• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morski terminal przeładunkowy przy rafinerii już na półmetku

erka
31 stycznia 2024, godz. 09:20 
Opinie (89)

Budowa terminalu przeładunkowego Orlen na Martwej Wiśle,

W ramach budowy morskiego terminala przeładunkowego przy Rafinerii GdańskiejMapka ukończono już połowę inwestycji. Prace prowadzone są równolegle zarówno przy części rafineryjnej, jak i przy samym terminalu. Koszt projektu to ponad pół miliarda złotych.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.

Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe - każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Inwestorem budowy jest Grupa Orlen.vProjekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Generalny wykonawca działa w tzw. formule "pod klucz".

Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.



Nie jest to pomysł nowy. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.



Nowe nabrzeże przeładunkowe do obsługi jednostek morskich



W ostatnim czasie Grupa NDI wykonała m.in. prace kafarowe, prace palowe związane z nadbudową nabrzeża oraz elementy żelbetowe związane z nadbudową pomostów przeładunkowych czy nadbudową samego nabrzeża. Zrealizowano również posadowienie pod pomosty komunikacyjne oraz posadowienie późniejszego dalbowiska.

Dodatkowo powstały konstrukcje żelbetowe pomostów komunikacyjnych, na których to zamontowano wcześniej sprefabrykowane konstrukcje stalowe. Wykonano też posadowienie budynku BZT wraz z płytą fundamentową. Dodatkowo wykonano również pale przemieszczeniowe pod późniejszy układ drogowy.

  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
  • Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.

Morska inwestycja przy gdańskiej rafinerii



- Obecnie na terenie samego terminala wykonywane są prace podczyszczeniowe, zarówno na lądzie, jak i na części wodnej. Trwa montaż wyposażenia hydrotechnicznego: montowane są balustrady na pomostach komunikacyjnych. Rozpoczęliśmy też realizację przepustu w ramach przebudowy ulicy SztutowskiejMapka. Oprócz tego prowadzone są roboty na części rafineryjnej, między innymi prace fundamentowe, prace związane z montażem konstrukcji stalowych oraz prace związane z wykonywaniem elementów technologii między innymi montaż docelowych rurociągów technologicznych - mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.


Terminal ma odciążyć funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Terminal umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych czy paliw żeglugowych, rocznie.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (89) 2 zablokowane

  • Ludzie, po co nam to? Przecież to ingerencja w środowisko, cios w planetę

    Przecież mamy porty w Niemczech i tam możemy dokonywać przeładunków

    • 9 13

  • Mijanie się z prawdą (6)

    Prawda jest taka że tą inwestycję jak i budowane HBO zaprojektowano i sfinansowano jak jeszcze był Lotos, to trwa lata. Orlen wszedł na gotowe i teraz chce pokazać jak mocno inwestuje i rozwija rafinerie w Gdańsku.

    • 64 24

    • A mogli wygasić inwestycje jak teraz rządzący wygaszają CPK, atom port w Świnoujściu. W planach rurociąg do Płocka - druga nitka (2)

      • 6 17

      • Czytaj ze zrozumieniem (1)

        Nie chodzi o wygaszanie inwestycji tylko kiedy została rozpoczęta. Za rozpoczęcie uznaje się już fazę projektowania a wtedy inwestorem był Lotos, a nie Orlen.

        • 13 3

        • No i co :) ? Orlen spostrzegł że jest to genialna inwestycja.

          • 3 5

    • Ten port był zaprojektowany wstępnie w 1993 roku, więc za czasów RG zanim ktoś myślał o zmianie logo na Lotos w 2003 (1)

      Więc słabo zorientowany jesteś. Orlen wysypuje kasę na to i nie tylko na to.

      • 7 4

      • 1993

        1)No sobie sam odpowiedziałeś że inwestorem była firma z siedzibą w Gdańsku, a nie w Płocku. 2) W 1993 to postawili m.in.440 i przymierzali się do budowy hydrokrakingu bez którego była by to firma tylko do zaorania i taki port nie był by potrzebny. 3) Nie nie jaraj się już

        • 8 2

    • Projektowali dziesiątki lat Brali za to kasę ale nie budowali Przyszedł Obajtek i zaczął budowac

      • 1 1

  • (3)

    A czyja ta rafineria w końcu jest? Może Arabowie sami by sobie terminal zbudowali, czy za to tez ktoś przytulił kase?

    • 8 7

    • Zobacz kto to buduje. (1)

      Ta sama firma co Przekop. Ktoś z PiSowskiego Rządu przytulił dużą kasę.

      • 6 7

      • Dobrze, że nie z tuskovego rządu bo nic by nie powstało.

        Ale kasę by przytulili.

        • 4 3

    • Ale czaisz, że Arabowie mają udziały

      ale nie są właścicielem?

      • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    5,8 zanurzenia, czyli to mogą być tylko (8)

    barki płaskodenne

    • 13 27

    • Elblag (3)

      przekop do Elblaga i rozbudowa portu beda kosztowac 3 miliardy i to dla mniejszych statkow.

      • 7 1

      • I znowu tusk cos obiecal i nawet nie zaczal robic? (2)

        a za rzadow PiS kasa na ptojekt, checi i realizacja??? No normalnie nowosc :))))))))))))))))

        • 7 15

        • I opitolili arabom za ułamek wartości (1)

          dorzucili nabrzeże przeładunkowe o mocy 1 mln ton rocznie a potem zrobili referendum z pytaniem: "czy popierasz wyprzedaż majątku narodowego?"

          • 11 4

          • Wiesz coś o powiązanych kontraktach...

            ...na dostawy ropy, czy tylko cytujesz zołty pasek?

            • 2 2

    • 130 metrów to chyba mały statek nie jest (2)

      • 14 1

      • Jak na statki tego typu czyli tankowce 130 metrów to łupinka (1)

        Właściwie nabrzeże te będzie wykorzystywane dla bukiererek ( nie wiem czy jest to opłacalne).... Swoją drogą to kawałek dalej Rafineria miała nabrzeże o takich parametrach wykorzystywane jeszcze do końca lat 90 tych . ( mniej więcej na wysokości ulicy Mewy ) Więc zastanawiam się czemu go nie wyremontowali tylko postanowili stawiać od nowa w gorszym miejscu?

        • 4 1

        • Tamto nabrzeże nadal funkcjonuje i służy do przeładunku sprzętu i części zamiennych za dużych na trasport drogowy

          Nowe jest akurat w najszerszym miejscu Martwej Wisły robione. Tam mają wpływać statki do transportu regionalnego aby przesyłać paliwo np Polska- Łotwa, Polska - Litwa, Polska - Szwecja, Polska - Niemcy itp. Duże jednostki wpływają do naftoportu

          • 0 0

    • Nie wiem ile masz lat ,a po e kiedyś była firma zwana PŻB , czyli Polska Żegluga Bałtycka ,do obsługi głównie średnich i małych portów bałtyckich,ewentualnie europejskie wybrzeża na morzu Północnym. I Miały full roboty . I to właśnie te niby ,,kajaki" zwane potocznie piętnasto - dwudziestotysięcznikami utrzymywały i zapewniały transport towarowy na Bałtyku

      • 1 0

  • Co z Elektrownią atomowa? (3)

    Tusk juz uwalił ?

    • 6 5

    • jawohl

      • 5 1

    • Co z elektrownią w Ostrołęce. Sztandardową (1)

      budowlą pisu. Nie zdążyli uruchomić czy zburzyli.

      • 2 0

      • i za to powinni iść do paki wszyscy za to odpowiedzialni

        • 0 0

  • dobrze, że budowa juz zaawansowana

    może chociaż tego fanatycy tuska nie zablokują

    • 9 3

  • Tak Orlen inwestował w Polskę za PiSu.

    Zapamiętajcie ten widok bo nadchodzą chude lata bez inwestycji, obietnice już dawno włożone między bajki.

    • 5 3

  • Opinia wyróżniona

    Urząd Morski w Gdyni w latach 2013-14 dokonał "Modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku Etap II"

    Polegający między innymi na budowie toru wodnego długości 6 592 m na Martwej Wiśle i Wiśle Śmiałej( szerokość w dnie 60 m, głębokość 7 m plus dwie obrotnice D-200 jedna na Wiśle Śmiałej przy wejściu do Kanału Płonie druga vis'a'vis Rafinerii Lotos ), przebudowie i obudowie Kanału Płonie (poszerzeniu z 30 do 51 m i pogłębieniu do 7 m) .
    Bez tej wcześniejszej inwestycji nie byłoby możliwa budowa terminala dla takiej wielkości jednostek.

    Ps. Pozdrowienia dla Pani Dyrektor

    • 24 1

  • A co z CPK?? (1)

    Tusk już uwalił?

    • 8 1

    • tak

      • 3 2

  • (1)

    Fajnie ,tylko co będzie jak się podniesie poziom morza ? Rafineroa jest zabezpieczona ?

    • 2 2

    • Najpierw zaleje całą Holandię , Belgię

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane