• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie Yme a Ula, czyli Lotos szuka ropy

VIK
21 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Poprzez spółkę Lotos Petrobaltic koncern obecny jest również na Bałtyku, gdzie od lat prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze w zakresie eksploatacji złóż ropy naftowej. Poprzez spółkę Lotos Petrobaltic koncern obecny jest również na Bałtyku, gdzie od lat prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze w zakresie eksploatacji złóż ropy naftowej.

Na Morzu Północnym około 30 km na zachód od pola naftowego Ula, czyli na koncesji PL 497/497B trwa wiercenie otworu poszukiwawczego. Operatorem koncesji jest spółka Det Norske Oljeselskap, która prowadzi wiercenia, a Lotos Exploration & Production Norge - norweska spółka z grupy kapitałowej Lotos - jest współudziałowcem tej koncesji, ma 10 proc.



Czy Lotos dobrze wyjdzie na poszukiwaniu ropy w Norwegii?

Wedle szacunków potencjalne zasoby wydobywalne PL 497 mieszczą się w przedziale 80 - 300 mln boe (barrels of oil equivalent). Operator koncesji prowadzi wiercenia, korzystając z wynajętej platformy "Maersk Guardian". Głębokość wody w miejscu wierceń wynosi 80 m. Po zakończeniu wierceń na koncesji PL 497/497B platforma zostanie przeholowana na koncesję PL 498. Jej operatorem jest z kolei Lotos E&P Norge (25 proc. udziałów).

Złoża te Lotos zakupił w grudniu 2008 roku. Oprócz PL 497 i PL 498 kupiono wówczas jeszcze dwie koncesje, czyli PL 503 (25 proc. udziału) i  PL 515 (20 proc. udziału). Wszystkie te złoża to tzw. "dojrzałe obszary", czyli takie, na których kiedyś prowadzono wydobycie, ale tego zaprzestano. Mimo to, na tych terenach jest wciąż sporo "nietkniętych" pokładów ropy i gazu, których wykorzystanie jest możliwe m.in. dzięki pozostawionej tam infrastrukturze technicznej.

Jeszcze przed zakupem tych czterech koncesji, Lotos nabył 20 proc. udziałów w koncesji na wydobycie ropy ze złoża Yme na Morzu Północnym. Ta inwestycja okazała się jednak mało szczęśliwa. Wydobycie ze złoża miało ruszyć pierwotnie w 2009 roku, ale wciąż nierozwiązany jest problem niesprawnej platformy wiertniczej. W drugim kwartale tego roku Lotos odnotował ponad 500 milionów złotych straty netto. Czynnikiem, który miał kluczowy wpływ na wyniki grupy był właśnie odpis na złoże Yme. Lotos, który na inwestycję wyłożył około dwóch miliardów złotych, teraz został zmuszony do drugiego już odpisu na złoże, które miało potroić jego wydobycie ropy. Ostatnio pojawiły się informacje, że Lotos rozważa sprzedaż tej koncesji.

Poprzez spółkę Lotos Petrobaltic koncern obecny jest również na Bałtyku, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze w zakresie eksploatacji złóż ropy naftowej. W II kw. 2012 r. spółka Lotos Petrobaltic wydobywała ropę i gaz ze złoża B3 na Morzu Bałtyckim. W kwietniu br. zakończono tymczasową eksploatację złoża B8. Prowadzono prace przygotowawcze do kolejnych wierceń zgodnie z projektem zagospodarowania tego złoża. Analiza prób złożowych na B8 potwierdziła możliwość zwiększenia współczynnika wydobycia ropy naftowej przy zastosowaniu odpowiednich technik.

Z kolei dzięki przejęciu 100 proc. udziałów w spółce Lotos Geonafta koncern zyskał również dostęp do lądowych złóż ropy naftowej, zlokalizowanych na terytorium Litwy. W ub.r. Lotos wydobył 230 tys. ton ropy naftowej. Zgodnie z zapisami strategii na lata 2011-2015 spółka planuje zwiększyć wydobycie do 1,2 mln ton ropy naftowej rocznie w 2015 r.
VIK

Miejsca

Opinie (26) 2 zablokowane

  • no i co z tego? (2)

    i tak to nie wpłynie na obniżkę cen paliw oferowanych przez lotos.

    • 19 2

    • Wpłynie

      Ale na podwyzke,bo ktos bedzie musial za te odwierty zaplacic.

      • 7 1

    • Złoże Yme to największa wtopa Lotosu, kto rozliczy prezesa z miliardowych strat ???

      • 5 1

  • Najpierw Lotos musi sobie odbić stratę w wyoskości 938 mln zł za złoże Yme (2)

    czyli podnieść cenę benzyny i oleju napędowego w hurcie. Frajerzy czyli kierowcy i tak nie mają innego wyjścia i pokryją w cenie pailwa nietrafioną inwestycję.

    • 27 1

    • powinna polecieć za to głowa jakiegoś prezia finansowego.

      A nie teraz szuaknie oczczędności na zwykłych obywatelach.

      • 3 0

    • Dlatego nie tankuje na lotosie,chociazby dla zasady.Swoja droga paliwo i tak maja do bani ;)

      • 1 0

  • Najwiecej ropy (4)

    Jest u nas w Kanadzie z tym ze tylko mala czesc zloz jest w tej chwili eksploatowana.Kanada jest krajem wystarczajaco zamoznym zeby nie prowadzic rabunkowej gospodarki tak jak to robia malutkie kraje eurolandu.

    • 2 10

    • Norwegia (1)

      nie jest malutkim kraju eurolandu

      • 0 4

      • Norwegia

        To malutki kraj nie nalezy do EU ale o ile sobie przypominam to lezy w Europie.

        • 6 0

    • Nie prowadzi rabunkowej gospodarki, dobre sobie.

      Czy zaczęli już rekultywację obszarów piasków roponośnych przeoranych przez Shella?

      • 3 1

    • Masz na mysli tereny czy ludnosc

      Bo jesli idzie o ludnosc to Kanada to malutki kraj 38 na świecie nawet Polska jest ludniejsza od tej twojej kanady

      • 0 0

  • A co to za nędzny sponsorowany wiadomo przez kogo artykuł? (1)

    Ankieta najlepiej to uwidacznia - bez negatywnych odpowiedzi!
    Tak dla zainteresowanych:
    YME to największa wtopa "koncernu" ale za kase Petrobalticu który już praktycznie został rozkradziony i zniszczony przez rafinerie.
    Inną sprawą jest sposób w jaki Petrobaltic dostał się w pazury tego "syndyka upadłościowego".
    Można długo opowiadać , ale i tak już nikogo to nie zainteresuje.

    • 27 5

    • To opowiedz jak...

      • 0 0

  • Ankieta do bani..

    Norwedzy na pewno nie oddają do eksploatacji miejsc z których można by sporo wydobyć, a jak już to nie będą na tym stratni,a my nie będziemy zarobieni.

    • 12 0

  • Szkoda ze to tylko resztki po norwegach i szkotach

    Pracowalem z tymi i tymi na roznych polach naftowych. Los sie usmiechnal do nich z ropa. Norwegia jest ustawiona na dlugie lata, Szkocja nawet mowi o wyjsciu z UK. Nam trafil sie tylko lupek, do tego nie wiadomo jak bedzie z jego wydobyciem.

    • 8 0

  • lotos (2)

    Znowu probuja najwieksza wtope Pana a Lotosu przeobrazic w wielki sukces. Cena jest totalne zniszczenie Petrobalticu -firmy, ktora przed oddaniem jej w lapy Lotosu miala gotowke na nowe platformy. A teraz tylko dlugi Lotosu, wszystko jest zastawione...

    • 21 0

    • (1)

      ...wiec dalej glosujcie na tych pajacow ktorzy obecnie sprzedaja kraj ;) Zastanowcie sie nastepnym razem przy urnie.

      • 0 0

      • Gdyby był prawdziwy właściciel to nie pozwoliłby na taką stratę a tak nasze "narodowe srebra" topią pieniądze

        • 0 0

  • Powołac komisję sledcza w sprawie petrobalticu!!!!!

    Głosujcie

    • 18 2

  • gonić króliczka , a nie złapać- ważne aby cos sie działo

    Oto management spirit w Lotosie. Projekty, budżety,stołki,siedziby,delegacje, pod i subkotrakty dla znajomych i członków partii wiodącej. Wszyscy zapracowanie po pachy. Tam wycieka naprwde olbrzymia kasa. W takim maglu nikt sie juz nie połapie co i jak jest rozliczane. Wot w czjem dzieło

    • 15 1

  • na polskim gruncie ropy od cholery

    a lotos gdzieś w obcych krajach .Widać stara się koszty robić zamiast koło granicy z Ukrainą już dawno wiercić .

    • 5 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane