- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (45 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (77 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (58 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (189 opinii)
Morski Fundusz Inwestycyjny uzdrowi morską gospodarkę?
W połowie 2018 roku do ustaleń międzyresortowych ma trafić projekt ustawy o Morskim Funduszu Inwestycyjnym. W zamyśle Fundusz, o początkowym kapitale ok. 2 mld zł, ma wspierać rozwój branży morskiej, a jednocześnie być rentownym i bezpiecznym dla inwestorów narzędziem finansowym. Pieniądze z MFI trafią do stoczni, armatorów, portów czy firm działających na ich terenie.
- Fundusz ma funkcjonować na zasadach określonych przez Komisję Nadzoru Finansowego i polskie przepisy finansowe. Wielkość początkowa Funduszu musi być określona początkowo na minimum 2 mld zł. Z tego względu, że mamy do czynienia z niezwykle kapitałochłonnym rynkiem. Z biegiem czasu ta kwota powinna się zwiększyć - mówi jeden z pomysłodawców MFI, Paweł Brzezicki - były wiceminister gospodarki morskiej oddelegowany do zarządu komisarycznego PŻM. - Pieniądze z Funduszu dostanie ten, kto będzie gwarantował rynkową bądź wyższą stopę wzrostu. Na dzień dzisiejszy uważam, że są to wszyscy członkowie obrotu morskiego z tego powodu, że mamy do czynienia z początkiem hossy. Będą to zarówno stocznie, jak i porty czy armatorzy niezależnie od formuły własnościowej czy organizacyjnej.
Jak twierdzi Brzezicki, dobrym przykładem z Trójmiasta jest Grupa Remontowa oraz wszyscy uczestnicy obrotu portowego poza zarządem morskich portów - mniejsze podmioty stanowiące suprastrukturę portową (urządzenia przeładunkowe, portowy tabor pływający, magazyny i place składowe wraz z wyposażeniem).
- Rozbudowa i inwestycje w terminale to niezwykle opłacalne przedsięwzięcia, a w tej chwili mamy chyba do czynienia z barierą mentalną jeśli chodzi o gospodarkę morską. Firmy działające w porcie są w stanie wykazać, że przychody z ich działalności, wzrost i zyski są znacznie wyższe niż w typowo lądowych przemysłach - twierdzi Brzezicki.
Skąd mają pochodzić pieniądze na MFI? Głównie od prywatnych inwestorów. Jedynie nieznaczną część pieniędzy mogą stanowić np. inwestycje banków państwowych.
- Głównym założeniem MFI jest zapewnienie rynkowego charakteru Funduszu w oparciu o kapitał prywatny stymulowany dozwolonym wsparciem państwa, z wykorzystaniem między innymi takich instrumentów jak obligacje przychodowe, czy też hipotecznych listów zastawnych opartych o hipotekę morską (ship mortgage bonds). Realizacja koncepcji MFI będzie możliwa po dokonaniu zmian legislacyjnych w stosownych do zagadnienia ustawach na wzór m.in. takich państw jak Dania, Norwegia czy Holandia, działających w pełnej zgodności regulacjami UE - twierdzi Waldemar Stawski, inny z pomysłodawców MFI i członek Gdańskiego Klubu Biznesu.
Jak twierdzi Stawski, MFI może być stworzony na wzór duńskiego funduszu morskiego (DSF), który od wielu lat wspiera rozwój branży morskiej w tym kraju, jest rentowny i bezpieczny dla inwestorów (obecna skala finansowania to ponad 6 mld dolarów).
- Realizacje idei MFI można znaleźć również poza granicami Unii Europejskiej. Dobrym przykładem może być chociażby wzorcowe sfinansowanie kapitałem krajowym budowy Nowego Kanału Sueskiego w latach 2014-2015 oparte na obligacjach przychodowych obejmowanych przez obywateli i firmy Egiptu (8 mld dolarów), tym samym zysk z finansowania tej wielkiej inwestycji pozostaje w kraju jej realizacji - dodaje Stawski.
Twórcy koncepcji MFI oczekują, że organizacja finansowania w ramach MFI pozwoli stoczniom, armatorom i przede wszystkim dostarczycielom kapitału ograniczyć ryzyko związane z cyklicznością koniunktury mającą wpływ na rentowność inwestycji w budowę statków, żeglugi i infrastruktury portowej.
- Do połowy 2018 roku Ministerstwo Gospodarki Morskiej ma rozpocząć uzgodnienia międzyresortowe dotyczące odpowiednich przepisów. Trzymam kciuki za to, aby do końca przyszłego roku udało się zakończyć wszelkie prace - mówi Brzezicki.
Miejsca
Opinie (77)
-
2017-11-22 08:12
socjalizm wraca coraz intensywniej (3)
pis po jedno zlo
- 36 51
-
2017-11-22 16:18
Ty LG a czasami PO nie jest sterowane przez waszego kibola?
Donald jesteś, byłeś i zawsze będziesz kibicem lechii !!!!
- 2 0
-
2017-11-22 09:37
jeżeli tak sie wysiliłeś to musze dopisać... (1)
.... wszyscy kibice to kibole i jedno zło? :)
- 2 1
-
2017-11-22 11:08
do budy rusko-pisowska gnido
- 5 5
-
2017-11-22 12:31
pisiewicze (1)
zaciekają rączki.
Tyle stanowisk do obsadzenia.
Centralny port lotniczy itd a im potrzebny jest centralny szpital psychiatryczny.
Chłopaki się bawią za pieniadze frajerów co na nich głosowali a co gorsza za nasze.- 13 3
-
2017-11-22 15:38
Ty wolisz Gronkiewiczow i Adamowiczow super
- 1 7
-
2017-11-22 14:05
Widac lemingi wychwyciły ze nikt nie czytał tematu to bedzie mozna hetowac bo trole potrzebują wyrobic limit
bo inaczej niedostana schetynówki . :)
- 0 10
-
2017-11-22 13:37
Teoretyczne plusy i realne minusy
Teoretycznie, idea takiego dobrze skalkulowanego funduszu nie jest zła i przydatna dla bardzo kapitałochłonnych przedsiębiorstw branży morskiej, gdyby nie siedział w łapach żadnej polskiej partii, a zwłaszcza, obecnie rządzącej, wyjątkowo nieracjonalnej i bezczelnie skażonej wszelkimi patologiami partio-sekty PIS.
- 7 0
-
2017-11-22 13:31
jedyne co uzdrowi to uzdrowi kieszenie ziomali co się dosiądą do owego "funduszu" - i nic ponadto
- 6 0
-
2017-11-22 12:26
Brawo ,,cusz" za PIS- owska wysublimowana merytoryczna morska erudycja;-)
Zgodnie z moimi prognozami: nikt nie pisze o problemach gosp. morskiej: pogłębieniu torów wodnych,komunikacji,braku i uciekających fachowcach,niszczących się wzajemnie naszymi portami itd.A teraz 2a rodzynkiPIS: 1 dyr.jednej stoczni zrobili w Radomiu 2do dziś po pokazie w Tvppis w Szczecinie nie ruszyła budowa statku a minęło masę miesięcy.
- 9 1
-
2017-11-22 11:26
Nie trzeba być prorokiem
Wzbogacili się obywatele Egiptu. Poproszę o fotkę takiego szczęśliwego egipskiego obywatela. W dzisiejszej Polsce kapitał popłynie wartkim strumieniem jedynie do partyjnej organizacji przestępczej, która od dwóch lat rabuje kraj.
- 11 1
-
2017-11-22 08:20
(4)
Co się stało z naszą flotą w latach 90'??
- 33 8
-
2017-11-22 10:50
poszła na złom
- 3 3
-
2017-11-22 08:41
Pan Lewandowski z PO (1)
przypadkiem europoseł, na pewno Ci wytłumaczy!
- 15 10
-
2017-11-22 09:37
powiem wiecej, ze Lewandowski nawet powinien za to beknac i ogladac swiat w kratke
a nie robic obciach w Brukseli
- 12 6
-
2017-11-22 08:21
to samo co z pegerami
- 22 7
-
2017-11-22 10:49
kolejny fundusz = kolejne stołki dla kolesi
- 10 2
-
2017-11-22 10:45
Stocznie pamiętamy.
Wróci Donek z katarem i uzdrowi wszystko,jednym podpisem.
- 6 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.