• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Multimedia Polska Energia pod lupą UOKiK

Wioletta Kakowska-Mehring
17 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jak wyjaśnia Multimedia Polska Energia, przy sprzedaży prądu spółka korzystała także z usług zewnętrznych handlowców. Firma przyznaje, że ich praca czasem budziła zastrzeżenia. Dlatego wprowadzono system weryfikacji, czy klient faktycznie jest zainteresowany zmianą sprzedawcy na Multimedia Polska Energia i świadomy zasad nowej oferty. Jak wyjaśnia Multimedia Polska Energia, przy sprzedaży prądu spółka korzystała także z usług zewnętrznych handlowców. Firma przyznaje, że ich praca czasem budziła zastrzeżenia. Dlatego wprowadzono system weryfikacji, czy klient faktycznie jest zainteresowany zmianą sprzedawcy na Multimedia Polska Energia i świadomy zasad nowej oferty.

Czy klienci Multimedia Polska Energia z Gdyni, podpisując umowę wiedzieli wszystko o jej warunkach? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie wszczął postępowanie, aby to wyjaśnić.


Czy znasz przepisy dotyczące zawierania umów z klientami poza lokalem przedsiębiorstwa?


"Myślałem, że podpisuję (...) kontynuację umowy, a nie zawieram nową" - to fragment jednej ze skarg na sprzedawców energii elektrycznej. UOKiK sprawdza, czy konsumenci byli wprowadzani w błąd. Urząd pod lupę wziął dwie firmy, które zajmują się sprzedażą energii elektrycznej - Polski Prąd z Warszawy i Multimedia Polska Energia z Gdyni. Obie spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, za pośrednictwem akwizytorów odwiedzających konsumentów w domach.

Urząd wszczął postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów po analizie skarg, z których wynika m.in., że ich przedstawiciele wprowadzali konsumentów w błąd, informując, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a celem ich wizyty nie jest podpisanie nowej umowy tylko np. wypełnienie ankiety czy sprawdzenie licznika energii elektrycznej.

- Wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach, zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej - wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek, w sposób jasny i zrozumiały, poinformować konsumenta o swojej tożsamości i o celu, w jakim kontaktuje się z konsumentem (np. propozycja zawarcia umowy). Ponadto w opinii UOKiK przeświadczenie o tym, że ma się do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty przedsiębiorcy, a wprowadzanie w tym celu w błąd konsumentów jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.  

Zgodnie z prawem od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Tymczasem ze skarg wpływających do UOKiK wynika m.in., że przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz nie przekazywali im wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy. Zdaniem UOKiK takie praktyki są niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają albo nawet uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Co na to Multimedia Polska Energia? Firma nie kryje, że docierały do niej niepokojące sygnały od klientów. Tłumaczy jednak, że na bieżąco starano się wyjaśniać problemy.

- Multimedia Polska Energia prowadzi sprzedaż energii elektrycznej poprzez kanały wewnętrzne, tj. biura obsługi klienta, call center i sprzedaż door-to-door. Wspieramy się również zewnętrznymi partnerami, którzy posiadają łącznie ok. 200 przedstawicieli w całej Polsce - tłumaczy Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy Multimedia Polska. - Spółka, rozpoczynając sprzedaż energii elektrycznej dokonała starannego wyboru partnerów zewnętrznych, którzy zostali odpowiednio przeszkoleni względem standardów sprzedaży. Na skutek napływających do nas interwencji klientów systematycznie weryfikowaliśmy naszych podwykonawców, zwracając uwagę na praktyki, które mogłyby narazić naszych klientów na nieprzyjemności. Natychmiast podjęliśmy również czynności na rzecz ich wyeliminowania, wyciągnięcia surowych konsekwencji oraz uszczelnienia obowiązujących procedur. W efekcie przedstawiciele handlowi, którzy dopuścili się nieuczciwych praktyk nie pracują już u naszych partnerów, zmianie uległ sposób rekrutacji i szkolenia sprzedawców.
Jak twierdzi spółka, od stycznia 2016 r. do Multimedia Polska Energia przekazywane są tylko te umowy sprzedaży energii elektrycznej, które partner zewnętrzny dodatkowo potwierdził w telefonicznej rozmowie z potencjalnym klientem (weryfikując, czy klient faktycznie jest zainteresowany zmianą sprzedawcy na Multimedia Polska Energia i świadomy zasad nowej oferty).

- Ostatnie miesiące świadczą o tym, że podjęte działania w sposób skuteczny zapobiegają nierzetelnym praktykom handlowym realizowanym w imieniu naszej spółki przez partnerów zewnętrznych - dodaje Krystyna Kanownik.

Spółka Multimedia Polska to czołowy ogólnopolski dostawca usług telekomunikacyjnych - telewizji cyfrowej, szybkiego internetu stacjonarnego i mobilnego z pakietem bezpieczeństwa, a także telefonii stacjonarnej i mobilnej. Wśród kompleksowych usług dla domu spółka oferuje również: ubezpieczenie mieszkania, wideo monitoring, a także właśnie energię elektryczną oraz gaz.

Miejsca

Opinie (52) 1 zablokowana

  • Dołączę także swoją opinię odnośnie Multimedii. Dno i wodorosty. Jeśli chodzi o internet to muszą mieć tak badziewną sieć że popołudniami, gdy ruch jest największy, Internet ma takie skoki prędkości, że idzie się pociąć. Do tego telewizja co jakiś czas się zawiesza i trzeba restartować. Zgłaszanie problemów do obsługi klienta niczym nie skutkuje, nawijaja tylko makaron na uszy, że ich dział techniczny się tym zajmuje/zajął. Poprawy brak. Po złożeniu wypowiedzenia dostaje regularnie co 2 dni telefony i smsy odnośnie specjalnej oferty - niedługo w WC wyskoczy mi ich pracownik. Podsumowując, nigdy nie przypuszczałem że takie badziewie utrzymuje się na rynku w dzisiejszych czasach...

    • 5 1

  • oszuści, kombinatorzy!

    Nie tak dawno temu zapadł wyrok na Multimedia za niewłaściwe zapisy w umowach - wielomilionowa kara. Teraz kolejne sygnały o niewłaściwych praktykach. Częste przerwy w dostawie TV i Internetu, jedni wielcy oszuści i naciągacze. Po przykrych doświadczeniach z nimi mocno odradzam!

    • 5 0

  • To zdjęcie z biura obsługi klienta. Żeby się tam dostać musiałem się strasznie długo naczekać. Robili wszystko żeby spowolnić swoją pracę. Czekający zwykle przynosili wypowiedzenia. Umowę oczywiście można podpisać w domu:)

    • 1 0

  • Powinni jeszcze (1)

    prowadzić usługi pogrzebowe,zbiórkę śmieci ,roznoszenie mleka i gazet oraz podcieranie po wypróżnieniu przez swoich door to door przedstawicieli.

    • 5 0

    • Teraz i z gazem sa naciągacze

      • 1 0

  • to jest zwykle os oszustwo!!!

    Ci oszukani powinni jeszcze dostać odszkodowania za stres i zatok ze musieli marnować swój czas by walczyć z nimi!!Ci oszuści powinni trafić za kratki i powinna firma zapłacić ogromną karę!!! Bo ci co oszukiwał działali na ich zlecenie!A tutaj się zastanawiają tylko czy robili coś nie zgodnego z prawem ! Ten UOKiK to parodia jest!@!

    • 10 0

  • Rezygnujecie z multimedia

    • 9 1

  • Multi - CO?!

    Najgorsza firma jaką znam!!!
    Naciągają,
    kłamią na transferach,
    jakość godna lat 90"
    kolejki z 3 godzinnym oczekiwaniem
    i właśnie przedstawiciele - kłamcy - później nie odbierający tel.
    opłaty niezgodne z ustaleniami,
    a spróbuj zakończyć umowę...
    Po prostu DNO!!!

    • 31 2

  • Diabli wiedzą jakim cudem zdobyli moj nr. telefonu. (2)

    Od miesiecy nie moge ich się pozbyć.

    • 29 2

    • napisz im maila, że mają się nie kontaktować i po następnym telefonie zgłoś na policji stalking i opisz sytuację do GIODO (1)

      • 10 3

      • czy wiesz w ogóle czym jest stalking?

        • 3 0

  • Teź przysłanie mi umowę wbrew mojej zgody! Ta firma to NACIĄGACZE i OSZUŚCI.

    • 13 1

  • pomysłowość sprzedawców jest wprost proporcjonalna do presji pod jaką się znajdują aby wykonać wynik

    więc co się dziwić że co rusz wychodzą na światło dzienne różne kwiatki,
    i to nie tylko w MM ale z tego co pamiętam, to ostatnio nasza Energa też dostała po łapkach ,

    no niestety, mamy przerost produkcji do potrzeb ludzi, więc i sprzedaż jest agresywna, bo to być albo nie być nie tylko dla ich właścicieli, ale dla wszystkich pracowników, za coś żyć trzeba, więc produkcja działa i tak kółko się zamyka,

    ot w takich zakręconych czasach przyszło nam żyć

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane