• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wciąż dużo węgla zalega w Porcie Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
30 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (225)

Węgiel stał się w ub. roku towarem numer jeden w Porcie Gdańsk. Choć sezon grzewczy się kończy, place i nabrzeża wciąż zapełnione są tym surowcem.



W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 68,2 mln ton ładunków, czyli 15 mln więcej niż rok temu. W tym przeładowano 13 218,9 tys. ton węgla, a to oznacza wzrost o 175,6 proc. Ten wzrost było nawet widać na ulicach Gdańska. Korki na drogach generowane przez ciężarówki i zanieczyszczenie w okolicy dróg wyjazdowych z Portu Gdańsk stały się na tyle uciążliwe, że sprawą musiały zająć się władze miasta, przedstawiciele gdańskiego portu oraz funkcjonariusze służb nadzorujących ruch drogowy i bezpieczeństwo transportu.

Tunel tonie w pyle węglowym Tunel tonie w pyle węglowym

Dziś już mniej statków z węglem czeka na redzie na rozładunek, ale węgla w Porcie Gdańsk wciąż jest dużo. Kiedy zwolnią się place i nabrzeża?

- Jeśli chodzi o import węgla i ruch samochodowy, to widać już delikatne spowolnienie. Ale to naturalny proces, bowiem sezon węglowy trwa od czerwca, a od kwietnia stopniowo wyhamowuje. Węgiel jest sukcesywnie wywożony z placów składowych. Pod koniec kwietnia będzie go znacznie mniej - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.

Według prognoz gdańskiego portu, przeładunki węgla na koniec 2023 r. będą jeszcze wyższe niż za ub.r. Obecnie miesięczne przeładunki tego surowca wynoszą średnio 1,6 mln ton, co daje od początku stycznia do 26 marca - 4,9 mln ton przeładowanego surowca.

Składy węgla w Trójmieście



- Dla porównania, przez całe pierwsze półrocze ub.r. przeładowaliśmy o 1 mln ton węgla mniej. W sezonie grzewczym - od września do grudnia 2022 r. - operatorzy przeładowywali średnio ok. 1,8 mln ton miesięcznie - informuje biuro prasowe.
Kolejki na redzie, place wyładowane węglem. Porty pękają w szwach Kolejki na redzie, place wyładowane węglem. Porty pękają w szwach

W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się głównie dwie firmy - Port Gdański Eksploatacja i Sea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru.

Węgiel w portach Trójmiasta z bardzo egzotycznych kierunków nie jest niczym niezwykłym. Od lat przeładowuje się statki z tym surowcem z Australii, Kolumbii, Chile, RPA czy USA. Nigdy jednak w takich ilościach. Najdłużej, bo 7-8 tygodni, trwa transport węgla z Australii, a najkrócej, bo tylko 3 tygodnie, z Kolumbii czy USA. Najbardziej preferowany jest jednak węgiel kolumbijski, bo jego parametry są najbardziej zbliżone do surowca rosyjskiego, który w ostatnich latach był sprowadzany dla gospodarstw domowych.

Miejsca

Opinie (225) ponad 20 zablokowanych

  • pyta

    kto straszył polaków ze zabraknie węgla czy to nie ludzie łukaszenki w TVN nadawali???

    • 12 10

  • Proponuję wywieźć hałdy węgla na śląsk i wsypać do naszych kopalni. Widzę same plusy: wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne Polski, górnicy będą mieli zajęcie a teren Portu się opróżni.
    A koszty tej operacji, przy tym, co rząd już nam zdążył zafundować z powodu wojny i embarga, to mały pikuś.

    • 15 5

  • Preferowany węgiel kolumbijski

    I to nas nie dziwi

    • 10 2

  • To nie wegiel tylko mial weglowy

    • 21 8

  • No tak - prywaciarzy pge przyjęło -

    Ile teraz trzeba odpalić chłopakom ?

    • 3 2

  • na barki i do Elblaga,przekop jest i do Radomia blizej!.

    • 21 2

  • To jest chore gdzie jest Polski węgiel (1)

    Kolumbijski nie nadaje się do palenia

    • 52 27

    • Kolumbijskiego koksu się nie pali

      • 14 1

  • Węgiel nie jest własnością portu tylko importerów

    • 59 1

  • Taki sam bulszit jak z cukrem.

    • 62 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane