej: pogłębieniu torów wodnych,komunikacji,braku i uciekających fachowcach,niszczących się wzajemnie naszymi portami itd.A teraz 2a rodzynkiPIS: 1 dyr.jednej stoczni zrobili w Radomiu 2do dziś po pokazie w Tvppis w Szczecinie nie ruszyła budowa statku a minęło masę miesięcy.

    • 9 1

  • Nie trzeba być prorokiem

    Wzbogacili się obywatele Egiptu. Poproszę o fotkę takiego szczęśliwego egipskiego obywatela. W dzisiejszej Polsce kapitał popłynie wartkim strumieniem jedynie do partyjnej organizacji przestępczej, która od dwóch lat rabuje kraj.

    • 11 1

  • (4)

    Co się stało z naszą flotą w latach 90'??

    • 33 8

    • poszła na złom

      • 3 3

    • Pan Lewandowski z PO (1)

      przypadkiem europoseł, na pewno Ci wytłumaczy!

      • 15 10

      • powiem wiecej, ze Lewandowski nawet powinien za to beknac i ogladac swiat w kratke

        a nie robic obciach w Brukseli

        • 12 6

    • to samo co z pegerami

      • 22 7

  • kolejny fundusz = kolejne stołki dla kolesi

    • 10 2

  • Stocznie pamiętamy.

    Wróci Donek z katarem i uzdrowi wszystko,jednym podpisem.

    • 6 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane